{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.186 visninger | Oprettet:

Hurra for kontrastyring!!!! {{forumTopicSubject}}

Idag var min heldigedag, jeg havde lige hentet min MC fra service og lå i yderste tredjedel af min vognbane, og skulle passere et T-kryds hvor trafikken havde ubetinget vigepligt. Ser en grå bil med en kvinde være meget fokuseret på trafikken der kørte i mod mig, altså den vognbane hun gerne ville over i, af en eller anden grund tænkte jeg hun holder sku ikke tilbage... Og NEJ det gjorde hun ikke lavede en undvige til venstre, da jeg ikke kunne komme bag hende pga af en anden bil. Hun ramte mit ben har en lang rids på lædret og knæslider fra hendes front, men fik akurat redet min MC og undgik at smide den...

Tro i ikke hun bare skyndte sig at køre væk, jagtede hende efter følgende rundt i byen, hun forsøgte at gemme sig på en parkeringsplad..

Men fik lige talt et par alvorsord med hende, faldt dog noget ned da jeg så hvor rystet hun var.. havde hun været et træ havde der ikke været et blad tilbage..

Hvilken dag!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hurra for kontrastyring!!!!
  • #1   19. aug 2010 Dén har jeg også prøvet og jeg nåede også kun lige at lave manøvren og trække helt knæet ind mod cyklen, skræmmende oplevelse.

Utroligt at folk kan overse én på den måde. Man er tilbøjelig til at tro de har set én og enten vil skide én et stykke eller også overvurderer de dem selv og tænker: "det kan jeg sgu godt nå".

• #2   19. aug 2010 det er sku rat at høre at du slap så billigt.
    og det er godt nok sørgeligt men helt ærligt aner ikke hva kontra styring på mc er.

hmm må sku heller melde mig på et af disse fdm kurser yil næste år;o)

• #3   19. aug 2010 Kan kun anbefale de kurser... Ellers havde jeg nok ramt mere uheldigt..

Jeg kan godt leve med mærkerne på bukserne, der er ingen huller

• #4   20. aug 2010 Det er godt at høre, at du klarede den! Den er helt gal i trafikken, jeg er begyndt at køre med fjernlys om dagen, i håb om at folk bedre kan se mig. Jeg er overrasket over at man kan være så usynligt i trafikken.

• #5   20. aug 2010 ib: Man kan ikke dreje på en MC uden først at styre kontra, men af en eller anden grund skal det altid gøres til noget særligt, som man skal tillære sig.

Morten: Godt der ikke skete mere! smiley

• #6   20. aug 2010 Dejligt du klaret den Morten.. måske er der en der en holdte hånden over dig. smiley

• Daniel R
    Daniel R Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 84
    #7   20. aug 2010 Du kontra styrer på alt med 2 hjul når du når en vis fart for at kunne dreje ordenligt.
    Selv på normal cykel der ligger du bare ikke rigtig mærke til det da det noget der bare er en del af dig.

Kort eksempel på kontrastyring :
    Du skal dreje til højre : Med højre hånd skubber du ud af på håndtaget når du går dette vil køretøjet automatisk læne sig til siden og du drejer mod højre.

Det virker underligt når du skal tænke over det
    http://www.youtube.com/watch?v=B8IdTq3_3WI
    Han viser det først et godt stykke inde i videoen omkring 1:40 se det smiley

• #9   20. aug 2010 Daniel og Christian.

Nu skal I altså lige spænde kysen!!!! Ud fra en ren matematisk fysisk betragtning har I ret, men der er altså meget stor forskel på at dreje ved hjælp af vægt forskydning ind i et svig og så helt bevidt at slå cyklen ud af balance og dermed benytte den overkompensation gyroeffekten fra de roterende hjul giver.

Hvis I er i tvivl om det så prøv en gang at sætte jer bag på en MC, hvor føreren første tager et par almindelige sving - som I ikke mærker - og dernæst et par bratte aktivi kontrastyringer,- som næsten kan kaste den mest rutinerede passager ud af balance!

• #10   20. aug 2010 Der er INGEN effektiv måde at dreje en mc på ud over kontrastyring.

Vægtforskydning??? Hvis du selv tror på den, så prøv og slip styret og se hvor langt du kan komme i en rundkørsel før du ligger i grøften.

• #11   20. aug 2010 Har haft lidt undt i benet i dag men der er ikke rigtigt noget og se andet end et rødt mærke ydersiden af under benet, så alt i alt har jeg godt nok været heldig... Køre også som en foreslå længer oppe med fjernlys i dagstimerne men i dette tilfælde orinterede hun sig overhoved ikke i min retning, så der var det ikke til nogen hjælp..

Kontrastyringen har jeg lært på kørekursus hos DMC, og man kan jo eksperimentere mange steder Parkeringsarealer osv, og det kom helt narturligt uden at jeg somsådan skulle tænke over det (så havde det sku nok gået galt)...

Endu en gang... Man skal ALDRIG stole på at folk fra sideveje holder tilbage havde jeg ikke kikket på hende havde jeg været endt på skødet af hende..

• #12   20. aug 2010 Knud: Du kan starte med selv at spænde kysen og tale pænt, tak!

Jeg ved ikke hvor du har læst fysikkens love henne og jeg er heller ikke specielt imponeret.

Ja, du har da ret i at man kan få cyklen til at dreje ved at forskyde vægten, men når man skal til at svinge den anden vej går det jo galt, med mindre man hedder Amin Jensen og midt i et sving på magisk vis kan krænge 100 kg delle over på den anden side af cyklen og at få den på ret køl igen.
    En almindelig persons vægt og evne til at fordele vægten, vil være = en umådelig langsom styring og en særdeles skrøbelig balance. Så skrøbelig at det ikke en gang ville kunne lade sig gøre at køre i almindelig trafik uden pludselige hindringer.

Beklager, men enhver der har opnået den kundskab, at kunne holde balancen på to hjul vil, når personen bliver sat til at prøve at lave et hurtigt sving/undvigemanøvre (uden overhovedet at vide hvad kontrastyring er), gøre netop dette! Heeelt automatisk... Med mindre personen har et motorisk handicap, som gør at dette ikke sker automatisk. Men så ville personen nok også falde ud-af i hvert forsøg på at indlede et sving. Næppe en kandidat værdig til et MC-kørekort smiley

Det eneste al den snak om kontrastyring, som "noget særligt, man skal tillære sig" gør ikke andet end at forvirre folk. Ikke at folk er for dumme, tværtimod! De fleste forventer bare at der ligger mere bag ordene. Hvis jeg kunne tælle alle de begyndere, ja selv rutinerede kørere, der har spurgt mig eller jeg har set spørge andre hvad kontrastyring er, blot for at finde ud af at det er noget de allerede kan...

Indrømmet, mange kan blive bedre til det, men helt ærligt, skal vi ikke bare kalde det undvigemanøvre og se at komme videre i planen...

Hvad med en diskussion om hvordan man bruger bagbremsen på korrekt vis i stedet for den evige tomme snak og alle misforståelserne omkring kontrastyring?

• #13   20. aug 2010 Christian, i dette tilfælde havde en kraftig nedbremsning resulteret i at jeg havde ramt ind i siden af bilen, pga den meget korte afstand min bremse afstand eksisterede jo ligesom ikke, enhver situation du er i som mcist kræver en handling andre havde måske taget en anden beslutning og havde måske klaret den eller ikke i mit tilfælde var der en udvej og det var den jeg tog..

Min over skrift var ikke ment som forviring for nogen omkring begreb og navne, og kald det hvad du vil og skriver faktisk også undvigemanøvre andet sted og det er vel også hvad det er og jo oplever også mange der ikke aner hvad det går udpå, men hvis man ofre lidt på sig selv og tager et kørekursus hos DMC elle FDM vil det måske hjælpe..

Og bruger man det korrekt er det ingen sag hverken med udførsel eller efterfølgende opretning og i mit tilfælde hvor jeg faktisk bliver ramt af bilen lykkeds det trods mine "kun" 73 kg uden problemer ar rette op og det uden ubalance for så var jeg med sikkerhed røget i astfalden..

• #14   20. aug 2010 Glem ALT om at styre ved hjælp af vægtforskydning og glem alt om at "sørge for at blive set".
    Vægtforskydning kan måske virke, hvis du som overvægtig fremfører en chopper under 40kmh gennem et blødt sving.
    Kontrastyring er den eneste måde at styre en mc på gennem et hvert sving over 40kmh.
    Gå ud fra at du ikke bliver set, og at alle andre trafikanter er ude på at køre ind i dig.
    Giv gas og vær den der er på top af situationen i stedet for at lade dit liv afhænge af dårlige og uopmærksomme medtrafikanter.

• #15   20. aug 2010 Morten: Det var bestemt ikke møntet på dig. Jeg synes det er rigtigt fint med dit indlæg, at du fortæller de positive sider ved at deltage i et kørekursus og træne i at blive bedre, men aller bedst, at du slap godt fra det! smiley

Jeg bliver bare meget træt af at se kontrastyring blive ophævet til noget særligt, nærmest mytisk, som man skal på kursus for at lære eller specielt øve sig i for at kunne bruge det.

No way! Øvelse gør selvfølgelig mester. Det skal ikke negligeres! og det er heller ikke det jeg prøver på! Jeg synes bare det er rigtigt ærgerligt at man konstant skaber en masse forvirring omkring begrebet, ved at fremhæve det som noget særligt, når der er så mange andre ting der også er vigtige at lære. Fx at lære at anvende bagbremsen korrekt.

Beklager at det lige blev i din tråd! smiley

• #16   20. aug 2010 Jan... Halleluja !!! ;o) og grund læggende også der for jeg ikke kom tilskade nedstirrer folk fra sidevejene og andre der påtænker at krydse min vej og tager stadig udgangspunkt i de påtænker at køre mig ned.. Så kan man ikke være mere forberedt.

• #17   20. aug 2010 Helt iorden Christian.. :o)

• #18   21. aug 2010 Her knud
    http://www.youtube.com/watch?v=3nRUeEkS644
    tryk den ned i 240p så kan du se den, du kontrastyre altid, og nej vi snakker om at smadre til dine håndtag.

Kommentér på:
Hurra for kontrastyring!!!!

Annonce