Suzuki GT 750 A [Tidl. motorcykel] 1975
1.680 visninger
|
Oprettet:
Suzuki GT 750 A
Årgang:
1975
Motor:
3-cylindret vandkølet 2-taktsmotor. Boring: 70 mm. Slaglængde: 64 mm. Slagvolumen: 738 ccm. 3 stk. Mikuni vacuum karburatorer.
Hestekræfter
Maks. effekt: 70 hk / 52 kW ved 6500 o/min.
Maks. moment: 83 Nm ved 5500 o/min.
Maks. moment: 83 Nm ved 5500 o/min.
Fælge
For: 2.15x19 rustfri fælgbane i DID stil. ( udseende som de originale)
Bag: 2,50x18 rustfri fælgbane i DID stil.
Begge fælgene er med nye eger, også i rustfrit.
Bag: 2,50x18 rustfri fælgbane i DID stil.
Begge fælgene er med nye eger, også i rustfrit.
Dæk
For: 3,25x19 Michelin Pilot Activ
Bag: 4.00x18 Michelin Pilot Activ
Bag: 4.00x18 Michelin Pilot Activ
Topfart
Fabriksopgivelse: 190 km/t.
Tuning
NEJ DA ! Ingen tuning på sådan en klassisk veteran. Knikser tændingen dog udskiftet med et elektronisk anlæg. Det giver bare så meget bedre motorgang og nemmere justering.
Juni 2021; Jeg har monteret en Powerdynamo generator, da den oprindelige er "udbrændt", så der var så lidt lade-overskud tilbage, at jeg ikke kan køre med lys, da jeg så løber "tør" for strøm, så ikke engang tændingsanlægget kan fungere.
Jeg havde en smule problemer med at finde generatoren, da det viser sig, at Tjekkiske VAPE, som hele tiden har produceret PowerDynamo anlæggene, har købt de oprindelige Tyske udviklere af Powerdynamo ud.
Så virksomheden og produkterne kendes nu under navnet VAPE, som I kan finde under www.vape.eu
Juni 2021; Jeg har monteret en Powerdynamo generator, da den oprindelige er "udbrændt", så der var så lidt lade-overskud tilbage, at jeg ikke kan køre med lys, da jeg så løber "tør" for strøm, så ikke engang tændingsanlægget kan fungere.
Jeg havde en smule problemer med at finde generatoren, da det viser sig, at Tjekkiske VAPE, som hele tiden har produceret PowerDynamo anlæggene, har købt de oprindelige Tyske udviklere af Powerdynamo ud.
Så virksomheden og produkterne kendes nu under navnet VAPE, som I kan finde under www.vape.eu
Styling
Nej ! -- En veteran skal i mine øjne holdes så original som muligt. Den må gerne have tidssvarende patina, så man kan se den har levet et liv...
Men ingen ombygninger
Men ingen ombygninger
Ekstraudstyr
Kun den originale crome håndbøjle bag om sædet.
Bemærkninger
---SOLGT--- Min fine gamle "vandbøffel" er røget til Sønderjylland. Solgt da jeg skal bruge lidt penge på en Moto Morini 3½ Strada, som er kommet til salg - Nu skal sådan en prøves.....
Så kom jeg gennem restaureringen af denne fine gamle GT "Vandbøffel", som jeg købte allerede i juni måned 2019.
Den så forfærdelig ud, men den var intakt, komplet og kørende. Dog ombygget med Suzuki GS dele, så den fremstod meget uoriginal med forkert baglygte, plastic bagskærm og "anderøvs" sæde, samt forkert instrumentering.
Alle original delene har jeg fundet i god stand på bla. Ebay og så bygget cyklen tilbage til original stand.
Desuden har den fået nye fælgbaner og eger i rustfrit, da de gamle hjul var en del rustne og afskallede i cromen. Og så har den fået komplet nyt ledningsnet. Det gamle ledningsnet var så klippet, splejset, klistret og ukorrekt i farvekodningen, at det simplethen måtte flås ud og byt til nyt...
De malede dele var penselmalet med matsort maling. Det så forfærdeligt ud.
Det hele er blevet slevet i bund og omlakeret i Maui Blue Metallic og stafferet korrekt op igen.
Modellen er en GT750A, det vil sige modelårgang 1976, men cyklen er bygget, solgt og indregistreret 1. gang i november 1975.
I dag, 31/5-2020, er den gamle dame så kørt af liften og ud i solen. Startede i første hug.
Så nu er jeg glad. Mangler blot at modtage veteran nummerpladen, som er bestilt.
Så skal jeg blot have motorcyklen kørt til syn og indregistreret igen, så den kan komme til klassiker/veteran løb og havnen i Roskilde, når ellers Corona situationen tillader alle disse ting igen.
Historie;
Suzuki lancerede GT750 i 1972 som modsvar til Honda, som jo 2 år forinden havde lanceret Honda CB 750.
Suzuki havde på dette tidspunkt stadig kun tradition for at bygge 2-takts motorcykler.
For så at gøre GT-eren mere interessant, byggede man den som 3-cylindret og med vandkøling. Pga. de vandkølede cylindre var den også mindre støjende end de almindeligt luftkølede 2-taktere.
Men duften af 2-takts olie er umiskendelig..... :-)
Man fik en for den tid rimeligt velkørende motorcykel, som viste sig at være en rigtigt udemærket touring-cykel.
Så dengang så man ofte "vandbøfler" udrustet med kåbe og taskesæt blive brugt til seriøs touring.
Den er ikke nogen racer, da den er både tung og ikke styrer overbevisende.
Men den solgte faktisk godt, da den var meget problemfri og kostede lidt mindre i indkøb end Honda CB 750 og tidens englændere.
GT 750 udgik af produktion i 1977, hvor den blev "dømt" ude af strammere miljø restriktioner, så tiden for store 2-taktere var slut og Suzuki introducerede deres første 4-takter, Suzuki GS 750
22/6-20; Så blev "Vandbøflen" kørende. Den er blevet indregistreret med sort veteranplade, BB18808, og den første blå olierøg og duft er blevet lagt ud over Midtsjælland,
Så kom jeg gennem restaureringen af denne fine gamle GT "Vandbøffel", som jeg købte allerede i juni måned 2019.
Den så forfærdelig ud, men den var intakt, komplet og kørende. Dog ombygget med Suzuki GS dele, så den fremstod meget uoriginal med forkert baglygte, plastic bagskærm og "anderøvs" sæde, samt forkert instrumentering.
Alle original delene har jeg fundet i god stand på bla. Ebay og så bygget cyklen tilbage til original stand.
Desuden har den fået nye fælgbaner og eger i rustfrit, da de gamle hjul var en del rustne og afskallede i cromen. Og så har den fået komplet nyt ledningsnet. Det gamle ledningsnet var så klippet, splejset, klistret og ukorrekt i farvekodningen, at det simplethen måtte flås ud og byt til nyt...
De malede dele var penselmalet med matsort maling. Det så forfærdeligt ud.
Det hele er blevet slevet i bund og omlakeret i Maui Blue Metallic og stafferet korrekt op igen.
Modellen er en GT750A, det vil sige modelårgang 1976, men cyklen er bygget, solgt og indregistreret 1. gang i november 1975.
I dag, 31/5-2020, er den gamle dame så kørt af liften og ud i solen. Startede i første hug.
Så nu er jeg glad. Mangler blot at modtage veteran nummerpladen, som er bestilt.
Så skal jeg blot have motorcyklen kørt til syn og indregistreret igen, så den kan komme til klassiker/veteran løb og havnen i Roskilde, når ellers Corona situationen tillader alle disse ting igen.
Historie;
Suzuki lancerede GT750 i 1972 som modsvar til Honda, som jo 2 år forinden havde lanceret Honda CB 750.
Suzuki havde på dette tidspunkt stadig kun tradition for at bygge 2-takts motorcykler.
For så at gøre GT-eren mere interessant, byggede man den som 3-cylindret og med vandkøling. Pga. de vandkølede cylindre var den også mindre støjende end de almindeligt luftkølede 2-taktere.
Men duften af 2-takts olie er umiskendelig..... :-)
Man fik en for den tid rimeligt velkørende motorcykel, som viste sig at være en rigtigt udemærket touring-cykel.
Så dengang så man ofte "vandbøfler" udrustet med kåbe og taskesæt blive brugt til seriøs touring.
Den er ikke nogen racer, da den er både tung og ikke styrer overbevisende.
Men den solgte faktisk godt, da den var meget problemfri og kostede lidt mindre i indkøb end Honda CB 750 og tidens englændere.
GT 750 udgik af produktion i 1977, hvor den blev "dømt" ude af strammere miljø restriktioner, så tiden for store 2-taktere var slut og Suzuki introducerede deres første 4-takter, Suzuki GS 750
22/6-20; Så blev "Vandbøflen" kørende. Den er blevet indregistreret med sort veteranplade, BB18808, og den første blå olierøg og duft er blevet lagt ud over Midtsjælland,
Suzuki GT 750 A
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 32 MC-er: 5 Emner: 7 Svar: 24
dec 2013
Følger: 12 Følgere: 5 MC-er: 3 Svar: 23
Det ligger i en fil et eller andet sted, som jeg ikke har fået omdøbt. Jeg kan derfor ikke finde den pt.
Men jeg søger videre, og når jeg finder billedfilen skal jeg nok ligge dette billede op også.
Og du har ret med hensyn til stumper. Det har kostet en 5-cifret beløb indtil nu......
dec 2013
Følger: 12 Følgere: 5 MC-er: 3 Svar: 23
Du har helt ret. Gummi bælgene på forgaffel benene er IKKE originalt. Det er en af de ting, som jeg altid eftermonterer på de gamle cykler, når jeg laver dem. Nye tætningsringe og frisk gaffelolie.
På den måde undgår man utætte forgaffelben. For det er det vejsnavs, der kommer på de blottede gaffelben, der slider gummi tætningsringene op. Så derfor....
jan 2010
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Svar: 63
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 76
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 61 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 2.277
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 59
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 347
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
maj 2006
Følgere: 5 MC-er: 4
nov 2008
Følgere: 52 MC-er: 6 Emner: 62 Svar: 1.109
maj 2019
Følger: 31 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 41
feb 2007
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 36