{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

Har du holdning til dæk? Har du samme holdning til bremseklodser? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige skiftet bremse klodser på min nyindkøbte Ducati (Mh900e replica)
Sælgeren beskrev den som kørende fantastisk smiley
Ifm. Mit nye arbejde har jeg så den fede mulighed at kunne teste diverse klodser.
Egentligt har jeg aldrig tidligere tænkt meget over bremseklodser.
Well hvis cyklen kunne bremse, ja så var det godt nok.
Men det er sgu slut nu.
Jeg satte et par SP klodser i (sinter) og hold nu K.. for en forskel.
Det er præcis den samme følelse som når man går fra et par slidte dæk, til helt nye dæk. Hvilket gør jeg altid har haft en holdning til hvilke dæk jeg ville køre på.

Men de nye klodser var virkeligt noget af en aha oplevelse.
Det fik mig til at tænke - er jeg den eneste uden holdning til bremseklodser?

Mit råd er bare - tænk over hvad du sætter på. De er halv vigtige i nødstilfælde smiley og så gir' det køreglæde.


Kommentarer på:  Har du holdning til dæk? Har du samme holdning til bremseklodser?
  • #1   22. maj 2018 Der er stor forskel på bremse effekt alt efter hvad materiale klodserne er lavet af. men også stor forskel på hvor hurtig de bliver slidt. Nogle (for race use only) bremser fantastisk, men kan slet ikke holde mellem en moderne mc´s serviceinterval.

    Modsat dæk, synes jeg slet ikke jeg kan mærke forskel på hvor gamle bremseklodserne er (fabrikationsdato)


  • #2   22. maj 2018 Brian - ja det er rigtigt.
    Vi har haft en gut der satte de ypperste race bremser på sin cykel. Han købte selvfølgelig de vildeste klodser (for det skulke jo være det bedste, af det bedste) Problemet i dette tilfælde var at han jo slet ikke fik varme nok i klodserne. Det betød kold slid. Og væk var både skiver og klodser efter meget kort tid.

    Men der er overraskende meget køreglæde og effekt at hente med de rigtige klodser.
    Slid og støj spiller naturligvis også ind.


  • #3   22. maj 2018 Sæl'fullig har vi da en holdning til bremseklodser (og -bakker for den sags skyld), foretrækker alm./organiske SBS til mine mc'er – og især til deres std. skiver.

    Sinter er fint til bane, men spiser alm. skiver ualmindeligt hurtigt. Hvilke skiver vil du parre med dine nye sinter-klodser?


  • #4   22. maj 2018 Richard - det er alm. Brembo skiver. Mht sinter spiser skiver. Narrghh bare tag SP istedet for RS smiley
    Jeg skal lige en tur til IOM på cyklen og når jeg kommer hjem skal jeg prøve en helt ny sinter belægning (bare for at kunne sammenligne)
    Den nye tager endnu hårdere fat, men den bliver nok overkill til min cykel.


  • #5   22. maj 2018 Ingen tvivl om du har ret i at der er forskel på klodser. Men for mange vil det nok være bedre at få lært at bremse med de klodser der nu engang sidder på cyklen.
    Var på kørekursus hvor en af deltagerne aldrig brugte forbremsen, da det var alt for farligt. Man risikerede at blokere forhjulet og styrte.
    Selv kører jeg med de klodser som forhandleren monterer, og de bremser rigtig godt.


  • #6   22. maj 2018 Køre sbs sinter sp for, og alm på baghjul alti alti

  • #7   22. maj 2018 @Matthias - enig. Men hos os antager vi at folk har lært at køre MC. Det bør være udgangspunktet ifm kørekortet.

    Mht valg af klodser. Forhandlerne ved som regel hvad de har med at gøre. Men du kan få lidt glæde af at sætte dig ind i det. Præcis som med dine dæk.
    Mht bremseklodser - så er udgangspunktet at sætte klodser på som har effekt / kariktastik som en OE klods (den cyklen er født med)
    Du skal bare være OBS på at nogle fabriks cykler ikke fødes med de bedste klodser. Men derimod med noget hvor pris er vigtigt eller i nogle tilfælde støj.
    Så du kan let up-grade sådan en cykel.
    Lidt som jeg har gjort med SP klodser.


  • #8   22. maj 2018 @askar - det dur. Kan jeg konstatere. Så et godt valg smiley

  • #9   22. maj 2018 gamle ejer af min ktm havde også købt 6 pakker carbonklodser hjem, den maskine kunne nærmest ikke bremse, aldrig om jeg vil røre carbon klodser igen sinter metal det duer altså noget bedre

  • #10   22. maj 2018 @Thomas K - hvilke "carbon" klodser var det i prøvede?

  • #11   22. maj 2018
    Mange tror de har lært at køre bare fordi de lige har fået kørekort. Det er bestemt ikke tilfældet. Nu skal de først til at lære det på egen cykel.
    Ang. bremseklodser, så kan det bare være svært at vide hvilke der er de rigtige. På min egen cykel kan jeg med én finger trække til abs-en slå til og jeg har også god føling med bremsekraften ind til den slå til, så jeg skønner jeg kører med det rigtige. Jeg føler bestemt ikke jeg har behov for noget bedre.


  • #12   22. maj 2018 Mener du ikke karbid/carbide? smiley

  • #13   22. maj 2018 @Matthias - enig. Det lyder som et godt sæt du kører med. Præcis det samme kan jeg med min nu. Især det at kunne dosere den rigtigt, og at den føles forudsigelig, er fedt.

  • #14   22. maj 2018 @Jens Henrik - karbid er i vores verden en carbon skive med pådampet silicium. Det er dem du ser på Porsche etc som keramiske bremser (har jeg ladet mig fortælle)
    Det er ikke det du ser på hylderne solgt som Carbon klodser.
    Carbon er lidt brugt som salgsnavn.


  • #15   22. maj 2018 Det ved jeg skam godt.
    Og tak for svaret smiley


  • #17   23. maj 2018 @Petersen - dem er der også super godt bid i. Men de er lidt hårde ved skiverne smiley

  • #19   23. maj 2018 Det kan du roligt - en anelse mindre bid, men længere levetid og væsenligt mindre slid på skiver.

  • #20   23. maj 2018 Jeg er reservedels ekspedient, så selvfølgelig har jeg en holdning og mening om bremser og dæk smiley Min og kones Opel Astra modeller kører begge med OE bremser, Sommerdæk er Michelin Energy saver, og vinter Alpin A5.

    På min gamle BMW kører jeg med EBC, og nuværende dæk er Michelin pilot. De bliver dog udskiftet med Pirelli Angel GT til vinter når jeg skal montere mine nye fælge smiley


  • #21   23. maj 2018 De originale Nissin, der sad på min 954'er bed nu ganske fint i de originale skiver.
    Med nye EBC skiver, bruger jeg EBC HH klodser. Det "makkerskab" fungerer helt fantastisk! Specielt på laaaange "stoppies" og på vej nedad bjergsiden ind i et hårnålesving smiley

    MEN:
    De er luskede, hvis man kører ind i en gang regn efter at have kørt godt med støv i hullerne forinden. Dét er et kæmpe minus smiley



    profilbillede
  • #22   23. maj 2018 @jens Henrik - ja, her på adressen er vi jo ikke så vilde med EBC. Men det har sine naturlige årsager smiley :-):-)


  • #23   23. maj 2018 Så må din base være Svendborg! smiley

  • #24   23. maj 2018 Korrekt smiley

Kommentér på:
Har du holdning til dæk? Har du samme holdning til bremseklodser?

Annonce