{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Handelspris
  • #2   31. jan 15 - 18000 efter stand og udstyr

  • #3   31. jan Nysynet

  • #4   31. jan Ca. Kr. 30.000 med 50000 km. på klokken

  • #5   31. jan 15-18.000kr

  • #6   31. jan I Køge ca 95.000

  • #7   31. jan Når nu du spørger til nypris og handelspris, lyder det som om, du er ude i noget afgiftsvurdering, og i så fald er det ofte ret ligegyldigt, hvad andres mening/holdning til det er, da det eneste der tæller, er SKAT's vurdering af handelsprisen (eller evt en selvanmelder). Og det kan være ret usikkert, hvis der ikke er nogen/eller kun få i markedet (og det ikke er en niveaulistemodel eller der foreligger aktuelle vurderinger i DMR). Er man helt blank, kan det evt være en overvejelse værd i nogle tilfælde at betale sig fra en forhåndsvurdering,

    Det man imidlertid kan sige, alene baseret på nyprisen på 80.000, er, at afgiften vil udgøre 40,2% af den handelspris, der vil blive vurderet - f.eks ved vurderet handelspris 15.000 bliver afgiften 6.030.


  • #8   31. jan 7> Du virker til at være rigtig godt inde i reglerne omkring afgiftvurdering og jeg har et spørgsmål - beklager hvis det er helt dumt, men ellers får man jo aldrig noget at vide smiley

    Skat vurderer ud fra handelspriser (eller lad os kalde det prisen der står på klistermærket) ved forhandlere - korrekt? Hvad nu hvis Skat tager et gennemsnit af nogle MC'ere, der står HELT i vejret og til dobbelt pris af hvad virkeligheden er? Det kunne være, at de stod til dobbelt så meget som rester af forhandlerne og det gennemsnit vil jo ligeledes være helt hen i vejret. Er det bare ærgerligt? Jeg er godt klar over, at Skat oftest drejer tingene til egen fordel, men er eneste mulighed så at klage og sende en masse andre eksempler på en lidt mere realistisk pris?


  • #9   31. jan Det er lidt en misforståelse, at SKAT altid og alene bruger forhandlerpriser - Det vil afhænge af datagrundlaget i det helt konkrete tilfælde, og det kan variere helt enormt, i mange tilfælde kan det sagtens være overvejende ( eller alene) forhandlere, der udgør grundlaget, i andre kan det afvige betydeligt fra forhandlerpriserne ( som f.eks mange niveaulistemodeller ofte gør). I princippet skal SKAT sikre sig det bredest mulige grundlag, men at SKAT er, lad os bare sige, udfordret i disse tider er vel ingen hemmelighed, og de begår en del fejl. Er der mange på markedet, så skæres yderpunkterne fra, og gennemsnittet beregnes for resten - For at få en ide om, hvordan det til dels foregår, kan man skele til, hvordan niveaulisterne opstår -

    SKAT tager udgangspunkt i annoncerede priser, og anvender følgende principper ved niveau-fastsættelse:

    Dyreste og billigste tages ikke med (afvigende priser).
    Lave priser. Der tages hensyn til afhentningstilbud, uden syn og uden afgift.
    Høje priser. Der tages hensyn til priser, der er over 3 måneder gamle (lange liggetider), mærkeforhandleres egne modeller (typisk dyrere køretøjer, bl.a. pga. udvidede garantiordninger mv.).
    Fradrag på 5 % for gennemsnitlig opnåelig rabat.
    Tillæg/fradrag for afvigende kilometertal efter beregning.
    Fradrag for udstyr (skønnet ud fra detailteksten på de annoncerede køretøjer).
    Specielt ved ældre modeller. Der skeles til private annoncer.
    Specielt vedrørende nye modeller: Der skeles til nypriser, mindstebeskatningspriser og opnåelige rabatter.
    Der tilstræbes et vist "flow" i prisniveauerne, både mellem de enkelte årgange, og mellem de forskellige modeller på den enkelte liste.

    Har man en oplevelse af, at SKAT har vurderet betydeligt ved siden af den "korrekte" markedspris, så må man også kunne dokumentere det, ved f.eks at påvise fejl i sagsbehandlingen (SKAT laver som sagt ikke helt sjældent sådanne), ved at medsende annoncer (man skal dog være klar over, at nogle lægger fake annoncer ud, for at påvirke SKAT), henvise til tidligere (aktuelle) vurderinger fra DMR osv-osv. SKAT er faktisk ofte lydhøre overfor gode argumenter. Hele processen med vurderinger er dog langt fra objektiv/entydig, som hele balladen med selvanmeldere har illustreret på glimrende vis.


  • #10   1. feb Tak for et meget uddybende og udførligt svar smiley

  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 371
    #11   1. feb Måske gør den samme mekanisme som ved gamle "luxusbiler" sig gældende, hvor der er opstået en hel industri omkring eksport og afgiftsrefusion, hvor tilsvarende modeller sættes til salg til helt urealistiske værdier, for at drive "handelsprisen" op, for at maksimere det beløb der tilbagebetales fra SKAT.
    Folk, der påtænker at "sælge" deres MC til forsikringen, bruger samme tricks.


  • #12   1. feb 11> Jeg skal slet ikke afvise, at nogen kunne finde på, at have den slags tanker - det har jo da i hvert fald fungeret ganske fint hvad angår udbetaling af selskabsskat uden Skat har lukket sluserne i smiley

  • #13   1. feb #11 og #12

    På eksportområdet med afgiftsrefusion har det været det rene vilde vesten, og derfor vil selvanmelderordningen ved eksport blive nedlagt (man (burde) kunne sige sig selv, at den lagde op til svindel, og advarslerne har været mange de seneste par år) -

    https://finans.dk/erhverv/ECE11075999/alle-eksportbiler-skal-vurderes-af-motorstyrelsen-for-at-faa-afgift-retur/?ctxref=forside


  • #14   2. feb 12,000

  • #15   1. mar Mange tak for alle svar

Kommentér på:
Handelspris