766 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Medieserver - fysisk Medieserver - fysisk

Jeg har i nogen tid brug computeren som medieserver trådløst over ps3´en. Men det er vildt ustabilt, så nu søger jeg en boks/server af en art til at stå ved siden af tv´et og via kabel virke som medieserver.

Er der nogen der har erfaring i sådan noget, hvad jeg skal købe osv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning+afskaffelse af klip. 1.400 kr.
  • Rengøring udlejlningssommerhus 750 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 500 kr.
  • VVS udskiftning 1.500 kr.
  • Tømre 1.500 kr.
  • Stramning af vandhane 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Medieserver - fysisk
  • #1   9. jan 2015 Det er nok en religionskrig - men jeg har en WD TV Live tilkoblet med kabel til en Synology-NAS og det virker bare PERFEKT. Der overføres med cirka 100 MByte/sec, så der er godt hul igennem både til HD, Bluray og hvad man ellers vil have streamet.

Jeg har også prøvet alverdens trådløse opsætninger, DLNA, Smart TV-funktioner, etc, etc, etc og intet kommer i nærheden af sådan et setup. Aldrig mere skal jeg bande og svovle over et eller andet pludselig ikke virker - det virker bare hver gang smiley

• #2   9. jan 2015 Det kigger jeg på - tak smiley

• #4   9. jan 2015 Er en NAS bare en enhed jeg smider film og musik ind på og så styrer den via tv´et ? altså et system der bare skal have en hdd og så afsted ? smiley

det er længe siden jeg har leget teknik nørd og der er godt nok kommet mange sjove forkortelser siden smiley

• #5   9. jan 2015 Tak Lars - egentligt var min tanke bare at finde en enhed med en stor hdd som jeg kan sætte til ps3 eller tv og så betjene via PS3 Mediaserver.

Men der er jo mange sjove ting på markedet nu - kan jeg se...

• #7   9. jan 2015 Så jeg ville skulle bruge en NAS til at have harddisken i og en WD TV til at styre NAS´en ?

• #8   9. jan 2015 Bruger en qnap nas server og smart tv fra tv'et der kan jeg læse mkv filer og eller xbmc

• #9   9. jan 2015 #7> Ja. Så er du helt uafhængig af at PC/PS3 skal stå tændt. Så browser du bare via din WD TV Live og afspiller via denne.

• #10   9. jan 2015 Det lyder som det jeg skal have fat i smiley

• #12   9. jan 2015 Men er den nok i sig selv eller skal den også have en enhed til at styre?

• #14   9. jan 2015 super, så læner jeg nok op af den løsning smiley
    tak for svarene smiley

• #16   9. jan 2015 Og sørg for at få din wd tv live kablet på dit netværk hvis du vil streame film i høj kvalitet

• #17   9. jan 2015 Ja - kabler, kabler, kabler, kabler, kabler og kabler! Trådløst er en nødløsning og bruges kun, når man sidder og skider.

• #18   9. jan 2015 den bliver kablet til en switch som tv Playstation og andet guf også sidder til, intet trådløst

• #20   9. jan 2015 Ja, det fungerer fint når du lige skal tjekke Ekstrabladet på tønden på iPad'en.

Skal det bruges til noget ordentligt, så laves det med kabler. Faktum.

• #22   9. jan 2015 Okay - så forklar mig lige hvorfor trådløst ikke har vundet indpas blandt f.eks. erhversdrivende? Hvis det var så godt, så brugte/bruger alle vel bare trådløst i stedet for kabel.

Dér har du svaret på dine spørgsmål. Trådløst taber på samtlige parametre. Og det er ikke rigtig til debat smiley

• #23   9. jan 2015 har en makker der har en Rasberry PI - billig som skidt og kan det hele. han har en harddisk stående på netværket og streamer via den Rasberry som er en micro computer, koblet til tv'et.

• #24   9. jan 2015 En ting er maksimalt hastighed med en klient tilkoblet, men et stort problem når man har brug for at overføre mange data (f.eks streaming) er at man ved trådløs deles om den samlede hastighed (i begge retninger), mens man ved kabel har den fulde hastighed i begge retninger og til alle klienter på samme tid.

Wd tv live kører N netværk, og det kan virke (og vil også i mange tilfælde), men jeg har rigtigt tit set stabilitets/hastigheds problemer når der skal streames blue Ray
    kvalitet over trådløst netværk.

Edit: @ Morten: en raspberry pi er en sjov lille maskine der kan mange ting, men den er langt fra lige så plug and play som f.eks en wd tv live som der snakkes om her.

• #25   9. jan 2015 det er du ret i smiley

• #28   9. jan 2015 Spændende tråd, og endnu engang fedt at se hvor bredspektret kompetencerne er her på galleriet.
    Jeg er selv ved at kigge på mulighederne for en medie server i hjemmet, så følger lige lidt med.

• #29   9. jan 2015 @lars: vi er enige om at de er sket en del med hastigheder på trådløse net over de sidste år, og specielt med ac, men wd tv live er ved at være en gammel svend og SVJH er det kun N netværk på den.

Når det er sagt, så har jeg stadigt til gode at finde (consumer) trådløst udstyr der kan følge med kablet. Maks hastigheder jeg har målt på ac har ligget omkring 50MB/S mod min normale ca 100-120MB/s på mit kablede net. Jeg ved godt at vi her snakker hastigheder der burde være nok, men igen de standarter er ikke understøttet i en wd tv live.

• #31   9. jan 2015 Vi er enige, på papiret burde det fungere, men det er bare ikke den oplevelse jeg har på mange hjemmenetværk. Jeg tvivler så også på at en wd tv live klarer de hastigheder (men mindre burde kunne gøre det).

Mange privat opsatte netværk kører slet ikke til grænsen af hvad de kan og bliver forstyrret af trafik på samme eller nærliggende kanaler, dårligt placerede routere, ringe dækning der hvor de skal bruges osv. Du vil blive forbavset over hvor ringe mange private netværk performer (men det formoder jeg at du er klar over).

• #32   9. jan 2015 Jakob Ask har også påpeget det.

Vi kan vel blive enige om, at der er (cirka) disse parametre at måle fordele/ulemper på?

Opsætning
    Vedligehold
    Fejlfinding
    Fejlkilder(!)
    Throughput
    Stabilitet

Og på samtlige parametre vinder kablet klart i forhold til trådløs. Den eneste parameter jeg ikke har taget med er prisen, for den kan svinge begge veje. Men for 300 har man både 10 meter LAN-kabel og en 8-ports switch, som rigeligt dækker behovet derhjemme (og som problemfrit kan streame en Bluray fra WD TV Live). Det kan du også få et trådløst netkort til og skal det være AC, så koster det nok lidt mere. Så lad os sige 1-1 i forhold til priser.

Men det giver ikke rigtig mening overhovedet at sammenligne teoretiske hastigheder. Det er lidt pærer vs. æbler. Jeg har netværksudstyr, som nemt teoretisk skal kunne streame Bluray trådløst til en WD TV Live, men som i praksis lagger - sætter jeg kabel mellem, så virker det perfekt. Derfor er teoretiske hastigheder bare tal.

Det er et klassisk eksempel, der ilustrerer hvorfor kablet - også i praksis - er langt, langt at foretrække.

• #33   9. jan 2015 Har wifi nu og det er ikke stabilt nok til at streame film, vi ryger af konstant.
    og det er alm avi streaming, ikke blueray

• #35   9. jan 2015 Tjah, enten provokerer du bare eller så læser du ikke hvad jeg skriver - uagtet om det er det ene eller det andet, så gider jeg ikke svare dig igen.

HVIS du nu læste mit forrige indlæg og forholdte dig til det, så finder du svarene. EOD fra min side.

• #37   9. jan 2015 Med skylds-placeringen er det lidt hip som hap om det er den ene eller anden grund. Konklusionen er desværre at det ofte ikke fungerer for folk. Folk streamer, men der er rigtigt mange der streamer i enormt dårlig kvalitet, og har man en NAS stående (som var udgangspunktet i denne tråd), er der ingen grund til at nøjes med højt komprimerede rips.

Der er bestemt ikke så meget støj på 5GHz båndet, men så står man i stedet ofte overfor at rækkevidden ikke er den samme... Jeg kan i vores hus få fin dækning med 2.4GHz i hele huset fra en central placering, mens det kniber med 5GHz, og hastigheden er ikke imponerende i yderområderne.

Jeg har installeret med trådløst netværk til alt normal brug (surf, arbejde med word, exl og lignende på netværksfiler osv), mens der er kablet ud til alle lokationer således at stationære enheder der skal arbejde med store filer direkte over netværket kan kables. Hvis jeg sidder på firmaets netværks-drev foregår det da også via wifi (herhjemme), men det skyldes at her ligger begrænsningen ikke på LAN men WAN siden.

Et kabel ind i stuen og en lille switch bag fjernsynet fjerner bare rigtigt meget bøvl (hvis kablingen er mulig) for mange uden at de skal bekymre sig om hvorvidt naboen sætter en ny router op på en kanal der ligger for tæt på den man selv benytter. Her i stuen (i en relativt lille by) kan jeg se 8 2.4GHznetværk og 6 5GHz netværk, hvilket betyder at der bare er en del støj som desværre medvirker til en forringelse af den hastighed jeg kan opnå hvis ikke jeg sidder tæt på min egen router.

• #38   9. jan 2015 Mht screenshot så siger det ikke så meget, idet der er et stykke fra Windows opfattelse af dit 100% brug til den faktiske maks hastighed på det pågældende netværk, men jeg betvivler ikke at det godt kan lade sig gøre. Jeg gentager bare at det ofte er ophav til problemer hos rigtigt mange.

• #41   9. jan 2015 Ja, man kommer rigtigt langt med wifi, specielt hvis man ved en smule om hvordan det sættes op. Der er du og jeg nok ikke helt en god repræsentation af de flestes viden/opmærksomhed omkring deres netværk.

Jeg er da også begyndt at bruge mit wifi mere og mere efter at jeg har fået et ordentligt ac netværk op og køre, og kan da også der hvor jeg oftests sidder og arbejder (3-4m fra router) trække et sted mellem 40-50MB/s over wifi, og det er altså til langt de fleste formål rigeligt. Arbejder jeg med billeder (lightroom Photoshop eller lignende) går jeg dog som regel på kabel da jeg ikke gider at vente på loadtider på billederne længere end højest nødvendigt.

• #43   10. jan 2015 Hmm det kan ikke engang betale sig at købe brugt, folk på dba vil have tæt på nypris for både nas og wd tv...

mht wifi, så kan det sagtens blive stærkt nok - det kræver bare lidt mere viden og snilde end jeg er besiddelse af , derfor vælger jeg kabel smiley

• #44   10. jan 2015 Dumt spørgsmål, men hvor dælen køber man en WD TV , alle butikker lader til at have udsolgt. Evt link til et sæt med NAS og WDTV som er brugbart smiley

• #45   10. jan 2015 Hedder den bare WD TV i dag? Du kan i hvert fald finde den her: https://www.komplett.dk/wd-tv/824404

• #46   10. jan 2015 Der er både WD TV og WD TV Live - aner ikke hvad forskellen er...

• #47   10. jan 2015 Komplett.dk var naturligvis den eneste side jeg ikke havde kigget på OG de har My Cloud også - så er det jo komplet og fint - tak smiley

• #48   10. jan 2015 Det må være for at narre fjenden - ved nærmere undersøgelse opdager jeg, at jeg både har en WD TV Live og en WD TV. WD TV er den nyeste.

• #49   10. jan 2015 Ahhhh smart ... jeg køber sgu den WD TV og WD My Cloud, så bør jeg ikke løbe ind i noget ikke-konvertibelt smiley

• #50   10. jan 2015 Nej, så er du bestemt godt kørende smiley

• #51   10. jan 2015 Super, tak for rådgivningen smiley

• Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Svar: 47
    #52   10. jan 2015 Sådan en WD TV der, håndterer den srt filer sammen med videoerne?

• #53   10. jan 2015 Ja, det gør den hvis den henter fra et share og ikke fra en dlna server

• #54   15. jan 2015 Jeg har en popcorn hour a-410, og i den er der plads til HD, jeg bruger dog selv en Nas til mine mediefiler. Den koster mere end en WDTV, men så kan den også afspille så og sige alt, også BluRay 3D, hvis man da ellers har brug for det.

Kommentér på:
Medieserver - fysisk

Annonce