{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.565 visninger | Oprettet:

For s....! Olie på gulvet {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Til min store skræk ligger der nu en ordentlig klat olie under min ged. Det ligner ikke motor olie så er nok gear gassen der savler.

Det ligger lige under hvor koblingen sidder.

Hvordan kontrollere jeg olie standen på gearkassen og primæren ? Og hvor meget olie skal der være på ?

Lige et tillægs spørgsmål hvor køber jeg en haynes manual til en 1200 late shovel motor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For s....! Olie på gulvet
  • #1   30. jul 2014 Svaret på alle spørgsmålene besvares her smiley smiley

    Online service manual

    Log in her:

    http://search.ebscohost.com/

    User ID: Arborg

    Password: Arborg

    Tryk på linket hvor der står: Small Engine Repair Reference Center


    Mvh. André.


  • #3   30. jul 2014 Nemlig Rasmus ... smiley smiley

  • #4   30. jul 2014 Det kan være pakdåsen ved tandhjulet,- er kæden snasket til?
    Eller pakdåsen ved trykstangen til koblingen. Så trænger der gearkasseoile ud i primærsiden. Den sidder i den store møtrik til koblingen, så koblingen skal af.
    Eller en kammerat tager pis på dig, det er set før smiley

    Du tjekker olie på gearkasse ved at tage den lille skrue ud på kickdækslet, lige til venstre for kickakslen. Det skal komme ud når cyklen er lodret. Og så skal der ikke være mere på! Helt drænet kan der være 0,497 liter.

    Går ud fra du har kæde i primær og den originale kædesmøring er blokeret ?
    Så skal der bare være en slat i. Nogle siger olie op til tænderne på koblingshuset (lodret), men det synes jeg personligt er for meget, og sviner. Jeg hælder ingen olie i, men slasker primærkæden godt til i kædespray et par gange i sæsonen,- og har aldrig haft problemer.


  • #6   30. jul 2014 En 4 speed tager 700ml. Gear olie. Brug en 85W/140 - den type er der flere oliefirmaer der laver olie til HD som laver. Bel-Ray med mere.
    Eller brug Castrols MTX 75W/140
    En fordel ved Bel-Ray er at de er RØD. så man kan se hvis man har et leak ved gearkassen på den måde.
    Castrolen er MEGA god, og især til den nye 6 speed og de gamle 5 speed. Men er også fin i de gamle 4 speed.

    Du kan finder data over alt dette på W&W hjemmeside.

    Her er noget om de gamle gearkasser - Dette fix har vi lavet på en af mine venners HD. Samme med den møtrik jeg linker til fra W&W.

    https://www.youtube.com/watch?v=Xsp238XVLgM

    https://www.youtube.com/watch?v=XgDa0Qf_X-w

    http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=%2149404

    Denne tandhjuls møtrik er mega god, da den er lavet med en ekstra o-ring som lukker for olie de kan løbe forbi via akslen. Og ike kun den pakning i midten.



  • #7   30. jul 2014 Problemet ved at bruge kædespray er at der er et åben leje i front af primærsiden ved trækket som ikke får olie hvis det ikke bliver slynget lidt rundt. Og da det er et åben leje kan man ikke bare give det fedt.
    Og vedrørnede olie påfyldning af de gamle primærsider,må man må heller ikke komme for meget på for det er koblingsplader der er lavet til tør og IKKE våd.
    Der finder dog nogle som kan begge dele - men lidt olie på dem der er lavet til tør dør de ikke af.
    Brug Automat gearolie - og de mængde der skal i for at tænderne lige får fat og slynger det rundt er det som kan være i et normalt enegangs plast kaffekrus af de hvide. dog kun fyldt op til der hvor de sidste "ring" er i toppen. Ikke fyldt helt op.

    De pakning der er ved trykstagen som Per også nævner skal også skiftes samme med det som jeg tidligere har nævnt. så er man sikker på man ikke får et leak.


  • #8   31. jul 2014 Mange tak for alle svarene og rart med en step by step video fenris.

    Super Baronen det er helt sikkert noget jeg kommer til at bruge mange gange.

    Tror bare jeg kontrollere olien og påfylde hvor den mangler indtil vinter da der virker som noget jeg skal give mig god tid til at lave smiley

    Glæder mig til at jeg har rodet så meget med den at det hænger på ryggraden som på jer "gamle" hunde smiley


  • #9   31. jul 2014 Åbent leje i front ? Så har man da glemt at sætte cimmeringen på? Det eneste leje i front jeg kan komme i tanke om, er den yderste halvdel af krumtapslejer med afstandsringen i midten bag den store afstandsskive,- de bliver smurt af smørekanal indefra. Primærsystemet er født til at smøre sig selv med en tåge af motorolien, så det er minimalt hvad der skal til. Jeg gør det på min måde uden problemer, andre vil have olie på fliserne. Som Fenris,- brug en god rød olie i gearkassen.

  • #10   2. aug 2014 Ja med den olie tågen lukker man jo af for. For den olie kommer ind og bliver beskidt af kobling støv med mere for så at skulle tilbage igen. Den lukker man af for på oliepumpen og på primær dækslet. Så gør den olie som man hælder i jo det job.

  • #11   2. aug 2014 Men når du får drejet den kant til o-ringen så vær opmærksom på at den er MEGA hård så du skal ikke lave en hobby tosse med en drejebænke gøre det. Der findes et firma der laver nye som er lavet med o-ringe og som også sælger de o-ringe. Der er 3 årgange af skiver/spacer til 4 speed gearkassen. Og brug den møtrikker fra W&W den er den bedste til din gearkasse.


  • #12   8. aug 2014 Sendte den til big-bike i Silkeborg så nu drypper den ikke mere smiley må hellere lige tage mig lidt sammen til vinter og skille den ad selv hvis den altså ikke bliver solgt inden smiley

Kommentér på:
For s....! Olie på gulvet

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce