{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
689 visninger | Oprettet:

sebastian p
sebastian p
Tilmeldt:
19. apr 2008
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33

FZR600 - Ja/nej - Og hvad? :) {{forumTopicSubject}}

Ja lidt mærkelig titel til spørgsmålet hehe, men har et par forskellige spørgsmål.

Får det store MC kort om 3-4 uger, og kigger efter en MC. Er begynder. Har virkelig set mig varm på en ældre FZR600, og mht. pengepungen passer den perfekt..

Det er følgende model jeg er rigtig vild med:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59224649

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59630399

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59675728

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59709048


Jeg er ikke den store mekaniker, kan da lige klare og smide olie osv. på smiley Men ellers rækker evnerne ikke meget længere.
Ville det være dumt at købe en 15-20 år gammel cykel? Er der meget vedligeholdelse/reperationer? Eller kan det klares med et eftersyn i ny og næ?

Umiddelbart synes jeg de lyder billige? 32-38k..

Men hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber en ældre cykel? Hvad er mest vigtigt, årgangen, antal km eller hvad?

Og sidst, når jeg nu kommer ud og ser på en, hvad skal jeg så huske at teste inden køb, og hvad skal jeg lægge mærke til?


Mvh. Sebastian
Aspirerende motorcyklist smiley


Kommentarer på:  FZR600 - Ja/nej - Og hvad? :)
  • #1   9. apr 2009 Som punkt 1, skal du tjekke, om cyklen er pæn, ren og velholdt. Ingen nedslidte kæder, dæk og brensebelægninger. Dernæst ser du, om den har en servicebog, hvor alle servive er skrevet i. Find ud af, hvor længe den forrige ejer har haft den. Skal den sælges relativt hurtige, kan der jo være en mekanisk grund til det.
    Er den synsklar, SKAL den være nysynet!
    Når du kommer for at se den, skal du se, om den er varm og nystartet. Er det tilfældet, kan det være en slidbetinget handling fra sælgers side!
    ER den kold, skal den kunne gå i tomgang uden choker efter 2-3 minutter, uden at ryge ud af udstødningen. Lyt efter mislyde fra motoren, og kommer du ud og prøve cyklen, skal du sikre, at alle gear og kobling virker!

    Til sidst, brug din sunde fornuft. Køb intet, uden papirer, også selvom, at "de kommer med posten næste uge"! Skal i mødes på en parkeringsplads et sted i landet, skal du også være på vagt. Hvorfor må du ikke se, hvor sælger bor?


  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #2   9. apr 2009 Tak for nogle gode fif! smiley Guld værd.
    Har lige et par spørgsmål smiley


    Når du siger køb intet uden papirer, hvilke papirer snakker vi så om? smiley Har ikke købt hverken bil/motorcykel før og aner ikke hvad man har og hvad man ikke har af papirer mv.

    Som jeg forstår det på dig, skal jeg forlange at den er nysynet?

    Hvordan skal jeg forholde mig, hvis den fx går ud i tomgang uden choker efter et minuts tid? Eller den er varm når jeg kommer.. Eller der ikke findes servicebog..


  • #3   9. apr 2009 Hej
    Et lille hint, tjek for rest gæld ! ! ! ! ! meget vigtigt , ja jeg taler af erfaring jeg mistede min Blackbird i februar, da der var gæld i den og den person der solgte den, solgte den så hurtigt at den IKKE var registret i bilbogen endnu, tjek hvornår han har fået den,( har fået plader på) , er det over 3 md. siden skal den stå i bilbogen hvis der er rest gæld i den, gå evt i banken og lad dem tjekke den ( medbring nr. plade nr. / stelnummer )
    Papire - er reg. attest / evt syns papir, du skal have reg att. i hånden når du har betalt ( ikke noget med , den kommer med posten )
    Er den varm kan det skjule nogle grimme lyde, der kun er der lige når den er startet, ( evt defekt oliepumpe der har svært ved at danne olietryk når den er kold, men klare det fint når den har fået varmen )
    Hvis den går ud efter et minut uden choker behøves ikke at være en slem fejl ( der er nogle der skruer deres tomgang meget langt ned, så den er meget lav i varm / driftvarm tilstand, men så kan den vare et stykke tid om at kunne stå i tomgang når den lige er startet / halv kold),
    Service bogen er der mange der ikke har fyldt ud , da de selv laver deres mc ( det gør jeg, jeg laver alt selv ( nogle gange med lidt fag hjælp ) men alm service som olie/ filter skift / bremser / bremseslanger / køler væsker og slanger osv osv , men det er mere fordi jeg elsker at rode selv og så ved jeg at det er som jeg vil have det ... så uden service bog behøver ikke at betyde dårligt.... he he lille smøre , men det er vel ment tag en mc ven der har forstand på mc med ud og kik 2 par øjne ser bedre end et par
    God Påske og held og lykke


  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #4   9. apr 2009 mange tak for endnu et super svar..

    nu har jeg i hvertfald lidt at gå efter! smiley det super.. Har også en kammerat som tager med så mon ikk det går alt sammen.


    Lige et helt generelt spørgsmål ang. FZR600 smiley - Er det en fin begyndercykel ? Er den tung at danse med? Eftersom jeg kun er 170cm/60kg.


    Og hvilken en af de 4 jeg linkede til, ville i evt. vælge hvis det var? Ville det være værd at betale de 5-8k ekstra, og så få en som har nyere udskiftet dele? Et par år yngre mv? Eller kan en af de ældre være et lige så fint køb?


    Mvh. Sebastian


  • #5   9. apr 2009 Kim S svarede egentlig på det meste, men et syn, kræver så lidt af ejeren, at men mee rette kan forlange, at selv sørger for at det er i orden!

  • #6   9. apr 2009 FZR600'eren er fin maskine, som er en ægte no-bullshit maskine.
    Den kører bare uden problemer.

    Du bør nok især kigge efter FZR600US-modellerne, de ligger i næsten samme prisklasse som de originale, men er nyere idet de er fra 1996 og frem. De er også opdateret på nogle enkelte punkter iforhold til de oprindelige.

    Maskinen kører iøvrigt en del bedre en de fleste lige regner med. Den er oprindeligt udviklet med henblik på at Yamaha kunne deltage i AMA's 600 serie.
    Jeg har flere gange kørt fra nogle lidt for smarte typer på helt nye 1000ccm racecykler på min kones FZR600US ude på de små veje...så den kan sagtens køre hurtigt når den får lov smiley

    Desuden har den forresten en særdeles fin brændstoføkonomi når man holder den under 160 km/t...


  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #7   9. apr 2009 Tak for svar Thore,

    Det der er jo som guld for mine ører !! smiley At det man falder for rent faktisk også er noget værd.

    Nu siger du US maskinerne? - Det har faktisk også undret mig lidt, nogle er US andre er ikke. Og noget der især undrer mig er forskellen på nogle af cyklerne som fx forlygterne.. Jeg er helt vild med dem med 2 forlygter, istedet for den ene store.. Men har ikke kunne hitte rede i hvorfor nogle har det ene og omvendt..

    Er det noget du måske kan opklare lidt? smiley

    Hvis jeg finder en som er fra '96 og fremefter, så er jeg sikker på det er af "den nyere model" som du nævner?


    Og lige til sidst, hvordan kan jeg checke om det sælger skriver ang. alderen nu også passer? Står det et sted?


  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #8   9. apr 2009 Hov forresten..

    Forsikring på sådan en frækkert?

    Hvad skal jeg ca. regne med at punge ud som 21 årig på sådan en?

    Har ikke haft bilforsikring eller MC forsikring før.


  • #9   9. apr 2009 jeg har købt en fzr 600 som den første mc, den er jeg super glad for. synes ikke at den virker tung at køre med.
    Jeg betaler 1800.- for ansvar, men nu er jeg også 32


  • #10   9. apr 2009 Ang. forsikring, så er der ikke andet at gøre end at ringe rundt. ETU mener jeg dog det er der har aftale med Yamaha, og er det kun ansvar, er GF nok ret så billige.

    Her er en liste du kan begynde med:

    alka.dk - 70 12 14 16
    almbrand.dk - 35 47 47 47
    aros-forsikring.dk - 70 10 42 22
    bauta.dk - 33 15 15 45
    bgforsikring.dk
    codan.dk - 33 55 55 50
    danskeforsikring.dk - 70 11 01 03
    etuforsikring.dk - 74 72 86 00
    fair.dk - 70 10 90 09
    fdmforsikring.dk - 33 91 66 88
    gf-forsikring.dk - 70 13 80 80
    gruppeforsikring.dk - 70 20 05 47
    if.dk - 70 12 12 12
    kab.dk - 33 14 37 48
    lokal.dk - 48 22 09 99
    mcforsikring.dk
    nykredit.dk - 70 10 90 00
    rasmussenassurance.dk -70272727
    runa.dk - 33 32 22 00
    thistedforsikring.dk - 96 19 45 00
    topdanmark.dk - 70 11 33 11
    trekroner.dk - 70 10 03 80
    tryg.dk - 70 11 20 20
    update 25/


  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #11   9. apr 2009 Tak Kaizersoze.

    Tak for en kanon liste Jonas! smiley


  • #12   9. apr 2009 Jeg giver 2300 i ansvar ved TRYG, og det syntes jeg er helt fint!

    Jeg har selv en FZR600 - og er vildt glad for min. Den kører som en drøm , og den har aldrig fejlet det mindste. Jeg har selv ofret lidt penge på at sætte min lidt i stand, med nye lejere i hele stellet, og givet den en gang maling, men det var ikke fordi den trængte mere fordi jeg syntes det ville se godt ud smiley

    Jeg ville sig GO GO GO smiley

    Du er velkommen til at henvende dig hvis du har nogle spørgsmål, men som de andre siger, kig efter den generelle stand, og lyt engang på motoren.


  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #13   9. apr 2009 Tak blå kamel smiley

    Amen det lyder jo super.. jeg er da 100% solgt.. det blir helt sikkert sådan en..
    Nu venter jeg lige en 14 dages på kortet..

    Håber der er en der lige kan opklare al den uklarhed omkring hvad der er US version og hva der ikke er og hvordan man kan se forskel og hvordan man kan se hvad årgang den er fra osv. smiley For det forvirrer mig sku lidt..



  • #14   9. apr 2009 Så vidt jeg ved er US modellen med runde lygter hvor den anden har en lygte i stedet. Min er i hvert fald ikke en US model. Jeg er personligt ikke så vild med de dobbelt lygter der :S



  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #15   9. apr 2009 Jeg synes dobbelt lygterne er meget federe end dem med enkelte lygter! smiley I hvertfald sådan som de har lavet enkelte lygten til den her model..

    men en cykel som :

    http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59709048

    Den er fra 97.. er den så af den "nyere" model? Altså opgraderet en smule som Thore skriver..


  • #16   9. apr 2009 Historien om US modellerne..

    Dem som kaldes US-modeller er fordi at de rent faktisk var modeller som var tiltænkt de amerikanske marked, derovere kører modellerne typisk noget længere end vi er vant til europa. Man fortsætter ofte med at porducere og markedsføre de gamle modeller selvom der er kommet en nyere model!

    Pga. det store jordskælv i 1996 blev disse MC'er omdirigeret til europa, deraf US-modellerne. En spritny FZR600US kostede dengang 99.995 kr fra ny (ved det for jeg købte en i maj 1997!).
    Der er nogle små forskellige i forhold til deres europæiske fætre som ellers ligner dem rigtigt meget. Deres forreste bremsekalibre er lidt anderledes end de første FZR600, de har en anderledes elnet (man kan f.eks. ikke slukke lyset på dem), så har nogle af dem (kun dem som var tiltænkt californien) et system til at opfange benzindampe, og så er der sikkert nogle andre småting jeg har glemt.

    Svaret på det med lygterne er følgende!
    De findes på FZR600 fra 88-90 og på US-modellerne...
    Iøvrigt er jeg 99,9% sikker på at topkåberne med én lygte passer direkte over på US-modellerne..


  • #17   9. apr 2009 BTW: Kom lige i tanke om en svaghed på dem, selvom den er næsten ubetydelig..

    Startknappen har det med at blive slidt, så ikke vil slippe helt igen, og så virker lyset ikke (det afbrydes under startsekvensen).. Men det er ret nemt at fikse selv uden at koster noget..

    og skal man være opmærksom på at den har 18" tommer bagfælg, hvilket begrænser udvalget af dæk noget, men ikke mere end man stadig kan få fornuftige dæk til dem smiley



  • sebastian p
    sebastian p Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 33
    #18   9. apr 2009 Ok tusind tak!

    Så dvs. :

    http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59709048

    Er en US model eftersom den er fra 97?

    Men i princippet betyder det vel intet udover de småting der nu er anderledes


  • #19   10. apr 2009 Ja, det er det... ellers har den godtnok ligget nogle år ved en forhandler smiley

    Men nej det betyder ikke så meget..


  • #20   10. apr 2009 Jeg ville lige byde ind mht dæk... Bridgestone laver BT014 til 18", så det kører jeg på, det er vist det blødeste der kan fremskaffes, og det duer bare. Jeg har endnu ikke oplevet at det har sluppet, selv ikke på bane dage.

Kommentér på:
FZR600 - Ja/nej - Og hvad? :)

Annonce