2.364 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 0 Svar

BMW ASC system BMW ASC system

ASC (Automatic stability control)

BMW Motorrad er i øjeblikket i færd med at udvikle et system til motorcykler, der vil betyde en væsentlig forøgelse af vejgrebet (ASC = Automatic Stability Control). Systemet er en udvidelse af Integral ABS-funktionen og blot endnu et eksempel på, at BMW Motorrad er langt foran konkurrenterne, når det gælder sikkerhed og nytænkning.

ASC giver MC-køreren en hjælpende hånd på veje med skiftende og lav friktion. Og det er som regel på de bedste og smukkeste veje, problemerne opstår, da vejens karakter og tilstand her ofte varierer meget – og med dem også forudsætningerne for, at dine dæk kan få et godt vejgreb. ASC begrænser – afhængigt af underlagets tilstand – motorens drejningsmoment og forhindrer dermed, at det trækkende hjul spinder ukontrolleret.

Udover at sikkerheden øges betydeligt, udnyttes den energi, der videregives til baghjulet, også langt mere effektivt, da ASC sikrer, at kun den kraft, som også virkelig kan udnyttes, overføres.

ASC arbejder på følgende måde: ASC anvender signaler fra de ABS-sensorer, der registrerer hjulets rotationshastighed, og evaluerer de indsamlede data. Den aktuelle grad af hjulspind definerer hastighedsforskellen mellem for- og baghjul. For at sikre en optimering af retningsstabiliteten begrænses hjulspindet til et acceptabelt niveau. Dette sker ved, at motorstyringen drosler tændingen eller mindsker brændstofindsprøjtningen, når der opstår situationer, hvor der er behov for større kontrol og sikkerhed. Når ASC er aktiv, vises dette ved hjælp af en hurtigblinkende advarselslampe. Hvis køreren ikke ønsker, at det elektroniske system griber ind i kritiske situationer, fx ved bevidste udskridningsmanøvrer på en racerbane, kan systemet enkelt og bekvemt deaktiveres med et tryk på en knap – også under kørslen.
ASC-systemet er, ligesom alle andre elektroniske systemer hos BMW Motorrad, selvdiagnosticerende. Det betyder, at køreren straks informeres, hvis ASC-funktionen ikke er tilgængelig.

Til off-road-kørsel har vi udviklet en særskilt funktion. Den anvendes kun til BMW R 1200 GS og R 1200 GS Adventure. Funktionen er særligt tilpasset de forhold, du møder, når du kører på glatte og løse underlag som sand og grus. Med et tryk på ASC-knappen skifter systemet fra normal vejkørsel til off-road.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
BMW ASC system

Annonce