Kan en motorcykel synes når der er skåret i stellet {{forumTopicSubject}}
Hej derude, jeg har lige købt min første motorcykel (Suzuki gz 125 marauder) ham der havde den før har lavet den som en Cafe racer så han har skåret to små stykker af stellet, det jeg har læst mig til både her og få andre steder er man som udgangspunkt godt må. HVIS det er bag den bagerste tværgående afstivning, som er det der er blevet gjort på den her. Dog har jeg også hørt fra nogen andre som kender en syns mand at slet ik må fordi det kan "svække stellet".
Udover stellet har han også rykket nummerpladen ud på siden, sat 150cc (camoufleret som 124cc) på, fjernede blinklys og lige nu mangler den også en skærm til baghjulet.
Mit spørgsmål er bare om der er nogen der kunne henvise til et sted man kunne læse sig til det, har prøvet noget lignende, er eller kender en synsmand der måske kunne svare på det med stelelt og måske forklare hvad de kigger mest efter ved et syn
jan 2023
Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 58
Tillykke med din første mc. Positivt ment, og samtidig tænker jeg, at du burde have spurgt her på forum FØR, du købte.
FORDI jeg forudser, at du får mere bøvl end glæde, selv om den ser smart ud.
Du har ikke skrevet reg.nr., men jeg formoder at motorcyklen er typegodkendt eller har en eu-godkendelse. Under alle omstændigheder, så vil alle nyere motorcykler være udstyret med blinklygter. Og dem kan man ikke bare helt fjerne, fordi man har lyst.
Og at den er ændret til 150 ccm er rigtig skidt. Det er en konstruktiv ændring. Selv om det er tilsløret på en eller anden måde, så er motorcyklen hammerulovlig, indtil en synsmyndighed efter behørig dokumentation evt. måtte godkende ændringen. Dertil kommer, at SKAT/Motorstyrelsen sikkert vil kræve efterbetaling af reg.afgift + at motorcyklen kun må køres med A2.
Når jeg ser på fotografiet, forekommer det, at bagdækket er langt større end den sandsynligvis er godkendt med. Også det er en konstruktiv ændring.
Og så har den overhovedet ingen afskærmning af baghjulet. Det betyder for det første, at du selv bliver oversprøjtet langt op i nakken under kørsel i regnvejr, men samtidig kan der ophvirvles vandsprøjt mod bagvedkørende. Alene den manglende bagskærm vil begrunde afvisning ved syn. Slutteligt - og det er bare mit eget synspunkt - hvorfor pokker placere nummerplader ude på siden. Det ser åndssvagt ud og mon ikke den er anbragt på en måde, så det hæmmer nedlægning fordi den rager ud. Den skal i øvrigt have nummerpladelys - det har den måske?
Lydpotten ser uoriginal ud. Det kan være ok, men det kan også være et no go.
Jeg kan ikke vurdere dit spørgsmål om at fraskære ting af stellet. Det er dog som udgangspunkt ikke noget, man bør gøre.
Med hensyn til skriftligt materiale kan du på fstyr.dk finde detailforskrifter for køretøjet og se, hvad køretøjer skal være udstyret med. Typegodkendelsen er også et vigtigt dokument. Der fremgår bl.a. motorcyklens støjgrænser.
Håber ikke, at jeg har ødelagt dit humør.
vh Poul
jan 2025
Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 4
Ja jeg var også bange for det ville være et stort problem det med cc "heldigvis" fulgte det originale sæt med så det kan ændres hvis det blir et problem.
Af hvad jeg lige kan se med af andre billeder af samme MC så ligner det at bagdækket er samme størrelse men jeg undersøger lige nærmere for at være 100% men den del havde jeg faktisk ik engang tænk på. Dog havde jeg godt bidt mærke i det med bagskærmen og var heller ik helt sikker på om den gik, men havde i planerne at finde en der matcher resten af designet. (lige som den her en anden har bygget (billede vedhæftet)). Men gælder det så også som en konstruktiv ændring ?
Det med nr pladen har jeg også tænkt lidt på om den skulle rykkes bagud midt på så den sidder bag bagdækket, det har jeg ihverfald set andre gøre. Men der er i det mindste monteret en baglygte på nr pladen med en nr plade lygte.
Lyd potten er uoriginal men fik den originale med så den kan sættes på igen.
Tak Jeg prøver gå der ind og læse lidt op på det.
Bare rolig du har ik ødelagt mit humør og rigtig mange tak for svar.
Og skal nok melde tilbage når jeg engang får den tilsyns manden og får den synet eller får stillet ham nolge spørgsmål. Især det med stellet for det der nok andre der ku bruge et svar på.
MVH Ionas
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.407
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.871
jan 2023
Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 58
Ud fra nr.pladen ses på diverse offentlige medier, at den blev registreret første gang 8. juni 2001. Den er typegodkendt under S11208 (du kan selv finde typegodkendelsen på fstyr.dk). Her fremgår bl.a.
1) Motoreffekt 7,5 kw (det svarer til 10,19 HK). Den har derfor status som lille motorcykel (dengang i 2001 hed det ikke A1, A2 osv.. Det hed enten lille eller stor mc.
Men den kan nu køres på A1 kørekort fordi den ikke har mere end 125 ccm og fordi motoreffekten ikke overstiger 11 kw.
2) Støjmåling må ikke overstige 87 db ved 4500 omdr.
3) Mindstemål på bremseskiven 4,5 mm.
4) Dækstr. foran 110/90 x 16 og bagpå 130/90 x 15.
På en oversigt over tidlige syn (du kan slå reg.nr. op på nummerplade.net) ses, at den var til syn i 2010, hvor km-tæller viste 2000 km. Det er altså ikke ret mange km på 9 år.
Ved de efterfølgende syn havde den hver gang kørt en smule mere. I 2023 havde den kørt 8000 km. Så ud fra kilometertælleren må den være næsten som ny.
Når den er registreret første gang i 2001 skal den som udgangspunkt opfylde de krav, der er beskrevet i detailforskrifter for køretøjer 2001. Her et link https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2001/11895
I afsnit 6.04.031 er beskrevet, at den skal have retningsviserblinklygter. De kan selv læse mere og se kravene til montering og afstand til andre lygter.
I afsnit 9.01.002 er de generelle bestemmelser om afskærmning af hjul. Om motorcykler er særregel beskrevet lidt længere nede i afsnit 9.01.041. Du kan altså ikke droppe afskærmning helt.
I praksis er en hovedregel, at køretøjer skal opfylde kravene fra dengang den blev registreret første gang. OG at den i flere tilfælde godt må tilpasses kravene i nyere bestemmelser.
Et eksempel, at du må gerne montere sikkerhedsseler i en bil fra 1965, selv om der i 1965 ikke var krav om sikkerhedsseler.
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.
jan 2025
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 693
Så betaler du 3-500 kr. og så får du at vide hvad der kan gå eller ikke gå.
I hvert fald i den synshal.
jan 2025
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.290
jan 2025
Kan en motorcykel synes når der er skåret i stellet