764 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
6 Svar
tun tun
havde tænkt på, at få hævet lidt flere HK'er/NM ud af min motor. så jeg snakede lidt med en gut , der skulle har forstan på den slags. Men han sage at gearkassen var et ømt punkt på R6. og man skulle lade helt være:(((
har nogen hørt om det????
0 synes godt om
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.386
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 18
maj 2006
Jeg har ca. 10-13hk mere end std og det har kostet godt og vel 15.000 i tuning. En 600'er er rimelig presset fra fabrikken, så der skal bruges mange penge, hvis du skal hive yderligere effekt ud af den.
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 18
maj 2006
Både top HK og NM ligger i top omkring 14000 > 14.500. NM dog en lille smule under. Men det billede vil du få på stort set alle racere. Mht topspeed, så passer det også fint at den ligger lige omkring de omdrejninger når du skal den hårde tur fra 250-260 og op til resten. Så std. gearingen passer perfekt til at kunne nå de 300.
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 110
Det med at porte et topstykke, er noget man skal være meget meget forsigtig med... Det er uendeligt nemt at ødelægge topstykket - dvs få et slutresultat der giver en dårligere performance. Jeg har selv tunet og portet min gamle Vintage Racer Honda CB350 K4 fra 36 hk standard til ca. 55 hk. Men den var luftkølet og skulle renoveres jævnligt ved hård kørsel, og det gjorde jeg daglig i 5 år. Når det gælder en moderne racer bør man gå til et specialiceret tunings værksted. Ved der er flere i Tyskland.Her er lidt om hvad portningen egentlig betyder. Hvis man forøger sin motors slagvolumen, vil der naturligvis blive et større vakum inden indsugningsventilerne åbner, med resultat som følge at der indsuges mere gasblandning ind i forbrændningskammeret. Derfor skal karburatorene omdyses, så den får mere at spise. ( Logik for burhøns )
MEN - Hvis du porter topstykket, så det får større diameter i indsugningskanalerne, vil der ganske rigtigt kunne bevæge sig en større volumen gasblandning igennem disse. Men hastigheden hvormed gasblandningen bevæger sig igennem kanalerne, vil blive nedsat jo større diameter kanalerne har. Det vil så betyde at din gasrespons vil blive langsommere, især fordi du også vil øge indsugningsdiameteren på dine karburatorer. Det er altså en meget meget AKKURAT afvejning og udregning af forholdet imellem den øgede motorvolumen og vakum, samt den mængde benzin der er til rådighed ( Karburatorstørrelse og dyser ) der afgør om det er nødvendigt at porte topstykket. Hvis du porter topstykket vil der kunne komme mere bensin ind i forbrændningskammeret, JA men hastigheden er ligeså afgørende for slutresultatet.
Hvis du ikke vil ændre på motorvolumem, bør topstykket ikke have større indsugningskanaler, da det som sagt vil betyde langsommere gasflow og respons. Men en polering vil kunne give bedre gasrespons. Hvis du samtidig indsnævrer "Ø" på manifolderne, vil gasflowet stige yderligere. En portning alene vil give lidt bedre respons, bedre optræk samt træk i mellemområdet - dvs du kan geare den en smule.
Mvh
Claus
tun
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside