{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  hvad sker der ved at gå fra 16 tænder kædehjul ned til 13 tænder kædehjul
  • #1   4. nov Ødelægger hele gear udvekslingen.....

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 255 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 19.895
    #3   4. nov Der sker det at du slider din kædeglider mere, og så sker der det at din motor tager ca 19% flere omdrejninger ved samme hastighed i samme gear.

• #4   4. nov Hvad er det

• Sajmon ™

#5   4. nov Det er den skinne der sidder på din bagsvinger, som kæden normalt glider let imod for ikke at slaske rundt.

Kæden kommer til at hvile meget hårdere imod den, og slide den op hurtigere.

• #6   4. nov Det er en tabel, hvor du kan finde den MC, du gerne vil geare om på.

Der kan du finde lidt forskellige Data.

Det vil være endnu bedre at finde en der har erfaring med omgearing på lige præcis samme MC, som din.

Hvad vil du gerne opnå , ved en anden gearing ?

• #7   4. nov Du geare den ret meget ned...

Det betyder et den bliver noget mere livlig i optrækket og knap så hurtig på toppen...

Jeg vil ikke anbefale så grov en ned gearing med mindre der er en go grund til det..

• #8   4. nov Jeg vil ikke opån noget jeg har bare kigget lidt på kædekit og kan se at men kan få 13 tænder kædehjul så jeg blev lidt nysgerrig over det

• #9   5. nov Hvis ikke du har pillet ved motoren, er der vel ingen grund til at lege med gearinger. Ja, det er da spændende, men der skal vel være en årsag....

• #10   5. nov Det har jeg heller ikke tænkt mig at gøre jeg blev bare nysgerrig over hvad det gør ved en motorcykel

• #11   5. nov Gå en 3-4 tænder op bagpå. Det svare til lidt mere end 1 tand ned foran og vil føles som 10 ekstra hk.

• #12   7. nov Du får som flere skriver flere omdrejninger ved en givet hastighed i et givet gear.
    Du får bedre acceleration, men lavere topfart.
    Og så kommer du til at ligge og "hvine" afsted da du vil køre med flere omdrejninger end nødvendigt .
    Du kører ud på motorvejen og så skifter du ikke længere op end 4. gear.
    Så vil du ca. køre med en gearing der modsvarer de 3 tænder ned.
    Så kan du jo prøve at se hvor langt du gider køre i 4. gear på motorvej..... smiley

profilbillede
  • #13   7. nov Det vil sige at hvis man går op i tænder så lad os sige 1 til 2 tænder så vil den ikke være så hurtig i optræk og køre med lavere omdrejninger med højere hastighed og længere på literen og højere topfart

• #14   7. nov Ved bane kørsel optimerer man gear ratios og tandhjul til den bane man skal køre på.
    Når du når enden af langsiden skal MC'en "ringe ud".
    Hvis den ikke gør det, så gearer man den ned, for så kunne man jo have accelereret hurtigere.
    Hvis den så bliver gearet for lavt, så når man tophastigheden for tidligt, og ligger og kører halvdelen af langsiden med omdrejningstælleren på max. og drømmer om at køre hurtigere.
    Der kan selvfølgelig også være andre sektioner på banen der gør at man gearer anderledes.

• #15   7. nov #13 Ja lige netop.
    På nær at du nok ikke får højere topfart. Man kan jo ikke bare øge tænderne på en 125 ccm og så kører den 300km/t.
    Gearingen er nok fra standard lavet så du har den højst muligt tophastighed i højeste gear. Gearer du op vil motoren ikke kunne trække helt op i højeste gear. Så får du tophastigheden i 5. gear. Og dit 6. gear er blevet til det man kalder et "overdrive" gear.
    Et overdrive gear er netop lavet til at få lavere omdrejninger og bedre brændstof økonomi, så man ved "crusing" opnår en behagelig kørsel.
    Men hvis cyklen ikke er født med det og du gearer op, så husk at det så er på bekostning af dit 1. gear. Så igangsætning bliver tungere.
    Langt de fleste cykler er lavet med en gearing der passer til landevejskørsel og som andre skriver så får man sjældent noget godt ud af at ændre på det - medmindre man optimerer til race.

• #16   7. nov Den helt korrekte definition på overdrive er iøvrigt at gearratio kommer under 1,0 jvf. grafikken længere oppe, hvor du har 1,103 i 6. gear nu.
    (Det læste jeg lige på nettet)

• #17   8. nov Et 13-tands tandhjul er meget lille og vil derfor blive slidt hurtigt. Det er faktisk bedre med et 15-16T foran og så i stedet for at gå nogle tænder op på det bageste tandhjul.

• #18   11. nov 13 tænder er en meget dårlig ide. Kæden har ikke ret godt af at skulle dreje sig så hurtigt, så #17's ide er en bedre måde at gøre det på.
    Gamle Mogens Damkier skrev en del om kædehjul i sin tid, og anbefalede ikke under 16 tænder foran, og helst 18 eller derover.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 9
    #19   11. nov Så kan du sikkert bestige Himmelbjerget på din motorcykel.

Men er det din drøm om tilværelsen på 2 hjul?

• #20   11. nov Synes jeg husker en som kørte med et 7-tands foran på en knallert, vildt ulovligt, men det blev slidt meget hurtigt.

• Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 2 Svar: 50
    #21   12. nov 13 T kan være beregnet til sidevognskørsel - eller en cykel der er droslet til at yde mindre.

Jeg forsøgte engang med en lavere gearing på en crossmaskine - absolut ikke nogen fordel, da jeg så skulle geare meget mere op og ned hele tiden, fremfor bare at køre den på gassen, da springene mellem gearene blev for kort - og før en bakke skulle man huske at geare ned og ofte endda nedsætte farten for at kunne lægge gearet ind.

Det bedste er faktisk en variator, som på en scooter, hvorfor det ikke er så populært til motorcykler forstår jeg ikke, da man med dette gear stort set ikke behøver at gøre andet end at vride håndtaget, så finder variatoren selv den mest optimale gearing og man kan bedre koncentrere sig om trafikken og nyde turen.

• Sajmon ™

#22   12. nov #21 - Min Enduro cykel kører med 14-48 standard, og er gearet til 13-52 nu. Så slipper jeg for overhovedet at bruge 1. gear, så man ikke skal forbi frigear og potentielle falske frigear fordi man skifter når man er presset. Gearkassen holder længere, og det hele passer bedre sammen.
    Jeg bruger ikke mit 160km/t fartpotentiale alligevel, men lever med de 128 jeg er begrænset til.

Variomatic er fantastisk, men det reagerer ret langsomt på hastighedsskift, genererer temmelig meget varme når man skal trække 100+ hk igennem det, vejer ret meget og fylder endnu mere... På ingen måde sporty eller effektivt...

Det er en af de der situationer hvor man nok havde set det på flere modeller, hvis det var så fantastisk en ide.... smiley

• Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 2 Svar: 50
    #23   12. nov # at det skulle reagere langsomt på hastighedsskift har jeg nu ikke bemærket - men der kan være meget forskel på hvordan variatorerne reagerer og hvordan motoren er udlagt - havde f.eks. en scooter med 9 grams ruller, der gerne ville gå på baghjul, hvis man ikke passede på med gasgivningen, hvor andre mener at man til det formål og for at få hurtigere optræk, skal bruge langt lettere ruller.

På de fleste scootere er variatoren også indkapslet - og det ville man nok ikke gøre, hvis det var så stort et problem med varmeudvikling.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 9
    #24   12. nov Mere trækkraft, mindre hastighed.

Men så meget ved du vel?

Man kan jo ikke få i begge ender.

• #25   12. nov Jeg køre med 14 t foran og 43 bag på min Honda cb 750.
    dette er mindre end standard, det giver bedre optræk.
    Men nu er jeg begyndt at køre meget motorvej på vej til nyt arbejde og kan mærker at den går højt i omdrejninger ved 130 km i timen.
    mit kædekit er slidt ned, så jeg har købt nyt DID kæde med 16T og 43T.
    Så det glæder mig til at prøve til forår.
    Hilsen Kenneth.

• Sajmon ™

#26   12. nov #23 - Men det er langsomt og ineffektivt.

Lettere ruller betyder at motoren tager flere omdrejninger før variatoren flytter udvekslingen, som igen modvirkes af tungere fjeder i bagerste remskive.

Nej en scooter med måske 8-15 hk gør ikke at remmen udvikler ret meget varme, men så prøv det med 100, 150 eller 200hk. Glem det...

• #27   15. nov #21 - Tror også folk vil blive ret irriteret, når du kommer trillende med 13.000rpm igennem byen om sommeren på din vario mc/knallert :).

Har også hørt lidt om audi's CVT gearkasse, den er vidst ikke super holdbar, men det kan også skyldes at det er noget "nyt", der går som reglt et par år før de får dem finpudset.

Kommentér på:
hvad sker der ved at gå fra 16 tænder kædehjul ned til 13 tænder kædehjul

x