Økonomi i demo-mc - set fra forhandlerside {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg overvejer, at købe en motorcykel, der har kørt som demo, hos en forhandler. I den forbindelse skal jeg selvfølgelig ikke betale fuld pris, og er derfor interesseret i hvor meget forhandleren kan "trylle" med tallene, så vi begge går derfra med følelsen af at have gjort en god handel og alt trylleriet ikke ender i forhandlerens lommer.
Jeg "har hørt", at hvis motorcyklen, fra ny, har været indregistreret et stykke tid, kan forhandleren afskrive noget af værdien.
Er det rigtigt? Og hvor meget? Og hvis den har kørt som demo i 2 år, hvormeget så? 3 år?
Er der nogen der kender de konkrete regler?
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 697
Det kan evt.ramme dig hårt ved export??
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.675
Interessant om der er noget tabt ved eksport................
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.918
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 8 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 396
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.675
sep 2007
Følger: 20 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.675
sep 2007
Følger: 20 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
Mener bare vi snakkede om man skulle frygte at købe et sminket lig
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.675
sep 2011
Emner: 17 Svar: 451
Jeg har fået svar på, at jeg skal:
- Passe på med eksport
- Passe på med garanti
- Maskinen er nærmest smadret efter 1000km
- Et sminket lig...
- Jeg skal kigge i en anden tråd - som ikke omhandlede økonomien konkret. I hvert fald ikke set fra forhandlersiden.
Nå, men det er vel bare MCG i en nøddeskal
Jeg er med på, at der kan være en omkostning i form af kortere fabriksgaranti og evt. mindre forsikringserstatning, derfor skal besparelsen naturligvis også stå i forhold til risikoen. Men mht. garanti er jeg ikke så nervøs, den model jeg har kig på har nogle år på bagen, og har generelt et godt ry for at være driftsikker og med få fejl.
Tak for jeres velmenende svar, selv om I ikke svarer på hvad jeg spørger om
Den konkrete model jeg er efter er nogle år gammel i årgang, sælges som "demo", men har kørt 0km. Listeprisen (ny) er en snas over 100k og ved en telefonopringning alene har de slået 16k af prisen allerede.
En anden forhandler fortæller mig, at det slet ikke kan lade sig gøre at sælge den så billigt, med mindre det er en model der er 2 år ældre, end det forhandleren (af demomaskinen) siger den er.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvad der er af konkrete muligheder og regler.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
sep 2011
Emner: 17 Svar: 451
Regler for afskrivning f.eks. hvis der er sådanne. Regler mht. registreringsafgiften. Regler i øvrigt ang. demoMC.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Angående regler du efterspørger, så er det jo et frit marked. Der er ikke regler for hvad en mc skal koste. En mc koster det køberne vil give for den. Angående afgift, idet den er indregistreret, er der vel betalt afgift på den, og så er der vel ikke mere at tænke over? Er du i tvivl, spørger du blot forhandleren.
Alle de normale spekulationer omkring hvorvidt man skal købe en demo mc (om den har fået kolde tæsk etc.) er jo ude at billedet her da den åbenbart har gået 0 km. Det eneste du således skal overveje er om du gerne vil have den pågældende cykel og om du synes prisen er fair. Du kan evt.. sammenligne med brugte cykler fra den årgang med kun få km. på bagen. Se på prisforskellen og du synes den er fair. Hvis ikke, gå efter at få democyklen ned i pris eller køb en af de brugte i stedet.
Held og lykke med det
sep 2011
Emner: 17 Svar: 451
En forhandler fortalte mig, at hvis den var 4 år gammel kunne den sælges for så og så meget - går ud fra det er fordi den kan afskrives i værdi.
Der må være nogle procentsatser el. lign.?
Der er ingen brugte til salg. Så skal jeg til Tyskland, eller Sverige hvor der er et større udvalg. Men der køber jeg lidt katten i den berømte sæk. Og hvis jeg risikerer at skulle give 80kkr for en der har kørt 50kkm, så vil jeg selvsagt købe den nye i DK. Omvendt kunne jeg jo også risikere at gøre en god handel.
Allerhelst vil jeg dog i denne tråd kende de præcise regler
Og tak forresten
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 312
Har du prøvet at google?
SKAT har netop i år ændret praksis på området - ellers har det de sidste par år ikke nødvendigvis været en god forretning at købe demobiler.
SKAT har imidlertid den 15. april 2015 udgivet et nyt styresignal - dvs. en beskrivelse af SKATs praksis på et område - om registreringsafgift på demobiler. Det gælder også motorcykler.
Linket er her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2172556&vId=0
Grundlæggende, så bliver registreringsafgiften af demobiler fastsat på baggrund af forhandlerens indkøbspris, modsat almindelige biler hvor registreringsafgiften bliver fastsat på baggrund af kundens indkøbspris (dvs. forhandlerens indkøbspris + avance).
Derfor bør du kunne spare nogle penge ved at købe en demo cykel.
sep 2011
Emner: 17 Svar: 451
Ja, den har jeg fundet. Det er derfor der skal være minimum 9% avance enten v. Forhandler eller importør.
Økonomi i demo-mc - set fra forhandlerside