{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
690 visninger | Oprettet:

Ideer til tur i skandinavien sammen med nogle venner {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Jeg vil gerne tage mine fransk mc venner på en 10 dags tur i Skandinavien i løbet af maj/juni/juli.
Så har jeg tænke på 2 muligheder. 1 er til Imatra i juli måned. Jeg har set datoerne men ingen hjemmeside eller oplysninger endnu.
Den anden kunne være en tur til Nordkap.
Hvad siger I til det?
Er der bedre steder?
Er der nogle ting man skal se/lave på vejen dertil?
Er der nogle rute(r) man skal køre på?
Vi er ca. 55 år gammel, nysgerrige, kan tåle lidt af hver og kan godt lide stille og rolig folk!

Venlig hilsen

Kommentarer på:  Ideer til tur i skandinavien sammen med nogle venner
  • #1   13. jan Nordkap og retur på 10 dage er ret ambitiøst, hvis i vil andet end at køre......

• #2   13. jan Som nævnt, Nordkap på 10 dage er meget.
    Jeg ville planlægge en tur op gennem Jylland, med færgen til Norge og køre en rundtur i den øverste del af syd Norge.

• #3   13. jan Færge til Kristiansand fra Hirtshals,op gennem Telemark mod Hjerkin,sydover igen gennem Østerdalen og så til Gøteborg for at nå færge til Fredrikshavn.
    Brug telt og sovepose,det er allemandsret i Norge.
    Særlige steder på vejen:
    Kongsberg med jazzfestival og sølvminer
    Notodden med bluesfestival
    Seljord med en af verdens to indsøormer
    Rjukan med Tinsøen og tungtvands historik
    Så kommer vildmarken mod Hjerkin
    Otta med skiferproduktion
    Så er det Østerdalen eller Gulbrandsdalen sydover
    Hvaler udenfor Fredrikstad er et vakkert sted
    Så vejen mod Gøteborg går hurtig,efter Gøteborg er motorvejen særdeles monoton så tag til Jylland fra Gøteborg
    Det var ti dage.....god tur.

• #4   13. jan Tak for jeres svar.

Hvor lang tid, skulle vi tage, hvis nu vi vil til Nordkap uden stress?
    Specielt tak til dig Thorgeir! Det er en fin plan.
    Jeg tjekker lige med datoer til de forskellige arrangementer.
    Har I brug for fif til Frankrig, er I velkomme at spørge!

Venlig hilsen

• #5   13. jan Ja gerne....jeg skal besøge nogle venner i Granville til sommeren;fra Lolland.

• #6   13. jan Nordkap er en tur på minimum 5300 km på landeveje og små færger afhængig af ruten, atlanterhavs vejen skal man vel have den ene vej. 14 skulle være muligt, men ikke tid til en masse afstikkere.
    Thorgeir`s forslag lyder som lige i øjet, jeg ville bare vise dem lidt af Danmark også, hvis de ikke allerede kender det.

• #7   13. jan Hej Preben

Den ene har været der flere gange, så finder vi ud af det, når vi kommer så langt. Det kan være at vejret spiller også sin rolle, når vi kommer så langt!

• #8   13. jan tja tog selv Nordkap og retur på 6 dage,

• #9   16. jan I kan sagtens køre til Nordkapp og retur på 10 dage. Jeg gjorde det på 5 dage tilbage i midten af 90'erne på en XT 600...
    Sagen er bare den, at hvis I gør det på så kort tid, går I glip af en masse, da I i så fald skal holde jer til de større veje.

Jeg kørte til Nordkapp igen i 2010 - der brugte jeg 3 uger på turen, og det var absolut ikke for meget. Det er især turen igennem Norge, der kan gøre en tur til Nordkapp til en unik oplevelse.
    I den sydlige del af landet er der flere spektakulære veje, som f.eks. Lysebotn, Ørnevejen og Trollstigen. Længere mod nord må man ikke snyde sig selv for vej "17" - den 600 km lange gamle kystvej - samt Lofoten.

Hvis I kun har 10 dage og vil til Norge, vil jeg anbefale, at I dropper Nordkapp og fokuserer på de mange fede veje længere mod syd.

Alternativt kunne I også køre rundt om Østersøen - der passer 10 dage fint.

• #10   21. jan Tak for jeres input alle sammen, nu skal jeg bare købe et kort fra Norge og lave vejen med snor og nål!
    Jeg håber at vejret bliver ok, fordi vandrehjem virker godt nok dyr!
    Thorgeir jeg skriver til dig.

Have en god dag
    Venlig hilsen

• #11   25. jan Jeg har kikket på priser for vandrehjemme, hvis vejret er skidt.
    Jeg er væltet ned af stole og slå mig rigtigt hårdt på hovedet, når jeg har set priserne!
    Kan det passe, at det koster 500 kr. pr. nat og pr. person?
    Det svarer til 400 Danske kr.!
    Er værelserne guld belagt?

Venlig hilsen

• #12   25. jan Det er rigtig nok.
    Ja de er guld belagt.
    Prøv at skaffe dig nogle kontakter som måske kan være behjælpelig med beskyttelse mod dårlig vær.

• #13   25. jan Hytter er noget billigere end vandrehjem i Norge - og standarden er typisk høj.

- men generelt er Norge et meget dyrt land at besøge!

• #14   28. jan Jeg prøver at bruge routeyou.com til planlægning af turen, men jeg kan hverken finde Ørenvej, trollstigen eller vej 17.
    Kender I til en software, hvor jeg kan finde den slags oplysninger?

Venlig hilsen

• #15   28. jan Hej.
    Det kan være at veje som er lukkede om vinteren ikke er omtalet på denne årstid.
    Prøv:
    NAF Ruteplanlegger,den er ok,men også der vil du møde nogle udfordringer.
    Om I kører Trollstigen,så gør det opover,det giver størst glæde og mindst nerver på.
    Udsigten fra den gamle mødepladsen for busser på vej over fjeldet (på Ørneveien) med udsigt over Geirangerfjorden er et must.
    Thorgeir W.

• #16   31. jan Så har jeg lagt den første rute på routeyou.com.
    Ruten hedder Kristiansand - Göteborg
    Brugernavn : meuzeu
    Link: https://www.routeyou.com/fr-no/route/view/5044456/itineraire-a-moto-de-tourisme/kristiansand-goteborg

Hvad med færger?
    Der er mange af dem og jeg kender ikke til de billigste som transporterer motorcykler.

Venlig hilsen

• #17   31. jan Det er ca.½ pris om du forhåndbestiller ,sammenlignet med at købe på kajen.

• Karsten N
    Karsten N Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #18   8. feb Her er en side om touring i Norge med tilhørende videoer.
    Kig bl.a. under fanen "National Tourist Routes"
    www.MC-touring.no
    God fornøjelse !

• #19   8. feb Det skal jeg nok gør i løbet af weekenden! Tak for det Karsten!

Venlig hilsen

Kommentér på:
Ideer til tur i skandinavien sammen med nogle venner