{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.893 visninger | Oprettet:

Ny lov for mc støj hjælp {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen nu kommer der nye lov om motorcykler støj og der har jeg brug for jeres hjælp jeg har en Kawasaki zx9r fra 1995 hvor jeg har prøvet på at skaffe en original udstødning og det kan jeg ikke

så hvad skal jeg gøre men den lov der siger at en motorcykel ikke må larmer mere end de 90 db jeg har også været ude og kigge på 6 andre Kawasaki zx9r fra 1995 hvor der er original udstødning på og jeg har også været ude og køre på dem hvor jeg har kørt de 5 af dem til en syns mand hvor jeg hade en aftale med for at se om den kan holde sig under de 90 db med en original udstødning på og det kan ikke lade sig gøre de ligger fra 100 til 108 db så hvad skal jeg gøre

skal vi der har en gammel motorcykel der larmer mere end de 90 db ud og købe en ny motorcykel for at Holde loven

på forhånd tak

Kommentarer på:  Ny lov for mc støj hjælp
  • #1   3. okt Nej. Du skal bare skiften din potte ud til en der ikke er skåret ned i længden, om som har en dB killer i.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 267 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.160
    #3   3. okt Det er jo absolut ikke særlig svært at regne ud hvorfor din MC larmer for meget...

Den potte har på intet tidspunkt været lovlig at køre med, så du er en af dem loven er baseret på.

Smider du en E mærket potte på, som er i fuld længde, og som HAR en DB killer i - så er du på sikker grund.

profilbillede
  • #4   3. okt 90DB er vel også optimistisk. Det er vel kun 80DB iflg. dette her link, når maskinen er fra 1995. https://mff-dk.dk/nyheder-om-lovregler-for-motorcykler/23-udstoedningsstoej---hvor-meget-maa-jeg-og-hvordan-maales-det-/

• Sajmon ™

#5   3. okt #4 - Det står på maskinens mærkeplade hvor meget den må larme.

• Sajmon ™

#6   3. okt Og lige for at ridse op...

Din MC har alle dage larmet for meget med den der potte - lovforslaget er bare et nyt værktøj, som man giver kontrolinstansen så de kan fastslå det.

Der er ingen ændringer i lydniveauet.

• #7   3. okt Du er lidt ved siden af med artiklen... Altså den er rigtig nok, men de 80db er for euro4 motorcykler... Det begreb fandtes ikke i 90erne så den gælder vel som sådan ikke for dem.... Dog som Sajmon skriver er dit udstødning nok ikke lovligt efter gældende regler og har aldrig været det.
    Vi har vel lovgivning i forvejen om hvor meget og hvor lidt i forvejen, hvis jeg har forstået det rigtigt

• Sajmon ™

#8   3. okt #7 - Det er korrekt.

Loven om støj er allerede på plads - der bliver bare ændret på de værktøjer man har til at tjekke om den bliver overholdt.

• #9   3. okt For de motorcykler, som er omfattet af en typegodkendelse, kan man vel læse hvor meget den må støje på typegodkendelsen. Det er straks værre med ældre og importerede motorcykler, hvor der ikke er en typegodkendelse. Inden myndighederne ruller det store kontrolapparat ud, bør der være helt klarhed over hvor meget hver enkelt må støje.
    Svært ? Næ, myndighederne har oplysninger om alle indregistrerede køretøjer, så må de lave deres hjemmearbejde, inden de begynder at dele bøder ud.

• #10   3. okt jeg har ikke den korte potte på mere jeg har den her potte på med db killer i nu

profilbillede
  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 122
  • #12   3. okt den larmer 104 dB med db killer i og 9000 omdrejninger på motoren målet fra en meters afstand fra potten

• #13   3. okt #10
    Din potte er for tynd, der er ikke plads til den nødvendige mængde dæmperuld.
    Som Sajmon skriver. anskaf dig en E mærket potte, og sørg for den er pakket korrekt.

• #14   3. okt Hvorfor snakke måling ved helt 9000 omdrejninger?
    Hvad står der på type skiltet på din ged?

• #15   3. okt der står ikke noget på min mc

• #16   3. okt hvor skal det type skilt være hende

• #17   3. okt Gå ind på https://www.tjekbil.dk/
    Indtast din mc`s nummerplade og søg.
    Øverst på næste side finder du Teknisk info. Tryk.
    På den nye side bør du nederst kunne finde hvor meget din mc må støje.

• #18   3. okt der står ikke noget

profilbillede
  • Sajmon ™

#19   3. okt Typeskiltet sidder helt fremme på stellet på den ene side.

Det kan være du skal have de små dæksler af som sidder ovenpå sidekåberne.

• #20   3. okt støj på motorcyklen er måske ikke noget man skal gå op i men jeg tænker på at hvis jeg bliver stoppet og den larmer for meget bliver den jo kaldet til syn og vil dumpe syn fordi den larmer for meget, eller er det mig der er helt forkert på den ?

• #21   3. okt #18, så er det måske fordi den er for gammel. Begge mine cykler og min bil kan jeg finde derinde med støjgrænserne.

• Sajmon ™

#22   3. okt Jeg forstår ikke spørgsmålet.

Du kan blive kaldt til syn nemmere når den lov bliver vedtaget. Overholder den ikke kravene, så dumper den.

• #23   3. okt Hvis de nye regler bliver vedtaget, så sker synet ude på vejen. Er den ikke lovlig, så får du bøden. Om du så bagefter bliver kaldt til syn, ved jeg ikke.

• Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

#24   3. okt #23 Mon ikke man bliver nødt til at smutte i synshallen for at få sin nummerplade igen?
    Man får vel næppe lov til at køre videre på et ulovligt køretøj.

• #25   3. okt #24
    Spændende udlægning, men meget aktuel. Man kan da ikke først standse en mc, konstatere at den larmer for meget, for derefter at lade den køre videre.
    500 m længere henne, står 2 nye betjente, er det så bøde igen?
    Hvis den lov skal fungere, vil der på mange af landets rastepladser, blive parkeret en del uregistrerede motorcykler. Godt man har en trailer, og en lovlig udstødning.

• #26   3. okt Ingen ved jo om det betyder en kasseret mc eller en betinget godkendelse

• #27   3. okt En ulovlig udstødning tvivler jeg på vil blive betinget godkendt. Reglerne for betinget synet er blevet strammet meget op.

• #28   3. okt #27: korrekt, men vi kender ikke vilkår og konsekvens af et vejsidesyn endnu

• Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

#29   3. okt Lovforslaget er her: https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/5d9ccaf9-ff67-419e-aa47-e7db59867470/Udkast%20til%20lovforslag.pdf Der er både mulighed for at give kørselsforbud og for at blive eskorteret til et kontrolsted. Og bøder.
    For at det ikke skal være løgn, så er der endvidere mulighed for at de indkasserer et gebyr for vejsidesynet.

• Sajmon ™

#30   3. okt #29 - Fint. Det kan umuligt være en dårlig ting at der bliver indført konsekvens for lovbrud.

Tilfældige bøder er åbenbart ikke nok.

• #31   3. okt Hentede lige typegodkendelsen af min Yamaha på fstyr.dk
    Der står 89db ved 4250 omdrejninger. Og udstødninger med E-mærket, hvad de også er. Men det er jo en gammel 92er prut jeg kører på, men må jo være det der gælder???

• Sajmon ™

#32   3. okt #31 - Du kan godt regne med at det er de samme informationer som ordensmagten kan finde.

Så ja det må være det der gælder, siger jeg uden at være 100% sikker.

• #33   3. okt Nu er det sådan at hvis der kommer et direktiv eller regel/ny lov.
    Så har det altid været sådan at det der var i orden ikke ud af det blå ikke længere er tilladt... Et godt eksempel er sikkerhedsseler i biler. Der er ikke krav om seler i biler fra før 1970 (er ikke lige helt sikker på datoen) men det er derhenne af.
    Eller 30er knallertkørekort er et krav hvis du er født efter 1 jan. 1995. Født før det er det kun et krav indtil du er 18 år.

Bare 2 eksempler men sådan er det skruet sammen, så hvis et nyt støjkrav er 80db gælder det ikke for en der er typegodkendt i 1992 til 89db

• #34   7. okt Bortset fra at visse motorcykler er ulidelige at være i nærheden af, ingen nævnt ingen glemt, så er det regulær diskrimination at reglen kun gælder for motorcykler.

• #35   7. okt #34 Ville du hellere have periodisk syn ligesom for biler?
    Desuden kan bilister med larmende udstødning osv sagtens blive "knaldet".
    F,eks. https://politi.dk/nordjyllands-politi/doegnrapporter/bilister-i-aabybro-sigtet-for-larmende-udstoedningssystemer-som-resultat-af-maalrettet-patrulje/2021/03/03

• #36   7. okt Hvis man søger typegodkendelse for Kawasaki ZX-9R på fstyr.dk, så er den ældste der kan findes fra 1998

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 53
    #37   8. okt Du skal vel bare køre med de potter, den er typegodkendt med?

• #38   12. okt @35. Periodisk syn for MC har været oppe at vende flere gange, også i EU. FEMA har argumenteret imod det, ligesom andre organisationer. Det skyldes ganske enkelt at de fleste MC er hysterisk velholdte, og de dele der er af sikkerhedsmæssig betydning kan ses uden at man skal kravle ind under den. Der var ingen grund til at opfinde "vejsidesyn", for Færdselslovens §77 eksisterer stadig, og den omhandler ALLE køretøjer.
    Der var heller ingen grund til at opfinde "vanvidskørsel", for Færdselslovens §3, 4, 38 og 41 er der stadig, og de er straffelovens § 250 om at udsætte andre mennesker for fare også. Den slags lovgivning der er kun, for at politikere kan demonstrere handlekraft.

• #39   12. okt Helt enig Peter

• Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

#40   12. okt Vejsidesynet er ikke påstået lige opfundet. Der kommer, forhåbentlig, en udvidelse af lovgivningen for at imødegå et EU-krav om periodiske syn for alle køretøjer (minus cykler).
    Lovgivningen om vanvidskørsel er heller ikke blevet påstået nyopfundet, det er en opstramning af eksisterende lovgivning med en ny mulighed for konfiskation.

• #41   14. okt Det er nyt i dansk retspleje, at man straffer mennesker for noget andre har gjort. Det er også nyt at afhængigt af hvilket køretøj forseelse begås i/på, varierer straffen fra 10.000 til et par millioner for den samme forseelse.
    Hvis endelig man ville groft uforsvarlig kørsel til livs, kunne man sætte synderne i brummen et passende stykke tid. Modsvarende ville det så være udmærket, hvis hastighedsgrænserne passede til de aktuelle forhold.

• #42   14. okt Ikke helt rigtigt Peter K. Bendtner fik for nylig sin bil konfiskeret for brud på andre regler end vanvidskørsel. Hvis han havde kørt i en Skoda til 100.000 var det den, der var blevet nuppet. Nu var det tilfældigvis en Porsche til et par millioner.
    Tidligere på året hørte jeg en P1 debat om konfiskeringerne i forbindelse med vanvidsloven, og både de røde rabiate og de blå besindige var rørende enige om, at konfiskationer var den helt rigtige vej at gå.

• #43   14. okt #41: bøder for spirituskørsel er jo også svingene alt efter personernes indkomst. Men det mener du vel så også er forkert?

• #44   14. okt At tage bilen er da det eneste rigtig. Skulle de i stedet bag tremme, så er det alle os andre der skal betale opholdet.
    Alle ved i dag hvad der kan ske ved vanvidskørsel, så der er ikke brug for andre end de gældende regler.

• #45   14. okt #43
    Bøderne for spirituskørsel er nok det bedste bud på lige straf for alle vi pt har, når vi ikke snakker frihedsberøvelse.
    Stik modsat konfiskations straffen. Her kan det koste 5000000,- hvis betjenten får medhold i du kører væddeløbskørsel med 128kmt på en tom tom motortrafikvej. Hvorimod det kun koster 4000,- at hamre forbi landsby skolen med 150kmt kl 8,15 i en toyota carina fra 1988....

Det er noget så let at undgå begge scenarier. Men det er en skæv måde at straffe "kriminelle" på.

• #46   14. okt #45: Så du synes det er rimeligt, at direktøren der tjener 2 mio kr om året, der tages kl 02.00 om natten på en ton landevej i en rødvinsbrændert, straffes hårdere end kontanthjælpsmodtageren, der tages med samme promille kl 8:15 ved en skolevej?

• #47   14. okt #46
    Jeg ser rimeligheden i at den økonomiske straf er en ens procent af den kriminelles indkomst.
    Det beløb der får en arbejdsløs til at begå selvmord får ikke milliardæren til at trække på bæmunden.
    En månedsløn rammer stadig ikke ens da direktøren meget lettet kan undvære pengene end ham på SU.. Men det er det nærmeste vi kommer ens straf for alle..

• #48   14. okt #45
    Dem der køber bil til 5000000kr tjener oftest også x antal gange mere end dem der kører en gammel bil til 50000kr, så derfor syntes jeg det er fair nok.
    Jeg tror da jeg ville være lige så bitter ved at miste min gamle 335D som han var ved at miste sin Lambo, for mig med min indkomst er en gammel 335D rigtig mange penge at miste og derfor er der også større chance for at den soder til en bliver beslaglagt.
    Der er ingen INGEN der låner min bil og da slet ikke mine knægte når de bliver 18, jeg ved sku godt hvad der sker når bilen er kørt rundt om hjørnet.

Jeg forstår ikke folk har så vanvittig ondt af alle de rige mennesker der mister deres dyre biler, de ved de mister den ved vanvidskørsel og vælger at gøre det alligevel.

• #49   14. okt #47: Ham med en dyr bil, har jo oftere også en højere indkomst end ham med den den billige bil. Så der er jo sammenhæng der.

• #50   14. okt # 48+49

Måske,måske og hvis hvis hvis...

Det er en for sindssyg skævvridning, Direktøren har ikke måske en større løn... DET HAR HAN! Uanset om han kører i konens Aygo eller sin egen Lambo bør hans straf være ens.
    Så slipper vi for alle de uretfærdigheder konfiskation uvilkårligt medfører.
    Jeg er ligeglad om om vanvidskørsel skal straffes med 1 mds løn eller en årsløn, Bare vi finder et system hvor det er synderen der rammes. og alle syndere rammes personligt lige hårdt..

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#51   14. okt #50:
    Straffen ér jo ens:

Konfiskation af køretøjet, uanset pris.

At leasingselskaber leaser Ferrarier og Lamborghinier ud til åbenlyse kokainvrag, må de da stå til ansvar for!

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#52   14. okt # 46:
    Straffen er typisk en månedsløn for pågældende.

Vidste du ikke det?

• #53   14. okt #52: Det er jeg skam klar over. Men da de ikke har samme løn, er straffen jo også forskellig

• #54   14. okt #53: og det er den jo for at gøre det ens!

• #55   14. okt #54: men så er konfiskeringen af en bil jo også ens for alle ???????

• #56   15. okt #55
    Nej Jesper.
    Biler har ikke pr lov værdi der matcher chaufførens indtægt.

• #57   15. okt #56: ligeledes har ham med den høje årsløn ikke nødvendigvis et højere rådighedsbeløb

• Sajmon ™

#58   15. okt Men så lad os høre fra jer som er imod det her, hvordan man så skal gøre det.

Skal det være laveste, højeste eller et gennemsnit af fællesnævnere som bøden for vanvidskørsel skal sætte efter?

Personligt kan jeg ikke se et problem i at der er noget konsekvens ved at køre som en komplet idiot, og hvis det betyder at din ven får sin bil konfiskeret, skulle han have sikret sig før han lånte sin bil ud til en idiot.

Grænserne for vanvidskørsel er sat så højt at det kun KAN være en bevidst handling. Påstår man andet, bør man nok revidere sine evner bag rattet / styret betragteligt.

• #59   15. okt #57
    Rådighedsbeløb er slet ikke et issue her. En månedsløn svarer til det økonomiske tab der er ved en md i fængsel. Det er sådan vi straffer i vores del af verden.

Er enig meget langt hen af vejen. Men denne lov kommet til at koste samfundet en formue i papir. Og der kommer masser af muligheder for at slippe for straf. Vi ender alle med at skylde mere på vores køretøjer end de er værd. Så vinderen bliver advokater,banker og finansieringsselskaber.

Tror alle har forstået at de mener der skal straffes hårdere. Men det er sjældent set mere sjusket, ulige Og urimeligt..

• #60   15. okt Man kan jo også smide en fængselsstraf oveni - min. 1 år.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#61   15. okt Nu drejer tråden sig vel egentlig om støj, ikke om vanvidskørsel?

• #62   21. okt I mine øjne er beslaglæggelse helt skørt, og kan ramme(r) en masse mennesker som intet ulovligt har foretaget sig, ud over at låne/ lease/ leje sit køretøj til en anden.
    Det giver da meget mere mening at man vurderer kørertøjets værdi, og lovbryderen skal betale hvad kørertøjets anslåede værdi er i bøde.

Så er det også en opgave for staten at kradse pengene ind, og ikke et job for en civil at skulle forsøge at få pengene hjem hos den anden part. Plus miste sit køretøj med de følger dette kan have, potientielt miste sit job pga manglede mulighed for at komme på arbejde osv osv…
    Beslaglæggelse er i mine øjne tosset, men vi er bare i en tid hvor selv svenskerne kigger måbende mod Danmark og tænker nu kan de da ikke lave flere regler….

• Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

#63   21. okt Men det har da aldrig været uden risiko at udlåne sit køretøj - heller ikke selvom udlåner er helt uskyldig.

• #64   21. okt Det er værd at minde om, at hovedårsagen til loven om beslaglæggelse af køretøjer benyttet til "vanvidskørsel" især skyldtes en gruppe utilpassede mennesker, ofte i forbindelse med bandemiljøer og andre "alternative" kulturer. Hvis politiet var så heldige at pågribe dem havde de som oftest allerede mistet kørekortet, sandsynligvis en større stak ubetalte bøder, var ligeglade med truslen om fængselsstraf og bilen var ikke deres egen, men ejet af deres fætter, mor, onkel eller et leasingselskab, og dermed ikke konfiskérbar.

Én af sagerne, der især gav anledning til at sætte skub i den offentlige debat og lægge pres på politikerne, var dødsulykken på Langebro, hvor en betjent udenfor tjeneste, blev dræbt af en vanvidsbilist. (Ud fra min begrænsede viden om sagen selvfølgelig). Retfærdig eller ej er der ikke udsigt til at loven bliver ændret, eller blot lempet, foreløbig, fordi der er et bredt flertal for den.

• #65   i går kl. 11:10 Et af de seneste eksempler på lovens konsekvenser. Taxavognmand får bil konfiskeret fordi en af hans chauffører kører for stærkt:
    https://ekstrabladet.dk/krimi/taxavognmand-mister-bil-efter-vanvidskoersel/8923371

• Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

#66   i går kl. 11:45 Lovens konsekvenser?
    Mener du ikke konsekvenser af chaufførens handlinger?

#64 Det er vist tydeligt at det ikke kun er såkaldte utilpassede individer, der kører vanvidskørsel. Medmindre du kalder narkomaner og alkoholikere for utilpassede.

• #67   i går kl. 12:01 Ja hvis de ikke var her var det slet ikke nødvendigt med alle de sindsyge love og tiltag som jo også rammer ganske almindelige mennesker fordi vi har en flok berøringsangste skvadderhoveder af nogle politikere der ikke tør tage fat om nældens rod !
    Her i byen snakker de nu også om at sætte overvågningskameraer op rundt omkring i byen fordi en araber familie har overfaldet en anden araber familie, satme en trist udvikling for vores land ! smiley

• #68   i går kl. 12:26 Et andet smukt eksempel: kulturberigerne kører som nogle sindsyge ned af Vollsmoseallé og det snakkede vores klaphatte af nogle politikere meget om og det blev besluttet at man skulle have faste kamaraere sat op til at blitze fartsynderne, men kamaraet blev ikke sat op på vollsmoseallé, argumentet er at de ødelægger det og sådan et kamera er pisse dyrt smiley …det er så dumt at man ikke ved om man skal grine eller græde !

• #70   i går kl. 13:16 Nu er kameraet sat op på en ligegyldig stille og rolig vej i en forstad og så får Hr. og Fru Jensen lige en hilsen hvis de kommer til at køre 55 når de er på vej i Netto smiley

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#71   i går kl. 18:46 Støj fra MC er har helt skiftet spor?

Kommentér på:
Ny lov for mc støj hjælp

x