Hvornår skal vi skifte til sommerdæk?

Hvornår skal vi skifte til sommerdæk?

26. nov 2019

Der er meget snak om, at vi skal huske at skifte til vinterdæk. Men hvad med sommerdækkene? Er det ikke vigtigt at få dem på bilen, når foråret titter frem? Jo, det er det. Det er ofte overset, hvor vigtigt det er at få byttet vinterdækkene ud med sommerdækkene igen. Der er meget gode grunde til, hvorfor du skal skifte dæk efter årstiden. Dem gennemgår vi her, hvor vi også fortæller dig, hvornår du skal skifte til sommerdækkene.

 

Der er forskel på dæk

Hvorfor er det egentlig så vigtigt at skifte de dæk flere gange om året? Et dæk er vel et dæk? Til det kan man kun svare, nej, det er det ikke. Dækproducenter arbejder konstant på at udvikle dæk, der er bedre og bedre alt efter årstiden. De har udviklet meget specialiserede dæk og dermed dæk, der kun er velegnede til den pågældende årstid. Sommerdæk er udviklet til varme vejbaner og vinterdæk til kolde og sne-, is- og sjapfyldte vejbaner. Og hvad er det så, der gør, at et dæk ikke er egnet til kørsel om vinteren og omvendt?

 

Vinterdækkets gummi

Dækkets egnethed har både noget med dækkets gummi at gøre og med dækkets struktur og mønster. Den gummi et vinterdæk er lavet af er temmelig blød. Det er den for at bevare sin elasticitet selv ved lave kuldegrader. Når vejbanen er kold vil dækkene blive hårdere og bliver de for hårde, kan de ikke få et ordentligt vejgreb. Det betyder, at de ikke bremser særlig godt. Derfor skal vinterdækkene være lavet af den bløde gummitype, der sikrer vejgrebet og dermed den korte bremselængde, som kan rede liv i en nødsituation. Det betyder altså, at hvis du kører med sommerdæk om vinteren bremser du meget dårligere, og er der sne på vejbanen er det helt galt, så glider du bare han ad vejen uden at have kontrol over bilen.

 

Sommerdækkets gummi

Sommerdæk er derimod lavet af en hårdere gummitype, der ikke bliver alt for blød i sommerens varme. Bliver dækket for blødt, kan det nemlig gå ud over bilens køreregenskaber. Den bliver simpelthen sværere at styre. Det er meget uheldigt, hvis en billist skal foretage en hurtig undvigemanøvre og bilen så ikke reagerer som beregnet. Kører du med vinterdæk om sommeren skal du påregne at dine dæk gør dine reaktioner langsommere og, at dækkene i tillæg slides hurtigere. Det siger sig selv at den bløde gummi, har en større kontaktflade med vejbanens belægning og derfor slides hurtigere end de hårdere sommerdæk. Bilen bruger i tillæg mere brændstof når den skal trække de blødere dæk rundt end de hårdere sommerdæk, der på grund af den mindre friktion er mere økonomiske rent brændstofmæssigt.

 

Vinterdækkets struktur og mønster

Et vinterdæk er udstyret med små lameller i den såkaldte slidbaneblok. De fortrænger vandet fra vejbanen og forhindrer derfor akvaplaning. Lamellerne arbejder sig ned i sne og slud og giver dermed et optimalt vejgreb. I slidbanemønsteret er der dybe riller, som giver plads til eventuel sne. Når der er sne på vejbanen, er det mest effektive bremsemiddel sne mod sne. Sneen, der er presset sammen i dækkets riller, giver derfor bedre vejgreb og trækevne på en snedækket vej.

 

Sommerdækkets struktur og mønster

Et sommerdæk har ikke det antal lameller som vinterdækket. Til gengæld har det slidbaner, der er specialdesignede til at mindske akvaplaning. De sørger for et godt vejgreb i sommervarmen og gør, at bilen står godt fast på både tørre og våde veje. Slidbanemønsteret på et sommerdæk er ofte mere enkelt end på et vinterdæk. På sommerdækket er der større glatte flader, der sikrer god kontakt med vejbanen. Det er med til at give en øget kontrol over bilen og har stor betydning for bremselængden.

 

Hvornår skal man skifte?

Man bør skifte til sommerdæk, når temperaturen kommer over 5-7 grader hele døgnet. Nogle har den tommelfingerregel, at de skifter til påske, men da påsken kan falde meget forskelligt, er det vigtigt også at tjekke temperaturerne.

 

 

 


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce