{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

OEC Blackburne 1100 V-twin 1922

2.497 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Michael P
Mand | 62 år | Oprettet: 2. aug 2007


OEC Blackburne 1100 V-twin

Årgang:
1922
Motor:
Blackburne 1100 cc sideventilet V-twin med Brown & Barlow karburator og Thompson - Bennett tændingsmagnet. Drypsmøring.
Hestekræfter
10 af de lange.
Fælge
Stål med eger.
Dæk
Vulstdæk 28 x 3
Topfart
ca. 80 km/t
Tuning
Original
Styling
Original
Ekstraudstyr
Original
Bemærkninger
OEC Blackburne 1922 10 HP 1100cc sideventilet V-twin.
Blackburne stel # 2325, motor # V 114

Frederick J. Osborn startede som motorcykelkonstruktør i 1901, ved at bygge en motorcykel til eget brug ud fra sine egne dele og ideer.
Efter 1. verdenskrig startedes et firma i hans navn, Osborn Engineering Company, på en nedlagt vandflyver fabrik i Lees Lane, Gosport, Hampshire.

De første motorcykler der konstrueredes, blev solgt som Blackburnes, og de var alle med motorer fra Burney & Blackburne i Great Bookham, Surrey.
Efter 1921 ønskede Blackburne udelukkende at koncentrere sig om fremstillingen af motorer, og foreslog Osborn, at maskinerne fremover skulle sælges under navnet OEC Blackburne, og i samtidige reklamer efter 1922 nævnes dette navn.

Denne maskine, en af de ældste overlevende OEC Blacburnes, er ikke den almindelige "standard" 8HP 1000cc V-twin type, men den meget sjældnere 10HP 1100cc udgave: Den er den eneste der i dag eksisterer i verden, i følge OEC Marque Specialist optegnelser!
Den mere almindelige 8 hestes 1000cc twin var næsten identisk, bortset fra motorens kortere slaglængde, 88mm i modsætning til 10HP s 96,8 mm, og var £ 2 billigere end sin storebror. Begge modeller var tilgængelige som komplette motorcykler, og kunne leveres med sidevogn mod merpris.

"FC 4376" , som er maskinens originale engelske registreringsnummer, blev restaureret let da den blev fundet i 1980'erne og er den ægte maskine, bemærkelsesværdigt original og korrekt, og helt sikkert ikke samlet af dele.
Denne tidlige V-twin OEC, er en solid maskine med 28 x 3 dæk, Brown og Barlow karburator og Thomson-Bennett magnet.
Bemærk forbremsen, som er af båndtypen ( contracting band brake). Bagbremsen er mere normal med indvendigt ekspanderende bremsebakker.
1100 motoren er ret karakteristisk med det store tunge svinghjul, der bevirker den laveste tomgang jeg nogensinde har hørt på en motorcykel. Man kan let tælle stempelslagene.

Maskinen blev registreret første gang den 15. februar 1922 , FC 4373, og har stadig denne nummerplade.

www.en.wikipedia.org/wiki/Blackburne_(motorcycles)
Kommentér på:
OEC Blackburne 1100 V-twin
Annonce