{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

lære motorcykel før man tager kørekort. {{forumTopicSubject}}

hej, er ny her. skal snart til at tage motorcykelkort og har snakket med en ven som har kørt i mange år om at købe maskinen før jeg tager kørekortet så jeg kan lære gear, kobling og basis tingene så man kan fokusere på de vigtige ting som trafikken til køretimerne og ikke kun at lære gearene. bor 100meter fra flere store parkeringspladser der er tomme efter ca 20-21 men de er kke aflukket . tror i man kunne risikere der kom noget politi da det er lige op ad et center? er det lovligt på parkeringsplads eller følger de stadigvæk færdselsloven.
håber min tekst var til at forstå.

Kommentarer på:  lære motorcykel før man tager kørekort.
  • #1   8. sep Offentlig område ,der gælder færdselsloven , tror egentlig ikke du lærer noget , du sætter dig på en anden MC hos kørelæreren , hvad vil du lære ellers du ikke lærte på en knallert?

• #2   8. sep Tror bare at du helt skal lade være med at spekulere i mc kort, hvis du ikke er i besiddelse af den mest basale indsigt i færdselsloven.
    Ikke et surt opstød,- blot en sikkerhedsfaktor for os andre.

• #3   8. sep Ja det er ulovligt og ja du risikerer at politiet kommer forbi med bødeblokken.

Men kørelæreren skal nok fortælle dig om gearene og du kommer til at køre på en lukket bane inden du skal ud i trafikken.

• #4   8. sep Lad vær med det, du lære det hurtigt og korrekt hos kørelærere, og ødelægger evt ikke din vens maskine, mm.

• #5   8. sep Min svigermor lærte at køre mc i ‘kravlegården’ uden aldrig at ha prøvet det før så mon ikke også du kan lære det dét...?

• #6   8. sep Kæb knallert med gear

• #7   8. sep Hvis du har kørekort til bil, så kender du jo allerede reglerne. Man kan sagtens lære at køre motorcykel på kravlegården. Men hvis du er ivrig for at komme i gang, så tror jeg personligt der skal være en godt sur betjent der giver bøde for at tumle lidt rundt på en parkeringsplads. De vil højest sandsynligt sige i skal stoppe og tage hjem. Det sagt, så er der stor risiko for at vælte når man er helt nybegynder, og det er bedre at gøre på cyklerne I kravlegården, de er vant til det smiley

• #8   8. sep #7.. Jeg er sikker på at den betjent ikke findes. Selvfølgelig får du en bøde, og det gør din ven nok også, får at låne sin mc ud, til en uden kort..

• #9   8. sep #8 måske, måske ikke. Hvis man starter med at forklare situationen og sige man jo ikke var til fare for nogen eller noget. Jeg holder på, at de fleste betjente vil være nogenlunde cool omkring det, men måske er jeg for blåøjet smiley

• #10   8. sep Tror da også jeg vil låne en kammerats lastbil med dobbelt hænger og tumle rundt på en p plads....jeg er jo ikke til fare. Eller hvad nu hvis jeg panikker og fucker helt upm og pløjer gennem autoværn osv ind i biler og fodgængere.

Hvis jeg var betjent og opdagede en der gjorde det, havde hammeren da slået hårdt ned, og skulle nok finde alle de bøder frem der kunne komme på..

Stop nu, der er nogle love som man bare skal følge. Så køb en knallert med gear, og kør rundt i byen og lær rutinerne, så sparer du måske en time eller 2 til kørekortet.

• #11   8. sep Hvis nogen sidestiller en lastbil med hænger med en motorcykel, så tror jeg ikke de bør have førerbevis til nogen af delene. Men jeg er nu enig i det med at købe en knallert med gear.

• #12   8. sep For mange år siden, hvor der ikke var krav om kravlegård, og et fastsat antal minimum køretimer, kunne man nok spare lidt ved at øve privat. Men i dag, hvor du starter HELT fra bunden i kravlegården, sparer du intet ved den manøvre du påtænker. Tværtimod risikerer du at vælte med din nyindkøbte MC, i bedste fald skader du kun motorcyklen, det er nu dyrt nok i sig selv, men det bliver lidt noget bøvl at forklare et brækket ben, når du ikke har noget kørekort.

• #13   8. sep #10 det er svært at pløje med en lastvogn og anhænger
    skræk historier så skal du bare se politi udsendelser, de ser hele tiden katastrofen fremfor udvikling
    jeg kørte både mc og bil inden jeg fik kørekort, tog kørekort på en sløv honda 400, købte efterfølgende en Kawasaki z900, ja det var tider dengang

• Kasper C
    Kasper C Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 1 Svar: 19
    #14   8. sep Jeg har aldrig haft knallert. Meldte mig til MC kort, og første gang jeg sad på såden en var i kravlegården.

Og det på trods af at jeg havde købt en MC der stod i garagen og ventede på kortet.

Og hvor vil jeg hen udover at lyde som en helgen? Der kan være fuldstændige uoverskuelige konsekvenser med at køre uden kort. Og så, som så mange andre siger, lærer du nok ikke meget ved det. Efter en tur i kravlegården kan du basis.

Mvh

Kasper
    www.onetallrider.com

• #15   8. sep Og købe knallert for at få lidt øvelse er da spild af penge.
    Køreskolens kravlegård giver masser af muligheder for at lære at håndtere køretøjet. Spar pengene og brug dem i stedet på et kørekursus før den næste sæson starter. Det giver samtidig mulighed for at få et rigtigt godt kendskab til ens egen cykel.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 250 MC-er: 13 Annoncer: 2 Emner: 64 Svar: 19.610
    #16   8. sep #14 - Hvilke fuldstændigt uoverskuelige konsekvenser mener du så der kan være ved det?

Ansvarsforsikringen gælder, så hvad kan gå galt ud over at du måske buler en dims på en kammerats MC?

• #17   8. sep Om man skal gøre det eller ikke må man jo selv vurdere, men altså jeg gjorde det også dengang jeg skulle tage kørekort både til bil og mc.
    Dengang øvede jeg mig i de gamles bil mens min far sad ved siden af og gav gode råd og vejledning, på en meget øde vej ude på bøhlandet og da jeg skulle tage mc kørekort øvede jeg mig på hans MZ 150 smiley

• Kasper C
    Kasper C Tilmeldt:
    jun 2019

#18   8. sep #16

Fører du et køretøj, som kræver kørekort, så sætter du forsikringen ud af spil. Dvs. at rammer du en person, så skal forsikringen nok dække for at holde den tilskadekommende økonomisk fri. Men de går efter dig bagefter, så du står med hele regningen, det kaldes regres. Og uden at kender priser, så tror jeg hurtigt det kan løbe op i beløb, som selv ikke luksusfælden kan gøre meget ved.

Og angående bule, så snakker vi nok kun nogle tusinde kroner, men var det så det værd? Smider du cyklen, så der skal nye kåber til, ja så er det måske nogle tusinde med 5 cifre. Det bliver hurtigt dyrt.

Vil du læse mere finder du det i § 108 i Forsikringsselskabets hæftelse og regres.

Mvh

Kasper
    www.onetallrider.com

• Sajmon ™

#19   8. sep #18 - Og det kan du finde til mig på skrift?

Husk lige på at ansvarsforsikringen er en lovpligtig forsikring, og derved er betingelserne defineret ved lov. Hvad den dækker, hvad den ikke dækker, og hvad der kræves for at selskabet kan kræve regres.

Manglende kørekort eller kategori er ikke nok...... smiley

Hvad så hvis det er en MC uden kåbe på - skal der så stadig skiftes kåber? smiley

Hint: Det er færdselsloven du skal kigge i.... smiley

EDIT: Ja det er her du finder det: https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108

Ingen steder er det du skriver, nævnt... Kan du finde mig det sted hvor det er beskrevet?

• Sajmon ™

#20   8. sep #18 - Sig lige til når du finder det sted i færdselsloven, som kan underbygge din påstand om at manglende kørekort udløser forsikringsselskabets mulighed for at kræve regres på en ansvars skade.

Du skal nok ikke forvente at jeg holder vejret i mellemtiden... smiley

• Kasper C
    Kasper C Tilmeldt:
    jun 2019

#21   8. sep #19

Ja, der findes naturligvis også uden kåber.

"Det er vigtigt at skelne mellem de to typer af skader, der findes: personskader og tingsskader. Fælles for dem begge er dog, at man som skadelidt i et færdselsuheld er helt sikker på at få erstatning for ens skader. Dette følger af Færdselslovens § 108 stk. 1, der dikterer, at forsikringsselskabet for skadevolderen hæfter umiddelbart, og altså skal betale til at starte med, men herefter har mulighed for at køre regres mod skadevolderen - i visse tilfælde."

Men du finder f.eks. lidt om det her https://www.ageras.dk/blog/erstatning-ved-faerdselsuheld

Der er faktisk ikke noget nyt i det, og det har altid været sådan. Overtræder du dine forsikringsbetingelser, så frafalder erstatningspligten. Dog har forsikringsselskabet altid pligt til at erstatte skadeslidte, men så kan de bagefter, i regres, komme og hente pengene direkte fra dig.

Mvh

Kasper
    www.onetallrider.com

• Kasper C
    Kasper C Tilmeldt:
    jun 2019

#22   8. sep #20

Der var du heldig nu kan du trække vejret igen, og for at sikre at ilten begynder at ramme, så får du lige teksten sakset her.

"Havde jeg i ovenstående tilfælde fx kørt for stærkt, kørt spirituskørsel eller kørt uden kørekort, ville jeg med garanti have overtrådt min forsikringspolice. I så fald ville jeg sandsynligvis ende med et regreskrav fra mit forsikringsselskab"

Mvh

Kasper
    www.onetallrider.com

• Sajmon ™

#23   8. sep #22 - Alt det du fortæller nu, er anekdoter.

Du har stadig ikke fundet noget som underbygger din påstand - kun noget sludder som forskellige personer har skrevet, som så ikke har hold i virkeligheden.

Hvis du nu lige fokuserede på opgaven, og kun læste den lovtekst som omhandlede selve emnet, som er regres, ville du opdage at du ikke havde ret.

Linket er her: https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108

Jeg har lige taget et screenshot, som er fra færdselsloven - og den er naturligvis endegyldig, så den trumfer alt dit selvopfundne sludder. smiley

profilbillede
  • Sajmon ™

#24   8. sep Vi sakser lige, så selv Kasper er med på hvad der foregår:

Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

Så hvor var det du læste den del med at manglende kørekort er nok til at de kan kræve regres?

Du kan bare tage mit billede, og så tegne en rød ring rundt om den del af teksten du finder relevant for din påstand.

• Sajmon ™

#25   8. sep Definitionen af "en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed." er fint beskrevet her: http://nft.nu/sites/default/files/93306.pdf - det starter fra side 249, og så er der et kort afsnit, som endnu en gang ikke understøtter din påstand.

smiley

• Kasper C
    Kasper C Tilmeldt:
    jun 2019

#26   8. sep Du virker en smule faktaresistent Sajmon, så jeg vil bruge min energi på noget andet.

Men vil du overbevises, hvis muligt, kan du jo læse GF forsikringspolice (Ja, eller hvilken som helst anden).

https://www.gfforsikring.dk/-/media/Countries/gf/Filer/Vores-forsikringer/Bilforsikring/Betingelser_GF-11-23-Bil-042019.pdf

Start med 4.2.1, som beskrives bl.a. manglende kørekort: Skade sket mens bilen blev ført af en person, der ikke havde lovbefalet kørekort

Og fortsæt så til 17.8 om regrets.

Men giv da dit selskab et kald i morgen og forhør dig.

Mvh

Kasper
    www.onetallrider.com

• Sajmon ™

#28   8. sep #26 - Jeg tror godt man kan se at det ikke er mig som er faktaresistent her.

Punkt 4.2.1 er under betingelserne for en KASKO skade - ikke en ansvars skade. Jeg har vedhæftet et billede, når din scroll åbenbart ikke virker...

Så læser vi under 17.8 hvor der står :

17.8 Regres
    Har GF Forsikring betalt erstatning for en ansvars-eller kaskoskade, der ikke er dækket af forsikringen, har GF Forsikring regres*mod den ansvarlige skadevolder*.
    Har GF Forsikring betalt erstatning til en panthaver eller andre for en skade, som ikke er dækket af kaskoforsikringen, har GF Forsikring regres mod forsikringstager.

Det er loven, og loven alene som afgør om de kan kræve regres - og loven er soleklar i sin formulering. Det har jeg linket til. smiley

Så igen: Hvor er det helt præcist du finder noget tekst som understøtter din påstand?

Det er ikke nødvendigt at ringe til mit selskab og spørge, for det er allerede formuleret utvetydigt om de kan eller ikke kan kræve regres. Det kan de ikke alene på grund af manglende kørekort eller kørekort kategori.... smiley

profilbillede
  • #29   9. sep Du lære alt basic, når du kommer i kravlegården.. ingen grund til at risikere liv og penge..

Ellers så find en gammel knallert med gear.. en mc er jo bare en stor udgave

• #30   9. sep Det lære du hurtigt de fleste er en ned resten op.

Det blir først svært når det er en op og resten ned som har enkelte fordele i sving smiley smiley smiley

Det skal nok gå ingen grund til bekymre dig sådan.
    Kørelære plejer vise dig alt om maskinen inden hvordan det virker.
    idag har kørelærene somregel et headset de snakker til dig i imens du køre som sidder i din hjelm. Så kan de også guide dig mht. de forskellige ting.

Ellers kør på en privat grusvej eller mark og øv dig. Så koster det ingen straf.

• #31   9. sep Ville nu ikke anbefale at køre din første mc, tur på en mark, det går galt. smiley

• #32   9. sep Der findes da knop hjul HC smiley

• #33   9. sep Knop dæk, og en mark uden jord knolde, så måske smiley

• #34   10. sep 7000 i bøde 1. gang og ingen mulighed for studierabat og risiko for konfiskation... det er sgu da ret anseelige konsekvenser

http://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort

• #35   10. sep Velkommen som kommende MCist for øvrigt.

Mht at købe før du har kortet eller blot har kørt MC vil jeg tilføje, at det nok er lidt af et sats. Hvordan vil du prøvekøre din nye MC? Og hvad type MC går du efter?

Tag kortet og få nogle timer i sadlen. Har kørerlæreren flere forskellige cykler så prøv dem alle og se hvad du synes bedst om. Og når kortet så er i hus går du ud og køber den 1. MC

Det tager måske ½ års tid indtil foråret, og 6 måneder er lang tid som 18 årig. Men jeg kan berolige dig med tiden går stærkere jo ældre man bliver.... så nyd forventningens glæde, så ses vi på vejene 1. marts 2020

• Jan K
    Jan K Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 18 Følgere: 4 Svar: 2
    #36   12. sep Jeg har selv lige taget kortet, hvade dog kørt en del på gearknallert inden, men det burde ikke være nødvendigt med egenundervisning før du går til kørekort.
    Kørsel uden kort bliver takseret til 7.000 kr, men det er jo kun en bagatel i forhold til hvad et uheld kan koste, her kan det løbe op i adskellige millioner, for forsikringen dækker ikke, når man ikke har kort til køretøjet.

• Kevin S
    Kevin S Tilmeldt:
    jul 2019

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3
    #38   12. sep Der er ind i mellem nogle arrangementer hvor du kan prøve det og endda i gode hænder
    Tjek: https://www.google.dk/search?q=k%C3%B8r+mc+uden+k%C3%B8rekort

• #39   12. sep #36 vil du ikke være rar at lade være med at hælde benzin på den myte om forsikringen, ansvar skal altid dække, der kan så kræves regres bagefter, og det kan de kun hvis man har opført sig virkelig dumt, ikke hvis man ikke har kørekort. Se evt kommentarer fra sajmon tidligere i denne tråd smiley

• #40   12. sep 39#. Vil da mene at køre uden førerbevis kan takseres som virkelig dumt, groft uagtsomt, dybt uansvarligt. Men det er nok mig..
    Jeg er nok typen der følger reglerne..
    Der er så andre som følger reglerne, som de tolker dem i deres øjne, i mine øjne, et forsøg på at gøre livet svært for os andre.......
    Så engang et klip hvor en makker blev stoppet af politi i bil, konen optog sceancen, hvor han nægtede at udlevere kørekort, til betjent...for det har de ikke krav på, kun krav på at få vist det. Sådan en type mener jeg. Magter dem ikke

• #41   12. sep #40 det er irrelevant hvad du og jeg synes, men loven er helt klar, der kan ikke kræves regres pga manglende kærekort

• #42   12. sep Skal vi lukke for forfremtidig skræmmekampagne?
    Færdselsloven 108 smiley sort på hvidt, det kan der ikke diskuteres imod

profilbillede
  • #43   12. sep Og det er ikke groft uagtsomt at køre uden kørekort, det er dumt og ulovligt. Men det er ikke engang uagtsomt smiley

• #44   12. sep 40#
    Prøv du at slå betydningen af grov hensynsløshed op smiley

• #45   12. sep Som sagt, så er der nogle der følger reglerne som de selv tolker dem..

• Sajmon ™

#46   12. sep Der er ikke noget at fortolke - det er forklaret allerede.

Og manglende kørekort er ikke groft hensynsløst, uagtsomt eller andet som kan udløse regres.

Jeg siger jo ikke det er fornuftigt, men der er ingen grund til at lyve for folk, som flere gør her i tråden.

• #47   13. sep Mener at, Måske siger reglerne at forsikringen dækker ved skade påført af fører uden kørekort, og så tolker nogle individer det som,, jamen så må jeg godt.

• #48   13. sep Derfor er der stadig ingen grund til at køre skræmmekampagne med løgne

• Sajmon ™

#49   13. sep #47 - jeg nægter at tro på at nogle har den fortolkning af det, for så dumme mennesker må oftest ikke gå frit rundt uden ledsager.

Jeg tror fint folk er bevidste om konsekvenserne, og jeg synes det er en rigtigt dårlig ide at lyve dem op i ansigtet, så derfor gør jeg det ikke og jeg bliver stejl når fakta resistente klaphatte, bliver ved med at snakke udenom når man præsenterer dem for de korrekte informationer - som f.eks Youtube celeb wannabe Kasper...

• Carmen 0
    Carmen 0 Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 2
    #50   13. sep Tænk at sådan et spørgsmål fra et ungt menneske kan medføre så mange skænderier, fornærmende sprogbrug mv.

Kære unge, kommende med-MC’ist; det er ulovligt at køre MC uden førerbevis! Det er vist alt hvad du behøver at huske, lige nu. Når du melder dig til en køreskole idag, så er uddannelsen fastlagt. Du starter som alle andre, og følger planen for lektionerne. Den ligger fast. Når du så har bestået - så er det en god ide med træning og atter træning og et kursus på bane.
    Så starter du ud som lovlydig - og fortsæt så sådan.
    Helst vil vi heller ikke se spørgsmål a la ‘kan politiet se det er mig, hvis de fotograferer forfra medens jeg kører med 180 i timen’

Det er sørgeligt af se, at et forum som dette,overhovedet vil drøfte ulovligheder.
    Kørt lovligt, kør sikkert - og vi kommer alle sikkert hjem.
    Det er stadig sjovt at køre på MC.

• #51   13. sep Ja man må endelig ikke diskutere ting der er ulovlige, tænk hvis nogen lytter med, eller endnu værre, nogen bliver forargede eller KRÆNKEDE smiley
    Der er så vidt jeg har set ikke blevet uddelt skældsord eller svinet nogen til. Der er blevet snakket som voksne mennesker, og der er kommet fakta frem. Det må være det ypperste man kan opnå smiley

• Carmen 0
    Carmen 0 Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 2
    #52   13. sep Andreas, med ironi og sarkasme når du kun et stykke. I mit vokabularium er ord som ‘dumme mennesker’ klaphatte’ mv. ikke at betegne som at almindelig pæn tiltale.
    Og det det handler om; at køre ulovligt eller ej, ja, der forstår jeg dig slet ikke, hvis du mener at os erfarne og rutinerede MC ister ikke skulle råde til at køre lovligt.
    Skulle man endelig anvende begrebet klaphat, så er det da en passende betegnelse, hvis man støtter en helt ung i tosset og ulovlig kørsel.

• #53   13. sep #52 jeg er så ualmindelig heldig, at jeg faktisk er helt ligeglad om du forstår mig eller ej. Jeg har en holdning og jeg har givet den til kende, at den ikke stemmer overens med din er ikke mit problem.
    Og nu kalder du mig indirekte klaphat, hvem er det nu der smider om sig med "skældsord" vil de straks vaske deres mund med sæbe smiley
    Du må være uundværlig til enhver fest til at gå rundt og påpege for folk, at det er usundt at drikke alkohol, og at man bør gå i seng så man kan nå at få sine otte timers søvn smiley

• #54   13. sep Så er Vi der igen, hvor jeg som uddannet pædagog, siger. smiley smiley

profilbillede
  • #55   13. sep #54 god vi har en voksen til at holde styr på os, så mangler vi bare at få at vide, hvem der skal til eftersidning og hvem der kan gå hjem smiley

• #57   13. sep Jeg har også engang hørt om motorcyklister der helt bevidst bryder loven både med hastigheder og støj og det ene og det andet, det er virkelig alt for galt ! smiley

• #58   13. sep #56 ja hehe. Jeg tænker på din video hver gang jeg ser dig herinde smiley

• Kjeld K
    Kjeld K Tilmeldt:
    nov 2015

Følger: 1 Svar: 3
    #59   14. sep Hvis du er så dum og naiv som du giver udtryk for vil jeg da ikke håber du kommer ud i trafikken foreløbig ??

• #60   14. sep Du lærer det hele hos kørelæreren, gør dig selv og alle andre en tjeneste og vent til kravlegården, du vil højest sandsynligt finde dit opslag morsomt når du engang bliver færdig med at tage dit mc kort. Håber du får held med kortet og kommer ud og bliver en af os ?????

Kommentér på:
lære motorcykel før man tager kørekort.