{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.966 visninger | Oprettet:

Dårlig motorgang i lav- til mellemområdet ved konstant gas - GSF 600 N {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg købte sidste år min første motorcykel, da jeg endelig havde fået taget mig sammen til at få kortet (10 år efter jeg fik tanken første gang). Det var den smukkeste sorte Suzuki Bandit GSF 600 N med blot 790 kilometer på odometeret (fra 2005). Da jeg ikke selv havde den store erfaring med hvordan sådan en fætter skulle køre, havde jeg allieret mig med to kammerater der havde haft kortet siden de rundede de 18 år og tilmed haft motorcykel i de fleste af årene. Den fik grønt lys og så var den "helt nye" motorcykel min. Det var en fryd... Alt virkede som en drøm - det eneste jeg bemærkede var en svag tøven omkring de 4-4500 RPM, hvis håndtaget blev drejet helt i bund med det samme - men det kan sådan nogle karburator-cykler jo godt have fra fabrikken - den nåede vist desværre lige at komme med i den "nye" EU-3 norm dengang, så den står ret mager.

Men hen over sommeren blev den mere og mere hysterisk i mellemområdet, den hakkede og stødte - særligt når den var kold (selvfølgelig). Kærligheden til min lille ny falmede lidt, men jeg lovede >den< at det nok skulle blive godt igen. Jeg satte den i vinterhi og ventede på en ny sæson. Vinteren var, som I alle ved, UENDELIG lang, så der var næsten ikke et øje tørt, da jeg rullede Banditten ud og den så startede som mis (jo, som en mis, da den har standard afgang).

MEN HOV, noget var galt. Kun tre ud af fire ben løb med - PIS. Nå ja, der kan jo ske meget når man efterlader sådan noget mekanik en hel vinter, så det var nok bare fire nye tændrør eller worst case den gammel benzin og/eller snot i karburatoren. Så jeg fik noget nyt i tanken og startede med fire nye pløkker (det var måske de gamle fra 2005 der sad, så der kunne jeg da godt lige ofre et par nye). Men nej... Nå, så måtte jeg igang med rense skidte under kyndig vejledning af en der var mere inde i firtakts-motoren end jeg selv. Og efter en masse renseri, tjek af vacuumslange og skiftet alle bløddele i brændstofhanen (ja, membranen var flækket).

Og WUPTI! Så gik alle fire ben med på legen. Så troede man jo at den gode Bandit var lige så frisk som foråret 2012, men nej...

Trækket mellem 3- og 5000 RPM var ujævnt og nærmest problematisk at køre med. Vi havde igen dyserne ud til rens og prøvede både ud og ind på luftskruen men lige lidt hjælp det

Sådan føles det: Motorcyklen starter smukt - HVER GANG. Hvis jeg kører afsted med 2/3 choker med det samme og mærker kun lidt ujævnt træk.
Hvis jeg skifter under 3500 RPM, mærker jeg næsten intet med chokeren helt taget fra. Det kan jeg så blive ved med, i princippet, med hvis jeg bare vil holde mig på de lovlige 80 km/t så skal en GSF 600 lige op over de 4000 RPM og så er det ligesom en blid gyngestol (det må se lidt dumt ud).
Hvis jeg så giver den to gear ned og sender den op i fart (hvor jeg må, selvfølgelig), så er der ellers fest mellem benene og Banditten skyder afsted.
Hvis jeg så slækker på gassen og lader hastigheden falde til lige under 70 og giver blid gas igen i sjette gear, så komme den silkeblødt op til de 80 og efter 3-5 sekunder hakker den igen. Jeg tolker det som om at disse vacuum-karburatorer står lidt forkert?! Man kan man stille nålehøjden i sådan en standard karburator? Er der andet man kan stille på?!

Jeg har tænkt mig at få karburatorerne synkroniseret, da det vist er ret nemt at gøre selv, hvis man bare har udstyret, men jeg synes bare det vil være utroligt, hvis det var hele forklaring (jeg håber da!).
Der er en svag tendens til at kører lidt mere glat med brændstofhanen på "PRI" (frit løb) ift. "ON" (vakuum) - men hæng jer ikke i dette udsagn, det kan være ren indbildning fra min side, da jeg leder efter de mindste ting.
Både luftfilter og brændstoffilter er også tjekket.
Der har også været 2 gange karburatorrens igennem systemet med HELT frisk benzin både sidste år og i år.
Jeg har også tænkt på falske luftveje, men synes bare det er mærkeligt at den opfører sig så pænt i tomgang så?!

Nu har I vist fået alle detaljer ærede eksperter! Nu håber jeg bare på det gode tip jeg ikke har kunne finde nogle steder, selvom det minder lidt om: http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Teknik/82783-traekker_ujaevnt
Men så alligevel ikke...

På forhånd mange tak...

m.v.h.
Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig motorgang i lav- til mellemområdet ved konstant gas - GSF 600 N
  • #2   24. jul 2013 Det er et rigtig godt råd Lisbeth kom med. i stedet for at bruge en masse tid på at famle i blinde, så lad en god mc mekaniker bruge en time på at justere og synkronisere karburatorer og evt 4 nye tændrør. Du vil få en Bandit der spinner som ny (det har du sikkert ikke oplevet endnu), og kan komme ud og nyde nogle gode km.
    Sådan en kaburator Bandit skal overhovedet ikke have nogen hakken eller tøven, men komme fuldstændig jævnt på gassen.
    Jeg fik engang Farsø MC til at justere min 650'er. Det kostede ca en time, og den gik bedre end da den var ny.
    God sommer.


  • #3   24. jul 2013 Jeg kan se du har skiftet tændrør...
    Synronisering har stor betydning i lav til mellem gas området.
    I tomgang tar den luft uden om spjældene og kan gå fint. Så snart gas spjældene begynder at åbne U-synkront, får de 4 cylindre ikke lige meget gas og går ujævnt. Ved fuld gas har det igen mindre betydning.
    Lad mekkeren bruge en time på den. Det er de bedste 7-800 kr du kommer til at bruge på din mc.


  • #5   26. jul 2013 Hej igen...

    Tak for tippet Lisbeth! Jeg ringede med det samme her til morgen - desværre var der ferie til mandag. Jeg har haft ringet til flere mekanikere, men de fleste sagde bare, "rens karburatoren" eller "kom og køb noget karburatorrens af os", hvilket blev gjort første gang nogle sagde, men det hjalp ikke. Og hver gang jeg spurgte om de justerede ind på fx rullefelt blev pausen liiiidt for lang til at jeg tænkte det var noget der for alvor vil være gevinst ved, hvis I forstår ). Men tusind tak for tippet Lisbeth, det kan være jeg bliver ny fast kunde der, hvis de gør et godt stykke arbejde! smiley

    God weekend til alle og tak for hurtige svar!


  • #6   26. jul 2013 Ved ikke om de holder ferie endnu, men Pitværkstedet i Aidt (Suzuki forhandler), kan med garanti også løse det problem.
    Har selv fået rettet samme problemer på min 1200s - mere end én gang faktisk.
    Og pengene er givet godt ud smiley
    Prøv at ringe til Claus - 21636352, han kan få den til at spinde smiley


  • #7   26. jul 2013 Og så tak for det indspark Allan! Jeg prøver dog i Borum v/ Sabro først, da det ligger tættest på. Har lige taget den arbejde i dag - og der skal VIRKELIG gøres noget!

  • #8   9. aug 2013 Så er problemet løst! FV Motor fiksede det i første hug og det er nu igen en bryd at køre på banditten... Tak for alle jeres svar! Problemet er ret tydeligt på rullefelt!
    Der er ikke skiftet noget som sådan, bare indstillet efter et bedre kompromis! Det er håndværk!!


    profilbillede
Kommentér på:
Dårlig motorgang i lav- til mellemområdet ved konstant gas - GSF 600 N

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce