Der er
meget snak om, at vi skal huske at skifte til vinterdæk. Men hvad med
sommerdækkene? Er det ikke vigtigt at få dem på bilen, når foråret titter frem?
Jo, det er det. Det er ofte overset, hvor vigtigt det er at få byttet
vinterdækkene ud med sommerdækkene igen. Der er meget gode grunde til, hvorfor
du skal skifte dæk efter
årstiden. Dem gennemgår vi her, hvor vi også fortæller dig, hvornår du skal
skifte til sommerdækkene.
Der er forskel på dæk
Hvorfor
er det egentlig så vigtigt at skifte de dæk flere gange om året? Et dæk er vel
et dæk? Til det kan man kun svare, nej, det er det ikke. Dækproducenter
arbejder konstant på at udvikle dæk, der er bedre og bedre alt efter årstiden.
De har udviklet meget specialiserede dæk og dermed dæk, der kun er velegnede
til den pågældende årstid. Sommerdæk er udviklet til varme vejbaner og
vinterdæk til kolde og sne-, is- og sjapfyldte vejbaner. Og hvad er det så, der
gør, at et dæk ikke er egnet til kørsel om vinteren og omvendt?
Vinterdækkets gummi
Dækkets
egnethed har både noget med dækkets gummi at gøre og med dækkets struktur og
mønster. Den gummi et vinterdæk er lavet af er temmelig blød. Det er den for at
bevare sin elasticitet selv ved lave kuldegrader. Når vejbanen er kold vil
dækkene blive hårdere og bliver de for hårde, kan de ikke få et ordentligt
vejgreb. Det betyder, at de ikke bremser særlig godt. Derfor skal vinterdækkene
være lavet af den bløde gummitype, der sikrer vejgrebet og dermed den korte
bremselængde, som kan rede liv i en nødsituation. Det betyder altså, at hvis du
kører med sommerdæk om vinteren bremser du meget dårligere, og er der sne på
vejbanen er det helt galt, så glider du bare han ad vejen uden at have kontrol
over bilen.
Sommerdækkets gummi
Sommerdæk
er derimod lavet af en hårdere gummitype, der ikke bliver alt for blød i
sommerens varme. Bliver dækket for blødt, kan det nemlig gå ud over bilens
køreregenskaber. Den bliver simpelthen sværere at styre. Det er meget uheldigt,
hvis en billist skal foretage en hurtig undvigemanøvre og bilen så ikke
reagerer som beregnet. Kører du med vinterdæk om sommeren skal du påregne at
dine dæk gør dine reaktioner langsommere og, at dækkene i tillæg slides hurtigere.
Det siger sig selv at den bløde gummi, har en større kontaktflade med vejbanens
belægning og derfor slides hurtigere end de hårdere sommerdæk. Bilen bruger i
tillæg mere brændstof når den skal trække de blødere dæk rundt end de hårdere
sommerdæk, der på grund af den mindre friktion er mere økonomiske rent
brændstofmæssigt.
Vinterdækkets struktur og mønster
Et
vinterdæk er udstyret med små lameller i den såkaldte slidbaneblok. De
fortrænger vandet fra vejbanen og forhindrer derfor akvaplaning. Lamellerne
arbejder sig ned i sne og slud og giver dermed et optimalt vejgreb. I
slidbanemønsteret er der dybe riller, som giver plads til eventuel sne. Når der
er sne på vejbanen, er det mest effektive bremsemiddel sne mod sne. Sneen, der
er presset sammen i dækkets riller, giver derfor bedre vejgreb og trækevne på
en snedækket vej.
Sommerdækkets struktur og
mønster
Et
sommerdæk har ikke det antal lameller som vinterdækket. Til gengæld har det
slidbaner, der er specialdesignede til at mindske akvaplaning. De sørger for et
godt vejgreb i sommervarmen og gør, at bilen står godt fast på både tørre og
våde veje. Slidbanemønsteret på et sommerdæk er ofte mere enkelt end på et
vinterdæk. På sommerdækket er der større glatte flader, der sikrer god kontakt
med vejbanen. Det er med til at give en øget kontrol over bilen og har stor
betydning for bremselængden.
Hvornår skal man skifte?
Man bør
skifte til sommerdæk, når temperaturen kommer over 5-7 grader hele døgnet.
Nogle har den tommelfingerregel, at de skifter til påske, men da påsken kan
falde meget forskelligt, er det vigtigt også at tjekke temperaturerne.