Reperation af gearkasse
1.876 visninger
|
Oprettet:
Som jeg før har nævnt i forumet, er fejebladet begyndt at springe ud af 2.gear ved den mindste belastning, så nu er dne røget på operationsbordet.
![Anders [ Kolding ]](https://billeder.bazoom.dk/motorcykler/bruger/1/70/70/636782994374730000/999/anders--kolding.jpg)
Reperation af gearkasse
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 906
jun 2005
Følger: 55 Følgere: 52 MC-er: 1 Emner: 245 Svar: 1.699
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.528
Det er helt korrekt, at du blot behøver afmontere kabel og dæksel, for at komme ind til koblingen. Hvis cyklen står på støttebenet, er det heller ikke nødvendigt at tappe olie af inden du fjerner dækslet.
Når du er inde ved koblingen, fjerner du de 5 bolte, hvorefter du kan fjerne trykpladen og derefter alle koblingspladerne.
Som regel er det kun selve fiberskiverne der bliver slidte og behøver at bliver skiftet, men kontroller jernpladerne for skævheder og misfarvninger(varme).
Når du har fjernet alle pladerne er det også en god idé at kaste et blik på både den ydre og den indre koblingsskål og tjekke om der er dybe slidmærker fra koblingspladerne (fiberpladerne griber i den ydre skål og metalpladerne griber i den inderste skål). På en "ældre" cykel må der godt være lidt slidmærker at se, men pladerne skal kunne vandre frit.
Go' fornøjelse!
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Ja nu skriver jeg lige igen i håbet om lidt "surport" inden jeg kaster mig ud i lidt hjemme-fusk på bladen.
Var i dag ude og forsøge mig med lidt baghjuls kørsel, men det har altså været lidt hårdt ved koblingen så nu må jeg vist have skiftet mine plader og fjedre. Men efter at have nærlæst shopmanualen er blevet i tvivl om en detalje.
Er det ikke korrekt at jeg blot behøver at: afmonterer kabel, afmonterer dæksel, udskrue de 5 bolte og aftage trykplade for at kunne komme til at skifte koblingsplader og fjedre?
På forhånd tak...!
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.528
Mht. Tændingsforskyderen, gør den det muligt, at få en optimal udnyttelse af forbrændingen i cylinderen.
Der er mange forhold som påvirker forbrændingen bl.a. udst.system og luftfilter, og derfor er det ikke altid optimalt, at bruge det originale tændigstidspunkt.
Teoretisk set er ildens hastighed under forbrænding lidt lavere end stemplets hastighed, og derfor er det ofte en fordel at "tænde"flamen lidt før, for at få optimal ydelse.
Hvorvidt det kan måles effekt-mæssigt er der mange meninger om, men en del amerikanere har efter sigende målt forøgelse på 2-3Hk ved at optimere tændigstidspunktet på deres cykler. Jeg har ikke målt min før/efter, og er ikke sikker på den har fået meget mere effekt, men det kan mærkes at den reagerer hurtigere på gassen.
Uden at gøre mig ekspert på turbo'er, så går man her den anden vej og forsinker faktisk tændingen for at undgå for høj kompression.
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Hvad gør den der FACTORY Adj. Ignition Advancer du beskriver?
sep 2004
Følger: 14 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 119 Svar: 1.464