*ÅRHUS*

*ÅRHUS*

Medlemmer: 497
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
4.319 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Lader ikke nok under kørsel Lader ikke nok under kørsel

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en xtz750 yamaha fra 91.
Jeg har lidt problemer med at få den i gang om morgenen...dette kan skyldes mange ting, men når den nu først er kommet i gang kører den uden problemer.

Nåmen den er monteret med et voltmeter. Jeg har lagt mærke til at når jer kører og har lyst tendt så "lader" den kun ved noget under 10-11v, og målenålen hopper frem og tilbage hele tiden. Jeg vil nu mene at den burde lade med noget mere og at målenålen skulle stå lidt konstant.

Er der nogle bud på hvad mit problem måske skyldes?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lader ikke nok under kørsel
  • #1   2. nov 2011 Din stator kan være færdig

  • #2   2. nov 2011 hvad lader den når du har 1/4-1/3 del gas på med langlys tændt?

    der burde den ligge mellem 13-14,5

    det er højest sansynligt din ensretter der er fået, men pil stikket af fra din genegartor (større 3 polet stik sidder på ledningen lige ud af generatoren)
    dem måler du så ohm på, imellem alle tre indivudelt skal de måle omkring der samme

    alternativt kan du få den startet, så måler du veksel volt fra hver ben og til stel, måler de det samme så er geratoren fin fin, så er det sikkert at din ensretter er færdig


  • #3   2. nov 2011 Hvis du piller stikket af mellem stator og ensretter, og måler spændingen mellem faserne (to af gangen), der skal være en stor spændingsforskel.
    På esd'eren skal der være var 80V ved 5000 omdr.

    Hvis der er kun er omkring 20V, så er staten død


  • #4   2. nov 2011 Akkumulatoren står til opladning nu da den ikke havde det så godt efter flere forsøg på at få liv i dyret i morges.

    Jeg har målt modstanden individuelt imellem de 3 poler fra generatoren, de ligger på ca. samme niveau.

    når jeg får gang i dyret om snart vender jeg tilbage med resultatet fra målingen af "veksel volt fra hver ben og til stel"


  • #5   2. nov 2011 Så fik jeg liv i dyret.

    Målingerne viser at de tre ben fra generatoren hver for sig giver omkring 60 volt ved lidt omdrejninger.

    Så det vil altså sige at det sandsynligvis er ensretteren der er problemet, right?


  • #6   2. nov 2011 Mit bud er også ensretteren der er stået af - muuuligvis dit battier? Prøv evt. at mål spændingen på det, når du har ladet det op, men det ikke længere er tilsluttet opladeren.

    Under alle omstændigheder ville i hvert fald lige prøve at måle direkte på batteriet med motoren tændt og lidt omdrejninger - bare for at udelukke at det er dit voltmeter i instrumentet der er gået i kuk.

    Hygge


  • #7   2. nov 2011 jeg er næsten sikker på at ensretteren er færdig, hvis du måler ca det samme på de tre ben på generatoren


  • #8   2. nov 2011 Mads: har målt direkte på batteriet og det svarer ca. til det som det fastmonterede voltmeter siger.

    Så blev der bestilt en ny ensretter fra udlandet.

    Tak for alle de gode råd. I hører fra mig når jeg ved om det har hjulpet noget... måske det først bliver næste år smiley


  • #9   5. nov 2011 Så kom ensretteren. Hurtig levering smiley

    Men suk, det hjalp ikke noget som helst. den lader stadig det samme.

    Måske det så er statoren der er tæt på at stå af.

    Kan det være andre ting, ud over måske selve batteriet?


  • #10   5. nov 2011 Prøv med et nyt batteri, det kan være det har taget skade af et eller andet

  • #11   6. nov 2011 Har du prøvet at måle spændingen på batteriet når det er afmonteret, og efter du har ladet på det?

    Hygge


  • #12   6. nov 2011 Det begynder at bliver lige sjovt nok nu smiley .... multimederet fra silvan er holdt op med at virke. så kan ikke måle spændingen. Hvornår lærer jeg mon at lade være med at købe billigt værktøj?

    Må investere i et nyt multimeter af lidt bedre kvalitet.

    Mc'en døde helt i går da jeg var nede i byen. Fik afmonteret batteriet, ladet det op og kørt cyklen hjem. i morges ville den ikke starte igen og jeg satte batteriet til at lade op igen.
    på det tidpunkt viste "måleren" på opladeren at der var næsten igen strøm på batteriet. Opladeren viser kun en skale fra "ingen strøm" til "fuldt opladet", så ved ikke hvor mange volt det er.

    Men som sagt. må ud at købe et bedre kvalitets multimeter.


  • #13   7. nov 2011 nyt multimeter kommet i huset.

    Batteriet viser 12,25 efter en "fuld opladning" i går. Så jeg skal til at få fat på et nyt kan jeg se.

    Nu kan jeg det samme prøve at få et nyt "vedligholdsfrit" batteri af god kvalitet. Nogle anbefallinger?


  • #14   11. nov 2011 Så kom der nyt batteri i.
    Start problemer er der stadig...og har ikke kunnet fået liv i bæstet i dag.
    Pokkers!

    Fik godt nok at vide af ham jeg købte mc'en af, at ventilerne var stillede for kort tid siden men tvivler meget på at dette er stemmer.


  • #15   12. jan 2012 Jeg har haft præcis det samme problem som du beskriver med en gammel tenere xt600. Det var statoren den var gal med. Jeg tog en stator fra en anden motor, som virkede fint. Du kan faktisk måle på stikket fra statoren om den er ok - eller det kunne man på min. Jeg kan ikke helt huske hvordan, men det er noget med modstanden. At du skal måle den samme modstandet benene i mellem...

    Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men jeg oplevede det samme som du beskriver, og fik identificeret fejlen til statoren ved at måle modstanden i stikket. Den "nye" stator havde den rette modstand, den gamle havde ikke - ifølge de specs jeg fandt på nettet...

    Efter skift har jeg altid fyld lys på maskinen, den starter hver gang, batteriet mister ikke spændingen og maskinen lader med lidt over 13v (så vidt jeg lige husket :-))


  • #16   12. jan 2012 Simon: Jeg har fået skiftet ensretteren og akkumulatoren. Jeg har været bortrejst indtil nu så skal først nu igang med et lidt større service (justering af ventiler og service af karburator + olie skift mm) så statoren kommer måske også med i den omgang smiley

  • #17   13. jan 2012 Rune (Århus) P: det lyder godt. Det er sgu for surt at skulle lade hele tiden. Jeg kørte til sidst med en lader i rygsækken på arbejde - stod og ladede (el)cyklen op gennem et vindue når jeg var på job smiley

    Hvis du har et multimeter, så kan du selv måle om du har rette modstand, jeg kan ikke lige huske værdierne, men du kan helt sikkert på hjælp til det på tenere.dk fx


  • #18   13. jan 2012 Ja der er god hjælp at hente på den side smiley
    ja jeg er vist på rette spor nu. skal bare lige have lidt tid til at tage ud i garagens at hygge mig. men det bliver en af dagene smiley


Kommentér på:
Lader ikke nok under kørsel

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce