{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.407 visninger | Oprettet:

Hvorfor går der en slange fra min motor til luftfilteret? {{forumTopicSubject}}

35 år gammel karburator. Hvis jeg blokerer slangen løber der benzin ud af karburatoren.

Det er lidt et problem når jeg skifte til KN-filtre. Hvad gør man?

Håber nogle af alle de kloge hoveder herinde kan hjælpe med forklaring og råd.

Mvh.
Christian


Kommentarer på:  Hvorfor går der en slange fra min motor til luftfilteret?
  • #1   12. maj 2018 Udluftning, du kan bare forlænge slangen og lade den komme ud under stellet

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #2   12. maj 2018 Men hvorfor vil du skifte til KN filtre, som gør at motoren suger varmere luft ind (federe blanding), og får dine karburatorer til at virke dårligere fordi de kommer til at mangle vacuum på forsiden?
    Så skal du have en slange hængende, som der fedter lidt oliedampe ud af hele tiden...

    Slangen er din krumtap udluftning...


  • #3   12. maj 2018 Hvis det er slangen på billedet er det vel nærmere topstykke udluftningen?

    Er du sikker på der ikke også er en eller flere slanger fra luftfilterkassen ned i kumtraphuset?

    På min samles topstykke udluftning og krumtapudluftning i en slags luftpotte. Her kondenserer oliedampene og bliver ledt tilbage i sumpen via en tynd slange. Fra denne luftpotte er der også en slange der leder ud i fri luft.


  • #4   13. maj 2018 Fra luftfilterkassen går en slange ned under cyklen ud i det fri.

    Det gamle luftfilter er en stor gammel, besværlig kasse. Den er grim, ulækker, ved at flække og besværlig at arbejde med. Derfor ville jeg gerne skifte.

    Hvis slangen bare er til udluftning, hvorfor løber der så benzin ud af karburatoren, når jeg sætter et stykke tape for slangen og starter?


  • #5   13. maj 2018 det giver sikkert kun bøvl at fjerne luftfilterkassen Som Sajmon skriver er det en dårlig i´de


  • #6   13. maj 2018 Jeg ved det kan lade sig gøre. Der er massere cafe racere bygget på samme model.

    Luftfilterkassen er pillet af og smidt ud.

    Jeg skal bare finde ud at hvad jeg stiller op med den slange.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #7   13. maj 2018 Spørg dig selv hvorfor de fleste "caferacere" har så pisse ringe motorgang...

  • #8   13. maj 2018 Vidste jeg ikke de havde. Jeg prøver bare at løse et problem på min gamle cykel.

    Jeg har prøvet at søge på det som du skrev med at forlænge slangen og lade den hænge og spilde olie. Generelt er det ikke den løsning jeg finder på de få motorer, jeg har fundet. Så vidt jeg kan se installerer de også et filter, der ligner et K&N-filter. https://www.knfilters.com/blog/reusable-synthetic-kn-performance-clamp-on-crankcase-vent-filters-available-in-three-colors

    Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor andre ville installere sådan et filter, hvis du siger der kommer olie ud af det.


  • #9   13. maj 2018 #8 Nu er der jo ikke tale om at olien sprøjter ud i en lårtyk stråle! Og blokerer du den, så får du et overtryk i motoren som nok skal finde ud, måske ligefrem i i karburatorerne smiley
    Men der er jo ikke nogen grund til at søge hjælp her, når du ikke tror der er nogen der ved noget om det, vel? Og stiller du spørgsmål ved Sajmons viden om MCer, så er du da helt væk fra realiteternes verden!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #10   13. maj 2018 #9 - Haha. Arh - så slemt er det dog ikke. smiley

    Skal man gøre det der helt rigtigt, så laver man en lille catch tank med afløb til krumtaphuset i bunden, slangen fra topstykket ind i siden, beholderen fyldt med f.eks grydesvampe og et lille filter på en studs ovenpå.
    KN filtre eller hvad du nu end vælger, kræver at man får dyset kaburatorerne om for at motoren kun mister 5 hk, men bevarer gasresponsen bare nogenlunde.


  • #11   13. maj 2018 #10 smiley Jeg har pillet luftfilterkassen af min gamle VTer, mest fordi at den var noget nær umulig at montere ordenligt, og sat et par skumfiltre på karburatorerne, og det er ikke dårligere (måske endda lidt bedre) men de sidder også under et lokum af en tank smiley
    Og den der slange til udluftning, den ligger bare deroppe et sted og passer sig selv, de 3 gange jeg har haft tanken af siden, har der ikke været noget der lignede olie i "det store hule rum" smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #12   13. maj 2018 Der er stor forskel fra den ene MC til den anden.

    Men sådan ville jeg gøre det. Hans karbs har vacuum spjæld, så den vil med al sandsynlighed ikke gå bedre af det...


  • #13   14. maj 2018 Jeg har ikke stillet spørgsmål til nogens viden, jeg har blot prøvet at forstå, hvordan løsningen virker.

    Tak for svaret, Sajmon. Jeg tror ikke det er et setup, jeg har mulighed for at lave. Før jeg fjernede luftfilteret, gik slangen jo også blot ned i luftfilterkassen, som havde et afløb i bunden.

    Som jeg forstår det, er slangen kun til at lette overtryk; den kan således ikke suge luft ind (ret mig, hvis jeg tager fejl) og jeg synes derfor også det er lidt mærkeligt at sætte sådan et filter på, som det jeg linkede. (Der er vel ingen grund til at have et filter, når man kun afgiver luft?) I så fald vil jeg nok bare nøjes med at forlænge slangen og lad den løbe ned under cyklen.

    Mht. at der løber benzin ud af karburatoren, så var der tage et lille stykke tape, der ikke sad helt tæt. Jeg har svært ved at forestille mig at det kan have blokeret særlig effektivt for udledning af tryk; kun for indsugning af luft.

    Næste gang vil jeg prøve at teste om den også suger luft ind. I så fald, vil der være en fejl, ikke?


  • #14   14. maj 2018 Det er korrekt din slange er til at "tage overtryk" så du ikke blæser olie osv ud ved alle simmeringene . Så hvis du blokerer den vil jeg tro du snart vil have en utæt motor.

    Slangen ventilerer dog også dit topstykke der er fyldt med oliedampe. Når de så passerer igennem en kold slange kondenserer de og ender som oliedryp for enden af slangen. Derfor forslaget med at føre den tilbage til en opsamler med afløb ned i krumtaphuset.

    Nu ved jeg ikke hvordan din motor er konstrueret, men der burde også være en udluftning fra selve krumtaphuset da der vil være skiftende tryk afhængig af stemplernes bevægelse og hvor meget "blow-through" der er ved dine slidte stempler. Denne udluftning er normalt kontrolleret af en slags fjederbelastet ventil der kun slipper overtryk ud eller en drejeventil hvor krumptappens stillling afgør hvornår der åbnes.

    I TEORIEN kan din motor også suge luft ind i krumtaphuset: Når stemplet bevæger sig opad i cylinderen skaber den jo et undertryk da volumen "under stemplet" bliver større. I praksis vil ved flercylindrede motorer blive udlignet af eet af de andre stempler på vej nedad, PLUS der altid vil være lidt forbrændingsgasser der passerer forbi stempleringene.

    Til dit spørgsmål: Hvis du sætter K&N filtre på kan du godt have slangen til at ende i det fri. Du skal dog regne med den smådrypper med olie over tid, og det ville nok være smartest at sætte et lille filter på for ikke at støvsuge skidt ind i motoren.

    Søg "breather filter", så vil du se hvad jeg mener. Og søg "Catch Tank" for at finde den løsning Sajmon foreslår


  • #15   14. maj 2018 Men det er jo netop pointen. Hvordan skal den støvsuge noget, når den kun udånder?

    Tak for dit gode input.


  • #16   14. maj 2018 Ved motorbremsning er der jo ingen forbrændingsgasser der giver overtryk og der er der nok en mulighed for at "støvsuge".... uden at jeg dog tror den suger det store ind, men et filter vil nok være en god ide.

    Held og lykke


  • #17   14. maj 2018 Men bør den ikke have en klap, der lukker af ved undertryk?

  • #18   14. maj 2018 Min har en klapventil der åbner ved overtryk i krumtaphuset og lukker ved undertryk. Den blæser ud i en "potte" hvortil de to slanger fra hvert topstykke også munder ud (uden ventiler). Denne potte har 2 "afgange", et lille rør hvor kondenseret olie kan sive tilbage i krumtaphuset og en slange fra toppen af beholderen der munder ud i det fri ca 30cm under potten.

    De store trykforskelle kommer fra krumtaphuset og derfor er der ventil på der. De små slanger (8mm) fra topstykkerne sker der nok ikke så meget i mht tryk, det er bare for at udligne i toppen tror jeg. Faktisk kan de godt sætte sig til med mayonaise når jeg kører i ydersæsonen, derfor plejer jeg at blæse dem rene med kompressoren når jeg alligevel har ventildækslet af for at stille ventiler.

    Når udgangen fra potten er ca 30cm længere NEDE end potten vil evt skidt ikke blive suget op i potten men blot hoppe frem og tilbage i slangen... håber jeg smiley


  • #19   23. maj 2018 Nu fik jeg åbnet op. Jeg kan konstatere at slangen suger(!) når jeg trykker på startknappen. (Venstre åbning)
    Der udover sprøjter der en smule en smule olie ud (højre åbning).

    Jeg antager det ikke er en fejl, men jeg forstår ikke helt hvorfor den skal suge luft ind. Normalt bør den vel kun afgive tryk.


    profilbillede
  • #20   23. maj 2018 Hvis du "bare" trykker på startknappen laver du jo undertryk UNDER stemplerne når de går op i cylinderne. Starter du dyret op, vil nogle af forbrændings gasserne (forhåbentligt ikke for mange) finde vej udenom dit stempel og ned i krumtaphuset og så har du pludselig overtryk smiley

  • #21   23. maj 2018 Så det er kun under opstart, at den suger?

    Uanset hvad er jeg vel nu ude i at skulle installere et filter og ikke bare lade slangen hænge.

    Enig?


  • #22   23. maj 2018 Ja, installer et filter, så er du på den sikre side.

    Det slår mig, at den "kasse" du har afmonteret i virkeligheden er en slags "catch box" hvor udluftning af topstykkerne og krumtaphuset mødes? Dvs det store hul der "suger" i virkeligheden er hvor krumtaphuset bliver udluftet det lille hul til højre er et returløb hvor kondenseret olie løber tilbage i krumptaphuset? De små sprøjt du oplever fra højre hul er så fordi der står lidt olie i det tynde rør i returkredsen.

    Hvis min teori holder forklarer det også hvorfor højre hul er lavere end venstre og der er en slags spor der leder ned til højre hul.

    Min konklusion - uden på nogen måde at være ekspert - er at du blot monterer et filter på afgangsslangen og derefter kører ud og nyder sommeren



  • #23   23. maj 2018 Smart tænkt. Det giver mening. Jeg vil finde ud af at installere det filter.


Kommentér på:
Hvorfor går der en slange fra min motor til luftfilteret?

Annonce