{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.923 visninger | Oprettet:

Esben F
Esben F
Emner: 17 Svar: 451

Økonomi i demo-mc - set fra forhandlerside {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg overvejer, at købe en motorcykel, der har kørt som demo, hos en forhandler. I den forbindelse skal jeg selvfølgelig ikke betale fuld pris, og er derfor interesseret i hvor meget forhandleren kan "trylle" med tallene, så vi begge går derfra med følelsen af at have gjort en god handel og alt trylleriet ikke ender i forhandlerens lommer.

Jeg "har hørt", at hvis motorcyklen, fra ny, har været indregistreret et stykke tid, kan forhandleren afskrive noget af værdien.
Er det rigtigt? Og hvor meget? Og hvis den har kørt som demo i 2 år, hvormeget så? 3 år?

Er der nogen der kender de konkrete regler?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlkoder på opvaskemaskine Bosch Serie 8 1.000 kr.
  • Radiator termostat sidder løst 500 kr.
  • Opvaskemaskine installation og reparation af vand rør 1.950 kr.
  • Udskiftet vandhane til opvaskemaskine 1.100 kr.
  • Montere en 15 m lang lyskæde i 10m højt valnøddetræ lyskæde og plastcstrips haves 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Økonomi i demo-mc - set fra forhandlerside
  • #1   5. maj 2015 Det er reg. afg. Han sparer på.
    Det kan evt.ramme dig hårt ved export??

• #2   5. maj 2015 Hvis en mc er reg som demo bike får han rabat med det samme, ca 20-25.000,- er der sparet på en bike til 185.000,- men er dog ikke klar over om reglerne siden er lavet om 2008.
    Interessant om der er noget tabt ved eksport................

• #3   5. maj 2015 Bemærk også lige, at fabriksgarantien ofte gælder fra da den blev taget i brug som demo-maskine. I så fald er der kortere garanti til dig.

• #4   5. maj 2015 Husk også at tage med i betragtningen at en demo-maskine har fået prygl, og some regel uden at være varm.

• #5   6. maj 2015 Opret en tråd om folk som har købt demo bikes har haft bøvl med dem!

• #6   6. maj 2015 Det er da ikke ret langt tid siden der var en tråd om det her...

• #7   6. maj 2015 Var der nogen som havde købt og efterfølgende døjede med dem?

• #8   6. maj 2015 Nej det mener jeg ikke.
    Mener bare vi snakkede om man skulle frygte at købe et sminket lig

• #9   6. maj 2015 En mc der har kørt 4.000 er jo ikke sminket...............

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

#12   7. maj 2015 Jeg citerer ligemig selv: "Er der nogen der kender de konkrete regler?"... (underforstået, at det er økonomien konkret, jeg spørger til)

Jeg har fået svar på, at jeg skal:
    - Passe på med eksport
    - Passe på med garanti
    - Maskinen er nærmest smadret efter 1000km
    - Et sminket lig...
    - Jeg skal kigge i en anden tråd - som ikke omhandlede økonomien konkret. I hvert fald ikke set fra forhandlersiden.

Nå, men det er vel bare MCG i en nøddeskal smiley

Jeg er med på, at der kan være en omkostning i form af kortere fabriksgaranti og evt. mindre forsikringserstatning, derfor skal besparelsen naturligvis også stå i forhold til risikoen. Men mht. garanti er jeg ikke så nervøs, den model jeg har kig på har nogle år på bagen, og har generelt et godt ry for at være driftsikker og med få fejl.

Tak for jeres velmenende svar, selv om I ikke svarer på hvad jeg spørger om smiley

Den konkrete model jeg er efter er nogle år gammel i årgang, sælges som "demo", men har kørt 0km. Listeprisen (ny) er en snas over 100k og ved en telefonopringning alene har de slået 16k af prisen allerede.
    En anden forhandler fortæller mig, at det slet ikke kan lade sig gøre at sælge den så billigt, med mindre det er en model der er 2 år ældre, end det forhandleren (af demomaskinen) siger den er.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvad der er af konkrete muligheder og regler.

• #13   7. maj 2015 Skulle du ikke starte med at finde ud af hvilken årgang der reelt er tale om så? Og hvilke økonomiske regler er det du efterlyser?

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

#14   7. maj 2015 Hvis der er en der kan forklare reglerne, er det vel underordnet.

Regler for afskrivning f.eks. hvis der er sådanne. Regler mht. registreringsafgiften. Regler i øvrigt ang. demoMC.

• #15   8. maj 2015 Du har nogle spekulationer omkring prisen, vigtig herfor er den reelle årgang.

Angående regler du efterspørger, så er det jo et frit marked. Der er ikke regler for hvad en mc skal koste. En mc koster det køberne vil give for den. Angående afgift, idet den er indregistreret, er der vel betalt afgift på den, og så er der vel ikke mere at tænke over? Er du i tvivl, spørger du blot forhandleren.

Alle de normale spekulationer omkring hvorvidt man skal købe en demo mc (om den har fået kolde tæsk etc.) er jo ude at billedet her da den åbenbart har gået 0 km. Det eneste du således skal overveje er om du gerne vil have den pågældende cykel og om du synes prisen er fair. Du kan evt.. sammenligne med brugte cykler fra den årgang med kun få km. på bagen. Se på prisforskellen og du synes den er fair. Hvis ikke, gå efter at få democyklen ned i pris eller køb en af de brugte i stedet.

Held og lykke med det

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

#16   8. maj 2015 Der ER faktisk regler for hvad en MC (eller bil) skal koste. Fordi snyd (eller i hvert fald gråzone) med demobiler tog fart for nogle år siden, skal der være en avance på mindst 9%. Avancen kan (efter sidste nye regler) ligge hos både importøren eller forhandleren.

En forhandler fortalte mig, at hvis den var 4 år gammel kunne den sælges for så og så meget - går ud fra det er fordi den kan afskrives i værdi.
    Der må være nogle procentsatser el. lign.?

Der er ingen brugte til salg. Så skal jeg til Tyskland, eller Sverige hvor der er et større udvalg. Men der køber jeg lidt katten i den berømte sæk. Og hvis jeg risikerer at skulle give 80kkr for en der har kørt 50kkm, så vil jeg selvsagt købe den nye i DK. Omvendt kunne jeg jo også risikere at gøre en god handel.

Allerhelst vil jeg dog i denne tråd kende de præcise regler smiley

Og tak forresten smiley

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 312
    #17   8. maj 2015 Hej Esben nr. 2.

Har du prøvet at google?

SKAT har netop i år ændret praksis på området - ellers har det de sidste par år ikke nødvendigvis været en god forretning at købe demobiler.

SKAT har imidlertid den 15. april 2015 udgivet et nyt styresignal - dvs. en beskrivelse af SKATs praksis på et område - om registreringsafgift på demobiler. Det gælder også motorcykler.

Linket er her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2172556&vId=0

Grundlæggende, så bliver registreringsafgiften af demobiler fastsat på baggrund af forhandlerens indkøbspris, modsat almindelige biler hvor registreringsafgiften bliver fastsat på baggrund af kundens indkøbspris (dvs. forhandlerens indkøbspris + avance).

Derfor bør du kunne spare nogle penge ved at købe en demo cykel.

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

#18   8. maj 2015 Nej nej, det er mig der er EsbenÉn ?? og iøvrigt Google-Ninja.

Ja, den har jeg fundet. Det er derfor der skal være minimum 9% avance enten v. Forhandler eller importør.

Kommentér på:
Økonomi i demo-mc - set fra forhandlerside

Annonce