OEC Blackburne 1100 V-twin 1922
2.497 visninger
|
Oprettet:
OEC Blackburne 1100 V-twin
Årgang:
1922
Motor:
Blackburne 1100 cc sideventilet V-twin med Brown & Barlow karburator og Thompson - Bennett tændingsmagnet. Drypsmøring.
Hestekræfter
10 af de lange.
Fælge
Stål med eger.
Dæk
Vulstdæk 28 x 3
Topfart
ca. 80 km/t
Tuning
Original
Styling
Original
Ekstraudstyr
Original
Bemærkninger
OEC Blackburne 1922 10 HP 1100cc sideventilet V-twin.
Blackburne stel # 2325, motor # V 114
Frederick J. Osborn startede som motorcykelkonstruktør i 1901, ved at bygge en motorcykel til eget brug ud fra sine egne dele og ideer.
Efter 1. verdenskrig startedes et firma i hans navn, Osborn Engineering Company, på en nedlagt vandflyver fabrik i Lees Lane, Gosport, Hampshire.
De første motorcykler der konstrueredes, blev solgt som Blackburnes, og de var alle med motorer fra Burney & Blackburne i Great Bookham, Surrey.
Efter 1921 ønskede Blackburne udelukkende at koncentrere sig om fremstillingen af motorer, og foreslog Osborn, at maskinerne fremover skulle sælges under navnet OEC Blackburne, og i samtidige reklamer efter 1922 nævnes dette navn.
Denne maskine, en af de ældste overlevende OEC Blacburnes, er ikke den almindelige "standard" 8HP 1000cc V-twin type, men den meget sjældnere 10HP 1100cc udgave: Den er den eneste der i dag eksisterer i verden, i følge OEC Marque Specialist optegnelser!
Den mere almindelige 8 hestes 1000cc twin var næsten identisk, bortset fra motorens kortere slaglængde, 88mm i modsætning til 10HP s 96,8 mm, og var £ 2 billigere end sin storebror. Begge modeller var tilgængelige som komplette motorcykler, og kunne leveres med sidevogn mod merpris.
"FC 4376" , som er maskinens originale engelske registreringsnummer, blev restaureret let da den blev fundet i 1980'erne og er den ægte maskine, bemærkelsesværdigt original og korrekt, og helt sikkert ikke samlet af dele.
Denne tidlige V-twin OEC, er en solid maskine med 28 x 3 dæk, Brown og Barlow karburator og Thomson-Bennett magnet.
Bemærk forbremsen, som er af båndtypen ( contracting band brake). Bagbremsen er mere normal med indvendigt ekspanderende bremsebakker.
1100 motoren er ret karakteristisk med det store tunge svinghjul, der bevirker den laveste tomgang jeg nogensinde har hørt på en motorcykel. Man kan let tælle stempelslagene.
Maskinen blev registreret første gang den 15. februar 1922 , FC 4373, og har stadig denne nummerplade.
www.en.wikipedia.org/wiki/Blackburne_(motorcycles)
Blackburne stel # 2325, motor # V 114
Frederick J. Osborn startede som motorcykelkonstruktør i 1901, ved at bygge en motorcykel til eget brug ud fra sine egne dele og ideer.
Efter 1. verdenskrig startedes et firma i hans navn, Osborn Engineering Company, på en nedlagt vandflyver fabrik i Lees Lane, Gosport, Hampshire.
De første motorcykler der konstrueredes, blev solgt som Blackburnes, og de var alle med motorer fra Burney & Blackburne i Great Bookham, Surrey.
Efter 1921 ønskede Blackburne udelukkende at koncentrere sig om fremstillingen af motorer, og foreslog Osborn, at maskinerne fremover skulle sælges under navnet OEC Blackburne, og i samtidige reklamer efter 1922 nævnes dette navn.
Denne maskine, en af de ældste overlevende OEC Blacburnes, er ikke den almindelige "standard" 8HP 1000cc V-twin type, men den meget sjældnere 10HP 1100cc udgave: Den er den eneste der i dag eksisterer i verden, i følge OEC Marque Specialist optegnelser!
Den mere almindelige 8 hestes 1000cc twin var næsten identisk, bortset fra motorens kortere slaglængde, 88mm i modsætning til 10HP s 96,8 mm, og var £ 2 billigere end sin storebror. Begge modeller var tilgængelige som komplette motorcykler, og kunne leveres med sidevogn mod merpris.
"FC 4376" , som er maskinens originale engelske registreringsnummer, blev restaureret let da den blev fundet i 1980'erne og er den ægte maskine, bemærkelsesværdigt original og korrekt, og helt sikkert ikke samlet af dele.
Denne tidlige V-twin OEC, er en solid maskine med 28 x 3 dæk, Brown og Barlow karburator og Thomson-Bennett magnet.
Bemærk forbremsen, som er af båndtypen ( contracting band brake). Bagbremsen er mere normal med indvendigt ekspanderende bremsebakker.
1100 motoren er ret karakteristisk med det store tunge svinghjul, der bevirker den laveste tomgang jeg nogensinde har hørt på en motorcykel. Man kan let tælle stempelslagene.
Maskinen blev registreret første gang den 15. februar 1922 , FC 4373, og har stadig denne nummerplade.
www.en.wikipedia.org/wiki/Blackburne_(motorcycles)
OEC Blackburne 1100 V-twin
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
maj 2011
Følger: 1
Mvh Frans Elsass
jul 2013
Følger: 16 Følgere: 114 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 443
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Du må ha' masser af plads og en god forsikring...
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 7 Annoncer: 1 Emner: 2 Svar: 11
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 929
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 687
jan 2006
Følger: 21 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 22
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 57
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.167
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 195
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 62
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 4
maj 2004
Følger: 11 Følgere: 15 MC-er: 1 Svar: 88
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 105