{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.253 visninger | Oprettet:

Martin J
Martin J
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6

Bremser virker ikke.. {{forumTopicSubject}}

Hej
Da det nu stille og roligt nærmer sig sommer, havde jeg tænkt at skifte bremseklodserne på mit forreste hjul. Men efter jeg har skiftet dem og monteret det hele igen, sker der ingen ting når jeg trykker i bremsegrebet. Altså intet bevæger sig eller giver tegn på at der bliver trykket.

Har ved en fejl også fået et trykket på bremsegrebet mens den var adskildt, hvilket jeg er klar ikke er smart. Men ville høre om der er nogen der ved hvad der er galt og evt. kan gøres?

Kommentarer på:  Bremser virker ikke..
  • #1   11. jan Nærmer sig sommer......?

Har du tjekket, at det ikke er bremseklodserne, der sidder forkert eller binder. Hvis du tager bremseklodserne ud og trykker meget forsigtigt, kan du så se stemplerne bevæge sig? Tryk dem ikke for langt ud.

• #3   11. jan Udluftning

• #4   11. jan så længe stemplet ikke har været poppet ud eller meget tæt på så skulle der stadig være tryk

du skal bare huske at tage låget af bremsevæskebeholderen eller masteren når man klemmer stemplerne tilbage, har smadret en master på den konto

man kan godt gøre det uden så længe der er plads til væsken men er det ikke så ødelægger man altså masteren, så jeg rykker altid låget af

• #5   11. jan hvis stemplerne har været trykket helt retur, så kan det godt tage mange tryk, før stempler er ude på plads igen.
    Det kan også være mørt gummi i masteren, så den ikke længere skubber bremsevæske, men det bare ryger forbi.
    Kan du opbygge tryk? Eller vandrer grebet bare i bund?

• #6   11. jan Ja, den skal bare udluftes, der sidder en udluftningsskrue på bremsekaliberen som du bare skal løsne lidt, imens du trykker på bremsegrebet, du skal bare ikke trykke grebet helt i bund når du laver denne øvelse. PS. du skal selvfølgelig også tjekke oliestanden i oliereservoir'en samtidigt - eventuelt efterfylde.

• #7   11. jan hvis systemet ikke har været åben, så burde det ikke være nødvendigt, at lufte ud.

• #8   11. jan Jep det passer. men det er da en hurtig måde at prøve/udelukke fejl på masteren.

• #9   11. jan Det er også en hurtig måde at fjumre, og få luft i systemet, og lakædende væske ud over det hele.
    Det er uden tvivl en simpel opgave, men har man ikke prøvet det før, så kan man nemt fucke det op.

• Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    jul 2016

#10   12. jan Kan ikke opbygge tryk da grebet bare vandrer i bund. Og stemplerne rykker sig ikke nogen steder.
    Kan der virkelig komme luft i systemet ved at trykke på grebet?

• #11   12. jan Ja hvis du pumper beholderen tom. stempler bevæger sig MEGET lidt af gangen, du sagtens overse det medmindre du kigger grundigt efter. Jeg tror mest på at du bare skal være vedholdende med pumperiet, men det er svært når man ikke selv står med der i hænderne.
    Jeg antager du ikke har rodet med lignende før, og ud fra din beskrivelse af problemet lyder det ikke som om, der er ret stor sandsynlighed for at du har ødelagt noget.
    Du kan ikke lave tryk, det er umiddelbart godt, for så er der ikke noget som sidder fast. omvendt kan er betyde en defekt master.
    hvilken mc er det, og hvor gammel er den

• #12   12. jan når klodserne var så slidte de skulle skiftes. og du har fået luft i systemet. så kan du lige så godt skille det hele ad. rengøre kalibre, og stempler;) så skifter du lige væsken også.

• Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    jul 2016

#13   12. jan Nej har ikke rodet med bremserne før så ved som sagt ikke så meget om det. Men det er en Yamaha yzf 125r fra 2013 så den er ikke så gammel.

• #14   12. jan kender du historikken på den? service og så videre. 5 år, så er den ved at være moden til nye væsker hele vejen rundt. forgaffel, bremser og motor, hvis du ikke ved hvornår det sidst er skiftet.

• #15   12. jan Sørg for der er bremsevæske på, luft den ud ,,det tager max 5 min

• Esben J
    Esben J Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #16   12. jan Det nemmeste for dig for at indsnævre fejlen, er ved at tage en spindstang og måske lige vikle noget isolerbånd om kæberne så det ikke laver mærker, og så klemmer du forsigtigt bremseslangen sammen ca 5 cm efter masteren. Hvis grebet er hårdt er det ikke masteren. Så kan du fortsætte ned langs slangerne til du kan ideticinficere et tab i trykket og derved se hvor problemet ligger.
    OBS. Du kan IKKE gøre det hvis du har armerede slanger på. KUN gummislanger.

• Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Svar: 10
    #17   12. jan Der er et lille hul i bunden af håndmasteren, som godt kan stoppe til - og så vil der ikke kunne komme vædske ned til stemplet - det kan man være nødt til at rense vha. et tyndt stykke tråd.

Men ellers prøv først at presse bremseklodserne/stemplerne helt tilbage (men undgå helst at trykke direkte på stemplerne med div. skruetrækkere, tænger mv. som vil ødelægge kanten, hvor gummimanchetterne skal tætne). Prøv så at pumpe igen nogle gange og pres så stemplerne tilbage igen - dette må man evt. gøre nogen gange for at få evt. luft ud af systemet - det skulle normalt ikke være nødvendigt at løsne udluftningsskruen ved caliberen, da luften bare kan stige opad - men der kan være forskel på de forskellige systemer.

#4 tager man låget af beholderen og trykker stemplerne retur - så er man selv ude om at få bremsevædske ud over hele motorcyklen og andre steder - man skal ihvertfald ikke samtidigt lade nogen kigge ned i beholderen for at se om der kommer vædske op!. Det bedste er faktisk bare at løsne låget en lille smule

Vil man have slange eller bremsecaliber adskilt, kan man bare klemme håndtaget tilbage og låse det der vha. en strip, en snor e.lign. - så vil der ikke kunne løbe mere vædske ud, end der allerede er i slangen

• #18   12. jan Hvorfor vil I have den udluftet
    Systemet har jo ikke været adskilt, der er bare blevet skiftet klodser, den bliver først hård når klodser er pumpet ud mod skiven.
    Prøv at pumpe noget mere.

• leif p
    leif p Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Svar: 9
    #19   12. jan Havde samme problem efter renovering af kalibre. Opgav at pumpe med grebet efter en ½ time. Lånte en udlufter til trykluft. Vupti, problem solved.

• Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

#20   12. jan #19 - det kan være et problem, hvis stemplerne ikke er trykket helt tilbage, da der så vil stå lidt luft, som vil trykkes sammen, fremfor at presse stemplerne ud og man kan bare ikke få udluftningen til at tage fart - i teorien skulle systemet ellers udlufte sig selv, men et er teori .... - men kan man bare få stemplerne til at bevæge sig så lidt, at man kan presse dem tilbage, så man kan få det til at køre med gentagne gange at presse dem tilbage, - plejer der nu hurtigt at komme tryk på - ellers er det fordi, det lille hul er stoppet

• #21   12. jan Jeg tror ikke på det lille hul du nævner er stoppet
    På en 4 år gammel cykel, den er jo næsten ny

• #22   12. jan #18: Nu skriver trådstarter jo, at stempler ikke bevæger sig.

• #24   17. jan --- Hans Henrik.

den bliver først hård når klodser er pumpet ud.
    Prøv at pumpe noget mere.

Kender det godt

• #25   17. jan Hvorfor har Martin trykket dem så langt tilbage så, bare for at skifte klodserne

• Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

#26   18. jan #25 De burde kunne holde til lidt motion - og det har de altid godt af - ellers bør de adskilles, renses og evt. renoveres med nye tætninger, ny vædske mm.

Kommentér på:
Bremser virker ikke..