{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.437 visninger | Oprettet:

Anders L
Anders L
Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 21

Justering af kæde {{forumTopicSubject}}

Hej hej smiley

Når man har justeret sin kæde er det noget med det kan være en god idé at stikke en skruetrækker mellem kæde og tandhjul når man spænder møtrikken igen, men er der en som lige kan præcisere metoden det gøres på?

Mvh

Kommentarer på:  Justering af kæde
  • #1   3. apr I din instruktionsbog står helt sikkert hvordan du skal gøre. smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
    #2   3. apr Metoden?

Du beskriver selv hvad man gør... Sæt noget i klemme mellem kæde og bagtandhjul og rul hjulet lidt så kæden er stram som en buestreng - og spænd så møtrikken på bagakslen. Det er ikke så faens meget der skal til.

Normalt forudsætter det at cyklen står på en baghjulsløfter, så man kan arbejde frit med det.

Pointen er at man skal være sikker på at man har optaget al den frigang der er mellem bagaksel og kædestrammere, så det ikke flytter sig første gang man giver gas. smiley

• Anders L
    Anders L Tilmeldt:
    sep 2020

#3   3. apr 1#
    Nej, i instruktionsbogen er denne del ikke beskrevet.

2#
    Takker! Jeg kunne godt regne ud det ikke var raketvidenskab, men ville bare lige være helt sikker smiley

• #4   3. apr Man kan f.eks. bruge en klud.

• Sajmon ™

#5   3. apr #4 - Ja det kan man sagtens. Det er som sådan ligegyldigt hvad man bruger - bare det kan sidde i klemme. smiley

Og så skal man huske at de XX mm frigang der er i kæden, er når man sidder på MC'en.

• Anders L
    Anders L Tilmeldt:
    sep 2020

#6   3. apr 5#
    Så hvis der er foreskrevet 30mm slup er det med fører i sædet?
    I bogen står at jeg skal sætte den på sidestøtteben og justere til 25-35mm slup uden fører på. Og følge mærkerne på bagsvingeren.
    Men det jeg gør er at jeg har den på baghjulsløfter, har tilpasset en træklods på 30mm som jeg sætter mellem svinger og kæde midtpå, justere ind efter det og bruger min laser cat. Ifølge den er mærkerne på svingeren altså lidt off.
    Det synes jeg selv er en fin udføring af jobbet og det var bare lige den del til sidst med at stramme kæden op med en skruetrækker, klud, whatever inden man spænder moment på møtrikken , som jeg godt lige ville høre fra jer andre smiley

• #8   3. apr Undskyld mig - kædestrammere er lige netop hvad dens navn antyder. Til at stramme kæden med. Der er ikke en "forhindre baghjulet i at flytte sig under kørsel" - anordning
    Når man så har spændt bagakslen, så er der noget VIRKELIGT galt hvis den kan blive trukket frem.
    Juster kæden så der stadig er lidt slup når du sidder på cyklen. Bliver den for stram kan du mærke det i fodhvileren, osv. Det hele "hakker" lidt når du begynder at køre.
    Så spænder du bagakslen helt. Og så kan man evt lidt spænde møtrikkerne på kædestrammere lidt til, hvis de er løse, så man ikke taber dem.
    Nå ja - angående mærkerne på bagsvingeren. Drej kædestrammer møtrikken 1/4 omgang i hver side af gangen. Typisk skal de bare have 1/4 til 1/2 omgang.
    Og hvis du har drejet 1/2 omgang i begge sider og hjulet var lige før så er det det nok også efter.
    Tager 2 minutter hvis man ikke gør det kompliceret.

• Sajmon ™

#9   3. apr #8 - Hvis du justerer kæden med kædestrammerne og ikke trækker an med "noget_i_klemme_i_kæden_for_at_optage_frigangen" metoden - så flytter hjulet sig første gang du giver gas, til den frigang er væk.

Derfor gør man det med det samme, som man rent faktisk KAN regne med kædestrammerne.

Det er dine kædestrammere som støtter hjulets position. Så jo de forhindrer hjulet i at flytte sig frem. Uden dem, så flytter det sig, til akslen støder mod noget.

• #10   3. apr Jeg har også en mistanke om, at hjulet kan rykke sig en lille smule, når man spænder bolt og møtrik op på bagakslen, hvis kæden ikke er strammet op.

• Sajmon ™

#11   3. apr #10 - Det gør det helt sikkert.

• #12   3. apr Sajmon - hvor mange tror du der har prøvet at tabe boltene til deres kædejustering?
    Og kørt glade videre indtil de skulle justere kæden og så har opdaget at de manglede.
    Jeg kender de første 2. På cykler med +100 Hk. Og nej, akslen havde ikke flyttet sig, de var ikke ramt af jordstråler og der var ikke råd i deres visdomstænder smiley
    Det ER bagakslen der holder hjulet, ellers har du ikke spændt det korrekt.
    Jeg tilbyder hermed at køre en sæson uden møtrikker på kædejusteringen for at bevise at jeg har ret smiley

• Sajmon ™

#13   3. apr Det styrer du helt selv.

Kom med et godt argument for IKKE at være præcis med sin kædeopstramning, ved at bruge metoden med at sætte noget i klemme.

• #14   4. apr ...hvorfor så ikke bare lige spænde justermøtrikken til når man har spændt bagakslen fast...
    Det lyder da som noget bøvl at justere, for så at forsøge at ødelægge justeringen ved at trække hjulet frem.
    Jeg har justeret kæder i 30 år, uden lasermåler og ting i klemme. Og det har altid virket tilfredsstillende og uden problemer. Men hvis man selv føler det er rigtigt at sætte en skruetrækker i klemme, så skal man selvfølgelig bare gøre det. Og jeg skal da heller ikke afvise at et baghjul har været 0,005 grad skævt og at Valentino Rossi ville have bemærket det.

• #15   4. apr Valentino Rossi.... hhhmmm er det vin? smiley

• Sajmon ™

#16   4. apr #14 - Du kan bare gøre det lige som du vil - så bruger vi andre en skruetrækker, så vi ikke behøver spænde noget ekstra imod noget. Så kan man regne med justeringen, når man har spændt akslen - det eliminerer fejlmulighederne. Det tænker jeg ikke kan være en dårlig ting, men det har du helt sikkert også en mening om.

Sådan har jeg gjort de sidste 15 år, og det virker stadig nu og sikkert også fremover. smiley

• #17   4. apr Har også justeret kæder i 30 år uden hverken klud, skruetrækker eller smarte laser ting.
    Det har jeg ikke oplevet nogen former for ubehag med.

• Sajmon ™

#18   4. apr #17 - Det er jo i realiteten også ligegyldigt hvordan man gør det, så længe succes kriteriet er opfyldt - og det må jo være at kæden er korrekt spændt op og baghjulet sidder lige i svingeren. smiley

• #19   4. apr Det eneste jeg nogensinde har sat mellem kæde og kædehjul, var en spidsen af en tommefinger. Det kan ikke anbefales smiley

• #20   4. apr Når kødet er presset væk og kun knoglen sidder tilbage har det vel samme effekt som en skruetrækker???? Og så kan man vælge finger alt efter hvor meget modstand man ønsker - det er da vist noget af et Columbusæg du har opfundet der.

• #21   5. apr Jeg er begyndt at smide en klud i mellem tandhjul og kæde efter mit baghjul gik løs efter jeg havde justeret kæden. Og siden der har jeg ikke oplevet at det er gået løs smiley

• #22   5. apr Så har du nok ikke spændt hjulet med en momentnøgle. smiley

• #23   5. apr #22 Jo det har jeg lige præcis smiley

• #24   5. apr Okay det var ikke baghjulet der gik løs(Min fejl), men de justerings blokke? Eller hvad de nu hedder smiley

• #25   6. apr ...men de kan jo slet ikke gå løs, for baghjulet bliver jo trukket frem så voldsomt at de sidder i spænd... smiley ...er der i hvert fald nogen som siger...
    Nej - det underbygger præcist hvad jeg siger - de holder ingenting - ellers ville de jo ikke kunne være løse.

• Ole Friis J
    Ole Friis J Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 13 Svar: 4
    #26   7. apr Jeg har kørt mc i i 30 år og jeg har aldrig brugt hverken skruetrækker eller moment nøgle når jeg indstillede kæden , men brug dit øjemål eller mål efter så der kommmer slæk på kæden , hvis du strammer den for meget kan du mærke det , hjulet vil ikke køre let , prøv efter selv . God vind mvh ole

• #27   7. apr Det er da dejligt der er nogen der er så dygtige de ikke kan lære noget nyt. Tricket med at sætte noget i klemme i bagtandhjulet som Saimon skriver er bare uendeligt smart. Jeg bruger en lasercat til at rette tandhjulet ind så det flugter 100% med kæden, og jo, det kan mærkes og giver jævnt træk og lækkert gearskift. Desuden jeg jeg oplevet en der trak sin aksel frem da han ikke synes man skulle bruge kædestrammerne på sin Gixxer 1000, så det kan ske.

• Sajmon ™

#28   7. apr #27 - Ja jeg har stadig ikke set et argument for ikke at bruge den metode - kun en masse ligegyldig snak om hvad aksler og møtrikker gør, og ikke gør. smiley

Jeg har også set aksler glide frem flere gange, når folk ikke havde trukket an til strammerne. De fleste gange bliver kæden bare lidt slappere, men en gang imellem ser man en bagsvinger blive savet halvt over, fordi kæden ryger af. Det var en Kawa ZX6RR baneracer - der var det hans kædestrammer som var skiftet ud med en anden type (fra bolt foran til bolt bagved - Valter Moto laver dem bl.a) og så knækkede strammeren, så akslen kunne glide langt frem.

Men nej - sådan er der et par stykker som ikke har prøvet at gøre det, og så er det en princip sag at pointere hvor latterligt de synes det er... smiley

• #29   7. apr Det er lidt sjovt, at hvis man har gjort noget ikke optimalt i et halvt liv. Og det ikke har givet bagslag. Så vil man under INGEN omstændigheder lærer noget nyt, da det jo må betyde man har accepteret at have gjort noget “forkert” og måske kloget sig uden grund..

Nej fortsæt endelig som i altid har gjort. Og spred endelig jeres fantastiske viden på alle tilgængelige sociale medier.

Og skulle en ungersvend der har læst med, forlade cyklen i fart fordi kæden var til den lange side og akslen gik løs da momentnøglen måske ikke helt havde fattet 100nm. Så er det jo ingenlunde jeres skyld at knægten var en idiot.....

Det er INTET argument mod at sætte noget i klemme i kæden ved fastspænding. Alt kan bruges, det gør ikke opgaven besværlig eller mere tidskrævende. Det er alm teknisk logik at eliminerer slup. Bøj hovedet og accepter i er blevet klogere smiley

• #30   7. apr Sikke en omgang for lidt kæde hejs ??
    Kør dog med kardan kan kraftigt anbefales ????

Det ikke nødvendigt at kommentere dette.;)

• Sajmon ™

#31   7. apr #30 - Hvorfor gør du det så? smiley

• #32   7. apr Hej sajmon
    Jeg vidste du ikke kunne nære dig ??

• Sajmon ™

#33   7. apr Hvorfor alle de spørgsmålstegn?

• Sajmon ™

#34   7. apr #29 - Som sagt er det nu ophøjet til en principsag IKKE at gøre det.... smiley

• #35   7. apr Off topic: kommer de dér spørgsmålstegn (??) i slutningen af svar, når folk bruger mobiltelefoner, og måske slutter af med en eller anden smiley??

• Sajmon ™

#36   7. apr #35 - Jeg aner det ikke. Det er åbenbart rimeligt svært at forstå, at smileys og emojis ikke dur på forum apps.

• #37   8. apr Brug ikke smileys på denne platform, det magter den ikke, bliver til spørgsmålstegn .
    Man kan kun bruge den smiley over kommentar feltet.
    2021 øøhh.

• Sajmon ™

#38   8. apr Du lider overlast, kan jeg se...

Kommentér på:
Justering af kæde

x