{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.991 visninger | Oprettet:

Rasmus S
Rasmus S
Tilmeldt:
13. sep 2008
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 19

Straf for at køre mc med over 34hk ? {{forumTopicSubject}}

Hey. Jeg er 19år og er igang med at tage mckortet. Glæder mig helt vildt til at jeg får det. Dog har jeg pænt neder på over at jeg kun må køre på en mc med under 34hk. Hvis jeg nu skulle " Komme til " at købe en mc med over 34 hk og blev stoppet.
Er der så en der kan fortælle mig hvor stor en bøde jeg får ?
Kan jeg godt få forsiking på en mc med over 34hk som 19 årig ?

Mvh Rasmus =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Straf for at køre mc med over 34hk ?
  • #1   18. sep 2008 Hej Rasmus
    Jeg mener, du får en bøde på 5000 kr., da det at du køre en for stor mc, vel kan betegnes som, at køre uden kørekort.....er dog ikke helt sikker smiley

    Mvh Bjørn


  • #2   18. sep 2008 Søg i forummet og du finder svaret smiley
    Det spørgsmål er oppe og vende ret ofte


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   18. sep 2008 De fleste forsikringsselskaber tager slet ikke hensyn til om maskinen har 34 eller de originale HK.

    Bliver du stoppet, koster det den nette sum af 5000 danske kroner, da det tilsvarer at køre på et køretøj du ikke har kørekort til.

    34hk er kun nederen hvis man kører ligeud - og det er ca det mest røvsyge der findes på en MC. Du har, ligesom de fleste andre intet realistisk forhold til effekt hvis du mener 34hk ikke er nok. smiley


  • #4   18. sep 2008 Du kører jo på et køretøj som du ikke har kort til hvis du skader andre får du sansynligvis nogle på skrinet før bøden.
    Per


  • #5   18. sep 2008 Jeg spurgte om det samme for lidt tid siden.

    Mange herinde har ikk en ide om det så de siger bare forsikringen ikke dækker osv.

    Her er hvad jeg fik af svar:

    Ja, Jakob.
    Det var da godt du fik nogle svar, men ikke et af dem er rigtigt.

    Der er blevet gættet, og de gæt er så blevet ophøjet tilkendsgerninger, og skrevet som om de er svar fra folk der ved noget om det.

    Jeg har arbejdet i forsikringsbranchen i 20 år og ansvarsforsikringen vil dække på samme måde som hvis der var drosling.
    Det er gennemreguleret ved lov, og selskabet hæfter over for skadelidte og kan kun gøre regres mod dig, hvis du har handlet "groft hensynsløst"

    Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Det er altså kun handlingen der tæller, og ikke om din mc er lovlig eller ej.

    Men du kan måske få et problem med kaskodækningen

    læs hele tråden her: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=93224


  • #6   18. sep 2008 har lige snakket med politiet det koster 1500 kr at blive stoppet HVIS du har kortet til bil ellers koster det 5000 hvis du slet ikke har noget kørekort

  • #7   18. sep 2008 de trækkker dine bukser ned, og siger bent over

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   18. sep 2008 Det var sgu godt nok nyt da...

    Jeg kender ihvertfald en kammerat som skal have 3500 retur hvis det der er sandheden. smiley


  • Rasmus S
    Rasmus S Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 19
    #9   18. sep 2008 okay. Lidt blandede svar må jeg sige. 1500kr er da til at betale. Hvis man så også kan få forsikring på og det hele, så er det vel okay.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #10   18. sep 2008 Sebastian - Lige netop.



  • #11   18. sep 2008 34 HK er rigeligt som nybegynder, og på de små veje kan det sagtens rykke. Man køber vel ikke MC for at ligge og køre ligeud på motorvejen? Gad jeg i hvert fald ikke.. Hvorfor har du så travlt med at få en større cykel, det kan du da altid få senere. Du har forhåbentlig massevis af MC-år endnu, så køb hellere en med 34 hypper nu og lær at køre på den. Så kan du altid få et stort, vildt og voldsomt dyr senere..

  • #12   18. sep 2008 gi den lokale landbetjent et ring, og så din forsikring bagefter

    Jeg er sikker på det er Bent over - der er rigtigt


  • #13   18. sep 2008 det er rigeligt smiley

    ved godt det ikke er det samme, men min 70 cc scooter med 21,58 hk på baghjulet er satme rigeligt til at få min nabo (har haft zzr600) til at skide i bukserne når han vrider håndtaget smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   18. sep 2008 Lasse - Det har nok også noget med vægten at gøre, skal du se. smiley

  • #15   18. sep 2008 Jeg har snart kørt 3000km på min droslede SV1000. Og som begynder er det
    rigeligt, og hvis du finder nogle veje med massere af sving er 34hk mere end nok - til en start!

    Men eftersom jeg er begyndt at kende cyklen bedre, er jeg også begyndt at savne kræfter, dette gælder især acceleration ud af sving og overhalinger,
    det er skide træls at skulle ned i 3-4gear for at der sker lidt når du overhaler.

    Så jeg sidder lidt i det delema om jeg skal fjerne droslingen til foråret eller ej, da
    jeg til den tid mener at have evner til mere end de tilladte 34hk.

    -Jeg gidder ikke høre folk brokke sig over at det er for dumt at fjerne drosling
    osv. osv. for det er en privat sag hvis du spørger mig:)!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #16   18. sep 2008 Jeg vil ikke kalde det en privat sag, for det er sgu os andre som skal skrabe folk op når de er splattet ud fordi de overvurderede deres evner.

    Hvis 34hk ikke er nok, så mangler man køreteknik....


  • #17   18. sep 2008 Jeg er bestemt ikke i klasse med Stoner, Pedrosa eller Rossi, men synes bestemt
    ikke min køreteknik fejler noget;)

    Men sajmon, 34 HK, har du nogensinde kørt på en droslet maksine længere tid
    af gangen?


  • #18   18. sep 2008 sajmon
    så vi skal bare forbyde alle motorcykler der ikke er droslet eller hvad? bare fordi det er "nok" med 34 heste?
    og mens vi er ved det, også alle biler over 1 liter?

    det handler jo ikke om at være fornuftig når man kører, det handler om frihed.. både mens man kører men også i de valg man tager rent teknisk.

    (men ja 34 er nok til sjov og ballade, og sætter de fleste biler agterud hvis man holder hastighedsgrænserne bare nogenlunde)


  • #19   18. sep 2008 Det må jo betyde at alle der køber mcer med over 34 hk gør det for
    at kunne komme ud og køre stærkt på motorvejen?

    -Inc. dig selv for den sags skyld.?


  • #21   18. sep 2008 Tja, vil ikke sige du skal ud og købe en hayabusa.. men altså, jeg startede på en gsxr 250, uden drosling. Ville aldrig overveje at få den droslet, havde ingen kræfter i forvejen! nu har jeg opgraderet til en szr 660, (stadigvæk ingen vild mc).. men der står dog i papirene at den er droslet. men det er sgu op til dig, vil dog ikke råde dig til at finde noget med for mange hk.. hold dig til omkring de 50.

  • #22   18. sep 2008 Det er sgu da klart det er kedeligt at kører ligeud hvis man kun har 34 hk...


  • #23   18. sep 2008 Højvang: Det kan godt være at du føler at du kan klare de 34 hk nu, men ligepludselig når du mindst venter det, så mister man grebet, og ens held løber ud.
    Jeg har selv 70 hk og lege med, de har smidt mig af én gang. Og det var efter 2 år. Der troede jeg, at jeg var klar til flere kræfter imellem benene...
    Men derfor siger jeg ikke, at du ikke kan finde ud af det! smiley

    Jesper R: Ja, så længe personen er under 21 eller har haft kortet i under 2 år... Og et eller andet sted, burde det også være sådan med Biler... Bare med tilsvarende antal HK selvfølgelig...


  • #24   18. sep 2008 Rasmus(Esbjerg)S = Tror du ikke stadig at du var røget på røven hvis du i stedet havde34HK?:) -det var du garenteret nok. he he

    Ligeudkørsel på MC er noget af det kedeligste, især med 34 HK. Men selv med
    massere af sving, kan man godt føle at man mangler acceleration og moment,
    så kan i sige hvad i vil (Jer der køre uden drosling) -jeg køre med drosling
    så det er sku nok mig der ved det bedst:-)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #25   18. sep 2008 Jesper (Vejle) R - Hvorfor skulle man dog det?

    Vi to kan hurtigt blive enige om at en MC ikke kører hurtigere end føreren hiver i gassen, så selvfølgelig skulle alle mennesker da have 180hk og så skulle man lade fornuften styre de mange hk - for det er nemlig frihed for alle pengene.
    Jeg er også helt sikker på at ALLE de 18-årige du smider op på sådan en MC, kan styre deres højre hånd i alle de situationer de kommer ud i på vejen. Specielt på lidt hurtige svingture på de små landeveje - HER vil de virkelig vise at de kan beherske sig fuldt ud og ikke køre over evne........ (Ahem...)

    Men hallo vent lige et sekund...! Det HAR vi jo faktisk prøvet i ca 30 år før man fandt ud af at unge mennesker med mange hk var en super farlig cocktail - og så lavede man 34hk reglen for at beskytte ikke mindst føreren, men også alle de husejere som bor langs det danske vejnet, og deres haver som ikke lige så ofte som før, er fyldt med udsplattede MC'ister....




    Højvang - Det er DIN konklusion - ikke min... Bare vi lige er enige om det.

    Jeg undgår så vidt muligt at køre motorvej, for det er sgu for kedeligt.

    Forskellen er om man MÅ køre med 34hk. Jeg MÅ - du MÅ IK - og du MÅ IK fordi statistikkerne siger at du er mere farlig med f.eks 120hk mellem benene. Det er ikke en kritik af dig, for det kender jeg dig ikke godt nok til - så det skal du skam ikke tage ilde op. Statistikkerne er jo bygget på folk FØR dig, så det er sagtens muligt at du skiller dig ud fra mængden ved at være parat til 120hk.
    Min første cykel havde 142hk på baghjulet, og den havde jeg fanme meget respekt for selvom jeg havde kørt Motocross i flere år før jeg fik den - og skal vi skære ind til benet, havde jeg nok haft et større udbytte af at "nøjes" med 34hk dengang...

    Der er ingen tvivl om at 120hk er sjovere end 34 - men efter at have kørt 51.000km på 2 sæsoner på SV'eren, var det sgu super underholdning at køre på min MZ'er med skallede 23hk. Den kommer stort set lige så hurtigt frem på fællesturene - den kører bare 40km på literen i stedet for 15 - og så er den ikke LIGE så nem at lave wheelies på. smiley

    Ikke alle mennesker er ens, men ET punkt deler vi allesammen uden undtagelse.

    "Nok" er ALDRIG NOGENSINDE "nok"
    Det er derfor folk tuner deres biler - og det er derfor man køber en MC som kan køre 300km/t i stedet for en som kan køre 120...


  • #26   18. sep 2008 Rasmus S
    hvorfor dog 21 år? som Sajmon stiller det op bør det jo gælde for alle.
    bliver man øjeblikkeligt meget mere moden den dag man fylder 21? eller bare sindsygt meget bedre til at køre MC? uanset erfaring?
    hvis der skal være regler skal de gælde alle... indtil da vælger jeg at ignorere dem.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #27   18. sep 2008 Højvang - Hvis det virkelig ER effekt du mangler i stedet for køreteknik, så er du vist nok den MC kører i hele danmarkshistorien med den stejleste lærekurve... smiley

    Sikke meget erfaring de 3000km har givet dig. smiley


  • #28   18. sep 2008 Sajmon
    "Jeg er også helt sikker på at ALLE de 18-årige du smider op på sådan en MC, kan styre deres højre hånd i alle de situationer de kommer ud i på vejen. Specielt på lidt hurtige svingture på de små landeveje - HER vil de virkelig vise at de kan beherske sig fuldt ud og ikke køre over evne........ (Ahem...)"

    Det samme kan jeg sige om alle 21-årige uden erfaring, og alle 44-årige uden erfaring.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #29   18. sep 2008 Jesper (Vejle) R - Netop - så er vi enige.

    Mht til det du siger med "hvis der skal være regler skal de gælde alle... indtil da vælger jeg at ignorere dem." - så har du vel forhåbentlig hørt at 34hk reglen kommer til at gælde alle en gang næste år, ik?

    ENDELIG en lov med noget fornuft i, må man så fristes til at sige...


  • #30   18. sep 2008 Jeg synes også det er latterligt at det er alderen der bestemmer antal HK og ikke ens erfaring.

    Jeg kan give folk ret i at 34 HK er nok til en start. Og hvis jeg ikke havde valgt
    at drosle min 1000ccm, sad jeg nok ikke her i dag. Men eftersom jeg efterhånden kender cyklens bremser, affjedring, og generalt hvordan den reagere, mener jeg ikke der er det store galt i at fjerne droslingen. (Hvis det altså er det jeg vælger at gøre)


  • #31   18. sep 2008 Sajmon
    nej det havde jeg såmænd ikke hørt, men det er da mig en glædelig nyhed! smiley


  • #32   18. sep 2008 Sajmon: Man lærer hurtigt når man intressere sig for noget!:)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #33   18. sep 2008 Der er bare flere ting end erfaring som gør sig gældende med 18 vs 21 vs 44 årige.

    Deres realitetssans og deres evne til at se lidt fremad i tiden...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #34   18. sep 2008 Højvang - Måske, men du lærer ikke en cykel at kende på 3000km. smiley

  • #35   18. sep 2008 Høivang (Varde) når du fjerner droslingen på din SV1000 får du en helt anden maskine.

    Oplevede jeg selv med min sv 650'er da jeg havde kørt med drosling på den i en uge. Det er noget HELT andet.


  • #36   18. sep 2008 Realitetssans ≠ Motorcykelkørsel
    Fremadsynethed ≠ Svingkørsel


  • #37   18. sep 2008 Sajmon: Det kan vel diskuteres. Kommer an på om man køre de samme kedelige veje, f.eks til og fra arbejde, så lære du ikke meget. Men når du konstant ligger og køre på snoede veje med forskellige udfordringer, lære du meget i løbet af 3000km.

  • #38   18. sep 2008 Jacob S : Jeg kan heller ikke se det smarte i at fjerne droslingen efter 1 uge:)
    -men det kommer selvfølgelig an på om du syntes du var klar til det..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #39   18. sep 2008 Højvang - Ja men der er evigt langt fra "lærer meget" til "kende cyklen".

    Desværre...


  • #40   18. sep 2008 Sajmon: Ja det kan du have ret i - men du kan jo hverken sætte km eller år på hvonår du kender din mc, det er jo kun en selv der kan vurdere det.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #41   18. sep 2008 Ingen kan fastsætte det præcise antal kilometer uden også at definere hvad "kender min MC" så betyder.

    Men erfaring - BITTER erfaring (heldigvis andres) har vist at 3000km er MEGET MEGET lavt sat...


  • #42   18. sep 2008 Højvang> Er der ikke noget med at du stadig skylder os et billede af dit fordæk, så vi kan se lidt om dine sving evner smiley

  • #43   18. sep 2008 -Bugge- Der kommer et billede imorgen(Så kan jeg lige nå en runde med sandpapiret;P)

  • #44   18. sep 2008 Høivang (Varde) Har kørt et år med drosling på Gs'eren, og det var stort set det samme optræk og kræft på sv'eren (sjovt nok) som gs'eren. Så jeg valgte at pille den af. Men det er som at starte helt forfra.

  • #45   18. sep 2008 Bliver simpelt hen træt af at læse når tråden bliver så lang...
    Slynger lige en kommentar til - det Jacob haved fra den anden tråd.
    Fra ham forsikrings manden,
    Skal ikke sige hvordan man gør i den enklte sag. Men hvis det var mine penge det gik ud over, så ville jeg klart betragte det at føre køretøj som man ikke har førebevis til, for grov uagtsomhed. Og dermed kræve regres... Men nu har jeg ikke noget forsikringsselskab... Good luck on the road.
    PS. Regl burde være max 34HK de første 2 år man køre mc - og man skal på en eller anden måde bevise at man har kørt mc... MY POW


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #46   18. sep 2008 Rasmus - Enig...

  • #47   18. sep 2008 Rasmus J

    tja, hvis man ringer til forsikringsselskabet (i hvert fald mit som er et af de STORE) siger de at de ikke kræver regres blot fordi du kører med for mange heste. det ville jo være det samme om man havde stort kort og tunede sin motor mere end 20% som jo (vistnok også på motorcykler) er ulovligt.
    nej man skal virkeligt have kørt råddent.. som i ubetinget frakendelse af kørekortet råddent. høj promille, syge overhalinger, osv.


  • #48   18. sep 2008 Selvfølgelig kan 34hk være i underkanten... men man kan sagtens have det ganske underholdende med dem, det er nok til baghjulskørsel og knæskrab, og hvad mere kan man ønske sig som mcist?

  • #49   18. sep 2008 RuneCNR
    kørbarhed, sejtræk, roll-on og mange andre ting som gør at det ikke altid skal være en kamp at køre til og fra arbejde for eksempel.


  • #50   18. sep 2008 En historie fra det rigtige liv:

    Jeg havde engang en lærling der i en ½ brandert, med sin egen bil, påkørte en parkeret bil, uden at han havde kørekort... Bag efter stak han af.. (men da det var på hans egen vej, og hans bil ikke kunne køre derfra, var han ikke svær at finde.. LOL)
    Han måtte selv til lommerne, og betalte af til forsikringen i MANGE år...

    Jeg vil ikke umiddelbart kalde hans gerning GROFT uansvarlig, fx. sammenlignet med hvis man pløjer en børnehave på udflugt ned, med +150 km/t (hvilket jo ikke er et totalt usandsynligt scenario for en 18 årig med + 120hk MC og nul erfaring... )
    Ikke desto mindre krævede forsikrings selskabet regres mod ham, såe det er vist ret individuelt hvad der vurderes........


  • #51   18. sep 2008 Har selv haft en DR-Z400, okay den har så 37 hk, men det var fint til mig, og jeg vil gerne have en igen! Det var nok til at køre fra en Duc 999 på de små snoede veje...
    Men selvfølgelig... hvis man kører motorvej til og fra arbejde såeh... kom dog üd på de små veje, det er også røvsygt at køre motorvej med 200hk smiley


  • #52   18. sep 2008 Så få hår på dilleren Jesper Vejle R, når du har fået det om et par år, så kan du få en større cykel.

  • #53   18. sep 2008 Buggi
    tror du ikke "½ brandert" og flugten betød temmelig meget i dit eksempel?

    og dit andet eksempel med at pløje en børnehave ned ville jo give regres UANSET om skidtet have 34 eller 200 heste. det er groft uagtsomt uanset. det er derfor en temmelig ubrugelig sammenligning.


  • #54   18. sep 2008 C-4
    hvad er det du prøver at bevise? og hvad udleder du det fra? at jeg har én motorcykel med 34 heste?...


  • #55   18. sep 2008 Synes sgu det er fint hvis alle der tager mc-kørekort skal starte med de 34 hypper, uanset alder. Man bliver jo ikke sindssygt mere moden fra 18 til 21 og derover. Det er da bare ærgerligt at den regel åbenbart ikke altid bliver respekteret..

  • #56   18. sep 2008 Well, jeg vil nu til en hver tid sige at påkørsel af en parkeret bil, vs påkørsel af et andet menneske, skulle give noget mindre sandsynlighed for regres....

  • #57   18. sep 2008 Jeg udleder såmænd bare at du er en hvalp der skulle have en tur over dine forældres knæ indtil du kan indordne dig efter reglerne som alle andre.

    Uanset om du har opfundet en 2 takt udstødning der kan forbrænde NaOH.


  • #58   18. sep 2008 ja såmænd men det er jo ikke det vi diskuterer smiley det er jo droslet vs. udroslet. som bør (og gør) give samme muligheder for regres.

    hvis man kører folk ned i påvirket tilstand har man fuldt ud fortjent enhver regress, uanset intet kort, lille kort, eller stort kort


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #59   18. sep 2008 Jesper - Set i lyset af at din MC har 27hk fra std - så må jeg indrømme at jeg har svært ved at se hvor rebelsk man kan tillade sig at være...

    Jeg mener... Den er jo sådan set lovlig at køre på for dig, UDEN drosling...?

    http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_sr_500_g_cast_wheels_1981.php


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #60   18. sep 2008 Er informationerne i linket ikke korrekte, kunne det selvfølgelig være rart at få dem andetsteds fra. smiley

  • #61   18. sep 2008 "som alle andre" HAHAHAHAHA! den var god...

    igen, så længe reglerne ikke gælder for alle uden erfaring er de intet værd. derfor ignorerer jeg dem.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #62   18. sep 2008 Jamen du kan også med rette ignorere dem, idet du ikke har en cykel som SKAL drosles før den er lovlig for dig at føre...

    Så det kan jeg skam godt følge dig i.

    Fuck the system, man! smiley


  • #63   18. sep 2008 Lad mig se engang.. Jeg tror sq jeg ville montere et droslingskit Jesper.. Du ville trods alt få noget der ligner 25% mere power *LOOOL*

  • #64   18. sep 2008 Sajmon.
    igen et eksempel på at folk herinde konkluderer på én af brugernes motorcykler.
    men jo, min SR500 og min XT250 er lovlige for mig at køre på. det er der så bare adskillige andre der ikke er. (ikke at jeg mener at det dobbelte antal heste betyder meget for køreglæden, men jeg har ikke tænkt mig at drosle dem)


  • #65   18. sep 2008 hvor er i hurtige i replikken.. måske for hurtige smiley
    i kunne jo passende finde specs for Cbx550f, CB400n, og CB500 også smiley


  • #66   18. sep 2008 men for fanden gutter, det handler jo ikke om mig, det handler jo om at regler er ubrugelige indtil de gælder alle. uanset statisktisk mulighed og chance. Skal fru hansen have lov til at gå med peberspray fordi den statiske chance for at hun bruger den offensivt er lille?
    skal en Passat have lov til at køre hurtigere end en Golf II fordi sandsynligheden er at føreren er mere fornuftig?
    osv, osv, man burde virkeligt ikke lave særlove med statestik som begrundelse.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #67   18. sep 2008 Det er nu engang svært at forholde sig til andre end de oplysninger man kan finde selv, når folk (du) ikke udleverer andet.
    Jeg ser en SR500, og ikke ret mange andre cykler på din profil - og jeg kan vel så med rette gå ud fra det er den du kører på...?

    I tilfælde af at det ER den, tillader jeg mig derfor at smile af hele din stak af argumenter for at pisse på 34hk systemet.

    Derved ikke være sagt at jeg uenig i at det burde gælde alle, for det burde det HELT sikkert - og det kommer det heldigvis så også til i nær fremtid.
    Men derfor er der stadig MEGET langt fra at man har evner nok til at tøjle 120hk efter 3000km's erfaring.
    Højvang har ikke engang været på bane med den, så jeg tillader mig at smile bekymret af hans plan med at afdrosle den til foråret - og jeg håber da ikke han er så hovedløs at faktisk gøre det.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #68   18. sep 2008 "osv, osv, man burde virkeligt ikke lave særlove med statestik som begrundelse."

    Igen er vi skam delvist enige - men det er ikke desto mindre tåbelige politikeres måde at score billige stemmer fra det grå guld på.
    Loven om 34hk på unge mennesker er som sådan ikke dårlig, men de statistikker som pludselig vælter frem her et stykke tid efter, viser jo desværre et helt andet billede end dem som 34hk reglen blev bygget på.
    Samfundet rykker sig jo også ved siden af statistikker - og det bureaukratiske system som det her lorteland er bygget op omkring, magter bare slet ikke at følge med tiden.


  • #69   18. sep 2008 hvis du læser min profiltekst og ser mit billedgalleri, og min tidligere kommentar "at jeg har én motorcykel med 34 heste?" (diskret hentydning godt nok), burde en logisk slutning være at jeg nok ikke kun havde en. især når jeg nu skriver at jeg ignorer reglerne.

    Men jeg er såmænd også enig med dig i at 120hk og 3000km erfaring måske ikke er den bedste cocktail. men det er bare overmåde irriterende at alderen altid bliver blandet ind i det, for det er en faktor med meget lille betydning for hvad udfaldet bliver. Erfaring og selvkontrol er afgørende men de er komplet uafhængige af alderen. uanset alder er mange heste og lille erfaring en dårlig kombination.


  • #70   18. sep 2008 Og ja enige igen. stemmehungrende politikere er et af de største problemer vi har i vores samfund.... deraf også 135cm reglen!

  • #71   18. sep 2008 Det er sq godt nok noget ævl at "erfaring og selvkontrol er komplet uafhængig af alderen"...
    Når du bliver lidt ældre vil du <b>erfarer</b> at jeg har ret .. smiley

    Ingen tvivl om at man <b>kan</b> have mere erfaring som fx 19 årig, hvad angår køreteknik, end en på fx 50 år, men ham på 50 år <b>kan</b> også potentielt også have 31 år mere erfaring end den 19. årige nogensinde vil opnå... Så at kalde det komplet uafhængigt af alder er vist en tilsnigelse af en anseelig størrelse... Det samme gælder selvbeherskelse.. Spørg alle der er ældre end dig selv om ikke de er blevet bedre til at kontrollere sig selv med alderen.. jeg tror du vil blive overrasket over svaret...


  • #72   18. sep 2008 bare fordi gutten på 50 potentielt kan have mere erfaring, er det ikke AFHÆNGIGT af alderen. du kan ikke sige at erfaring er en funktion af alder, for det forudsætter at ALLE på 50 har mere erfaring på motorcykel end dem på 19.
    omvendt kan man heller ikke sige at det modsatte er sandt.
    det er noget statiskisk skvuddermudder, men ikke desto mindre sandt.
    men udredningen er også ligegyldig, for konklusionen er at det ALTID er en dårlig idé med mange heste og lille erfaring! uanset alder!


  • #73   19. sep 2008 det samme med selvbeherskelsen. jeg er udmærket godt klar over at den for de flestes vedkommende stiger, og har da også selv mange erfaringer bare inde for de sidste to år, hvor jeg føler at jeg har modnet mig 10 år. men derfor er selvbeherskelse stadig ikke afhængig af alder, for jeg kender da adskillige på både 40 og 60, der bruger vejene som legeplads.

  • #74   19. sep 2008 Det er det samme ævl alle de 18-19 årigesiger for helvede da.

    "uha nu er jeg jo altså myndig , og jeg føler mig også lidt som en gammel mand til tider når jeg indlevere min første stemme seddel, eller ikke skal vise ID for anden weekend i træk på Crazy Daisy."

    Men faktum er at man ikke er andet en i slutfasen af sine teenager år, ens hjerne er stadig meget formbar, man bor højst sandsynligt stadig hos sine forældre og den eneste gang man har været selvstændig var da man selv skulle vælge imellem rød eller blå farve på sin cardigan i Jack & Jones, og man får stadig en bule i sine bukser når man bladre forbi undertøjs sektionen i Bilka reklamerne.

    Så drop det ævl med at du potentielt har lige så meget erfaring som en 50 årige, selvom han måske også er på cyklen for første gang, der er andre ting der også spiller ind i billedet, som feks. traffik forståelse og analyseren, som du næppe har meget af med de højst 2 år du har haft pap til enten cykel eller bil



  • #75   19. sep 2008 Præcis, C4...... Præcis!

  • #76   19. sep 2008 Sajmon: Hvordan kan du sidde og kalde mig hovedløs, når du selv skriver at
    du er startet ud med 140HK?


  • #77   19. sep 2008 Jeg kan godt huske hvad jeg selv tænkte omkring det med stort kørekort, da jeg var 18. Så forstår godt hvad du siger (Jesper R.) - men, med risiko for at lyde som en gammel nar smiley Ja så er jeg idag det kloger og meget glad for at jeg ikke havde flere heste, prøvede cykler der havde, og de fik lov at bruge dem. Men enig i at reglen burde være at man skulle have 2 år med max 34HK inden man fik stort kort.

  • #78   19. sep 2008 Grauballemanden *: du vil bare have at han bliver røvpulet af den betjent hva!!??:) elsker din måde at blive ved med at være tosset på- tænkte på om vi to skulle finde på noget nu hvor du har så meget sex i tankerne? thi hi

  • #79   19. sep 2008 for satan et lang indlæg med moralprædikener og pusning af glorier da, bare fordi man nu selv er blevet over de famøse 18 år, eller har haft kortet mere end 2 år, så kan man lpudselig tillade sig at komme med alle de kommentarer, som man sikkert selv selv ville ha været vild træt af at høre på, da man selv var i den unge alder. Ja nu er jeg sku selv en af de "gamle" på mc, har haft kortet i snart 13 år, men det hjælper nu ik meget på min højre hånd af en grund. Selfølgelig skal man ik pille drosling når loven nu siger at den ska være der, mener bestemt det er er en fin ide at man kun kører med de 34 hk de første par år. Men kan klart godt forstå dem der mangler lidt power i bunden og mellemområde, men nu skal vi jo heller ikke generalisere alle der prøver t ha mere end de 34 hk for første gang. Jo ik alle der er lige så tåbelige som jeg selv eller mange andre jeg kender, som os er langt over de 18.

  • #80   19. sep 2008 damn kunne sku ikke rigtigt ramme alle tasterne kan jeg se, men i kan nok gætte jer til meningen smiley

  • #81   19. sep 2008 Nu er der meget snak om os "unge".. Men hvorfor er det mere forsvarligt at sætte en 50årige, der skal til at have udlevet sin drengedrøm, op på en stor mc, i forhold til en på 18?

  • #82   19. sep 2008 fordi vi ældre har balder af stål og 700 års erfaring drenge - så simpelt

  • #83   19. sep 2008 og fordi du er så fræk Grauballemand, så pivfræk jeg ikke fatter det!!!

  • #84   19. sep 2008 Tror lige jeg springer over der :-),

  • #85   19. sep 2008 C4
    du læser jo tydeligvis ikke halvdelen af hvad vi andre skriver!
    jeg prøver lige igen for at skære det ud i pap for dig.
    "konklusionen er at det ALTID er en dårlig idé med mange heste og lille erfaring! uanset alder!"

    men det er selvfølgeligt også meget sjovere at ignorere hvad folk skriver, og i stedet underbygge sine fordomme, og så svine dem til så godt man har lært.


  • #86   19. sep 2008 Jesper

    Du er ved at lære det,


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #87   19. sep 2008 Højvang - Når du spørger sådan, vil det så sige at fordi jeg oversatsede da jeg købte min første MC, fratager det mig muligheden for at sige det samme om andre?
    Det var ikke 140 hk men 142 på hjulet som er ca 160 på motoren og jeg kom aldrig til at kende den men solgte den så efter 6000 kørte km på 3 måneder da det var for meget at styre som 18 årig.


  • #88   19. sep 2008 grauballe.
    jeps, jeg må til at ignorere folks meninger noget mere og have mere disrespekt for deres person. det er tilsyneladende hvad der bliver sjovt når man bliver en twentysomething uden indhold i sit liv.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #89   19. sep 2008 Jeg har så først købt MC igen i november 2006 af andre årsager, men den er jo ikke væsentligt langsommere end hvad jeg havde dengang. Forskellen er bare modenhed og evnen til at beherske mig i trafikken, og ikke mindst 1,1 million kørte kilometer i bil og lastbil. Jeg har stadig en kæmpe glæde ved at køre MC men lader mig aldrig rive med, så 51.000 kørte MC kilometer og ingen styrt. På 2 sæsoner..

  • #90   19. sep 2008 Sajmon: Jeg siger bare at det er forkert at kalde andre hjerneløse, når du selv
    har gjordt noget lige så dumt da du selv var 18år?

    Det svare jo til at sige at du hader folk der slår på kvinder, hvorefter du selv går hjem og tæsker konen.(Blot et eksempel - ikke noget personligt)


  • #92   19. sep 2008 Kig nu i det forum - det er derfor det er der. Der er jeg ved ikke hvor mange der har spurgt om præcis det samme.

  • #93   19. sep 2008 forstår ikke hvorfor det er 2år ? selvfølgelig fordi, et eller andet skal de skrive, men jeg har nu kørt lidt over 10.000km med 26hk, og 18.000km på min cbx'er, og jeg må da indrømme at 34hk på ingen måder er nok.. ikke sagt at 34hk ikke kan være sjovt! men til dagligdagen er det sku rart med noget bundtræk og noget effekt så man kan få overhalet i en fart i stedet for det der "lasbiloverhaling".

    er fuldstændig enig i at man bør starte med 34hk, ikke noget der, var også meget glad for at jeg startede med det, og 2år er også fint, hvis man kun køre 3-5000km om året, men når man godt kan lide at køre mc og gør det meget, så er det sku da træls at vente så lang tid inden man kan få en "rigtig" motorcykel..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #94   19. sep 2008 Højvang - Du har vist et lille fortolkningsproblem, tror jeg.

    Som Gud og Basse siger, er det for at undgå at du gør samme fejl som jeg gjorde i sin tid.
    Det er sgu ikke dobbeltmorale eller hvad du vil pege hen på - det er jo ikke fordi jeg sidder og siger du ALDRIG skal gøre for stærkt eller ALDRIG må køre på baghjul vel?
    Det kommer hurtigt til at lyde som om man vil være super gammelklog på hele verden, men hvis du stadig holder på at du kender din maskine fuldt ud og er klar til 120hk, så synes jeg du skal tage en tur på bane med den - for det sætter gerne tingene i perspektiv.

    Tro mig når jeg siger at du IKKE kender din maskine fuldt ud efter 3000km.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #96   19. sep 2008 Fordi sådan er loven.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #97   19. sep 2008 Du kender godt loven, ik?

    Den der sørger for at folk ikke umotiveret myrder hinanden, ligesom den også sørger for at du kan sove roligt om natten, og at folk uden noget MC erfaring kun må køre på noget med max 34hk.


  • #98   19. sep 2008 Sajmon: Jeg siger på intet tidspunkt at jeg kender min cykel fuldt ud, og jeg har bestemt ikke køreteknik til at udnytte 120hk. Men jeg siger bare at jeg synes at jeg kender cyklen bedre, end til hvad jeg mener 34hk er nok til, derfor overvejer jeg at fjerne droslingen, at når jeg så fjerner droslingen måske ikke helt er klar til de
    120hk, må jeg jo vende mig til. Man kan jo ikke forvente at overgangen går som smurt, det er ligemeget om jeg har kørt 3000km på den droslet eller 30.000km.

    -Men synes vi skal stoppe diskussion her, vi kommer ikke rigitgt nogle steder. Det
    er forskellige meninger, og tvivler på at vi kan blive enige.;)


  • #99   19. sep 2008 Angående loven sajmon: Det gør loven jo lige præcist ikke? Da en 21årig kan snuppe sin hayabusa og køre lige så åndsvagt han vil, med 0års erfaring.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #100   19. sep 2008 Det gør loven delvist.

    Men den bliver som sagt snart lavet om, så ingen bekymringer der.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #101   19. sep 2008 Den lov er bygget på statistikker som siger at alder og erfaring følges ad - det har de så enten indset er en fejl, eller også bare pisset på alle for at ramme så bredt som muligt - så loven virker jo efter hensigten.

    Idag er det jo ikke unge mennesker som fylder ret meget i ulykkesstatistikkerne - så man kan vel med rette sige at 34hk reglen virkede...

    Men så overfortolker man statistikker...


  • #104   19. sep 2008 suzuki eleve... aldersgrænse til optagelse på politiskolen smiley

  • #105   19. sep 2008 kæææft hvor lamt..
    nu blev jeg nødt til at stoppe musikken for at kunne koncentrere mig om det her..
    faktum er, at nogle prutter lugter, og andre gør ikke!. . tag det i perspektiv!! smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #106   23. sep 2008 Jeg har tænkt tanken, men droppede det.

    Det ville være ret dobbeltmoralsk af mig at være en del af ordensmagten. smiley


Kommentér på:
Straf for at køre mc med over 34hk ?

Annonce