{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

NSU Prima D 1957

4.680 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Niels H
Mand | 57 år | Oprettet: 22. sep 2017


NSU Prima D

Årgang:
1957
Motor:
1-cylindret, luftkølet totaktsmotor. 146 ccm, 3 gear og tromlebremser for og bag, vægt 123 kg, max hastighed 80 km/t.
Hestekræfter
6,2 HK ved 5.200 O/min.
Fælge
Stål
Dæk
4,00 x 8 Continental white wall
Topfart
80 km/t. På en god dag.
Tuning
Ingen.
Styling
Kofanger for og bag. Bagagebærer med reservehjul. Chrom, naturligvis.
Ekstraudstyr
Elstart.
Bemærkninger
Dette er en tysk NSU bygget på italiensk Lambretta-licens. Tilladelsen til at bygge Lambretta scootere udløb i 1955, og NSU konstruktørerne skabte deres egen version, den "store" Prima D på 146 ccm, som kom på markedet i 1956.

Den var på mange måder bedre end Lambretta, selv om den originale italienske Lambretta stadig den dag i dag, går som værende den smukkeste og mest helstøbte af alle scootere. Bland andet fik NSU de mange kabler og ledninger til at forsvinde bag den nye profilerede beklædning af styret. Desuden blev Prima visuelt opgraderet, nu med 6,2 hk luftkølet 2-takts motor 150 ccm, og den kunne nu klare stigninger på over 30 procent. Serie: 1956-1960

Scooteren her, som jeg købte i 1990 for 2.500 kr. af en kollega med lommesmerter, har stået opmagasineret i 30 år, og er nu endelig (i 2016) blevet sat i stand fra inderst til yderst. Alle bløde dele er skiftet, plastic, gummi med mere, og motoren har været totalt adskilt og renoveret. Herudover har hun fået en ny gang original maling, så hun igen står i den originale Polar Blau. Alle dele købt hos NZU-Motzke i Tyskland.

Desværre er der stadig noget med kompressionen, der driller, så hun har ikke kørt en eneste kilometer endnu, og er atter blevet opmagasineret. Jeg krydser fingre for at venlig person med kærlighed til NSU kender en, der kender en, der vil hjælpe med den sidste udfordring.

Der blev produceret 76.911 eksemplarer af denne scooter, som er nummer fire i en serie på fem tyskbyggede NSU scootermodeller.
Kommentér på:
NSU Prima D
Annonce