{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

Olie & Filter {{forumTopicSubject}}

Jeg oprettede et indlæg sidst fordi min mc kun har kørt ca 500 km de sidste 18 mdr.

Der var bred enighed om at olie samt filter skulle skiftes.

Men hvorfor? Den har jo kun kørt 500 km siden sidste gang. Hvis man har brugt en god olie sker der vel ikke noget ved at vente til sidst på året eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie & Filter
  • #1   28. mar 2010 Fordi den ikke har godt af at stå en vinter over og derefter køre på samme olie.


  • #2   28. mar 2010 Optimale ville være at skifte olien, nogen mener det syrer og andre mener der dannes kondens osv.
    Personligt havde jeg nu kørt på det en sæsson mere..


  • #3   28. mar 2010 Olien skal skiftes fordi den ikke bare "slides" når du kører - den bliver simpelthen for gammel og mister sin evne til at smøre og optage urenheder -- de fleste anbefalinger vedr. olieskift siger jo 15000 km eller 15 mdr hvad måtte nåes først , så betragt det som en billig forsikring at skifte til en frisk olie og glæd dig til en god sæson uden nedbrud

  • #4   28. mar 2010 Det er garanteret heller ikke engang mørkt det olie du lukker ud. Men jeg giver da Karsten K ret i, at det er billigere at fylde på og være 110 procent sikker på det ikke er olien der smadre din MC inden i. Meeeeeen jeg havde nu stadigvæk ikke gjort det.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   28. mar 2010 Når nu olie er et produkt af flere tusind år gamle fossiler, tvivler jeg seriøst på at det skader noget som helst med et års stilstand.

    I fald der er kondens eller anden gøj i olien, bliver det kylet med rundt i motoren med det samme og fordamper så.

    Min cykel har stået siden sidste sommer med den samme 250km gamle olie på - og efter den kom ud og køre her for 2 uger siden, er olien stadig lige så klar og rødlig som den skal være når den er ny.

    Jeg synes det er hysteri, så jeg ville ikke skifte den.


  • #6   28. mar 2010 Jeg har endnu til gode at høre om en motor der er brudt sammen pga gammel olie.....

  • #7   28. mar 2010 Hvis din cykel kun har gået 500km i alt, er der god grund til at skifte olien og filter vil jeg mene. Når motoren er helt ny skal det hele slides til og i forbindelse med det, dannes der en helt masse små metal partikler i olien som er rar at komme af med. Men er enig, bare fordi olien har stået en vinter, så går det nok.

  • #8   28. mar 2010 Morten,
    hvorfor spørger du, når der er bred enighed om at du skal skifte. opretter du endnu et oplæg, er det fordi du er nærrig eller er du fattig.
    Bliv dog voksen, bestem selv, hav din egen mening.


  • #9   28. mar 2010 En af mine venner er motorcykelmekaniker og har været det i 40 år.
    Jeg spurgte ham angående syre i olie og skift af olie og filter.
    Han sagde, at han endnu aldrig har set en motorskade hvor man kunne påvise, at det var syre der var skyld i skaden.
    Men, det er meget vigtigt at skifte filter og olie, for forhandleren lever af at sælge både olie og filtre og min ven tjener sin løn ved at lave denne serviceydelse.
    Så vi skal endelig blive ved med det. Sagde han med et stort smil !
    Han sagde også, at det er helt unødvendigt at skifte før cyklen har kørt de anbefalede km. Dog med forbehold, hvis den har stået i flere år uden kørsel.


  • #10   28. mar 2010 Ved 500 km tror jeg nu ikke din cykel er i farezonen smiley Man siger jo at olie der har gået mere end 1000km burde skiftes inden vinteropbevaring. Dog anbefales det også af de fleste at skifte ved 5-6000 km eller 1 gang om året. Den må vist være op til dig selv.

    Har den stået frostfri og indendørs burde det ikke have noget at sige, har den stået udendørs ville jeg helt sikkert skifte.


  • #11   28. mar 2010 -MKB
    "Man siger jo at olie der har gået mere end 1000km burde skiftes inden vinteropbevaring." Hvem er man?
    Olie slider ikke mere, når motorcyklen står stille.


  • #12   28. mar 2010 Jeppe (Amager) A

    Tja, det er der skam flere der gør:

    (link fjernet)

    http://www.tenere.dk/Artikler/vinteropbevaring/vinteropbevaring.htm

    (link fjernet)

    Har linket både fra nogle af dem der "tjener" på denne service, og folk der IKKE gør, for at eliminere dit (med garati) træk hvor du påstår det kun siges så forhandlere kan tjene penge på det...

    Desuden står det i flere mc manualer, inkl. min egen smiley

    Det er vist de få der nogensinde har fået "syre-skader" i motoren efter en enkelt vinter, måske endda ingen, men når nu det står i min manual følger jeg dette, ligesom jeg følger resten af "fremgangsmåden for opbevaring" inkl at hælde en smule cylinder olie i hvert tændrørs hul inden vinterhi...


  • #13   28. mar 2010 -MKB
    Jeg betvivler ikke at der kan opstå syre i 1000 km gammel olie, men hvorfor skulle olien gøre mere skade i de tre måneder om vinteren end 3 mdr. om sommeren? Jeg kører stort set en hel sæson på samme olie (10.000km) og har ikke hørt nogen sige noget om at skifte olie hver 3. md eller hver 1000 km om sommeren.
    For mig lyder det lidt som for meget religion og for lidt fakta.


  • #14   28. mar 2010 Jeppe: Jeg kan så sige dig at selv om du skifter olie og filter på din mc er der en del gamel olie som bliver tilbage i din motor. Dette ville du se hvis du havde skilt flere motoere ad. Jo større motor jo mere olie.
    Derfor kan nyt olie godt bliver forurent over tid af det gamle olie der er tilbage.


  • #15   29. mar 2010 Jeppe (Amager) A

    For det første drejer det sig jo ikke om 3 mdr, men f.eks for mig i denne vinter periode om 5 mdr... Jeg havde den ude for første gang d. 26 marts grundet lorte-vejr og gider ikke suse rundt i salt...

    For det andet kan du læse dette: http://boxer.skysite.dk/?side=147304%20%20%20

    Det beskriver ret godt dit spørgsmål.... Så behøver jeg ikke skrive en hel roman.

    Som sagt er det nok tvivlsomt at det ligefrem ødelægger din motor, men når suzuki (i mit tilfælde) råder sine kunder til dette er det ikke for at tage pis på dem, du kan være sikker på der er noget om snakken.

    Pakdåserne er nok det gammel olie er værst imod. På de fleste cykler er det røv og nøgler og tidskrævende at skulle skifte disse. Så hvis producenten mener det kan mindskes ved at skifte olie som beskrevet bør man gøre dette, uanset hvad man selv tror på.


Kommentér på:
Olie & Filter

Annonce