Tøffedyrene!

Tøffedyrene!

Medlemmer: 720
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
3.836 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Redde GEL batteri Redde GEL batteri

Jeg tror jeg har smadret mit Odyssey Gel batteri med en 6 A lader.
Det aflader utroligt hurtigt nu og har sjældent nok startstrøm til at starte min MC, når det har stået i nogle dage.
Det er kun 2 år gammelt og har ikke engang kørt 1500 km.

Er der en måde jeg kan få liv i batteriet igen?

Er det skidt for batteriet at have noget elektronik tilsluttet, der hele tiden bruger en lille smule strøm, også når MC ellers er slukket?

Håber I har nogle råd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Redde GEL batteri
  • #1   5. jun 2010 Din sidste sætning forklarer vist alt. Prøv at fjerne alt unødvendigt lir. Lad om og se så, hvordan det går. Din 6A lader ødelægger ikke noget, hvis du ikke lader den sidde i længere tid8-10 timer eller mere

• #2   5. jun 2010 Jeg ville være meget forsigtig med at lade med så mange ampere - Dit batteri er vel ca. 10 ah - så hvis du lader en time - så er det jo fuldt opladt - og slår din lader ikke fra - så bliver batteriet temmelig varmt - Det er ikke noget et batteri har godt af.

Køb dig en ny lader - de lader med omkring 0,8 - 1 A - og de billige af dem koster under 100 kr. - Prøv så at lade batteriet op, og se hvad der sker - men for mig at se, har det nok fået en temmelig voldsom medfart..

• #3   5. jun 2010 Ny mc lader - skulle der stå

• #5   5. jun 2010 Tak for input

Det var et rigtigt godt batteri i starten, som er blevet markant ringere i løbet af sidste sæson. Jeg skal dog også have kigget på den tilsluttede elektronik. Der er ingen grund til at have fjernbetjening til air ride systemet.

Data på batteriet.

Spænding 12 Volt
    Startstrøm CCA 185 Amp
    Startstrøm (HCA) 300 Amp
    Dimensioner L:178mm B:86mm H:132mm
    Kapacitet (C20) 14Ah

Men er der mulighed for at bringe batteriet tilbage til nogenlunde stand? Lige som man kan med almindelige batterier, der kan oplades og aflades gentagne gange i træk for at få dem på toppen igen.

Jeg har i øvrigt lige bestilt ny lader: CTEK multi xs3600

• #7   9. jun 2010 Nu har jeg sat Ctek laderen til at oplade batteriet.

Nogen, der ved om jeg bør lade med 3,6A eller 0,8A?

Jeg har i øvrigt afladet batteriet ved at lade lyset stå tændt natten over. Så var der 1,2V tilbage. Da jeg ikke kender så meget til GEL batterier, har jeg gjort et forsøg på at "starte det forfra."
    Så venter jeg på at se, om det nu kan holde spændingen.
    Jeg har også pillet recieveren til air ride systemets fjernbetjening af. Den brugte 0,8 mV, men var overflødig, da jeg aldrig bruger fjernbetjeningen.

• #8   9. jun 2010 Og nu opdager jeg lidt af en brøller. Det er ikke et GEL batteri men et tørcelle batteri jeg har.
    UPS!

• #9   9. jun 2010 Og jeg kommer lige med endnu en tilføjelse. Det er et AGM tørcelle batteri.

Læser en masse omkring AGM på nettet lige nu. Glad for at læse, at GEL og AGM ofte fejlagtigt bliver forvekslet. Men det er absolut ikke det samme.
    My bad!

Tak for forsøgene alle sammen.
    Det ændrer dog ikke ved at jeg tilsyneladende har et halvdødt batteri. Men genoplivningsproceduren må så være anderledes.
    Jeg læser videre på nettet, men hører gerne om erfaringer.

Kommentér på:
Redde GEL batteri

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce