{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.186 visninger | Oprettet:

Lagt ned af politiet {{forumTopicSubject}}

Her er en lille anekdote til skræk og advarsel.

Jeg holder pænt og venter på grønt lys ved et T-kryds i går aftes. Da lyset skifter kører jeg ud i krydset.

Jeg når lige at se patruljevognen komme bankende ud i krydset overfor rødt lys.

Joh - de havde da blink på, men ingen lyd.

Jeg laver en katastrofeopbremsning for at undgå at blive mejet ned fra siden, og ryger desværre en tur i asfalten.

Jeg slap med en smadret kåbe - spejl - styrknop - koblingsgreb og grimme ridser på motoren.

Heldigvis beløb de fysiske skader sig til hul på bukserne og et blødende knæ.

Nu er jeg spændt på hvordan forsikringsselskaberne vil tolke skyldsspørgsmålet.

Havde jeg ikke hamret bremserne i var jeg blevet ramt af patruljevognen der kører over for rødt.

Hvad mener I - det må da være politiet der har skylden.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lagt ned af politiet
  • #1   5. jun 2007 Politiet har vel skylden når de kører overfor rødt skal de sikre sig det er forsvarligt

  • henrik r
    henrik r Tilmeldt:
    feb 2004

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 56
    #2   5. jun 2007 tror desværre du får skylden,da de køre med blink på

  • #3   5. jun 2007 Jeps. De har den fulde skyld. De må ikke køre over for rødt selvom de har blink på, det er stadig deres opgave at sikre sig at krydset er "tomt"... Sådan har jeg i hvert fald fået det forklaret.

  • #4   5. jun 2007 hmm går ud fra du ikke havde kører buker på... slemme dig... ej nu til sagen ja det er også helt klart min mening fornår de kører over for rødt i kryds skal deres sirene være tændt... ej da ked at høre du er vælted...

  • #5   5. jun 2007 De må ikke bare hamre over krydset.. de SKAL orientere sig.


  • #6   5. jun 2007 De har det FULDE ansvar i det øjeblik de køre kørsel 1(Udryknings kørsel)

  • #7   5. jun 2007 Har du ringet til politiet og fortalt om situationen de har nok haft et liggende tilfælde før... Så hvis de tager 100 % skylden er det jo lidt nemmere når du skal snakke forsikring..

  • #8   5. jun 2007 De har skylden. Reglen ved udrykningskørsel er at når man kører over for rødt skal det foregå i skridtgang indtil de har sikret sig at krydset er tomt og det er sikkert at kører videre...

  • #9   5. jun 2007 Her er et uddrag af Bekendtgørelse om udrykningskørsel (nr. 510 af 11/06/1996)

    § 7. Under udrykningskørsel kan føreren af køretøjet i tilfælde, hvor det skønnes påtrængende nødvendigt, og hvis der samtidig udvises ganske særlig forsigtighed, undlade at følge reglerne i færdselslovens

    1) § 4, stk. 1, om efterkommelse af anvisninger for færdslen, som gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg, m.v.,
    2) kapitel 4 om færdselsregler for kørende,
    3) kapitel 5 om hastighed, og
    4) kapitel 6 om særlige regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej.
    Stk. 2. Føreren skal dog altid efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives af politiet eller andre, som trafikministeren har bemyndiget til at regulere færdslen. Føreren skal endvidere altid efterkomme signaler eller andre anvisninger for færdslen ved jernbaneoverkørsler og broer.

    Stk. 3. Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys skal føreren endvidere nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan standses for eventuel tværgående trafik.

    Stk. 4. Anvendelse af udrykningssignal fritager ikke føreren for pligten til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed over for andre trafikanter


  • #10   5. jun 2007 Link til ovenstående...
    http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B19960051005-REGL


  • #11   5. jun 2007 Tak for alle svarene.

    Til Line (Horsens) smølf D.

    Ja, jeg skulle jo bare lige ned med et brev i postkassen, men jeg havde da både rygskjold og MC-jakke på.

    Til Hans Jacob L. Jeg håber, at de andre har ret i at Politiet burde sikre sig, at krydset var tomt. Men det er vist desværre sådan, at de undersøger sig selv.

    Til Kasper. Ja, jeg fik dem til at optage en påkørselsrapport, og jeg har meldt skaden i dag over nettet.

    Jeg håber, at det ikke kommer til at ramme mit bonustrin, og selvrisiko. Men jeg slap i det mindste praktisk taget uden fysiske skader. Det er svineheldigt når man nu skal ned og ligge en tur.


  • #12   5. jun 2007 de har det fulde ansvar når de kører udrykning...-medmindre de begynder at påstå at det var dig der kørte over for rødt har du ingen problemer...-hvad sagde de til dig?

  • #13   5. jun 2007 Ja hvis ikke de tager skylden, hvem skal så?

  • #14   5. jun 2007 Svineri !!! Man blir sgu harm af den slags. >0(

  • #15   5. jun 2007 Det kan efter min bedste overbevisning aldrig være din skyld, når du kører overfor grønt, og du så må bremse for livet, og derved vælter. Den må staten sq æde.

  • #16   5. jun 2007 Under udrykning er det førerens ansvar at kørslen foregår uden at være til fare eller ulempe.

    Det er derfor ikke dig der får ansvaret.

    /risum

    (kørelærer)


  • #17   5. jun 2007 Til Daniel.
    Ja de to betjente i vognen sagde at:

    "De havde set mig" inden de kørte ind i krydset - men det kan bare ikke passe.

    Det var nemlig i krydset Vesterbrogade/Bagerstræde - (Kbh. V)

    Når man holder ved stopstregen før fodgængerfeltet på Bagerstræde kan man ikke se ned ad Vesterbrogade til højre - og patruljevognen kan ikke se mig.

    Det er først, da jeg kører ud i krydset, at de kan se mig - men der er de allerede tæt på at ramme mig. De har stor fart på.

    Jeg ved ikke hvor meget - men jeg vil skyde på at de kører over for rødt med mindst 60 km.



  • #18   5. jun 2007 Endnu en gang tak for alle svarene.

    Det er dejligt med noget opbakning og sympati ovenpå den oplevelse.



  • Onkel Ray .
    Onkel Ray . Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #19   5. jun 2007 de kørte det der hedder en kørsel 2 det vil sige at de ikke må overskride hastighederne. det er deres skyld de skal sikre sig det er forsvarligt at køre over, og når du havde grønt har du dit på det rene

    godt du slap uskadt

    mvh


  • #20   5. jun 2007 Politiet har altid skylden! Sådan er det bare ved udrykningskørsel!
    Også selvom der nogle gange er nogle kvajpander der går i panik og drøner ind i dem! Men du kunne jo ikke gøre andet!
    Men regn du bare med at de betaler hele gildet! Sådan er reglerne sku strikket sammen! Heldigvis! - Det er jo ikke os normale billister skyld at de kommer drønende over for rødt!


  • #21   5. jun 2007 Hej Michael - Jeg ved ikke hvem der FÅR skylden, men jeg ved hvem der BØR have skylden, og i min bog er det ikke dig. Held og lykke herfra ihvertfald

  • #22   5. jun 2007 stoppede politiet og tog rapport, det er jo det vigtigste her ellers ka det jo blive påstand mod påstand

  • #23   5. jun 2007 Jeg har kendskab til en som stod til at miste kortet fordi han havde kørt ud foran en politibil med blink. De nærmere omstændigheder omkring sagen kender jeg ikke.

    Men det er vel trafikanters ansvar at være opmærksom mod tværgående trafik uanset om der er grønt for en selv eller ej.

    Hvordan du står mener jeg er usikker men jeg ved det ikke.



  • #24   5. jun 2007 Håber ikke du kommer til at betale noget.
    Håber også du kommer med en update når du har fundet ud af hvad der skal ske.
    Held & lykke.


  • #25   5. jun 2007 Til Alex.

    Ja, du har ret i at man altid skal

    "køre efter forholdene"
    "være agtpågivende" osv hedder det vist i færdselssproget.

    Det var jo netop også fordi jeg var opmærksom, at det lykkedes mig at bremse op.

    Havde jeg været uopmærksom og ikke reageret hurtigt havde de ramt mig.

    Havde en hvilken som helst anden bil, end en politibil, kørt over for rødt, ville der vel heller ikke være tvivl om hvem der har skylden.

    Det må være den, der bryder loven ved at køre over for rødt med høj hastighed.


  • #26   5. jun 2007 Jeg kender personligt til en sag hvor en Falck ambulance kolliderede med en personbil under udrykning. Det skete da de kørte over for rødt og personbilen ikke stoppede. I første omgang mistede falckredderen kortet betinget men sagen blev appeleret hvorefter det blev fastslået af landsretten at bilisten havde skylden da denne ikke kunne have undgået at se ambulancen og havde massere af tid og plads til at bremse ned. Landsretten mente at bilisten havde påkørt ambulancen med vilje.

  • #27   5. jun 2007 Til Kenneth C
    Jeg skal nok komme med en update -
    Jeg har tænkt mig, at køre sagen hele vejen hvis det bliver nødvendigt.


  • #28   5. jun 2007 Hvis jeg skal komme med mit besyv til denne sag.
    Hvis man kører ud i et kryds som du har gjort som ikke var ryddet og kører ind i en kan man selv få noget af skylden. Dette hvis feks du kører ind i siden på feks en bil.
    Du har kørt ud i krydset hvorefter de jo så har haft retning mod dig hvorfor de jo så kører over for rødt.
    Som jeg ser det har du kørt ud i et ryddet kryds og at de kommer med så høj fart kan du vel ikke klantres for især ikke når de ikke har horn på.
    Det er ikke smart. Godt der ikke skete mere. Men håber så sandelig de også kan se rimeligheden i at det faktisk ikke er din skyld. Der er vel intet menneske/MCist der ikke har respekt for et udrykningskøretøj og vil lege hvem er størst med en politibil.
    Hvordan ser det ud med vidner der har holdt bag dig? Er der styr på de ting? Således at folk evt kan bevidne at de kørte ind i krydset med høj fart - som jo som skrevet står skal ske med så lav hastighed at de kan standse øjeblikkeligt.
    Hvis du var kørt ind i siden på bilen ville jeg sige der var tvivlsspørgsmål. De må sgu æde fejlen og komme videre med at gøre deres job.


  • #29   5. jun 2007 Til Arne.

    Jeg har selv tænkt på det med vidner. Der holdt ikke nogen bag mig, men der var fodgængere og cyklister på gaden.

    Der var en dame, der spurte om jeg var okay, lige efter styrtet, og en anden der samlede min hjelmhue op og kom over med. Den havde jeg tabt - var nok lidt chokket og forvirret.

    Jeg tænkte selvfølgelig ikke på, at få damens navn. Typisk ikk'?



  • #30   5. jun 2007 Enig med Michael H.
    Få din dokumentation, tegninger og få skrevet alt stringent ned så du ikke misser noget. Det er utroligt vigtigt og hvis der kan sås tvivl om din forklaring, så gør man da bare det.
    Hvis politiet stiller sig på bagbenene ville jeg nok absolut prøve at efterlyse de vidner..
    Har selv prøvet at stå som forurettet og gå fra Retten med meget nedtrykt mine fordi man skal virkelig have sin forklaring på plads. Jeg kan fortælle at jeg selv i en voldssag MED vidner kunne gå fra denne med en voldsfrikendt idiot grinende - fordi der kunne sås tvivl om vedk havde slået mig med flad hånd eller på anden måde med knytnæve..
    Ingen sammenhæng - men blot for at vise dig hvor krakilsk det kan være. Jeg selv havde mærker i ansigtet og vidner - jeg tabte...
    Du skal op mod et par betjentes forklaringer. Du skal virkelig have styr på tingene. Faktisk dårligt at patruljen ikke har sørget for at der blev optaget rapport og indhentet navne på vidner. De har måske fat i dem der kan understøtte deres egen forklaring. Sådan fungerer verden desværre.
    Håber virkelig det ikke bliver en kamp for dig, fordi man blir drænet for ressourcer af at spekulere. OG man bliver skuffet fordi retfærdigheden ikke altid sejrer.
    smiley


  • #31   5. jun 2007 Og så få noget advokatbistand med mindre sagen blir ordnet hvor stris vedkender sig skylden.
    Undersøg om din indboforsikring omfatter retshjælp. Igen forudsat at sagen ikke blir løst elegant forsikringsselskaberne imellem.


Kommentér på:
Lagt ned af politiet

Annonce