{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.372 visninger | Oprettet:

Afgift til SKAT {{forumTopicSubject}}

Hej
Har planer om at ændre min R65GS fra 27hp til 45Hp samme cc. kun topstykke, stempel, knast og kaburatorer monteres fra en R65/33kw.
Skal derefter til syn og anmeldes til SKAT.

Nogen i forum der har erfaring med afgift for de “nye 18 heste”.

MC’en er fra 1990 millitærmodel med afgift betalt

Mvh
Hans-Henrik

Kommentarer på:  Afgift til SKAT
  • #1   10. jan Hvis det er samme stel, så burde der ikke være problemer i det.
    Jeg har gjort en del i det i biler, hvor der skulle hentes tilladelser hjem til hvad chassiet/ karosseriet er godkendt til af max hk, og nm.
    Men her lyder det som det er samme stel der bliver brugt.
    Men hvad afgiften vil blive kan jeg ikke svare på.

• #2   10. jan Tak for svar Martin. Typegodkendelse på 27 og 45/47hp er samme, er undersøgt på synshal, på nær et lidt større fordæk på “store” model.

• #3   10. jan Oh wow, den motorcykel har du haft i noget tid. Den ser meget flot ud (på dit galleri)

• #4   10. jan Jeg forstår ikke hvorfor du vil ulejlige skat med den slags, for det første er der ingen der kan se forskel, og for det andet vil jeg tro at den med 27 hk er en droslet udgave. Tyskerne havde/har noget med forsikring der skiller ved 27 hk, og jeg kan sagtens tro at militæret har ment at den var mere holdbar med mindre hk.

• #5   10. jan Måske kan du ikke se forskel, men man kan mærke forskellen.

• #6   10. jan Dalle du skal ikke lytte til tom. Du burde bare blokere ham. Der er ingen der gider at have hans dårlige kommentarer.

• #7   10. jan #6 Og du bliver bare ved med at være det gode eksempel, ikkda??? Det ser ud til at du har slettet sporene af dine sidste fantastiske planer, så nu er du nødt til at fortsætte dine nedladende personangreb i andre uskyldige menneskers tråde! Stakkels lille dreng, jeg får næsten ondt af dig, men kun næsten!

• Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #8   10. jan Det er vidst ikke lige til. Læste et sted at BMW kun havde lavet ca 1500 27 hk R65 GS'ere, og at det er mere en bare en drosling af den kraftige model, da der er en del komponenter der skal skiftes.

• #9   10. jan Tak til Tom og Mathis
    Tom har ret, har været leder af et millitærlager med reservedele til netop min model, og den er neddroslet primært for at “de unge mennesker” ved milli. måtte køre på lille kort samt HOLBARHED.
    Jeg har valgt at gå linen ud med afgift, både p.g.a forsikring ved event. uheld samt senere salg.??

• #11   10. jan Til Morten
    Ja en del komponenter og hyggeligt arbejde samt “midler”, men mener det er ulejligheden værd??

• #12   10. jan #9 Jeg er sikker på at den er typegodkendt med "mange hk", at den så efterfølgende er droslet, har ingen indflydelse på afgiften. Men på den anden side hvis skat er involveret kan man ikke være sikker på noget smiley

• #13   10. jan Ja Tom SKAT’s veje er uransaglige ??

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 246 MC-er: 13 Annoncer: 2 Emner: 123 Svar: 19.191
    #14   11. jan Jeg tror ikke du skal regne med at der overhovedet skal betales afgift af den, da den model jo er typegodkendt med de 45hk, men det er altid en god ide at spørge dem alligevel - så har du dit på det rene.

Hvis jeg var dig, ville jeg smide en mail afsted til www.autoconsult.dk og spørge dem - de kan helt sikkert give dig et endegyldigt svar.

• #15   11. jan Tak Sajmon det vil jeg gøre.

• #16   11. jan Sålænge du ikke skifter motor, eller øger kubik størrelse, må du øge hk, så meget du vil.

• #17   11. jan #16 øge hk så meget man vil. Den er jeg ikke helt enig i.,, ved ikke om det stadig hedder maks 20% det gjorde det i gamle dage.

• #18   11. jan #17 Den 20% regel findes stadig, men hvis den er 45hk original kan han jo stadig øge den med 20% mere end de 45hk.

• #19   11. jan Så Dalle, hvis den er typegodkendt med 45hk, kan du jo (lovligt) få op til 54 heste

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 246 MC-er: 13 Annoncer: 2 Emner: 123 Svar: 19.191
    #20   11. jan #17 - Der er ingen øvre grænse for effekt hvis man beholder den originale motor.
    Køretøjet skal selvfølgelig være egnet, og der skal dokumenteres for emission og støj, men det er en sag for synshallen og færdselsstyrelsen.

Skat er ligeglade med tuning af original motor, som #16 siger.

• #21   11. jan #18: Den har 27 HK originalt.
    Selvom begge motorer hedder R65 er de forskellige. Der er ikke bare tale om en neddroslet motor. Basalt set er 27hk versionen et miks mellem R45 og R65 motorerne

• #22   11. jan Turbo sæt kompressor osv. Er det lovligt det jo stadig en original motor i de fleste tilfælde.

• #23   11. jan #22 JA TURBO OG kompressor, er fuldt lovligt, bare ikke på knalleret, # 16 & # 17 20 % Er kun uden original motor, som Sajmon siger,

• #24   11. jan Så enkelt er det altså ikke. Der er flere ting der skal opfyldes for at kørslen er lovlig.
    Her reglerne for bil, som helt sikkert i stort omfang også gælder for mc-er:
    https://www.fstyr.dk/DA/FAQ/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

• #25   11. jan Turbo og kompressor er fuld lovlig???
    Har du tjekket ordentligt op på sagen. Inden du begynder at spille professor??
    Hvis der bare var så nemt havde alle jo nok gjort det.

• #26   11. jan Det er bestemt ikke lovligt at efter montere nogen form for tryk ladning.
    Det er grundet man kan ikke dokumentere for effekt og nm, og forurening.
    Rullefelts attest er ikke nok nej.
    Tro mig jeg har arbejdet meget i det på biler, og reglerne er da helt sikkert det samme for motorcykler.

Der findes dog nogle få type godkendte trykladnings sæt der kan købes, incl chip. der så kun er godkendt lige til den model man køber.

Et karosseri er type godkendt til et max antal hk og nm. og ved skift til større motor må den ikke overskride den grænse, faktisk heller ikke hvis det er under de ellers "lovlige" 20%

HVIS man vil følge reglerne smiley Men det er UMULIGT ang tuning her i danmark.

• #27   12. jan #26 Er det overhovedet muligt at følge regler? Det korte svar: Nej. Alle kører for hurtigt en gang imellem, og mange har en ulovlig udstødning på fordi at den "larmer for meget". Tror ikke at der er nogen der opdager at man har opgraderet motoren med nogle få hestekræfter mere.

• #28   13. jan Når Loven er grundløs, eller forstålig, er det tilladt at overtræde den.

• #29   13. jan Jeg havde sgu også bare ændret den, uden at sige det til nogen. Enten er den allerede godkendt med 45 hk, og hvis den ikke er, ville jeg være ligeglad smiley

• #30   14. jan Det vil jeg nu også sige, det kan jo umuligt ses.
    Og det er jo heller ikke fordi du er igang med bygge en vild racer.
    var du igang med at bygge en R1 motor på istedet med 200 hk var det lidt noget andet.

Men jeg ville nu godt kunne li tanken alligevel smiley

• Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 46
    #31   16. jan Hvis du bygger motoren om fra en R65 27hk til en R65 45hk, så er der tale om et modelskifte og der skal synes og betales ny afgift. Færdig arbejde. Sådan er reglerne.
    Hvis du derimod "tuner motoren", så den bare lige får 45 hk, så er skat lige glad. Du skal blot overbevise synsmanden om, at stel, hjul, affjedring og ikke mindst bremser matcher de 18 ekstra heste.
    Husk at få skrevet på regisyreringsatesten, at motoren er tunet (- ikke ombygget til en anden model.)

• #32   16. jan #31 eller man kunne også bare lade være med at fortælle det til nogen og bare køre uden at nogen opdager det.

• #33   16. jan hej Delle
    jeg mener ikke der var nogen sær-regler for kørsel på mc før 1996! så det var vel nærmere en tanke fra forsvarets side om at materiellet kunne holde lidt længere hvis motoren blev neddroslet! jeg kørte i min tid Pmv som også var droslet ned til en fart på ca 40 miles. på en øvelse i tyskland havde jeg en reparation på Pmv`en og fik den udleveret uden begrenserne monteret og kunne nu køre over 60miles (90 km) ganske sjovt indtil den smed et bælte på isterød vejen og havnede i soveværlset på en villa (ingen personskade) dette måske bare en god pointe til at få papirene i orden ved en så stor motorændring vh. frank

• #34   23. jan Mange tak for de gode råd og svar, alt er taget til efterretning og jeg rykker videre.

Kommentér på:
Afgift til SKAT