{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.069 visninger | Oprettet:

Er efterisolering uden dampspær en konstruktionsfejl? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG

Lige en advarsel; dette er absolut ikke relateret til MC'er. Jeg oplever ofte at folk herinde er meget vidende og hjælpsomme, så jeg tillader mig alligevel at spørge om råd til vores huskøb.

Jeg er pt ved at købe hus fra 1960, og vores byggetekniske rådgiver opdagede at den efterisolering der er lavet på loftet (ca. 4-5 år gammelt, isoleringsmateriale blæst ud på eksisterende rockwool og med forhøjet gangbro) skærmer den udluftning der bør være. Der begynder nu at dannes skimmel og der kan måles ~19 % fugt i spærrene. Der er ikke brugt dampspærre da huset er fra 1960.

Mit spørgsmål går derfor på om jeg kan forvente nogen dækning af en (udvidet) ejerskifteforsikring for disse forhold?

Det skal nævnes at tilstandsrapporten bemærker manglende ventilation i loftrummet som en K2'er, men der blev ikke observeret skimmelsvamp eller omtalt manglende dampspærre.

På forhånd tak for jeres svar.

Mvh
Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er efterisolering uden dampspær en konstruktionsfejl?
  • #1   11. jan 2018 prøv at kontakte dit forsikringsselskab,for her får du lige så mange svar som der er læsere. smiley

  • #2   11. jan 2018 Håbede jo lidt på nogle erfaringer, forsikringsselskaber har det jo med at rådgive til egen fordel smiley

  • #4   11. jan 2018 Din byggetekniske rådgiver burde være kvalificeret til at svare på dit spørgmål - hvis han virkelig ER byggeteknisk rådgiver smiley

  • #5   11. jan 2018 En ejerskifterforsikring dækker skjulte skader

    har står der lidt mere

    http://boligassistancen.dk/ejerskifteforsikring/


  • #7   11. jan 2018 Bare husk at skimmel IKKE dækkes af nogen forsikringer, heller ikke med udvidet svampedækning osv det er udelukkende trænedbrydende svampe forsikringen dækker

  • #8   11. jan 2018 Samt har ham den sure ret, der er i tilstandsrapporten skrevet manglende ventilation og risiko for dannelse af svamp så ejerskifteforsikringen (som er den ENESTE forsikring der kan dække skimmel) dækker ikke skimmelsvamp da der er blevet gjort opmærksom på dette, og 19% fugt er meget over det max tilladte som er 15%

  • #9   11. jan 2018 Hvis du vil have yderligere assistance så kan du kontakte os (Dansk-Skimmel) på 82828212 så vil vi hellere end gerne være behjælpelige

  • #10   11. jan 2018 Jeg tror ikke at det er selve isoleringen der er problemet, men ventilationen, som du selv skriver. Oprindeligt har der nok været "udluftning" rundt i kanten, men det er nu dækket af isolering. Så der skal enten laves noget hul i gavle eller nogen hætter på taget. At det så skulle have været lavet samtidigt med efterisoleringen, siger lidt om at dem der har lavet det enten ikke vidste hvad de lavede, eller bare var klamphuggere!

  • #11   11. jan 2018 Ejerskifteforsikring dækker ikke de ting, der står nævnt i en tilstandsrapport.

  • #12   11. jan 2018 som flere andre skriver ,dækker den ikke kendte problemer. men det lyder ikke specielt graverende ,udluftning løser nok problemet og lidt skimmel i loftrummet er ingen katastrofe (i min optik)

  • #14   11. jan 2018 Dejligt mange kompetente svar.

    Jeg har desværre ikke mulighed for at fange den byggetekniske rådgiver igen lige pt, han er dog tilgængelig igen lidt senere.

    Tilstandsrapporten nævner IKKE skimmelsvamp, kun manglende ventilation. Jeg tænker dog også at det tæller som noget der er blevet gjort opmærksom på.

    Det er korrekt forstået at det er efterisoleringen der har ødelagt ventilationen ved at tilstoppe tagfoden. Så ganske enkelt noget dårligt håndværk. Det er også derfor jeg tænker det måske kan være en såkaldt skjult fejl, da det er en kombination af manglende dampspærre og mangelfuld ventilation som følge af en efterisolering.

    Jeg taler med forsikringen i morgen.

    Tak for svar indtil videre, og fedt tilbud omkring kontakt Claus.


  • #16   11. jan 2018 Det er ikke meningen at ejerskifte forsikringen skal dække skader, man er bekendt med inden handlen indgåes. Den slags skal løses mellem køber og sælger.

  • #17   12. jan 2018 Der skal generelt sikres ventilation af tagrummet, svarende til min. 1/500 af arealet i tagfod og kip. Der skal etableres dampspærre ved isoleringstykkelser over 150 mm.

  • #18   13. jan 2018 Ja der er et problem med udluftningen... MEN JA EFTERISOLERING UDEN DAMPSPÆRRE ER EN KONSTRUKTIONSFEJL.
    Ved at smide mere isolering på flytter du kondensspunktet.... og hvis der er meget isolering ovenpå, vil kondenspunktet være et sted inde midt i isoleringen...
    Ventilation af tagrummet tager fugten i toppen, men ikke nødvendigvis det fugt der er i midten af isoleringen.


  • #19   13. jan 2018 Jeg mener ikke papirisolering kræver etablering af ny fugtspærre , (men har dog ikke tjekket )

  • #20   13. jan 2018 Det er også rigtigt, men det kommer lidt an på hvor meget mineraluld der er under og hvor meget papir der er pustet på.

  • #21   14. jan 2018 har du sparet på ejerskifte forsikringen så er der altid en paragraf der gør at du ikk får en skid smiley Nykredit er skide dyr men jeg har ingen problemer haft med dem smiley

Kommentér på:
Er efterisolering uden dampspær en konstruktionsfejl?

Annonce