{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

aluminiumsbremseskive i bag {{forumTopicSubject}}

overvejer at få lavet sådan en da den jo er super let og kun i mit tilfælde skal bruges i nød vis min forbremse svigter men er det før set eller bider det overhovedet ikke med klodserne eller bliver for hurtugt varmt.
nogen der har hørt om iden før eller ved hvorfor det ikke er lavet endnu


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aluminiumsbremseskive i bag
  • #1   7. okt 2007 det er nu nok ikke klodserne der er problemet men derimod aluminiumen der vil flyde under den enorme varme der vil opstå af friktionen!

  • #2   7. okt 2007 man spare jo hurtigt en del gram på sit baghjul vis den blev i aluminium, og jeg bruger aldrig min bagbremse

  • #3   7. okt 2007 Som B-2 siger så vil friktionen mellem skive og klodser gøre at varmeudviklingen bliver så stor at aluen vil begynde at flyde/smelte... Så vægt eller ej er det ikke en løsning jeg vil anbefale...

    Rune


  • #4   7. okt 2007 Tror også at hvis det skal være alu kan du lige så godt pille den af og motorbremse...

  • #5   7. okt 2007 Ved dog at Benny herinde fra ( http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?UserID=6989 ) havde en bagskive på sin gamle R6'er som ikke vejede ret meget... Så prøv at hør ham ad.... smiley

    Rune


  • #6   7. okt 2007 Så kør uden... det giver samme effekt som en aluskive smiley
    Du vil ikke ønske og køre med en aluskive. Punktum smiley hehe.
    Som der bliver sagt så kan alu slet ikke tåle den varme, der bliver udviklet under friktionen.
    Specielt ved "bruger næsten ikke bagbremsen" situationer bliver skiven varm. Det vil være ligesom at, køre ned af Kassel bakker i frigear og kun med bremser.
    Hvad med titanium?? smiley


  • #7   8. okt 2007 Behold den skive du har,- vil du spare de få gram, så gå på slankekur i en lille uges tid. Det er sikkert også meget sundere for helbredet,- end det er at lege med sin bagbremse.. :o)

  • #8   8. okt 2007 det med at gå på slanke kur er godt nok men vi ved jo at masse der skal drjes rundt betyder meget så at tabe 300 gram på maven kan overhovedet ikke samlignes med 300 gram der snure rundt på et hjul der køre 150 og skal skifte retning når man køre i sving.
    var også bare en ide jeg havde, titanium koster og får jeg vist ikke sådan bare lige igennem firmaet uden beregning


  • #9   8. okt 2007 er det ikke gyro efekten de kalder det

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #10   8. okt 2007 Det kan det da.

    For lille roterende masse er også en skidt ting, for så taber du stabilitet - nemlig gyroeffekt...

    GLEM en aluskive - og GLEM al den jagt på 100 gram på en MC du ikke kan udnytte fuldt ud på grund af din køreteknik. Det er helt andre steder du skal fokusere, bassemand... smiley


  • #11   8. okt 2007 Få dig kulfiberskiver i stedet , aluminiumen vil blivet revet i smadder meget hurtigere end du kan sige bagbremseskive !!!
    og at du aldrig bruger bagbremsen andet end i nødstilfælde ???? den holder ikke til 10 meters bremsning



  • #12   8. okt 2007 PS. hvorfor spare de gram på bremserne og sikkerheden når der er mange flere steder der kan spares kilo ! uden at gå på kompromis med sikkerheden

  • #13   8. okt 2007 Det er en meget DUM ide. Der er en grund til at forbrikkerne ikke gør det. Det kan ikke tåle varmen og det stress der er under en nedbremsning.

    Nu skal du jo ikke til at være en af dem der fylder i uheld stadistikken for tiden. Så drop den ide.


  • #14   8. okt 2007 Spiril: Kulfiberskiver er ikke en god ide til gadebrug. De bliver ikke varme nok til at være brugbare.

  • #15   8. okt 2007 Eller tag dine skiver med ned på et maskinværksted og få dem til at fræse/dreje dem tyndere og lave/bore slidser i dem, på den måde kan du fjerne en hel del vægt.

    Et lille RR tip.


  • #16   8. okt 2007 okey okey iden er droppet igen men var bare det at jeg på arbejdet kan lave den slags gratis jo.
    nu kan i sige hvad i vil om at det ikke kan mærkes osv osv men der er jo en grund til at folk køber 520 kædekit, læt vægts fælge og prudesenten af motorcykler ikke bare smider 400 mm bremseskiver på. mange bække små jo.
    jeg kan nok heller ikke mærke at cyklen har radial monteret bremse kalibre og up side down forgaffel og hvad der ellers er kommet frem med tidens løb, men jeg vil sku have det alligevel når det kan laves.
    der er da heller ikke noget jeg heller vil end at have et sæt karbon fælge på men de koster jo bare ca 20000kr men fik jeg dem på ville jeg nok stadi gernen have en lettere bremsskive på.
    og at bremse 70 i for og 30 procent i bag, er fint nok vis man har en bag på men når jeg køre alene tror jeg bare jeg skal holde mig fra bagbremsen da man intet føling har med den overhovedet


  • #17   8. okt 2007 Allan:
    Bare et forslag - tror du ikke det var en ide, at glemme alle de fine principielle teknike forbedringer og så i stedet for øve sig i at anvende den bagbremse, du tydeligvis ikke har gavn af, fordi du er utryg ved den????


  • #18   8. okt 2007 knud

    det er meget godt med at bruge bagbremsen på en chopper da du har meget vægt på dit baghjul og har meget nemt ved at føle den, men sådan er det bare ikke på en sports cykel, til race bruger man den ikke til at bremse med inden sving men mere til at styre med igennem og ud at svinget, man bremser optimalt når baghjulet lige er ved at slippe affalten eller ligger 0-5 cm over. og der skal man ikke røre bagbremsen da den jo alligevel ikke rære asfalten som sådan


  • #19   8. okt 2007 Allan >Jeg vil nu tillade mig at kategorisere min MC som sports cykel, og jeg bruger da min bagbremse hver dag!
    Jeg bruger den ikke hver gang jeg bremser, men skal jeg bremse ned fra høj fart eller bare lidt hårdere end gennemsnitsnedbremsningen, ja så bruger jeg den da...

    Hvis du ikke mener du har føling med din bagbremse, så er det da på tide at du får øvet dig lidt med at bruge den så, for ellers er det da netop når du skal bruge den i en nødsituation, at det går galt....

    <i>Ikke kun til Allan</i> > Og hvorfor er det i øvrigt at hvergang Knud kommer med en godt råd, så skal det pointeres at det ikke duer/kan sammenlignes, fordi der er stor forskel på en Chopper og en sports MC?!
    Jeg har kørt begge typer cykel, i flere år endda, og de generelle regler er sq de samme, og tyngdeloven er mig bekendt også den samme for alt og alle smiley


  • #20   8. okt 2007 Buggi: Så ret du dog er. Man SKAL bruge sin bagbremse og vide hvor man har den. Lan vægt eller høj vægt.

  • #21   8. okt 2007 Pill følgende af, det vil sikkert give mere....
    - Passagerfodhvilere
    - Sidespejle (der er alligevel aldrig nogen der indhenter dig på den cykel....)
    - Skift halepartiet ud med et monosæde (så kan du også save det bagerste af bagstellet af)
    - Kåbe udskiftes med en af kulfiber
    - Skruer udskiftes med titanskruer

    og spar så til sidst sammen til PWM'erne


  • #22   8. okt 2007 lær at bruge bagbremsen slut!

  • #23   8. okt 2007 Jeg vil nu sige:

    Brug IKKE bagbremsen, den bliver nemt en stor risiko i en katastrofe situation.

    Forbremsen levere aligevel over 90% bremsekraften på en moderne sports MC.


  • #24   8. okt 2007 Emil: Ja, men hvis man bruger de sidste 10% som bagbremsen bidrager med, stopper du 2m foran den bil der laver en u-vending, istedet for at stoppe når man rammer bilen.
    Hvis man øger risiko'en for at køre galt når man bruger bagbremsen, skal man på kørekursus, for så er der noget elementær MC-kørsel man mangler at få på rygradden.

    Bagbremsen har en stor funktion. Den skal benyttes inden man hiver i forbremsen, ikke efter at baghjulet har løftet sig. Gør man det korrekt, stabiliserer man MC'en, og den sætter sig lidt i bagdæmperen. Dermed bliver risiko'en for at overbremse med forbremsen mindre.
    Altså stik modsat hvad andre mener.

    Når det gælder race, er historien en anden. Der skal man nemlig bremse så sent som muligt, så der er ikke tid til at bruge 1/10 sek på at stabilisere MC'en med bagbremsen.
    Men race er en ting, landevejen en anden.


  • #25   8. okt 2007
    Carsten ¤Nordjylland¤ O > Det har du da helt ret i, men det har jeg da vist heller ikke påstået smiley

    Men hvis man bruger sin bagbremse jævnligt, så vil man også få bedre føling med den, og bruger man (også) den under en lang nedbremsning, så stopper man før, slet og ret.

    Man kan stille det lidt på spidsen og sige at hvis man under en lang nedbremsning også bruger bagbremsen, kan man måske stoppe før man kommer dertil, at man behøver bremse så hårdt at baghjulet løfter sig fra jorden. smiley

    Der er så det rent tekniske der sker, når man aktiverer bagbremsen, nemlig at cyklen sætter sig i røven, og dermed giver dig endnu mere vandring på bagdæmperen før hjulet slipper ved kraftig bremsning med forbremsen.

    Jeg gør ofte det, når jeg skal bremse hårdt ned, at jeg lige "dapper" til bagbremsen lige før jeg tager forbremsen, så jeg får bagenden ned, og dermed kan bremse langt hårdere med forbremsen... Det er mig bekendt også sådan man lærer at bremse hårdt når man tager kørekort smiley


  • #26   8. okt 2007 Jesper kom mig lige i forkøbet med noget af det, kan jeg se smiley
    Sådan er det når man skal lave alt muligt andet mens man skriver et indlæg, så det tager ti minutter smiley


  • #27   8. okt 2007 Carsten har ret...
    Det eneste tidspunkt jeg bruger bagbremsen, er når jeg er kørt uden for banen og kommer ud i gruset. Så synker bagenden så dejlig ned i gruset...

    Nogle racer kører bruger bagbremsen til at forhindre for meget hjulløft over bakker, samt til at få en lidt mere snæver kurve, hvis det er nødvendigt ud af svinget. Men her er det bedre at have en tommelbremse, fordi man har lidt mere føling med fingre end med sin højre fod.

    Men til at bremse kraftigt ned med, kan jeg ikke rigtig se fidusen med at bruge bagbremse samtidig med forbremsen, fordi at baghjulet ofte bliver løftet.

    Ydermere så vil jeg hellere have at slipperkoblingen tager sig af mit baghjul end at jeg skal fedte med en bagbremsepedal, som i sidste ende måske kan sende mig sidelæns....

    Med hensyn til bagskive... find så lille som muligt og drop alu....


  • #28   8. okt 2007 Ups... kan se at der bliver snakket om landevejs kørsel...

  • #29   8. okt 2007 Jesper: "Når det gælder race, er historien en anden. Der skal man nemlig bremse så sent som muligt, så der er ikke tid til at bruge 1/10 sek på at stabilisere MC'en med bagbremsen."

    Øhh, og du har så 1/10 sekund ekstra i en katastrofe situation?

    Man skal ikke have den vane at bruge bagbremsen fordi den nemt bliver et problem i en katastrofe situation. Det der nemt sker er at man bremser alt hvad man kan, og derved kommer man til at blokere baghjulet (man har begrænset føling med foden, og pga. den lave vægt på baghjulet under katastrofe opbremsning). Når man først har et blokeret baghjul, så har man ingen mulighed for at ændre retning uden at vælte, rent faktisk skal man være heldig hvis man holder sig på to hjul i en katastrofe situation med et blokeret baghjul.

    Og tag venligst jeres VELMENTE men UAFPRØVEDE teori og gem den væk, jeg taler af bitter erfaring (både min egen og andres).

    Buggi: Bruger bagbremsen i en "lang" opbremsning, så stopper man før? Læser du overhovedet hvad du selv skriver? Det giver jo ikke mening.


  • #30   8. okt 2007 Man kan altså ikke bringe sig selv i fare ved at blokere forhjulet Emil ?

  • #31   8. okt 2007 På bane skal man jo aldrig stoppe helt.. Her gælder det kun om at få overskudsfart af... På landevej gælder det om at stoppe hurtigst....



  • #32   8. okt 2007 C4: Jo, du kan bringe dig selv i fare ved et blokeret forhjul. Men hvis du har varme dæk, eller du er minimalt progressiv i dit bremsetryk, så tipper cyklen forover før dit forhjul blokere, og de fleste reagere ret hurtigt og instinktivt på en cykel der er ved at tippe forover.

    Jeg antager her at der er tale om en moderne sports MC og der er god tør asfalt under hjulet.

    Og gid jeg havde ABS på min (gade) cykel.


  • #33   8. okt 2007 Emil: Kører du 50-60km/t, og trækker forbremsen alene ind til bremsepunktet, løfter baghjulet sig hurtigt, og du skal derfor slække lidt på bremsetrykket for ikke at ryge forover. Træder du på bagbremsen inden, kan du holde forbremsen som bremsepunketet i længere tid, og dermed nedsætte din bremselængde. Og det kan redde liv.
    Prøv selv at lave bremsetests.
    Ryger du på røven, skyldes det ikke MC'en bremsesystem, men dine evner. Og det er det din bitetr erfaring har lært fortalt dig. At du ikke kender dine bremser. At du så ikke har lært det er en anden side af sagen.

    Men ja, du har ret i, at kender man ikke sine bremser kan det gå galt. Men det kan det også med forhjulet alene. Der sker også uheld hvor man overbremser med forbremsen, og forhjulet skrider. I de tilfælde kunne en stabilesering med bagbremsen have været en stor hjælp.

    Husk, at 70-90% af bremseeffekten kommer fra forhjulet, men for at bremse 100% skal bagbremsen også bruges. Man skal bare lære det.


  • #34   8. okt 2007 der er jo en grund til at choppere har så store skiver i bag i forhold til sports cykler, det er da forde de bedre kan bruge dem og de har mere vægt på baghjulet, vis jeg prøver at bremse min kun med bagbremsen så sker der nesten intet jo man kan bare lige føle at den er ved at blokere, kun når jeg har en bag på bruger jeg den lidt for at skåne de foreste lidt.
    men lad os nu sige at alu kunne holde så var iden sku da god nok og tror da også nogle af jer ville tage det til jer,
    jeg er jo smed og vis vi får noget titanium ind vil jeg da prøve at lave en i det, vi har også en del kuldfiber på vores firma men er i plader som er bagt, det er jo bare om at have idernen ik


  • #35   8. okt 2007 Carsten D> Præcis smiley

    Emil (Kbh) H> Drop venligst den nedladende tone over for mig, tak!

    Det jeg mener, er præcis det jeg skriver.
    Kører man, lad os sige 130 km/t og skal stoppe hurtigst og kortest muligt (bemærk jeg skriver stoppe), så vil man stoppe hurtigere, og ikke mindst sikrere op, hvis man bruger begge bremser! Det er ikke kun teori, det er fakta!


  • #36   8. okt 2007 Emil: Man blokere forhjulet hvis der er ubalance i MC'en, eller vægten bliver forskudt til fordækket for hurtigt. Bagbremsen STABILISERER MC'en så der ikke er ubalance, og den sørger også for, at vægtforskydningen til forhjulet ikke er så voldsomt. Altså, brug af bagbremsen nedsætter også risikoen for forhjulsudskridninger.
    Jeg antager ikke der er tale om en sports MC, men om alle MC'er, da det er basal MC teknik.


  • #37   8. okt 2007 EMIL din bitre erfaring bunder måske i at du ikke kunne finde ud af at doserer bagbremsen pga manglende erfaring??

    Har kørt små 14 år nu, og jeg bruger bagbremsen.. JA den blokkerer af og til et halvt sekund, når jeg max bremser.. MEN med 50m bremselængde, giver 5% ekstra 2,5m.. hvad giver det så ikke ved længere bremselængder..

    Ja min er ikke en racer, gudske tak for det. Den kan dog stadig løfte baghjul og al det pis, til trods for min vægt..

    OG hvorfor lægge 100% bremse på forhjulet, når du kan lægge 90 på forhjul, 10 bagpå, have bremser der bliver slidt mindre, mindre varme, samme bremselængde m.m.

    Hvis man har været i situationer, hvor bagbremsen er skyld i styrt, (og jeg har ikke selv prøvet det, så vil prøve ikke at gøre mig for klog på fejl) MEN hvad er der sket, siden det gik galt?? har endnu aldrig været i knibe, NÅR baghjulet ER blokkeret et kort sekund.. MEN det kan jo også skyldes jeg åbenbart IKKE kører så hårdt til grænsen som andre. smiley

    Jesper


  • #38   8. okt 2007 Buggi: Hvis du vil stoppe hurtigst, ja, så brug begge bremser. Men vil du stoppe SIKREST, så nøjes med forbremsen.

    Jesper: Jeg ved hvilken træning det kræver at bruge bagbremsen korrekt, og tro mig, det er der der ikke 20% af den danske MC befolkning der har.

    Og tag så jeres små hygge forsøg under kontrolerede forhold og overvej dem en gang til. Det svare lidt til at I anbefaler en MC UDEN ABS, fordi I kan bevise en kortere bremselængde under kontrolerede forhold (og med en god fører) Og læs også lige Keith Code "A twist of the wrist II", så kan I få lidt forståelse for begreb så som "Survival Reactions" og "$10s of attention".

    Og husk, når man først er væltet med det blokerede baghjul, så er ens bremselængde mangedoblet.


  • #39   8. okt 2007 Emil: Nej, det jeg anbefaler, er at man lærer sin MC at kende.
    Er slet ikke uenig med dig i, at ABS er en super god til der er kommet på MC'erne. Men ABS alene gør det ikke. Man kan også godt overbremse med ABS. Men man skal bare dumme sig meget mere end på en MC uden ABS.


  • #40   8. okt 2007 her er sku da en med sådan en bagskive, skriver han ihvertfald i han tekst

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18175


  • #41   8. okt 2007 Buggi og Jesper
    Det lyder rigtigt det i skriver med hensyn til bagbremsen.

    Der hvor jeg ser et problem er, hvis det ikke kommer rent instinktivt, så vil man bruge tid på at tænke: Først bagbremse og så forbremse... og skal man bruge tid på at tænke det, så er man nok kørt galt...

    Ydermere hvis man i panik kommer til at blokere baghjulet, så får man lidt rigelig at tænke på..


  • #42   8. okt 2007 Mit første styrt var pga jeg ikke fattede at bremse og laved fuld blokering på bagbremsen indtil cyklen forsvandt.

    for nyelig endte jeg også med at holde midt ude i et kryds fordi jeg ville prøve kun at bruge bagbremsen.

    Men stadig føles det gamle fejeblad nu mere stabilt når man lbruger begge bremser , af og til blokere baghjulet da også, men så er det jo bare at slippe den når den begynder at glide.

    allan A du skal da bruge en god bagbremse når du køre på baghjul smiley


  • #43   8. okt 2007 Allan a

    Jeg har kørt meget andet end chopper:-)

    Det er under alle omstændigheder en god idet at kunne bruge sin bagbremserigtigt.

    Det jeg siger er, at det er en dårlig ide at undgå den, fordi man ikke kan håndtere den - lær at håndtere den - andet siger jeg ikke smiley


  • #44   8. okt 2007 Emil> Hvis <b>du</b> vil bremse sikrest, så bruger <b>du</b> bare fortsat kun din forbremse, Men lad venligst være med at fortælle mig hvordan <b>jeg</b> bremser sikrest.. Det må vist bero på evner og erfaring...

    Carsten D> Du har helt ret, det skal ligge på ryggraden, men det skal undvige manøvre, forhjulsbremsning og en masse andre ting når man kører MC, også. smiley



  • #45   8. okt 2007 jeg sauner nu ikke at bruge den må jeg indrømme, kan finde på at give den et tap når jeg er meget langt omme på baghjulet men ellers ikke,
    har sågar overvejet om man kunnne bygge en bremsekaliber over fra en scotter bagbremse da den også er meget lille og let og kompinere den med en mindre ig tyndre skive men må komme på prøve på banen først, for nu vil jeg have mig en bane cykel


  • #46   8. okt 2007 Buggi: Fint med mig, bare lad være med at anbefale dine bremse metoder til folk med ukendte evner.

    Og C4ers beskrevne styrt er præcis grunden til at jeg ikke anbefaler folk at bruge bagbremsen.


  • #47   8. okt 2007 Buggi
    Metoden duer bare ikke i sving... Det skal gå 100% ligeud, ellers bliver man sendt sidelæns...
    (ikke dermed sagt at man bare kan hive forbremsen fuld skrald i sving)

    Det jeg vil sige med det, er at hvis man er vant til at bremse med bagbremse og så forbremse, så kan der opstå problemer, hvis man gør det rent instinktivt i et sving...


  • #48   8. okt 2007 Carsten
    Ja, det er bare bagud med noget vægt, når bagenden løfter sig.. Så kan cyklen jo starte med at løfte mine 90kg...

    Jeg bruger heller ikke metoden, når jeg kører race eller for den sags skyld på landevejen...


  • #49   8. okt 2007 Emil> Jeg kunne jo passende sige i lige måde! smiley
    Jeg mener at hvis ikke man har lært at bruge sin bagbremse korrekt, burde man slet ikke have fået kørekortet i første omgang.

    Carsten D> Nu er vi jo ikke analoge insekter der reagere på indlærte rutiner udelukket smiley
    Med det mener jeg at man jo naturligvis skal kunne differenciere hvornår det er gavnligt og hvornår det ikke er gavnligt at bruge bagbremsen.
    Men for at kunne det, er det ret essentielt at man ved hvordan man betjener denne korrekt/har korrekt føling med den... Hvilket så bringer mig tilbage til udgangspunktet i mit første indlæg: Lær at bruge bagbremsen (korrekt), så ikke man betjener den forkert i en nødsituation smiley


    Carsten ¤Nordjylland¤ O> Helt ok, så misforstod jeg dig smiley

    Din beretning om dine erfaringer med "klokke-bremsning" og sidenhen kun forhjuls bremsning beskriver faktisk meget godt essensen i det jeg mener, dog er jeg stadig tilhænger af at bruge begge bremser - korrekt.
    Du har stor erfaring på en MC, både på banen og på gaden, så vidt jeg ved. Netop derfor tror jeg også at du har den fornødne evne til både at opsætte din cykel og betjene den sikkert ved max nedbremsning, uden cyklen bliver -for dig- ukontrollerbart ustabil.
    Men tager man en gennemsnits MC´ist og en gennemsnits MC, og fx. laver en max hård opbremsning fra meget høj fart, så vil langt de fleste opleve en meget urolig cykel hvis de kun bruger forbremsen. Bruger man samtidig bagbremsen, gerne med "klokke-effekt", så vil cyklen kunne nedbremses både meget mere roligt og også på kortere distance. Det er min klare overbevisning. smiley
    Derfor er det for mig at se, også mindst lige så "risikabelt" kun at bruge forbremsen, som at bruge bagbremsen også, jeg vil endda sige at det er mere farligt... Specielt for den urutinerede!

    Mht. din mindre slidtage på bagbremseklodser, forestiller jeg mig at du så tilgengæld har det mere slid på dine forbremseklodser, da du ikke ville have noget slid på bagbremsen, hvis ikke den havde haft nogen effekt! smiley


  • #50   9. okt 2007 Carsten: Det er stadig en grundregel at man på landevej ikke tager bremsen i sving. Men igen, det har også noget med erfaring at gøre.
    Jeg bruger tit bremsen i sving, selvom man lærer man ikke må. Ikke så meget for at stoppe, men for at korrigere linien.


  • #51   9. okt 2007 Men man kan vel konkludere at hvis man kender sin MC's bremser, både foran og bag, så er det sikrest at bruge begbremsen.
    Kender man ikke sin MC's bremser har man 2 muligheder.
    1. Enten at lade være med at bruge bagbresmes, og så være tilfreds med 85-90%
    2. Lærer sin MC at kende, og dermed blive mere sikker på 2 hjul.

    /
    Jesper


  • #52   9. okt 2007 Har lige købt et banejern med alu. bagbremse.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18175

    Har endnu ikke kørt den på bane, men den tidligere ejer som har kørt Supermono race med den rundt om i Europa og tidligere har kørt sidevognsrace i mange år, siger at på denne cykel pga. af dens meget lave vægt (vejer kun 100 kg) og meget kraftige forbremser, skal holde sig langt væk fra bagbremsen. Der er tale om en nødbremse og fordi den skal være der (og virke) ved teknisk kontrol.

    Raceren er oprindeligt en 250 racer og bygget i 1989/90 til en kører som har kørt RR i mange år. Den blev allerede dengang "født" med alu. bagskrive.


  • #53   9. okt 2007 Carsten: Som jeg skriver tidligere, så har du ret i den konklussion, at hvis man starter med at bremse maks med forbremsen (altså tager den til bremsepunktet fra start) så er bagbremsen ikke til noget, da baghjulet ikke har fat.
    Men bruger man bagbremsen først medfører det, at bremsepunktet for forbremsen bliver flyttet, fordi vægtforskydningen ikke er ligeså voldsom, og fordi MC'en er mere stabil.
    Jo længere ind man kan få sit bremse punkt, desto kortere afstand kan man stoppe på.

    At bremse optimalt i trafikken betyder at man kan stoppe på kortest mulige afstand
    At bremse optimalt på bane betyder at man kan bremse så hurtigt som sent som muligt.

    Ikke samme teknik for de to.


  • #54   9. okt 2007 Med hurtigt menes at bremse tiden skal være hurtigst muligt.

  • #55   9. okt 2007 Carsten: Nej, jeg mener bremsepunktet.

  • #56   9. okt 2007 Allan A....
    Nu har jeg ikke lige læst hele tråden da den er temmelig lang, så mit forslag er måske allerede nævnt.... Men når nu du er smed, hvorfor tager du så ikke den skive der sidder på nu og modificere den istedet.. Drej lidt af den de rigtige steder og bor hullerne større, fræs evt. et wavemønster i yderkanten. Det koster nemlig gratis....


  • #57   9. okt 2007 Carsten: Man kan vælge at hive forbremsen til det givne bremsepunkt med det samme, og så bremse konstant med 70-90% af bremsekraften. Sådan nedsætter man farten hurtigst.
    Bruger man bagbremsen 1/4 sekund for man trækker forbremsen, bremser man i det 1/4 sekund med ca 15% men når man derefter bremser med forbremsen, kan man tage den hårdere, da MC'en er mere stabil og vægtforskydningen til fordækket ikke er så voldsomt, og dermed bliver bremsepunktet også flyttet. Man kan altså så, bremse 100% med forbremsen.
    Sådan stopper man kortest.

    Til dem der advarer mod at bruge bagbremsen, fordi de selv har været ude for uheld:
    Hvis man er kørt galt fordi man har overbremset med forbremsen, er det så mest sikkert kun at bruge bagbremsen? Det er lidt det jeg læser. I skiver:"Lad være med at bruge bagbremsen hvis i ikke kender den, for så går det galt."

    Men så gælder det omvendte jo også. Er man kørt galt pga. man ikke kender sin forbremse, er det vel mest sikkert slet ikke at bruge den...
    Eller er det mon mere sikkert at lære sin MC at kende??...


  • #59   9. okt 2007 Jeg har altid lært at bruge bagbremsen et sekunds tid før jeg tager forbremsen.. så har den nemlig fladet dækket lidt ud, og man har derfor en større bremseflade.. (eller noget i den stil)..

    Jeg stopper da noget hurtigere ved brug af begge end kun forbremse, og mener også man har mere kontrol over hvor hurtigt man stopper.


  • #61   9. okt 2007 Carsten: Vi taler fordi hinanden. Bremsepunktet har intet med bremsetidspunkt eller tyngdepunkt at gøre. Bremsepunktet er det punkt du kan bremse til, uden at overbremse.

    Vægtfoskydningen er rigtig nok lige stor, uanset hvilen bremse metode man anvender, for begge ender med at have 100% forbremsning (under forudsætning at man kender sine bremser godt), men hastigheden af vægtfoskydningen er ikke lige stor. Fordækket bliver hurtigere belastet ved kun at bremse hårdt med forbremsen alene, end hvis man også bruger bagbremsen. Man kan ikke bruge forbremsen 100% optimalt til at starte med. Prøver man på det, bliver belastningen af forhjulet for stort, og man over bremser.
    Bruger man bagbremsen, er belastningen ikke ligeså hurtig i starten, og man kan derfor bremse hårdere med forbremsen, uden at overbremse. Man har altså flyttet bremsepunktet.

    Mht til din udregning. Du kan ikke i trafikken forudse at du skal bremse 70 m tidligere. MAn kan på bane, men ikke når en bil laver en uvending.
    Med de nævnte 250km/t bevæger man sig ca. 17m på det 1/4 sekund (eller mindre når man kender sine bremser), men de 17m er ikke noget man skal forlænge bremselængden med.
    Man er begyndt at bremse med bagbremsen, så man bevæger sig ikke lænere med 70m i sekundet, desuden kan du efter de 17 m, bremse tæt på 100% med forbremsen. Havde man ikke brugt bagbremsen først, ville man ikke kunne bremse tæt på 100% med forbremsen. Så på tiden efter de 17m har du bedre forbremse når man først har brugt bagbremsen, og stopper dermed på kortere afstand. Det senere som man kommer til at bremse 100% med forbremsen på, i den anden metode, er så meget senere at det i det samlede løb, lægger et par m til bremselængden.

    Det er svært at forklare på skrift, det er et af de emner man skal tage over en øl :o)


Kommentér på:
aluminiumsbremseskive i bag

Annonce