{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Tjek jeres Rotor - RSVR 2004-2008 {{forumTopicSubject}}

Hej..

Jeg har lige skiftet mit svinghjul(rotor) på min cykel efter jeg læste lidt på Apriliaforum.. Modellerne fra 2004-2008 kører med et svinghjul der har alt for kraftige magneter. Også kendt som 500W modellen. Det betyder at statoren og regulatoren bliver overbelastet og i værste fald brænder statoren/regulatoren af og de brune stik der forbinder dem, kan smelte.
På de sidste 2008 modeller skiftede Aprilia svinghjulet ud til en model med svagere magneter. Kendt som 370W modellen.

Hvis jeres motor nummer er lavere end 8176929, så har i 500W modellen.

Bare til info smiley Min stator fejlede ikke noget, men hellere skifte inden det går galt.

I kan teste jeres stator ved at gøre følgende:

Fjern højre side kåbe. Der skulle gerne være et stort brunt stik med 3 gule ledninger, dette stik forbinder stator og regulator. Tag stikket af, start cyklen og hold den på 4000 omdr./min. mål med multimeteret (AC-200 volt indstilling på mit multimeter) imellem ledning 1-2, 1-3 og 2-3 hvis nogen af disse målinger viser UNDER 60 volt ved 4000 omdr./min så er statoren ved at stå af.

Håber det hjælper! Ses måske på vejene når sommeren engang kommer smiley

mvh Mathias


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tjek jeres Rotor - RSVR 2004-2008
  • #1   9. apr 2013 Super takker for Info

  • #2   9. apr 2013 Hej Mathias

    Super info målte min sidste år og der var den helt ok, men tror måske det er gjort til et større problem på AF1 forumet end det er.
    Det er dog en rigtig go i det både på den alle V2 modeller at tage det brune stik af og lodde det i stedet for.


  • #3   9. apr 2013 Der er en del der har haft problemet inde på Apriliaforum - men ja du har nok alligevel ret. Fordi "en del" derinde, er stadig kun en brøkdel af cyklerne på markedet.. Men jeg kan nu godt lide at tingene er iorden, så jeg ikke skal bekymre mig om noget.. smiley

    At lodde stikket løser selvfølgelig problemet med det smeltede stik, men det løser ikke problemet med at den overlader og brænder stator og regulator af ..

    Jeg var heldig at finde mig et næsten nyt svinghjul på ebay fra den nyere motor. omkring 400 kr. Skal man ud og købe et nyt så er prisen en helt anden..

    mvh Mathias


  • #4   9. apr 2013 Jeg vil heller ikke køre på noget der ikke er i orden men sådan som jeg har forstå det der inde sker der ikke noget andet end stator og regulator brænder af, det er også slemt nok, men det havde være noget andet hvis motoren også tog skade

Kommentér på:
Tjek jeres Rotor - RSVR 2004-2008

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce