2.521 visninger
|
Oprettet:
Bosch relæ 6V KMZ K750 {{forumTopicSubject}}
Jeg har et Bosch 0 330 204 001 relæ, som skulle være et relæ der sættes på, så man beskytter tændingskontakten mod overbelastning og smeltning, hvis man f.eks. lader nøglen sidde i , mens motoren står standset sådan at der løber strøm gennem tændspolen. Jeg har en ny original forlygte, og den er lidt svær at skaffe, men et Bosch relæ er der millioner af.
Jeg har en gang fået forklaret hvordan den skal forbindes, men har glemt alt om det.
Det er til en KMZ K750, med nyt originalt ledningsnet. Der er elektronisk tænding, ellers er resten fabriksstandard.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 43
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Betyder det så at 85/86 skal til stel og der på tændingskontakten hvor batteri+ ellers skulle sidde, og er det lige meget hvad der bliver stel af de to? Skal 30 og 87 så gå fra batteri+ og tændspole+, og er det lige meget hvilken der sidder hvor? Der er en der hedder 87a, hvad er det?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 43
Se: http://www.google.dk/imgres?q=bosch+rel%C3%A6&hl=da&sa=X&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=wGKJKoVUxPUJ6M:&imgrefurl=http://www.mp3car.com/the-faq-emporium/117895-faq-relays-how-they-work-and-how-to-wire-it-up.html&docid=MXjXLZvifNkAbM&imgurl=http://www.mp3car.com/vbulletin/imagehosting/12527647e9129233622.bmp&w=453&h=385&ei=SmCMT5C8MI3LtAax5PimCw&zoom=1&iact=rc&dur=516&sig=116294034623153752570&page=2&tbnh=130&tbnw=153&start=15&ndsp=21&ved=1t:429,r:6,s:15,i:115&tx=69&ty=56&biw=953&bih=600
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Et 5-polet relæ, minus til stel:
30 = Batteri+ (hovedstrøm, husk at sætte en sikring ind her)
85 = stel -
86 = Tændingskontakt + (Styrestrøm til relæet fra tændingskontakt)
87 = + til forbrugsenhed (tændspole)
87a = + til forbrugsenhed når tændingskontakten er slukket (en alarm f.eks).
Et 4-polet relæ er magen til, det har bare ikke 87a.
Når der er forbindelse mellem 85 og 86 via tændingskontakten, sluttes der forbindelse mellem 30 og 87, hvor der så går den fulde strømstyrke mellem batteri og tændspole. Der går kun en meget lille strøm mellem 85 og 86, og dermed er kontakten i lygten beskyttet mod store strømstyrker - de går i relæet. Når der ikke er forbindelse mellem 85 og 86, er der forbindelse mellem 30 og 87a. Bruger man den ikke, er det en fordel at isolere den, så der ikke sker kortslutning.
Hvis man vil have strømmen fra lyset udenom hovedkontakten i forlygten, sætter man bare et relæ op hvor styrestrømmen (86) kommer fra den klemme der tænder lyset, og hovedstrømmen direkte fra batteriet.
Brug det her med omtanke, det er et venneråd. Jeg betaler ikke hvis du futter noget af.
Bosch relæ 6V KMZ K750
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside