1.437 visninger
|
Oprettet:
Justering af kæde {{forumTopicSubject}}
Hej hej
Når man har justeret sin kæde er det noget med det kan være en god idé at stikke en skruetrækker mellem kæde og tandhjul når man spænder møtrikken igen, men er der en som lige kan præcisere metoden det gøres på?
Mvh
jun 2004
Følger: 1 Følgere: 168 Emner: 87 Svar: 3.246
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Du beskriver selv hvad man gør... Sæt noget i klemme mellem kæde og bagtandhjul og rul hjulet lidt så kæden er stram som en buestreng - og spænd så møtrikken på bagakslen. Det er ikke så faens meget der skal til.
Normalt forudsætter det at cyklen står på en baghjulsløfter, så man kan arbejde frit med det.
Pointen er at man skal være sikker på at man har optaget al den frigang der er mellem bagaksel og kædestrammere, så det ikke flytter sig første gang man giver gas.
sep 2020
Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 21
Nej, i instruktionsbogen er denne del ikke beskrevet.
2#
Takker! Jeg kunne godt regne ud det ikke var raketvidenskab, men ville bare lige være helt sikker
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 10 Svar: 636
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Og så skal man huske at de XX mm frigang der er i kæden, er når man sidder på MC'en.
sep 2020
Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 21
Så hvis der er foreskrevet 30mm slup er det med fører i sædet?
I bogen står at jeg skal sætte den på sidestøtteben og justere til 25-35mm slup uden fører på. Og følge mærkerne på bagsvingeren.
Men det jeg gør er at jeg har den på baghjulsløfter, har tilpasset en træklods på 30mm som jeg sætter mellem svinger og kæde midtpå, justere ind efter det og bruger min laser cat. Ifølge den er mærkerne på svingeren altså lidt off.
Det synes jeg selv er en fin udføring af jobbet og det var bare lige den del til sidst med at stramme kæden op med en skruetrækker, klud, whatever inden man spænder moment på møtrikken , som jeg godt lige ville høre fra jer andre
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 352
Når man så har spændt bagakslen, så er der noget VIRKELIGT galt hvis den kan blive trukket frem.
Juster kæden så der stadig er lidt slup når du sidder på cyklen. Bliver den for stram kan du mærke det i fodhvileren, osv. Det hele "hakker" lidt når du begynder at køre.
Så spænder du bagakslen helt. Og så kan man evt lidt spænde møtrikkerne på kædestrammere lidt til, hvis de er løse, så man ikke taber dem.
Nå ja - angående mærkerne på bagsvingeren. Drej kædestrammer møtrikken 1/4 omgang i hver side af gangen. Typisk skal de bare have 1/4 til 1/2 omgang.
Og hvis du har drejet 1/2 omgang i begge sider og hjulet var lige før så er det det nok også efter.
Tager 2 minutter hvis man ikke gør det kompliceret.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Derfor gør man det med det samme, som man rent faktisk KAN regne med kædestrammerne.
Det er dine kædestrammere som støtter hjulets position. Så jo de forhindrer hjulet i at flytte sig frem. Uden dem, så flytter det sig, til akslen støder mod noget.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 10 Svar: 636
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 352
Og kørt glade videre indtil de skulle justere kæden og så har opdaget at de manglede.
Jeg kender de første 2. På cykler med +100 Hk. Og nej, akslen havde ikke flyttet sig, de var ikke ramt af jordstråler og der var ikke råd i deres visdomstænder
Det ER bagakslen der holder hjulet, ellers har du ikke spændt det korrekt.
Jeg tilbyder hermed at køre en sæson uden møtrikker på kædejusteringen for at bevise at jeg har ret
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Kom med et godt argument for IKKE at være præcis med sin kædeopstramning, ved at bruge metoden med at sætte noget i klemme.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 352
Det lyder da som noget bøvl at justere, for så at forsøge at ødelægge justeringen ved at trække hjulet frem.
Jeg har justeret kæder i 30 år, uden lasermåler og ting i klemme. Og det har altid virket tilfredsstillende og uden problemer. Men hvis man selv føler det er rigtigt at sætte en skruetrækker i klemme, så skal man selvfølgelig bare gøre det. Og jeg skal da heller ikke afvise at et baghjul har været 0,005 grad skævt og at Valentino Rossi ville have bemærket det.
apr 2017
Følger: 22 Følgere: 43 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 327
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Sådan har jeg gjort de sidste 15 år, og det virker stadig nu og sikkert også fremover.
dec 2003
Følger: 3 Følgere: 274 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.800
Det har jeg ikke oplevet nogen former for ubehag med.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 37 MC-er: 2 Emner: 31 Svar: 358
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 352
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 149
jun 2004
Følger: 1 Følgere: 168 Emner: 87 Svar: 3.246
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 149
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 149
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 352
Nej - det underbygger præcist hvad jeg siger - de holder ingenting - ellers ville de jo ikke kunne være løse.
jan 2020
Følger: 13 Svar: 4
jan 2006
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 3 Annoncer: 3 Emner: 2 Svar: 19
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Jeg har også set aksler glide frem flere gange, når folk ikke havde trukket an til strammerne. De fleste gange bliver kæden bare lidt slappere, men en gang imellem ser man en bagsvinger blive savet halvt over, fordi kæden ryger af. Det var en Kawa ZX6RR baneracer - der var det hans kædestrammer som var skiftet ud med en anden type (fra bolt foran til bolt bagved - Valter Moto laver dem bl.a) og så knækkede strammeren, så akslen kunne glide langt frem.
Men nej - sådan er der et par stykker som ikke har prøvet at gøre det, og så er det en princip sag at pointere hvor latterligt de synes det er...
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 30 MC-er: 7 Emner: 53 Svar: 9.994
Nej fortsæt endelig som i altid har gjort. Og spred endelig jeres fantastiske viden på alle tilgængelige sociale medier.
Og skulle en ungersvend der har læst med, forlade cyklen i fart fordi kæden var til den lange side og akslen gik løs da momentnøglen måske ikke helt havde fattet 100nm. Så er det jo ingenlunde jeres skyld at knægten var en idiot.....
Det er INTET argument mod at sætte noget i klemme i kæden ved fastspænding. Alt kan bruges, det gør ikke opgaven besværlig eller mere tidskrævende. Det er alm teknisk logik at eliminerer slup. Bøj hovedet og accepter i er blevet klogere
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 13
Kør dog med kardan kan kraftigt anbefales ????
Det ikke nødvendigt at kommentere dette.;)
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 13
Jeg vidste du ikke kunne nære dig ??
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 10 Svar: 636
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 13
Man kan kun bruge den smiley over kommentar feltet.
2021 øøhh.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 263 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.035
Justering af kæde