3.836 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
Redde GEL batteri Redde GEL batteri
Jeg tror jeg har smadret mit Odyssey Gel batteri med en 6 A lader.
Det aflader utroligt hurtigt nu og har sjældent nok startstrøm til at starte min MC, når det har stået i nogle dage.
Det er kun 2 år gammelt og har ikke engang kørt 1500 km.
Er der en måde jeg kan få liv i batteriet igen?
Er det skidt for batteriet at have noget elektronik tilsluttet, der hele tiden bruger en lille smule strøm, også når MC ellers er slukket?
Håber I har nogle råd.
0 synes godt om
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.196
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 344
Køb dig en ny lader - de lader med omkring 0,8 - 1 A - og de billige af dem koster under 100 kr. - Prøv så at lade batteriet op, og se hvad der sker - men for mig at se, har det nok fået en temmelig voldsom medfart..
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 344
apr 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 14 Svar: 48
Det var et rigtigt godt batteri i starten, som er blevet markant ringere i løbet af sidste sæson. Jeg skal dog også have kigget på den tilsluttede elektronik. Der er ingen grund til at have fjernbetjening til air ride systemet.
Data på batteriet.
Spænding 12 Volt
Startstrøm CCA 185 Amp
Startstrøm (HCA) 300 Amp
Dimensioner L:178mm B:86mm H:132mm
Kapacitet (C20) 14Ah
Men er der mulighed for at bringe batteriet tilbage til nogenlunde stand? Lige som man kan med almindelige batterier, der kan oplades og aflades gentagne gange i træk for at få dem på toppen igen.
Jeg har i øvrigt lige bestilt ny lader: CTEK multi xs3600
apr 2006
Nogen, der ved om jeg bør lade med 3,6A eller 0,8A?
Jeg har i øvrigt afladet batteriet ved at lade lyset stå tændt natten over. Så var der 1,2V tilbage. Da jeg ikke kender så meget til GEL batterier, har jeg gjort et forsøg på at "starte det forfra."
Så venter jeg på at se, om det nu kan holde spændingen.
Jeg har også pillet recieveren til air ride systemets fjernbetjening af. Den brugte 0,8 mV, men var overflødig, da jeg aldrig bruger fjernbetjeningen.
apr 2006
UPS!
apr 2006
Læser en masse omkring AGM på nettet lige nu. Glad for at læse, at GEL og AGM ofte fejlagtigt bliver forvekslet. Men det er absolut ikke det samme.
My bad!
Tak for forsøgene alle sammen.
Det ændrer dog ikke ved at jeg tilsyneladende har et halvdødt batteri. Men genoplivningsproceduren må så være anderledes.
Jeg læser videre på nettet, men hører gerne om erfaringer.
Redde GEL batteri
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside