Udskiftning af kobling

Tilbage til Udskiftning af kobling

Udskiftning af kobling - Lucas stålplader til kobling billede 1
Udskiftning af kobling - EBC Street Racer friktionsplader af Kevlar billede 2
Udskiftning af kobling - Først tømmes alt olien af cyklen via bundskruen i bundkaret. På en FZR 1000 er det den store bolt som sidder ved støttebenet.

Så skruer man alle skruerne af koblingsdækslet som vist på billedet her, og vipper til sidst koblingsdækslet forsigtigt af. Det kan godt sidde lidt fast... billede 3
Udskiftning af kobling - På min model sidder der 6 koblingsfjedrer som vi skal have skruet af. Jeg vælger altid at skrue dem af en efter en, overfor hinanden. billede 4
Udskiftning af kobling - Når de er skruet af, løftes det yderste af koblingen forsigtigt af. billede 5
Udskiftning af kobling - Vær opmærksom på at man ikke taber den første koblingsplade inde bag ved, da den godt kan hænge fast... billede 6
Udskiftning af kobling - Hvis du kan se rullelejet som vist her, så sidder der en skive fast på den yderste del af koblingen. billede 7
Udskiftning af kobling - ... som ses her...

Den plejer jeg bare at tage af og sætte hen på rullelejet igen så den ikke bliver væk. billede 8
Udskiftning af kobling - ...Sådan her..

Derefter løftes alle kobling stålplader og friktionsplader forsigtigt ud. De inderste kan godt være svære at få fat på. Der bruger jeg en skruetrækker i hver side af pladerne og vipper stille og roligt ud. Pas på ikke at vride i dem.. billede 9
Udskiftning af kobling - Her fandt jeg så fejlen på hvorfor min kobling føltes så skrattende når jeg satte igang. 2stk knækkede friktionsplader. Grunden til fejlen beskrives senere... billede 10
Udskiftning af kobling - Stålpladerne må ikke være misfarvede. De skal have en ren stålfarve som vist på billedet. Hvis der er blå, lilla, eller sorte farver, så er de brændt af pga overophedning og skal skiftes ud. Disse er gode nok, men jeg skifter dem ud alligevel og gemmer de gamle. billede 11
Udskiftning af kobling - De nye friktionsplader skal smøres ind / dyppes i den olie du nu skal køre med, inden de monteres. Ellers risikerer man at brænde dem af ligeså hurtigt som de kommer på. billede 12
Udskiftning af kobling - Så monterer du en friktionsplade først. billede 13
Udskiftning af kobling - Stålpladerne har en skarp kant og en "rund" kant. De er begge skarpe nok til at kunne give dig en dyb flænge i fingeren så pas på. Forsigtigt mærker man på kanten på begge sider. Den skarpeste kant SKAL vende ud mod dig når den sættes ind i koblingsskålen. Dette er VIGTIGT, da olien kommer indefra og bliver sprøjtet ud og hvis den runde kant ikke vender ind ad, så smøres koblingen ikke ordenligt og det kan have følger. Præcis som det skete med min her. Stålpladerne var monteret så nogle af dem sad rigtigt, og nogle andre forkert. Det er "NEED-TO-KNOW" !!! billede 14
Udskiftning af kobling - Skiftevis monteres stålplader og friktionsplader til der ikke er flere. Det er meget vigtigt at der ikke sidder 2 ens plader ved siden af hinanden. Stål - friktion - stål - friktion osv osv... billede 15
Udskiftning af kobling - Den sidste plade monteret, er en friktionsplade. Hold øje med at rullelejet med skiven stadig er monteret... billede 16
Udskiftning af kobling - Den yderste del af koblingen sættes på.
HUSK at kig efter de to huller som er peget ud med tommelfinger og pegefinger på billedet. Den skal monteres så hullerne er over hinanden. billede 17
Udskiftning af kobling - De nye fjedrer sætte på plads i hullerne. billede 18
Udskiftning af kobling - Og boltene skrues i. Spænd dem over kryds som vist på billedet, og ikke alt for hårdt. Brug evt en momentnøgle hvis du ikke helt er klar over hvor hårdt man skal spænde. De skal selvfølgelig ikke sidde løst, men heller ikke spændes så hårdt at det går over gevind. billede 19
Udskiftning af kobling - Der sættes en ny pakning mellem motor og dæksel. Den gamle kan ikke genbruges, og flydende pakning kan ikke anbefales! Boltene spændes forsigtigt over kryds som peget ud på billedet, hele vejen rundt. Spænd helst over flere gange.

Inden der fyldes olie på motoren, så kig lige efter om man har husket at skrue bundskruet på plads igen. Det er surt show at fylde 3 liter dyr olie på, og bagefter finde ud af at det hele ligger på ens sko...

Vær opmærksom på at olien du fylder på er JASO MA godkendt da koblingen ellers hurtigt kan begynde at glide. Bilolie er fy-skamme... Aldrig på en motorcykel med vådkobling...!!!

Når motoren startes op første gang, så start den op med koblingen trukket. Sæt maskinen i gear, og "fil lidt på koblingen" så eventuelle urenheder lige kan blive skyldet / gnedet af pladerne...  Så er du good-to-go :-) billede 20
Annonce