Dragracing-Tuning-Turbo-Nos-Bigbore-Compressor

Medlemmer: 39
Oprettet: 29-01-2007
Admin:
Det er en almindelig misforståelse at dragracing er forbeholdt nogle få priviligerede motorcyklister med teknisk, mekanisk og elektrisk forståelse på eliteplan, meget tykke tegnebøger, koldblodig dødsforagt og alt for meget fritid. Intet kunne være længere fra sandheden. Alle kan være med.

Kørerne foran dig er sendt afsted og du kan høre motorernes larm forsvinde i distancen. Det er snart din tur. Pulsen stiger og det er tid til at tage et par dybe indåndinger. Starteren giver tegn til, at du må varme bagdækket op, og snart holder du side om side med din modstander. Åndedrættet bliver hurtigere. Motoren får omdrejninger og grebet holdes millimeter fra koblingspunktet. Du stirrer stift på startsignalet. Grønt lys. Den rigtige kombination af kobling og gas sender dig ud på banen i en svimlende acceleration. Efter få hektiske sekunder er det ovre, og du kan næsten ikke vente med at prøve igen.

Lad os få det på det rene med det samme – dragracing er først og fremmest sjovt. Et kick. Et rush. Et sug i maven og en langt mere fornøjelig måde at få pulsen op på end en løbetur i skoven. Men ud over den helt åbenlyse tiltrækning ved motorsport har konkurrencen i acceleration også en række fordele, som man hurtigt glemmer midt i dækrøgen og motorlarmen.

En af motorcyklens fornemste køreegenskaber er evnen til at accelerere hurtigere end noget andet motorkøretøj landevejen, men vi må og skal respektere både færdselsloven og vores medtrafikanter. Derfor det kan være svært at udnytte maskinens kræfter uden at gå på kompromis. Men på banen får du lov til at dreje håndtaget i bund uden at tænke på venstresvingende bilister og uden konstant at tjekke spejlene for blå blink eller bekymre dig om klip i kørekortet. Du kan uforstyrret nyde øjeblikket og mærke motorens trækkraft.

Dragracing er mere sikker end de fleste andre former for motorsport. Der er uden undtagelse både læge og brandvæsen til stede når vi kører, og professionelle officials og medhjælpere sørger for, at alt afvikles i god ro og orden. Men spørgsmålet om sikkerhed rækker længere end forholdene på banen. Motorcyklister, der har erfaring fra dragstrip’en lærer både dem selv og deres motorcykler meget bedre at kende, så almindelige trafiksituationer kan håndteres optimalt.

Det er utrolig nemt at komme igang. Alle der har en motorcykel, lædertøj, hjelm, rygbeskytter og en 100-kroneseddel de kan undvære, kan på egen hånd stifte bekendskab med dragracing og finde ud af, hvad mand og maskine kan præstere. Efter en kort introduktion i sikkerhed og startprocedurer er du klar til jagten på de gode tider.

Og du behøver ikke markedets største motorcykel for at være med. I streetbike klassen har vi set MC’er fra 750 ccm og op – og danmarksmesterskabet 2005 blev vundet af en standard 900 ccm Kawasaki. Alle motorcykler deles op og placeres i klasser, så du kommer til at køre mod folk, der har cykler i samme stil som din egen.

Løbene afvikles over det meste af landet fra Holeby til Hirtshals, og udover glæden ved selve ræset kan du se frem til et miljø, hvor sammenhold og hjælpsomhed er naturlige ingredienser i en serie af gode oplevelser med motorcyklen i centrum. Selv har jeg fået flere gode venner efter kun en enkelt sæson som kører, og jeg har oplevet mine konkurrenter næsten træde hinanden over tæerne for at komme til og hjælpe, når der er opstået et problem. Det har betydet, at jeg har kunnet gennemføre en hel sæson uden den fjerneste forstand på teknik, hvilket er enestående inden for motorsport.

Gruppens betingelser

1. Ordentlig opførsel generelt!
2. Ingen racistiske eller på anden måde stødende kommentarer!
3. Overholde MotorcykelGalleri.dk's generelle regler og betingelser!
4. Reklamer for andre hjemmesider er ikke tilladt!
5. Kommercielle indlæg er ikke tilladt

Søg i gruppens forum

Annonce