Triumph Tiger 1050 ABS [Tidl. motorcykel] 2008

1.896 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

JesO
Mand | 65 år | Oprettet: 27. dec 2013
Du følgerFølg ikke

Triumph Tiger 1050 ABS

Årgang:
2008
Motor:
3-cylindret 120 graders 4-takts rækkemotor med dobbelt overliggende kædetrukket knastaksel. 1050 ccm og 4 ventiler pr. cylinder.
Nissin elektronisk multi-point indsprøjtning via 46mm spjældhuse.
6-trins gearkasse og kædetræk
Hestekræfter
125 HK v/ 9450 o/min.
104 NM v/ 6200 o/min.
Fælge
For: 3,50x17 alu
Bag: 5,50x17 alu
Dæk
For: Metzeler Roadtec 02, 120/70ZR17
Bag: Metzeler Roadtec 02, 180/55ZR17
Topfart
Fabriksopgivet til 225 KM/T
Tuning
Motoren "åbnet" i topstykket, således at den har indsugning som en Tiger 1050 Sport, og samtidigt forsynet med KN-luftfilter og Akrapovic udstødning.
Derfor ca. 125 HK/104 NM i stedet for 115 HK/98 NM, som cyklen er født med fra fabrikken.
Har været på rullefelt og er målt til reelle 114,6 HK på baghjulet.
Styling
Håndbeskyttere m/ LED lys, MRA touring vindskærm, motorbøjler, Crash-pads og justérbart bremse- og koblingskreb.
Den originale forbremsemaster har jeg nu udskiftet med en Radial-master og bremseklodserne udskiftet med SBS klodser. Denne "øvelse" har virkeligt forbedret bremse egenskaberne og følelsen af bremsen.





Ekstraudstyr
ABS bremser, varmehåndtag (begge dele var tilvalg v/ køb) og original Triumph tanktaske og bagsæde taske.
Motorcyklen er blevet monteret med et sæt TRAX ION alutasker og en ATLAS fart fastholder. Dette nåede jeg inden vores "mini-tur" til Villa Löwenhertz i September måned, som blev det tur sydpå, som 2020 tillod pga. Corona-en !!!!!
Bemærkninger
3/5-2025 - SOLGT... Til en ung mand, som nu kan nyde denne Drømmecykel. Og jeg nedscalerer til en Tiger 660 Sport...

2020: Denne rigtigt fede All-Roader skal være min nye touring/rejse motorcykel, så jeg kommer til at sidde helt opret.
Ducati ST4S-eren går dermed på pension og er solgt.
Denne All-Roader har en kørestilling , som man kender fra diverse All-Roadere, Adventure og GS modeller, og det er bare SÅ behagelige, når man kører langtur.
"Perlen" i denne motorcykel er helt klart motoren. For f..... hvor den kører godt -- OG trækker som et lokomotiv.
Jeg har kørt på den nogen uger nu og kommer til at udskifte affjedringen, for køreegenskaberne er overhovedet IKKE som på Ducati-en. Men jeg forsøger at opgradere med fuld justérbar Hyperpro affjedring, så køreegenskaberne kan skærpes.
Original affjedringen er simpelthen for blød og komfort agtigt til min smag, og mangler justeringsmuligheder...
Men når det kommer på plads, hersker der ingen tvivl om, at jeg bliver RIGTIGT glad for denne motorcykel, for den kører overordnet set bare så godt.
De monterede Bridgestonedæk er udskiftet til Pirelli Angel GT.

1/5-20. : Affjedringen er blevet opgraderet med HYPERPRO fuldt justérbar affjedring for- og bag. Herunder udskiftning til Progressive fjedre i forgaflen.
Denne affjedring er nu justeret ind - OG HOLD DA helt op, hvor dette har gjort en forskel.
Man tror simpelthen ikke, at der er tale om den samme motorcykel.....
Den kører bare helt anderledes "Præcist" nu, så cyklen nu kører næsten lige så skarpt som mine tidligere Duc-er.

8/2-21: 2. sæson - Jeg har nu købt en komplet Tiger Sport mono-bagsvinger m/ fælg og så vil jeg opgradere resten af motorcyklen til Tiger sport specifikationer, således at det ikke blot er motoren, der er opgraderet.
21/3-21: Triumph Tiger Sport Replica - Så er mit projekt færdigt. Tigeren er nu ombygget med mono bagsvinger og fælge i sortlakeret. Fælgene skal blot lige have monteret blå fælg stripes, når disse kommer.
Ombygningen kan anbefales, da det i den grad opgraderer motorcyklen i visuelt udtryk.
Og så var det faktisk næsten plug and play. Eneste tilkøb jeg måtte lave var bageste bremsekaliber, da den er "spejlvendt" i forhold til den der anvendes på Tigeren med normal bagsvingeren..
--OPDATERING: Har været ude at køre i dag.
Tigeren satte ABS fejl. Det viser sig, at det knap er plug and play, da bageste ABS ring på Tiger 1050 Sport har 72 impulshuller, mens Tiger 1050 har kun 60 impulshuller.
Denne forskel på 20% er ikke lige ABS modulets livret.
--Jeg har fået monteret en Laserskåret ABS ring med de 60 impulshuller, så nu virker alt bare som det skal....

2022: 3. sæson, blot med nye dæk, Pirelli Angel GT2. Ellers fungerer alt som det skal..


2023: Status er, at jeg nu kører ind i 4. sæson med denne Tiger. Det er ganske usædvanligt for mig, at have en tur-motorcykel så laaang... tid. Men jeg må indrømme, at jeg er blevet så forelsket i Tigeren, at jeg pt. ikke ved, hvad der kan/skal erstatte den...
Nyt sæt Pirelli Angel GT2 monteret - Ellers ingen ændringer.

2024: Og jeg fortsætter bare på denne skønne motorcykel - Nu 5. sæson !!!!!
Stadig ingen kandidater, som jeg har ønske om at skifte til ? Så.....
--Der er forøvrigt lige et par nye billeder med fælgstripes og originaludstødningen, som jeg har monteret pga. E-mærkningsproblematikken. (Vejsidesyn og støjmålinger)
E-mærkningen på min gamle Akrapovic er en metal folieklæber, som er faldet af. Så derfor originaludstødning på ..
Og så er der monteret nye dæk igen. Denne gang den nye Metzeler Roadtec 02.

2025: Nu 6. sæson....!!!!
Blinklygterne er opgraderet til de nyere lidt mere elegante originale LED-blinklygter. Forgaflen pakket om pga. utætte pakdåser. Så nye pakdåser og frisk olie i forgaflen.
Metzeler dækkene sidder stadig på, da der ikke blev kørt overbevisende mange kilometer sidste sæson, så dækkene kan nok klare 5-6000 km mere.
MEN bliver dette sidste sæson ....???
Nu må vi se, når jeg får prøvet den nye Triumph Tiger Sport 800 eller Tiger Sport 660, som kommer til denne sæson.
De er begge mindre, lettere, og med god motorydelse (81/115 hk) og standard monteret bla. m/ elektronisk fartpilot og Quickshift. Det lyder tiltalende....... Sååååå........
Kommentér på:
Triumph Tiger 1050 ABS
Annonce