{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
689 visninger | Oprettet:

Vedligholdelses udgifter {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har tænkt mig at bruge min MC til at pendle mellem hjem og arbejde, omtrent 60KM tur/retur.

Det vil koste mig 750/md. i parkering + brændstof, hvilket vil være dyrere end mit S-togs kort til 700/md. Men også en del sjovere/lettere.

Hvad skal jeg forvente af udgifter til vedligeholdelse? Hvis jeg sørger for at smøre kæden regelmæssigt, og giver den noget ACF-50.

Der skal vel noget overholdes noget Service, udskiftes dæk, kæde, bremser, osv.

Så hvis nogen kan give et overblik over hvad der er af udgifter, ville det være skønt!

På forhånd tusinde tak!

Kommentarer på:  Vedligholdelses udgifter
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 228 MC-er: 12 Annoncer: 2 Emner: 123 Svar: 18.342
    #1   11. apr Kæde og tandhjul holder nemt 25.000km.
    Nogle MC'er æder flere dæk end andre, men jeg regner med et bagdæk for hver 5000 og fordæk for hver 10.000km.
    Olieskift hver 6-10.000km alt efter hvilken cykel du køber.
    Bremseklodser holder vel 20.000km er mit gæt.
    Hvis du så lægger en tusse til side om måneden ud over det, er der til store overraskelser også.

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 4 Følgere: 22 Emner: 7 Svar: 37
    #2   11. apr #1 Tak Sajmon!
    Jeg har købt mig en Yamaha FZ6 S ABS fra 2007, som fik lavet service ved 20.000KM, forholdvist nye dæk, og nyt kædekit. Så den har kun små 1000km på bagen, efter den omgang.

Så hvis jeg lægger 1000,- af om måneden, burde jeg være nogenlunde dækket ind?

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#3   11. apr Jeg ville hellere sige 1500 og så blive positivt overrasket efter 3-4 mdr.

Det er en billig cykel at holde kørende.

• #4   11. apr Ikke lige det der spørges til, men værdiforringelsen tæller også lidt i det store regnestykke.
    600 km pr. uge får hurtigt km-tælleren op på et højt tal.

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#5   11. apr #4 Jeg regner med at jeg nok rammer omtrent 7-9000KM i denne sæson. Så har den i alt gået mellem 27000-29000KM. Hvilket jeg ikke synes er slemt overhovedet.

• #6   11. apr #4
    Hold nu kæft med yderligere værdiforringelse fordi den kører lidt længere, manden har købt en motorcykel for at køre på den og nyde det, 10000 km om året er da ikke meget

• #7   11. apr vedligholdelse kommer meget an på, hvor stor en del du kan lave selv ?

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#8   11. apr #6 Korrekt, det ville da være synd bare at lade den stå. Den er købt for at blive brugt og nydt! At den så falder lidt i værdi, hvis jeg skulle finde på at sælge den igen om nogle år, det må man tage til den tid.

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#9   11. apr #7 Jeg vil meget gerne kunne en masse selv, men realiteten er at jeg ikke ved det helt store om hvordan man skruer på MC'er. Jeg vil meget gerne lære det dog.
    Min far er bil mekaniker og har selv MC, så har lidt hjælp at hente der.

Men hvis du kender nogle ressourcer til hvor man kan læse sig lidt til det, er jeg mere end frisk på at lære!

• #11   11. apr 18000 OM ÅRET til kæde, dæk, olieskift og bremseklodser på en MC fra 2007?

Jo jo, der skrives også "til STORE OVERRASKELSER". Hvilke? Udover hvis hele motoren skal skiftes?

• #12   11. apr @11, synes nu også det lyder højt, men du regner vel også med 12mdrs kørsel @ 1500kr?

Spørgsmålet går på pendlerkørslen alene og for mig ser regnskabet således ud:

300km om ugen i 9 måneder (+/- der er jo også en sommerferie plus et par mdr med dårligt mc føre) giver 12000 om året til pendlerkørsel

Jf Sajmons første post bliver det til:

2 bagdæk,
    1 fordæk,
    ½ sæt bremseklodser og
    ½ sæt kædekit
    2 x olieskift

Så er det vel bare at regne på det?

Men uanset hvad du kommer frem til vil det være billigere at tage trædecyklen. Eller Stoget

• #13   11. apr 12> Ja, 12 måneder - jeg er bestemt ikke uenig i, at regnestykket ser helt anderledes ud, hvis man regner ud fra 4 eller 6 måneder i stedet

Ved 10.000 km/sæson kommer jeg også frem til, at man ender op med 2 bagdæk, 1 fordæk, halvt bremseklodser/kædekit samt 1-2 olieskift. 4000 kroner har jeg sat det til. 1000 kroner billigere, hvis man selv skifter dækkene også.

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#14   11. apr jeg lægger 1000-1500 af om måneden, så er der om end ikke andet også til opsparing til næste cykel.

Det er klart billigere med S-tog, men noget kedeligere. Og hvis der er noget S-togene sjældent kan, så er det at køre fejlfrit til de tidspunkter de bør

#10 tak, jeg har lige bestilt den fra Saxo

• #15   11. apr Da jeg pendlede 130 hverdag hele året. Kostede det 2 gange service, så et kædekit, dæk, klodser, samt service Af forgaffel og bagdæmper og det var 1500 om måneden på en Ducati 848. Så 1000kr passer meget godt med din mc. Det er bare sjovere at kører end toget

• #16   11. apr Køres der 300 eller 600 km pr. uge?
    Ikke helt uvæsentlig i regnestykket.
    Er det 600 km, så arbejder Jonas godt nok ikke mange dage, når han regner med kun at køre 7 -9000 km på en sæson.

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#17   11. apr 300km per uge til-fra arbejde.
    Regner med at have P-plads her Midt April-August.
    Der i mellem er der lidt ture hist og pist. Men også nogle ugers ferie og andet godt.

Så 7-9000KM tror jeg er meget passende.

• #18   11. apr Tror ikke at jeg bruger mere end ca 3000 kr pr år i vedligeholdelse

1 sæt dæk = 1200,- (hvert andet år)
    1 olie/filterskift = 500 (hvert år)
    kædekit = 1000 (hvert andet år)
    bremser ca hvert 2 år = 2000 kr
    og så en pære/kabler i ny og næ

• #19   11. apr To be fair - der er selvfølgelig en verden til forskel om man selv skifter det eller skal betale et værksted for det pr. time. I virkeligheden har vi måske alle sammen ret

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#20   11. apr Jeg har helt sikkert ret i at man kan blive positivt overrasket over hvad det koster at pendle på MC, hvis man lægger 1500 til side om måneden...

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#21   11. apr #20 Hellere det end at ende med en ekstra udgift man ikke lige har gemt pengene til

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#22   11. apr Det var det der var tanken. Jeg gør selv sådan....

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#23   11. apr Jeg har i al fald bestilt den manual til reparationer af FZ6, og så lægger jeg 1000-1500 af om måneden. Så burde man være på den sikre side, lyder det til!

• #24   11. apr Så er der også til is

• Jonas J
    Jonas J Online Tilmeldt:
    mar 2018

#25   11. apr #24 Det er en stor udgiftspost i sig selv, over de kommende måneder!

• #26   11. apr Mc Garage på youtube har mange tips og tricks til vedligeholdelse.

• Michael S
    Michael S Online Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 66
    #27   11. apr Læg 2000,- til side pr. måned - så bliver det hele endnu bedre jf. logikken ovenfor!

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#28   12. apr #27 - Jeg ved godt at i denne her moderne verden, trækker man ofte økonomien til grænsen, for det er jo super nemt at låne småpenge på SMS lån, hvis uforudsete udgifter nu skulle opstå.
    Fra et økonomisk standpunkt er det også en super fed ide. Ironi kan forekomme...

Men jeg er spændt på at høre ET argument IMOD at have 8-10.000 kroner stående på en opsparing fremfor ovenstående situation. Ingen tvinger ham til at blive ved med at sætte penge til side for evigt, og efter et års kørsel har man selv en ret god ide om hvad det koster at pendle på MC og derfor også en god ide om hvad der er nødvendigt at have i baghånden.

I stedet for at gøre grin med hvad andre skriver, så kunne du passende byde ind med noget selv - eller virker det lidt for overskueligt?
    Tråden startede jo ikke med "hej drenge - gider i lige skrive noget, så Michael S kan gøre grin med det nederst i tråden" - men faktisk bad han jo om inputs til netop det jeg har forklaret, og derfor også mit svar på hvad jeg ville gøre. Det er bare EN ide ud af mange... Men det røg nok hen over hovedet på dig, tror jeg godt vi kan konkludere...

• #29   12. apr ET argument IMOD : Tjaa, det kunne være han havde anden gæld med høj rente,

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#30   12. apr Jeg tror du skal kigge lidt nærmere på hvad ordet "argument" betyder, for det har du vist ikke helt forstået...

• #31   12. apr @28 - såvidt jeg læser spørger trådstarter til vedligeholdelsesudgifter, og vi giver efter bedste evne et bud på hvad det koster at køre nævnte distance.

At du så kører det over i en decideret "MC opsparing" virker måske for dig, men det er jo ikke sikkert andre tænker ligesådan.

Opsparing til "uforudsete udgifter" kan jo ligeså godt være til vaskemaskinen, opvaskemaskinen, nye briller, parkeringsbøder osv osv. Skal vi lægge lidt ekstra til side til hver af disse bliver det hurtigt til mange penge, og måske ikke det mest optimale. Det er i alt fald sådan jeg læser Michael S's kommentar så ingen grund til at føle sig trådt på synes jeg.

Det generelle råd fra økonomerne er at have 1-2 netto månedslønninger til uforudsete udgifter i en fælles pulje. Har man mindre, risikerer man at gå på røven, har man mere stående i likvid kapital får man intet ud af sin opsparing da det næsten koster penge at have en bankkonto i dag.

• Michael S
    Michael S Online Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 66
    #32   12. apr Sajmon, det lille gule ansigt efter teksten kaldes en smiley. Den bruges ofte til at indikere, at det skrevne er venligt drilleri . Jeg er slet ikke uenig i, at det kan være fornuftigt at afsætte en pose penge på fast basis til drift af MC (og meget andet). Da ikke mindst, hvis SMS-lån er alternativet... .Men grundlæggende får man jo hverken flere eller færre penge til is af den grund - det koster det, det koster. Min kommentar var såmænd bare et reminder på det, ikke et forsøg på at gøre grin med nogen.

Trådstarters spørgsmål handler om driftsomkostningerne. Det synes jeg I, inkl. du, har givet ham fin input på. Men om det så skal håndteres ved at sætte penge til side fast, hentes via sms-lån eller via overarbejde - tja, det er jo op til den enkelte og afhænger vel, som #31 er inde på, af mange andre ting, som vi ikke kender noget til.

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#33   12. apr #31 - og al respekt for det. Det var bare en ud af mange løsninger.
    SMS lån var også bare en ud af mange muligheder, men det har aldrig været så nemt at låne penge som nu, og programmer som luksusfælden vidner jo om at der stadig er masser af mennesker, som har meget begrænset viden om selv helt basale økonomiske begreber.
    Så opsparingen er blot en måde at undgå den slags på, på forhånd.

#32 - Og en lille smiley kan betyde mange ting... Godt ord igen.

• #34   12. apr @33 enig, jeg er selv opsparingstypen så helt på linie her. Min pointe var blot at man nok bør skelne mellem driftsudgifter og "hensættelser til uforudsete udgifter".

Helt på linie mht quicklån, SMS lån, "75000 ligesom jeg vil have det", "modus finans med 2 afdragsfri måneder" og hvad der ellers bliver reklameret for

Kommentér på:
Vedligholdelses udgifter