{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.478 visninger | Oprettet:

Hvor gammelt må et mc dæk være {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lige opdaget at mit bag dæk er fra 0711 og mit for dæk er fra 0513 men de ser ikke ud til at fejle noget jeg fik af vide at der var lige kommet helt nye dæk på for og bag og de så også helt nye ud da jeg købte min første motorcykel for et år siden og jeg har kun kørt 1323 km siden jeg købte den
på forhånd mange tak

Kommentarer på:  Hvor gammelt må et mc dæk være
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 255 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.895
    #1   1. nov Det er der blandede meninger om.

Personligt har jeg aldrig været fan af dæk der var over 5-6 år gamle. De er hårde og man mister en del føling og greb med dem, og til de småpenge dæk koster, gider jeg ikke køre på dem.

Lovmæssigt, er der ingen problemer, så længe de ikke er revnede.

• #2   2. nov Enig med Sajmon, har skiftet flere dæk på alder end på slid. Når dækkene bliver hårde, mærker du det nok først som slip/udskridnini på våd vej...

...kan du leve med det, kan du blot fortsætte og køre dækkene ned til de ca 3mm, hvor du bør skifte dem. Men hold øje med revner i både trædeflade og mønster; det skal du ikke køre med smiley

• #3   2. nov At skifte dæk er en af de billigste måder at forbedre din mc's køreegenskaber markant. Vælg et sport touring dæk af allernyeste generation; f.eks Bridgestone T32, Metzeler 01 SE osv. Disse dæk er en optimal kombination af hurtig opvarmning, godt greb (også på våd vej) og god slidstyrke. Er du mest til tør vej (som jeg smiley ) så vælg de nyeste sports dæk; f.eks Michelin Power Cup 2CT+, de er for sindsyge når det gælder vejgreb smiley
    At køre mc skal være sjovt og sikkert - så livet er simpelthen for kort til at køre med gamle/dårlige dæk...!

• #4   2. nov Og så må du ikke køre i udlandet med de sutter.

• Sajmon ™

#5   2. nov #4 hvilket udland og hvilke regler er det?

Har du det på skrift?

• #6   2. nov @sajmon
    Det er vist en misforståelse.
    Mange tror der er en max alder for dæk i Tyskland, men det gælder kun tempo 100 påhængskøretøjer.

• Sajmon ™

#7   2. nov #6 - Ja det tænker jeg da også.

Det var derfor jeg spurgte til det, men det er så åbenbart også noget der er trukket ud af røven, siden der ikke kommer svar... Evt noget kildeangivelse...

• #8   2. nov Men det er da også totalt tosset at der er lovkrav om alder på dækkene på en trailer der må trækkes med 100 km/t men ikke på dækkene på en motorcykel smiley

• #9   2. nov Der er ingen lovkrav for dæk på det punkt.
    Nogle (inkl nogle dækproducenter) siger maks 5 år fra monteringsdato, eller 10 år fra produktionsdato, alt efter hvilken grænse man rammer først.

• #10   2. nov Ikke fordi, det er et emne jeg ved specielt meget om, men kan det formodes at dæk er brugbare flere år, hvis MCén altid er opbevaret i opvarmet garage smiley
    (Det må jo nødvendigvis påvirke dæk med stærk sol mv..... )

• #11   2. nov Opvarmet er ikke en fordel. Hellere koldt og mørkt. De fleste ting har faktisk bedst af at opbevares koldt så længe der ikke er fugtigt. Varme degraderer stort set alting hurtigere.

• #12   2. nov Varme bruges tit til at teste hvor længe ting kan holde, så det er koldt og mørkt der er sagen.

Kig også op ad siden af dækket, der kan være revner, især hvis det har stået i direkte sol.

• #13   2. nov Hvis det er et blødt regnvejrsdæk som hærder forestiller jeg mig det kan gå an til tørvejrsbrug stadigvæk, men vil degradere hurtigt.

Det ka være ærgelige penge, ligesom et engangsbatteri med halv spænding på man knap nænner at smide ud bare fordi man vil have fuldt lys på lommelygten.

Men jeg har vænnet mig til at nyde at køre dæk i smadder når holdbarhedsdatoen er overskredet. Og det er alle virkelig pengene værd både at få lov at være lidt destruktiv over for dækkene, og så få helt friske på lige bagefter.
    omkring 3 år er nok the point of diminishing returns i et gennemsnitligt sports dæk skud fra hoften

• #14   3. nov Fik at vide fra Yamaha forhandler, at hvis motorcyklen står tørt og frostfrit og ikke udsættes for direkte sollys (UV), ældes dællet ikke.

Fx min V-max er en 2011 model med fabriksmonteret dæk og har siden stået hos forhanderen da jeg købte den forrige år som nyt (0 km).
    Dækkene skiftes nu da de er under 3mm grænsen.
    Havde min skeptis på forhanderens "søforklaring" men har ikke haft problemer med dækkene. smiley Blot min input om ældre dæk. smiley

PS: Kan revnedannelser i dæk, skyldes UV stråling?
    Eller blot alm slidtage og vandpåvirkning osv. smiley
    For der er ingen tegn på revner i gummiet på de dæk på vmax'en. (Står altid inde i garage efter endt køretur)

• #15   3. nov UV-lys er skidt for næsten alting smiley

• #16   3. nov #15. Det ville solarie tøserne nok være lodret imod. smiley smiley

profilbillede
  • #17   3. nov #16 men der findes altid revnedannelser der smiley

• #18   3. nov Når solarietøserne bliver til gamle kællinger, så vil de sikkert fortryde hvad de gjorde i deres ungdom, for nu er de fulde af rynker og har kedelig hud overalt. smiley

• #19   4. nov I foråret bad jeg Bigbike i Silkeborg om at sætte 2 nye dæk på min Honda CB 750. Da jeg kom hjem opdagede jeg at fordækket var fra 2015. Var nede på værkstedet for at reklamere, jeg havde jo bedt om 2 nye dæk. Det var de godt nok kolde i røven overfor, de holdt på at et korrekt opbevaret dæk beholder sine egenskaber i 10 år. Reklamationen fik jeg intet ud af, så jeg kører rundt med et gammelt nyt dæk.

• #20   4. nov Jeg lavede i en lang årrække mellem 450.000 og 600.000 dæk om året. Bildæk, regummierede.
    Gummi bliver hårdere med alderen både grundet oxidation og fordampet blødgører, og de ting der er tilsat for at beskytte gummiet (iPPD, 6PPD, voks) bliver brugt op, så der er en tydelig kvalitetsændring gennem tiden. Men hvornår de præcist er for ringe, er der ikke et endeligt svar på - Det kommer i den grad an på udgangspunktet. Dem siger koldt og mørkt som opbevaring har ret - Og også uden vægt på enkelte steder. Både gummi og især tekstil har en tydelig memory effekt, og har et dæk først fået et fladt sted, er det mesty sandsynligt at det aldrig forsvinder. Dæk har ikke de helt store problemer med UV lys, men så meget mere med ozon, og der er jo en vis sammenhæng. De revner man ser i sidegummiet er hovedsageligt ozonrevner. Der skal iøvrigt rigtigt meget til før det er et problem - Styrken kommer fra tekstilet, og det beskyttes af den gummi der ligger indenfor/udenom tekstilet. Og når du spørger forhandlere får du ofte en utrolig bunke meget svært verificerbare oplysninger. De har som hovedregel ikke den nødvendige kemiske og tekniske viden på gummisiden.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 9
    #21   5. nov Det er vel med dæk som med præservativer: Når der er synlige revner, bør de skiftes.
    - Og det er da rart af og til at få noget nyt.

• Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 2 Svar: 50
    #22   12. nov Et bagdæk bliver sjældent pga. slid så gammelt som et fordæk - og sikkerhedsmæssigt er det heller ikke så farligt med et fladt bagdæk, som et fladt fordæk.

Jeg har ofte oplevet fordæk, som ser fine ud og næsten ikke er slidte, men når man så kører en lidt længere tur, begynder de at hoppe, fordi de pga. ælde går i karkassen - så sætter man lige farten ned, lister hjem og monterer noget nyere.

Kommentér på:
Hvor gammelt må et mc dæk være

x