4.326 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
18 Svar
Lader ikke nok under kørsel Lader ikke nok under kørsel
Hej
Jeg har lige anskaffet mig en xtz750 yamaha fra 91.
Jeg har lidt problemer med at få den i gang om morgenen...dette kan skyldes mange ting, men når den nu først er kommet i gang kører den uden problemer.
Nåmen den er monteret med et voltmeter. Jeg har lagt mærke til at når jer kører og har lyst tendt så "lader" den kun ved noget under 10-11v, og målenålen hopper frem og tilbage hele tiden. Jeg vil nu mene at den burde lade med noget mere og at målenålen skulle stå lidt konstant.
Er der nogle bud på hvad mit problem måske skyldes?
0 synes godt om
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
der burde den ligge mellem 13-14,5
det er højest sansynligt din ensretter der er fået, men pil stikket af fra din genegartor (større 3 polet stik sidder på ledningen lige ud af generatoren)
dem måler du så ohm på, imellem alle tre indivudelt skal de måle omkring der samme
alternativt kan du få den startet, så måler du veksel volt fra hver ben og til stel, måler de det samme så er geratoren fin fin, så er det sikkert at din ensretter er færdig
mar 2006
På esd'eren skal der være var 80V ved 5000 omdr.
Hvis der er kun er omkring 20V, så er staten død
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 323
Jeg har målt modstanden individuelt imellem de 3 poler fra generatoren, de ligger på ca. samme niveau.
når jeg får gang i dyret om snart vender jeg tilbage med resultatet fra målingen af "veksel volt fra hver ben og til stel"
jul 2007
Målingerne viser at de tre ben fra generatoren hver for sig giver omkring 60 volt ved lidt omdrejninger.
Så det vil altså sige at det sandsynligvis er ensretteren der er problemet, right?
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Under alle omstændigheder ville i hvert fald lige prøve at måle direkte på batteriet med motoren tændt og lidt omdrejninger - bare for at udelukke at det er dit voltmeter i instrumentet der er gået i kuk.
Hygge
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
jul 2007
Så blev der bestilt en ny ensretter fra udlandet.
Tak for alle de gode råd. I hører fra mig når jeg ved om det har hjulpet noget... måske det først bliver næste år
jul 2007
Men suk, det hjalp ikke noget som helst. den lader stadig det samme.
Måske det så er statoren der er tæt på at stå af.
Kan det være andre ting, ud over måske selve batteriet?
mar 2006
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Hygge
jul 2007
Må investere i et nyt multimeter af lidt bedre kvalitet.
Mc'en døde helt i går da jeg var nede i byen. Fik afmonteret batteriet, ladet det op og kørt cyklen hjem. i morges ville den ikke starte igen og jeg satte batteriet til at lade op igen.
på det tidpunkt viste "måleren" på opladeren at der var næsten igen strøm på batteriet. Opladeren viser kun en skale fra "ingen strøm" til "fuldt opladet", så ved ikke hvor mange volt det er.
Men som sagt. må ud at købe et bedre kvalitets multimeter.
jul 2007
Batteriet viser 12,25 efter en "fuld opladning" i går. Så jeg skal til at få fat på et nyt kan jeg se.
Nu kan jeg det samme prøve at få et nyt "vedligholdsfrit" batteri af god kvalitet. Nogle anbefallinger?
jul 2007
Start problemer er der stadig...og har ikke kunnet fået liv i bæstet i dag.
Pokkers!
Fik godt nok at vide af ham jeg købte mc'en af, at ventilerne var stillede for kort tid siden men tvivler meget på at dette er stemmer.
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 98
Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men jeg oplevede det samme som du beskriver, og fik identificeret fejlen til statoren ved at måle modstanden i stikket. Den "nye" stator havde den rette modstand, den gamle havde ikke - ifølge de specs jeg fandt på nettet...
Efter skift har jeg altid fyld lys på maskinen, den starter hver gang, batteriet mister ikke spændingen og maskinen lader med lidt over 13v (så vidt jeg lige husket :-))
jul 2007
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 98
Hvis du har et multimeter, så kan du selv måle om du har rette modstand, jeg kan ikke lige huske værdierne, men du kan helt sikkert på hjælp til det på tenere.dk fx
jul 2007
ja jeg er vist på rette spor nu. skal bare lige have lidt tid til at tage ud i garagens at hygge mig. men det bliver en af dagene
Lader ikke nok under kørsel
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside