R46 Rossi

R46 Rossi

Medlemmer: 25
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tun
  • #1   12. apr 2008 Hvor meget tænker du på at hive ud af den ? og hvad vil du "tune" på den ?

• #2   14. apr 2008 havde en våd drøm om den kom til ,at 300 på toppen. så ville tro vi ligger omkring 25-30hk så burte man være tæt på. Men må indrømme jeg ikke ved så meget om, hvad der er af muligher for hjælpe den lidt:)

• #3   15. apr 2008 Hvis du skal have 30hk mere ud af den, så skal du finde den store pose penge frem. Du skal have bearbejdet topstykket og have mere juice ind i motoren og lettere afgang.

Jeg har ca. 10-13hk mere end std og det har kostet godt og vel 15.000 i tuning. En 600'er er rimelig presset fra fabrikken, så der skal bruges mange penge, hvis du skal hive yderligere effekt ud af den.

• #4   16. apr 2008 har du en kurve på den ?? det er vel meget afgørende hvor HK/NM ligger hvis man vil ha topfart. Men ellers må man vil prøve med de ca. 10 hk og så gear den en my op. Og så må jeg gå på slankekur :))

• #5   16. apr 2008 Hvad skal du bruge en kurve til. Kurven på en stock motor og en tunet er ikke ret meget forskellig. Effekten hiver du i toppen og det er typisk kun fra ca. 12-13.000 og op til 16.000 at man se den bliver "højere". Jeg gik ikke efter topeffekt, men primært kun efter at få mappet det "hak" væk der er omkring 8.000. Det blev også markant mindre efter det nye map. Derefter blev resten mappet til at have optimal blanding af luft og benz. Det gav så den effekt den har nu. På uret render min godt og vel 292-295 og den trækker sygt efter 12.000 og fortsætter gerne ud på den anden side af 16.000.

Både top HK og NM ligger i top omkring 14000 > 14.500. NM dog en lille smule under. Men det billede vil du få på stort set alle racere. Mht topspeed, så passer det også fint at den ligger lige omkring de omdrejninger når du skal den hårde tur fra 250-260 og op til resten. Så std. gearingen passer perfekt til at kunne nå de 300.

• #6   14. feb 2010 Lidt om tuning af 4 taktere og porting af topstykker

Det med at porte et topstykke, er noget man skal være meget meget forsigtig med... Det er uendeligt nemt at ødelægge topstykket - dvs få et slutresultat der giver en dårligere performance. Jeg har selv tunet og portet min gamle Vintage Racer Honda CB350 K4 fra 36 hk standard til ca. 55 hk. Men den var luftkølet og skulle renoveres jævnligt ved hård kørsel, og det gjorde jeg daglig i 5 år. Når det gælder en moderne racer bør man gå til et specialiceret tunings værksted. Ved der er flere i Tyskland.Her er lidt om hvad portningen egentlig betyder. Hvis man forøger sin motors slagvolumen, vil der naturligvis blive et større vakum inden indsugningsventilerne åbner, med resultat som følge at der indsuges mere gasblandning ind i forbrændningskammeret. Derfor skal karburatorene omdyses, så den får mere at spise. ( Logik for burhøns )
    MEN - Hvis du porter topstykket, så det får større diameter i indsugningskanalerne, vil der ganske rigtigt kunne bevæge sig en større volumen gasblandning igennem disse. Men hastigheden hvormed gasblandningen bevæger sig igennem kanalerne, vil blive nedsat jo større diameter kanalerne har. Det vil så betyde at din gasrespons vil blive langsommere, især fordi du også vil øge indsugningsdiameteren på dine karburatorer. Det er altså en meget meget AKKURAT afvejning og udregning af forholdet imellem den øgede motorvolumen og vakum, samt den mængde benzin der er til rådighed ( Karburatorstørrelse og dyser ) der afgør om det er nødvendigt at porte topstykket. Hvis du porter topstykket vil der kunne komme mere bensin ind i forbrændningskammeret, JA men hastigheden er ligeså afgørende for slutresultatet.

Hvis du ikke vil ændre på motorvolumem, bør topstykket ikke have større indsugningskanaler, da det som sagt vil betyde langsommere gasflow og respons. Men en polering vil kunne give bedre gasrespons. Hvis du samtidig indsnævrer "Ø" på manifolderne, vil gasflowet stige yderligere. En portning alene vil give lidt bedre respons, bedre optræk samt træk i mellemområdet - dvs du kan geare den en smule.

Mvh
    Claus

Kommentér på:
tun

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce