{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.314 visninger | Oprettet:

Første Motorcykel (HVILKET VALG) {{forumTopicSubject}}

Godaften Alle sammen

Jeg er igang med at tage motorcykel kørekort og er snart færdig. Derfor kigger jeg efter min første motorcykel. smiley

Jeg har forelsket mig lidt i Yamaha R6 fra 2004-2006. Da den ser ud til at have det look jeg gerne vil have. Jeg har fundet et par stykker og været ude og kigge på en enkelt en af slagsen.

Derfor vil jeg gerne høre folks erfaringer med jeres første motorcykel? Og hvilket overvejeler man skal gøre sig når man vælger sin første motorcykel?

Et andet spørgsmål er selvfølgelig sikkerhed og udstyr.
Jeg har købt en hjelm og mangler derfor resten, har tjekket google og Fc-moto, men høre gerne om andre steder hvor man kan finde noget godt udstyr! smiley

Link til den Yamaha R6 jeg har været ude og kigge lidt på.

https://123mc.dk/brugt/mc/yamaha/yzf-r6/til-salg/170921


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første Motorcykel (HVILKET VALG)
  • #1   17. maj 2019 MN skal overveje om den første motorcykel skal være så dyr, man risikerer at fumle den i sin nybegynderhed og vælte eller tabe den. Man skal også overveje om man har selvkontrollen der skal til for at køre en fuldblodsracer uden at komme til at køre over evne (og evnerne er meget små de første par år) jeg personligt ville anbefale at starte på en R3 I Stedet, eller en ældre billigere motorcykel smiley

  • #2   17. maj 2019 Det har jeg også overvejet, men tænker også bare jeg vil udleve min drengedrøm og købe mig en R6'er da det er den jeg lige har forelsket mig i.. Og jeg så må lære at beherske mig, men der vil blive tegnet fuld kasko på. Så det eneste jeg vil være bange for er skader på mig selv også F*** Resten. smiley

  • #3   17. maj 2019 Skader på dig selv og andre er vel også en del værre end lidt økonomisk skade. Desuden lærer man en del hurtigere teknik på en motorcykel man ikke er nervøs for eller føler man skal holde sig tilbage på smiley

  • #4   17. maj 2019 Jaa 100%. smiley Har også tænkt at tage nogen motorcykel kurser diverse steder rundt i landet for at få en bedre teknik med at køre og håndtere end motorcykel helt rigtigt. smiley

  • #5   17. maj 2019 Nu gætter jeg på du har tjekket op på forsikringsprisen med kasko?

    Da jeg fik min første, var det en baby ninja 250cc - cyklen gav jeg vist 37.000 for - Men skulle jeg have kasko på den, fandt jeg ikke billigere end omkring 14.000 om året.
    Valgte selvfølgelig kasko fra, og tabte den "heldigvis" kun én gang i lav fart.

    Min drøm var også en grøn 636, men har valgt at udskyde den pga kaskoprisen - Nu for min 750 (som ikke er R model) giver jeg lidt under 3000,- årligt for..


  • #6   17. maj 2019 Det er noget af det første jeg gjorde, at undersøge hvad det vil koste at forsikre den maskine jeg drømmer om. smiley Og ved Alka hvor jeg har alle mine forsikringer vil de have 11.500 kr om året med fuld kasko, så det synes jeg ikke var så slemt igen. Men har hørt at codan skulle være bedre iforhold til priser. smiley

  • #7   17. maj 2019 Codan er faktisk også meget billig smiley

  • #8   17. maj 2019 Det lyder til at du har valgt, hvad du vil have. Det er dog nemmere at beherske højre hånd inden man sidder på maskinen smiley

  • #9   17. maj 2019 At få kørekortet, betyder blot at du må køre, men det er nu du skal lære at køre.
    En R6'er er mere end dobbelt så heftig som den bovlamme skolecykel du netop har fedtet rundt på. Fuldstændig som Andreas siger, køb en lidt ældre og knap så kraftig model, som du kan øve dig på, det vil give dig meget erfaring, uden de store omkostninger, hvilket bevirker at du om et par år, vil få meget mere glæde af en R 6'er - end nu, med et spritnyt kørekort i baglommen.
    Ingen moralprædiken, eller surt opstød, blot en venlig henvisning fra en mand, der trods alt har kørt mc i 42 år.


  • #10   17. maj 2019 11.500 om året i kasko (hvad med selvrisikoen?). Der havde jeg sgu været for nærig og i stedet sat de 11.500 til side til eventuelle reparationer skulle uheldet være ude. Efter 5 år kan du købe en ny MC til samme pris som du smider i forsikring!?

  • #11   17. maj 2019 Jeg synes det er lidt tøset at lægge ud med en 120hk cykel når du nu endelig skal leve drømmen ud. Den bliver hurtigt for kedelig for dig, og du vil sikkert opleve at den slet ikke lever op til de kørefærdigheder du har erhvervet allerede.

    Se dig hellere om efter noget i 150hk+ klassen, så kan du altid opgradere til noget vildere senere.....


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   17. maj 2019 Dårlig begynder cykel, som flere andre siger.

    Hvad er drømmen værd, hvis den ender med at bide dig i røven, fordi du manglede erfaring?


  • #13   17. maj 2019 Kan se der er rigtig mange delte meninger om hvad der er rigtig og forkert at gøre smiley Det skal der også være plads til. Tænker en 600cm er rigeligt til mig og behøver ikke en makine der kan rende 300.. når jeg først lige er kommet ud af kravle gården næsten.. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   17. maj 2019 Spot ironien. smiley

  • #15   17. maj 2019 Lars V: Du har helt ret, det samme galte da jeg fik mit bil kørekort som 18 Årig, det var også først der man rigtigt lærte at køre bil.. smiley

  • René B
    René B Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 2
    #16   18. maj 2019 En anden vinkel - og den står helt for min egen regning. Men da jeg skulle op på min første cykel, valgte jeg én som jeg vidste jeg havde respekt for. Når respekten forsvinder og du bare vrider håndtaget, så skal du overveje en anden eller stå af. Blot en tanke.

  • #17   18. maj 2019 Biltema og Thansen har et udvalg af MC beklædning og udstyr. Noget af det er vist fint nok.
    Mht valg af maskine skal man nok have respekt både for motorcyklen og det at køre på motorcykel uanset hvor stor eller lille maskinen er. Du skal også tænke på om den maskine, du har kigget på lægger op til en kørestil og kørestilling, som du kan lide.


  • #18   18. maj 2019 Super flot maskine, kan godt forstå du vil have sådan en, og hvis du lægger ud med at køre rimlig roligt , tar den nok ikke magten fra dig. , men ja det er en racer, der lægger op til fart, og dit kørekort vil altid være i fare på sådan en maskine. smiley

  • #19   18. maj 2019 Angående udstyr, endte jeg med at købe her: motocard.com. Havde først bestilt ved FC-Moto, men de blev ved med at udskyde levering fordi noget af det bestilte ikke var på lager. Når så det kom på lager, var noget andet af det bestilte udsolgt i mellemtiden. Pisse irritererende..

    Forsikring, så tjek lige Nykredit. Jeg giver 2300 årligt for fuld kasko på min, og jeg har fået kortet for 14 dage siden.

    Og så i forhold til valg af mc.. Prøv lidt forskelligt først, i stedet for at stirre dig blind på en som du ikke engang har kørt på endnu. Jeg havde helt andre cykler i kiggerten da jeg var ved at tage kortet. Men efter at have prøvet noget forskelligt - tog jeg den jeg følte mig virkelig godt tilpas på. En helt anden end jeg troede jeg ville have.


  • #20   18. maj 2019 Når man begynder at køre motorcykel, så er det nemt at have respekt for selv en R3, for den er også meget hurtigere end næsten alle biler. Problemet kommer når man har kørt omkring en halvt til et helt år og 5-8000 km, så begynder man at føle man har styr på det, og man mister respekten hurtigere end evnerne til at håndtere en presset situation, og så begynder man at køre mere spændende (og tro mig, det er fedt at køre spændende) det er her problemet opstår, når man kører på en motorcykel der kan så meget som en Supersport, for den inviterer til mere, og så når man hurtigt ud på dybt vand, især hvis man kommer ud og køre en tur med nogen der kan, og så går det nemt galt. Jeg ville ønske for dig du kunne få opfyldt drømme og hvis du gør det, så har du skam min velsignelse smiley men det er så ærgerligt hvis du ender med at komme til skade eller bare får en frygt i livet der gør du stopper med at køre. Drømmen skal nok blive opfyldt og du skal nok få en R6 eller hvad du ønsker. Men mit råd vil stadig være at købe en ældre cykel med omkring 50 hk til omkring 20k, den vil du kunne sælge uden at tabe mange penge på den efter et par år, og så er det tid til drømmen smiley

  • #21   18. maj 2019 Du må ud til noget åbent hus hos de forskellige mc forhandlere. Så kan du prøve lidt forskelligt.
    Jeg har også altid været til de bane/gade racer, men de er altså i sit es på en bane. Den skal op i høj fart før den trækker og bliver sjov at køre på.
    Den første mc jeg prøvede som ikke var en bane, var en yamaha fz8.
    Den trak lige med det samme og var 100 gange sjovere end feks. R6.
    Hvis du har passager bag på er sådan en r6 total død i lav og mellem område.
    Kik på hvor mange NM de forskellige mc har.
    HK er ikke så vigtigt på gaden.


  • #22   18. maj 2019 Claus P: Tænker ikke jeg vil købe mit tøj i hverken Biltema eller Thansen, jeg vil gerne have at sikkerheden er i top når jeg vælger tøj. Og tror ikke ligefrem det er der man finder det bedste tøj, men tak for tippet. smiley

    Hc: Ja, det har jeg også godt tænkt over smiley

    Blah H: Tak, har nemlig kigget en del inde på FC-Moto, og ellers fundet en masse ting, men det er da træls at ikke få det leveret og skal finde noget andre steder fra.. smiley Men tak jeg vil lige tjekke op på de andre ting. smiley

    Andreas aka ace: Det bedste vil helt sikkert være at få en lidt billigere og ældre motorcykel som jeg vil få kørt nogen km på og får lært rigtigt at køre, meeeen.. Jeg er jo kun 24 og fart i blodet, men med måde så det er jo en kamp med mig selv om jeg "tør" tage den chance og få brændt noget krudt af smiley

    Kennet H: Det har jeg nemlig også tænkt på, at lige slå kold vand i blodet også lige tage den med ro, og prøve en masse forskellige også finde en man føler sig godt tilpas på, men som stadig har det "look" jeg leder efter smiley

    Tusind tak for jeres svar alle sammen det sætter jeg pris på! smiley


  • #24   18. maj 2019 Desværre så er de maskiner der har det hårde RR look, ikke dem som er fedest at køre alm på (by,race på sognevejen og de snoede veje i det kuperede terræn ) De er kun fedest når man kigger på dem, er på bane eller kører +200kmt ..... Desuden så tager det evigheder længere at blive skrap til at kører mc hvis man har en cykel man er bange for. eller bange for at smide.

    Kasko er meget godt... Første gang man har brug for den. derefter er det op af bakke at få en billig forsikring som 24 årig med en ny skade i bagagen.

    Du skal nok få dine drømmecykler, Forhåbentlig rigtig mange af dem smiley


  • #25   18. maj 2019 Jeg kan se at de fleste der har kommenteret siger at han ikke burde købe en R6. Dette er bare min mening, men hvis du virkelig har lyst til at købe en R6, så gør det. Jeg tror ikke at du ville blive glad for en anden cykel, hvis R6'eren er den som du gerne vil have. Og gem de penge du ville bruge på kasko. Lav en opsparing og brug pengene hvis du nu vælter på den engang. Efter et par år kunne du jo købe den samme MC for de penge, og det kunne jo være at du slet ikke kørte galt. Så har du bare givet de penge væk til en forsikring som du ikke engang havde brug for.

  • #26   18. maj 2019 Mathias K: Jeg vil ikke køre uden kasko, det kan godt være jeg forhåbentligt aldrig kommer til at bruge den, men vil ikke satse på det. smiley Det er omkring 1000 kr pr måned, så det er ikke der jeg vil spare

  • #27   18. maj 2019 #26 Det må du selvfølgelig selv bestemme, men jeg synes hvertfald at du burde købe R6'eren hvis det er den du vil have

  • #28   18. maj 2019 Hvis det er den du vil have, så er der jo ikke nogen der skal fortælle dig andet. Men gør dig selv den tjeneste at prøve flere forskellige typer af cykler, specielt nogle af de nøgne street cykler eller enduro og motard og der rigtigt meget sjov i. Lad endeligt være med at stirre dig blind på HK - de siger ikke meget om funfactor og slet ikke inden for nogenlunde lovlige rammer.

  • #29   18. maj 2019 Køb en mc til kr 10-15.000, så har du givet det samme for mc som forsikring koster for et år, kør 1-3 sæsoner på den og find ud hvad du egentlig er mest hooked på, pendling, race, touring osv.
    Skifter du mening efter en sæson, så har du ikke sat noget særligt til.
    Men ud og prøv nogen forskellige, og prøv dem i de situationer du vil køre MCen i, som bycykel, landevej eller pendle langt, kun det kan vise hvad du er til.


  • #30   18. maj 2019 Kan ikke rigtig blive klog på, om du overhovedet har brug for input. Det virker som om du allerede har taget beslutningen. Men hvis beslutningen ikke er taget, så prøv nogle andre cykeltyper. Uanset hvor fed en R6’er ser ud, så er problemet at det den er god til er både (meget) ulovligt og meget farligt, både for dig og dit kørekort. Til alt andet er der andre cykeltyper, der er meget sjovere og bedre.

    Da du først er ved at tage kortet har du sikkert kun prøvet de cykler køreskolen har og derfor vurderer du sikkert en MC udelukkende ud fra udseende og spec-sheetet. Meget naturligt, selvfølgelig. Fuld forståelse for at man skal blive glad når man kigger på sin MC, det er ikke en vaskemaskine, men der er meget andet der tæller når man først kommer ud at køre.

    Prøv nogle andre. Og hvis du så stadig synes R6 er den fedeste, ja så køber du sgu bare den.


  • #31   18. maj 2019 Michael S: Har ikke fast besluttet mig 100% endnu, men det er den type jeg har set mig varm på og som udgangspunkt kigget efter. smiley Men ja har kun kørt på en Kawasaki z650, og den synes jeg nu også køre rigtig godt, og man sidder behageligt, og da jeg var ude og se på den R6'er kunne jeg da godt mærke den var noget anderledes end en Kawasaki. smiley Og man sad noget mere frem af bøjet.

  • #32   18. maj 2019 Jeg synes sgu en R6 er en fin begynder cykel, den er forholdsvis let, og god til at tage sving

    Og har man bare lidt fornuft i hovedet og respekt for fart og for gashåndtaget, så skal det nok gå.

    PS det råd med at køre uden kasko som begynder for at spare pengene er sgu da alligevel det mest mærkelige forslag jeg længe har set... så hvis man vælter på den når man kører ud fra forhandleren så er det bare bad luck fordi man ikke lige ventede 3 år med at vælte til man havde råd? ??


  • #33   18. maj 2019 Rådet gik vidst mere på at købe en billig bike og så køre uden kasko, så sparer man anciennitet op og sparer penge, win-win.

  • #34   18. maj 2019 Ja, rådet gik på at købe så man har råd til at tabe den - for det sker (for langt de fleste på et eller andet tidspunkt). Og så gik det også på at prøve MCer der er sjove ved noget der minder om lovlige hastigheder. Jeg har sgu mest sjov på de små veje og ikke med 200 på lige strækninger. Der er accelerationerne og svingene der giver mig smil ikke hastigheden, men det skal prøves for at vide hvor man selv syntes det er fedt.

  • #35   18. maj 2019 Jeg har haft en kawazaki z650 fra 78.
    Jeg vil ikke anbefale de motorcykler der har den alder.
    Fra 1994 og frem er motorcyklr i bedre balance. Bedre affjedring osv.


  • #36   18. maj 2019 Har lige været ude og køre Honda CB500 2003 i en time, den er bare sjov og med solidt bundtræk, der sker bare noget når vægten kommer ned, men den giver ikke noget street credit, kun penge på bogen smiley

  • #37   18. maj 2019 Yamaha fz6 er noget billigere i forsikring end yamaha r6.

  • #38   18. maj 2019 Det skyldes nok status, race kontra street

  • #39   19. maj 2019 Har selv lige erhvervet mig mc kort.. Og planen var også en super sport maskine.. Men jeg vil gerne køre med min kone og datter ind i mellem. Og det duer sådan en maskine ikke til, min kone fik hold i ryggen efter en tur på 15 min.
    Men har du ikke brug for en cykel du kan have damen med på, så er r6 vel okay.
    En anden ting er at sports motorcykeler virker for mig noget sværere at køre som nybegynder, i forhold til den bmw 850 gs som jeg tog kortet på..


  • #40   19. maj 2019 Fruen har sagt ar hun ikke vil med bag på, men mon ikke hun nok skal få en tur endag, tror også sports motorcykler er sværere at køre på i forhold til de skole cykler man lære det på smiley

  • #41   19. maj 2019 Prøv f.eks en bmw s1000xr.. Tror du vil finde den noget sjovere end en r6 i trafikken.. Den laver power wheelies i 3. Gear, er vildt hurtig. Og så er der mega god komfort, også for bagsæde passager.

    Jeg troede også jeg skulle have racer, men syntes ikke de er så sjove på vejen.. Jeg sidder virkelig dårligt på dem.


  • #42   19. maj 2019 Jeg har nu haft en GSR 600 i 6 år... jeg har lige fra jeg var 20 år haft kasko med en årlig pris på 1450 kr. Den har de kræfter jeg har brug for og kan køres både som touring grundet behaglig sidestilling, men også med lidt bane kørsel engang i mellem.

    Jeg kan kun anbefalde dig sådan en i stedet hvis du abselout vil starte ud på en 600cc. De er væsentligt billigere at forsikre og trækker mere fra bunden end en racer.

    Ellers en SV650


  • #43   19. maj 2019 Du skal ikke købe under 600 CCM ellers bliver du hurtig træt af den og så taber du penge fordi du hurtig vil handle igen. Behersk højrehånden og så synes jeg faktisk dit valg er udmærket. Jeg er dog mere til 2 cylindrede cykler som Suzukis SV 650 V2'er. Synes den er sjovere selvom den har færrere hestekræfter, men den har rigeligt med trækkraft og så kan du få den til at lyde sprød, og så er den tilmed økonomisk. Held og lykke med dit valg. PS. Jeg har selv en Aprilia Tuono 1100 V4 i dag den er mega sjov. ??

  • #44   19. maj 2019 Beverly kan du lave et galleri til din Aprilia Tuono?

  • #45   19. maj 2019 Det er sjældent jeg har set så mange fornuftige kommentarer på MCG! Da jeg sidst var aktiv herinde var alt under 1000 ccm en pigecykel og man kunne jo bare holde igen med gassen smiley

    Jeg stemmer i med resten af koret. Tag ud og prøv nogle cykler, gerne forskellige typer. Problemet med R6 og andre 600 ccm racere er at de er skidesjove at køre på lige så snart de har opbygget moment med deres række 4'ere. For R6 sker det når du kører omkring 70 km/t i første gear, og 2 sekunder senere er det farvel til kortet på samtlige steder i dk hvor færdselsloven gælder.

    Mange streetbikes leverer moment meget tidligere i deres omdrejningsregister, så du får et kick af accelerationen og følelse af overskud ved meget lavere hastigheder.

    Jeg har lige skiftet min CBR600 ud med en nyere bandit650, og den byder på meget mere bundtræk og sjovere kørsel på landevejene. Ville til hver en tid vælge CBR'en til banekørsel (Den er bare alt for sjov og letkørt der), men til daglig brug er Bandit'en altså rigelig underholdende. Og i øvrigt med ABS, som i min bog kun er et plus.

    SV650, ER-6, CBR500, GSR600, GSF650, MT07 - Bare ud og prøv nogle stykker. Og 11k årligt i kasko er virkelig mange penge ud i det blå.


  • #46   19. maj 2019 Jens F: Har også kigget på CBR 600 rr osv. Men da jeg har 3 kammerater der har sådan vælger jeg Yamaha istedet smiley Og synes ikke man kan sige 11000 kr er spild i forhold til forsikring. Jeg er ung og erfaring forhold til heste og derfor gerne vil give det "extra" det koster at være bedre dækket. smiley

    Men tror jeg vil ud og prøve en masse også mærke efter hvad der er rigtigt for mig smiley


  • #47   19. maj 2019 Ps kr. 60.000 er meget for en MC med 14 år på bagen og 40.000 km. Du kan jo næsten købe en ny med garanti og så kommer der ikke reparationer eller nye dæk, kædekit o.l. der skal skiftes. Tænk på det i dine overvejelser.

  • #48   19. maj 2019 Gruppepres er det værste der findes, kørte også engang sammen med 3 bøsser, det måtte jeg simpelthen stoppe med, de ville have mig til noget grimt, men du er med på den værste forstår jeg smiley

  • #49   19. maj 2019 V4_Rider: Det har jeg også tænkt på, men hvis jeg skal ha noget lignende koster det bare noget mere.. Og hvis jeg nu køber ved en forhandler er der jo en hvis garanti i forhold til privat køb. smiley

  • #50   19. maj 2019 Gruppe pres eller ej kan jeg godt følge ham. Han spøger til andres erfaringer.
    Man får nu meget godt input herinde så man selv kan danne sig en mening.

    Men hvis du skal give dine venner baghjul i de små accelerationer skal du ikke vælge en bane ged. smiley


  • #51   19. maj 2019 Allan: Det lyder da slet ikke rart med en gang bøsser der vil ha dig til noget grimt "Griner"

    Kenneth: Er som sådan ikke ude på at spille smart eller være den hurtigste, men kan godt lide fart med respekt. smiley


  • #52   19. maj 2019 Tror jeg kan beskrive forskellen.
    Feks. En r6 køre nærmest som en turbo. Den springer meget hurtigt fra feks. 46hk til 100hk i få hundrede omdrejninger i forskel.
    ( Feks fra 9500 til 10000 omdr)
    Feks. Fz6 / fz8 er meget mere jævn i hele området og man kan benytte det nu og her.


  • #53   20. maj 2019 Okay, må ud og prøve og se hvordan de køre, men har nu fået et andet tilbud fra Gensidige på 5000 kr om året i forsiking med Fuld kasko og vejhjælp smiley

  • #54   22. maj 2019 Det ser ud til, at du (heldigvis) er faldet for en mc, der både kan styre og bremse.
    Det gør det bestemt ikke farligere at køre mc.
    Sikkerheden sidder mellem ørerne og i evnerne. Har endnu aldrig hørt om, at en dårlig mc kan kompensere for ringe evner eller overmod.
    Du bliver slået ihjel, hvis du kører frontalt ind i et træ med 50 km/t, men en mc med gode køreegenskaber giver dig de bedste chancer for at undgå det.
    Som flere andre skriver: Tag så mange kørekurser som muligt, behersk dig og ha' respekt for de fysiske love og dine medtrafikanters udueligheder.
    "Go for it". Den viste eller lignende type mc.
    Held og lykke med købet og glem nu ikke kurser og sikkerhedsudstyr. smiley


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 8
    #55   22. maj 2019 En r6 er stadig en fed cykel selvom den er gammel. Så har du fart og høje omdrejninger i blodet. Siger jeg go for it. De farligste situationer jeg har været ude for er hvis man har kørt hurtigt på et lige stræk i et stykke tid. Og man bliver fart blind på vej ind i en kurves, som måske endda bliver skarpere midtvejs.
    Samt biler der køre ud fra side veje.
    Her bliver kontra styring samt “knæ skrabe puder” på køredragten en god ting


  • #56   22. maj 2019 @ Ølholm: Har du tænkt over, hvilken slags motorcyklist, du er, alternativt gerne vil være? Hvad skal du bruge din motorcykel til? Fart og tempo (taler for racercykler)? Lange ture langt væk (adventure eller touring)? Tilbagelænet tøffen rundt i ro og mag (cruiser)?

    Hvis det drejer sig om at finde sig selv som motorcyklist, vil jeg anbefale dig at begynde med en nøgen motorcykel, f.eks. en brugt KTM. I dagens Danmark kan det være svært at udnytte f.eks. en R6'ers fulde potentiale, både lige ud på motorvej (max 130 km/t, gaaab...) og høj fart på snoede veje, hvorimod en streetfighter vil lære dig at tage sving i perfekt balance idet du udvikler dine evner til kontrastyring og linieføring gennem svinget.

    Men jeg fornemmer på dine indlæg, at du har en Valentino Rossi i maven, som brænder efter at komme ud?


  • #57   23. maj 2019 Jan: Håber da den vil styre og bremse planen var også at købe mig en motorcykel jeg vil være glad for men samtidelig vil ha en masse kørekurser som muligt også beherske mig ude i trafikken. Sikkerheden vægter rigtig højt hos mig også derfor jeg både vil køre med kasko og vælge nogen godt og sikkert udstyr. smiley

    Martin: Tænker også selv om den måske er lidt gammel (fra om 04-06) Så ser den stadig godt ud og har det look jeg nok leder efter ved en motorcykel. Har også kig på køre dragt med knæ puder. Og en ordentlig beskyttelse.

    Skuffe: Nej ikke som sådan, har tænkt jeg vil ud og ha noget adrenalin i kroppen og mærke at jeg lever uden det bliver med hovedet under armen.. Efter at ha kørt på køreskolens naked bikes, vil jeg gerne ha noget med kåbe. Og med hensyn til Valentino rossi, så brænder jeg da helt sikkert for at komme ud og køre men har stadig is i maven for at få købt det rigtige og noget jeg vil kunne føle jeg kan styre og noget udstyr der beskytter mig hvis uheldet skulle ske.. smiley


  • Mogens R
    Mogens R Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #58   23. maj 2019 Ja, der har vi alle været. Første MC... kan ikke blive hurtig nok. Men følg de råd der gives her. Køb en ældre og langsommere maskine første gang. Der er mange ting der taler for dette. Du ved jo ren faktisk ikke, om det at køre MC er noget for dig? Men velkommen på vejene smiley Pas på dig selv og andre..

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
    #59   23. maj 2019 Køb nu den fede racer, du sidder fremadlænet og får først en afslappet kørsel pænt på den forkerte side af hastighedsgrænserne.
    Måske kan du endog slå min bekendtes rekord, han havde sit MC kort i 6 seks timer, så var der en sød betjent som kunne køre lige så hurtigt, og som syns at han skulle aflevere igen.
    Selv som 60 årig som har haft mc siden jeg fyldte 18 kræver det stadig en pæn selvkontrol, at undgå at køre med kortet flagrende i en tynd snor.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #60   23. maj 2019 Vælg en som ikke er tung. 250cc er nok, også til motorvej.
    Vælg en med ABS.
    Vent med at købe en stor, til du har kørt mindst nogle år.

    Du kan eventuelt leje en, hvis du vil køre på en stor.


  • #61   23. maj 2019 Man skal sgu nogle gange gå efter sine drømme! Altid at skulle være snus fornuftigt er livet for kort til ... Mottoet man lever kun en gang er måske aktuelt, vil nu hellere sige at man dør kun en gang og lever hver dag.

    R6 er ikke den oplagte begynder men er det den man vil ha' ja det er det den man skal ta'. Så drabelig er den altså heller ikke.


  • #62   23. maj 2019 Enig med #61 smiley

  • #63   23. maj 2019 De fleste jeg kender (inklusive undertegnede) tog jo mc-kørekort fordi man synes det var cool med de der supersport cykler der kom kørende og så ud til at kunne køre 600km/t - og det måtte man simpelthen bare prøve.. Har primært haft sport cykler med kåbe som du selv er brændt varm på. Det skal man da også prøve at have, for det er sjovt. Synes ikke det er verdens fedeste idé at starte på en R6, men ved selv af erfaring, at du nok ikke vil blive glad for en anden cykel, når du nu har dén i tankerne. Jeg tænker du skal købe dén, og være forsigtig! Når du så bliver træt af at sidde i skovskiderstilling, have ondt i røven efter at have kørt 30 minutter, Blive irriteret over at du kun synes det er behageligt at køre så fremadlænet på den anden side af 130kmt, Eller bliver træt af at hvis man kører kolonnekørsen med 80kmt, at ens håndled ved at falde af, så kan du prøve noget andet. Har du mulighed for det, så prøv en LANG tur på en supersport, og hav i tankerne om du synes det er fedt at sidde i sadlen på sådan en i mange timer, hvis det er hvad du vil... For er det kun for at køre ned til pølleren og få en hotter, så er det fint nok. Som flere andre er inde på, virker en street mange gange væsentlig hurtigere, da de ofte har meget mere moment fra bunden - eksempelvis street triple - mt09 osv. Men ud og prøv prøv prøv - og god fornøjelse smiley

  • #64   23. maj 2019 Ang. ABS. Jeg har ikke ABS på min. Men jeg kan tilgengæld bremse så hårdt op i høj fart at jeg kan lave forhjuls wheel.
    Vil ABS,en ikke forhindre den slags sjov?


  • #65   23. maj 2019 Det gør det hverken på min mt-09 eller min xj6, de løfter også baghjulet. Også min gsxr750, men den har ikke abs smiley

  • #66   23. maj 2019 Ok.
    ABS er helt sikkert godt i feks. Regnvejr og fedtet veje. Og hvis man ikke har forstået at man ikke kan dreje og bremse samtidig er abs super.
    Men ABS eller ikke. Stød dæmper, bremser og det rigtige dæktryk er livs nødvendigt på en mc.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #67   23. maj 2019 Ang. ABS. Jeg har ikke ABS på min. Men jeg kan tilgengæld bremse så hårdt op i høj fart at jeg kan lave forhjuls wheel.
    Vil ABS,en ikke forhindre den slags sjov?

    Jo, dertil kommer, at ABS måske kan give falsk trykhed. ABS hjælper ikke på udskridning i sving ved vådt, glat, sand, eller grus på vejen. Og ABS kan aldrig erstatte ordentlige dæk.


  • #68   23. maj 2019 Jeg har været nede og ligge en gang i mit liv på MC.
    Jeg kom ind i en rundkørsel med for meget fart og skulle lige bremse lidt mere inde i svinget. Der forsvandt motorcyklen under mig. Men der var jeg også kun 18 år.
    Med abs var dette nok ikke sket, tilgengæld var jeg havnet i en lygtepæl med den kurs jeg havde.
    Tror at jeg slap billigt med lidt asfalt eksem i forhold til hvis jeg havde kørt ind i noget.


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
    #69   23. maj 2019 Til JM det der med at anbefale en mindre cykkel f.x. en 250 cc er jeg ikke enig i man kan sagtens køre vildt hurtigt på mange 250 kukiker.
    Det er mere vigtigt at man sidder behageligt ved legale hastigheder, så gør det ikke noget at cyklen er lidt tung, og kræver lidt teknik, Tommy har virkelig en pointe.


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #70   23. maj 2019 Det er nok svært, at overtale dig til "noget andet", så køb den dog - og lad os håbe du bliver træt af den, før du kommer alvorligt til skade.
    En sådan cykel, som den du har forelsket dig i, er først sjov over 130. Så er der kog i motoren, balance i cyklen og fartvinden tager trykket af håndledene. Men bykørsel er et helvede. Du har jo ingen oversigt, da du ligger på maven og du kan ikke bare lige vippe cyklen med det lille clip on styr. Det er noget HELT andet end din skolecykel. Men køb den nu - ellers vil du bare side og tænke på din drømmecykel istedet for at nyde køreturen........
    Så håber jeg du lever længe nok til, at vælge noget fornuftigt.
    NB. Køb evt en racer uden plade og brug den til track days og så en "gammel morfarcykel" til, at køre på landevejene med.
    Held og lykke smiley
    PS. Der var også engang jeg var 24 år. Glem alt det der med at køre pænt..... Det vil aldrig løkkes (det er hellerikke nær så sjovt)


  • #71   23. maj 2019 Henning M: Hvorfor vil du håbe jeg bliver træt af den?? Har ikke tænkt mig at slå mig selv ihjel? så regner da med at leve rigtig længe??? Og vil ikke have en motorcykel til track day, den vil jeg aldrig få brugt. smiley :) smiley

  • #72   23. maj 2019 @Kennet

    Hvem har fortalt dig man ikke kan dreje og bremse samtidigt .??


  • #73   23. maj 2019 Hans mor. smiley


  • #74   24. maj 2019 Køb køb køb, kør kør kør, og hyg dig, hyg dig og hyg dig, Den er sku ikke en disse farligere, end det du selv gør den til, Og selvfølgelig kan du kører på den, uden at du dør af det. Go Sommer og, og gi halv gas. smiley

  • #75   24. maj 2019 #70 stop dig selv...

  • #76   24. maj 2019 Én ting er det med sikkerheden og det tilrådelige i en R6 som første cykel. Vigtigt, men det er TS tydeligvis klar over. En anden ting er, at en cykel med noget kældermoment (og helst naked..) bare er MEGET, meget sjovere på gaden end sådan en 4 cyl. high-spinner.

  • #77   24. maj 2019 @ #76, Michael S: Helt enig. Det sjove ved at køre motorcykel er ikke at køre hurtigt ligeud, men at mærke maskinen i perfekt balance mens man kontrastyrer gennem sving. At det så kan ske ved højere hastigheder end biler kan køre gennem det samme sving, føjer blot til fornøjelsen.

    I øvrigt enig med de kommentatorer, som fremhæver belastningen på håndleddene ved at ligge hen over en racercykel, mens man kører start-stop, start-stop kørsel mellem røde lys. Der går ikke en time, inden ens ømme håndled hænger en ud af halsen og man savner en motorcykel, hvor man sidder mere opret.

    Men måske er der en naturlov, som siger, at motorcyklister først skal erfare sådan noget selv, jf. hvilken type motorcyklist er du? Det er tilsyneladende ikke noget, som kan forklares under anvendelse af sund fornuft, men skal erfares ved egen, pædagogisk indlæring. Men det passer jo fint med den kendsgerning, at det at køre motorcykel er en fysisk, sanselig oplevelse, dvs. man kører og styrer med kroppen og ikke med hjernen.


  • #78   24. maj 2019 #76 det kommer da HELT an på hvad du er til?!

    Nogen kan lide lasagne, nogen vil have boller i karry, og nogen vil have flæskesteg.

    Det er da helt op til hvad stil man har og hvad man har lyst til. Man skal drage sine egne erfaringer

    Nogen kører choppere, nogen naked, nogen touring osv. Jeg fatter for eksempel ikke den hype der er med naked bikes for tiden og hvorfor de er så fede

    Jeg kører på min egen sport/touring, og synes det er fedt, og jeg har stort set altid kørt på den type. Jeg kan ikke nikke genkendende til den med øm røv og håndflader af kørsel i lang tid på dem, og heller ikke ved bykørsel. Men bare min holdning

    Vi er så forskellige... og et sted skal man da starte


  • #79   24. maj 2019 #77: "Egen erfaring": det tror jeg, du har ret i. Jeg kører selv (V)4'er, men ville meget hellere have en 2'er. Så jeg har også skulle lære det af den praktiske vej smiley

    #78: Ja, du har ret. Langt hen ad vejen er det da subjektivt. Det var så bare min mening. Og det kommer da klart også an på, hvilken type kørsel, man gør det mest i. Så det er ikke hugget i granit, enig. Men jeg tror dog, at mange er kommet til samme konklusion. TS skal bare prøve noget andet, så kan han jo selv konkludere.


  • #80   24. maj 2019 #78. Helt enig.
    Jeg er slet ikke i tvivl om hvad mine øjne godt kan lide at se på. Jeg syntes at feks. R6 er mega mega sprød at se på, kontra en fz6.
    Hvis jeg som ny mclist skulle ha motorcykel havde jeg også valgt r6 eller lign. Jeg har været der og fortrækker i dag en sport touring/street lign. Mc.
    Selvom jeg er ved at komme op i alderen, har jeg svært ved at holde mundvandet tilbage når jeg ser de gade/bane racer.


  • #81   24. maj 2019 Nu må det være passende at slutte af med et bibel citat:

    Paulus 1. brev til Thessalonokinerne, kap 5 vers 21: "prøv alt, hold fast ved det gode"

    Og så er det ikk' engang løwn:
    https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Thess/5


  • #82   24. maj 2019 komme galt afsted kan man både uforskyldt og selvforskyldt komme ud for på hvilken som helst mc! Du lyder som en fyr som er fornuftig og dermed også har lidt selvkontro, så gå blot efter din drømmecykel. og kører du efter den tommelfingerregel der siger "kør som er du usynlig i trafikken" så er du godt på vej. vh.

  • #83   24. maj 2019 hvilken bil skal man vælge som den første!!!

  • #84   24. maj 2019 Frank R: Det har du helt ret i, har også hørt man skal køre som om de andre ikke har set en smiley

  • #85   24. maj 2019 Frank #83. Hvis det er først bil, så ikke en med over, 64 hk, alt andet er for farligt smiley husk gul vest og H seler

  • #86   24. maj 2019 Du bliver meget mindre set på MC end i en bil.
    Motorcyklen skal helst kunne høres så de andre trafikanter Oz kan høre dig.
    Og lad være med at køre imens du høre musik. Det lukker af for en vigtig sans der er næsten lige så vigtig som at kunne se for din sikkerhed.


  • #87   29. maj 2019 Jeg prøver lige at ende dette forum. Hvis du gerne vil have den MC, så køb den dog, før en anden person køber den. Den ser fed ud, og du har tydeligvis ikke lyst til en anden MC.

  • #88   30. maj 2019 Mathias K: Det vil ingen ende tage! smiley Hvis den bliver solgt er det bare ærgeligt, så finder jeg en anden.. Har ikke travlt med at få en motorcykel især ikke når vejret er som det er smiley

  • #89   1. jun 2019 Okay, jeg troede bare at du ville have en MC hurtigst muligt.

  • #90   1. jun 2019 SKAL helt sikkert køre mc i den kommende uge da bilen er stået af, tvungen mc kalder jeg det smiley

  • #91   1. jun 2019 Mathias K: Nej nej, skal ud og kigge på en Næste Mandag. smiley Så må vi se hvad det bliver til smiley

  • #93   9. okt 2020 UPDATE

    Jeg valgte at købe mig en Yamaha R6 fra 2005. Og har aldrig fortrudt mit køb! Har virkelig været glad for den og den har aldrig sviget mig! Har fået kørt 10.000 km på den nu og er begyndt at kunne få knæet i jorden ude i "sløjfen" i Århus...


    profilbillede
  • #94   10. okt 2020 Fedt er du er glad for den - hvor mange nåede du at prøve inden valget faldt på netop den?

  • #95   10. okt 2020 Jacob ASK:

    Var ude og prøve 1 anden inden jeg købte den. smiley Den sagde mig bare noget mere end den på billedet i opslaget som var den første jeg var ude og prøve smiley


Kommentér på:
Første Motorcykel (HVILKET VALG)

Annonce