{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Moto Morini 3½ Strada 1975

539 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

JesO
Mand | 64 år | Oprettet: 27. dec 2013


Moto Morini 3½ Strada

Årgang:
1975
Motor:
Luftkølet 4-takts 72 graders V-twin på 344 ccm
Boring/langlængde: 62 x 57 mm
Kompression 10:1 (Strada)
Hestekræfter
35 HK v/ 8200 o/min
25 NM v/ 5900 o/min
Fælge
Front : 2.15x18 rustfri fælgbane i DID stil og m/ rustfri eger
Bag: 2.50x18 rustfri fælgbane i DID stil og m/ rustfri eger
Dæk
Front: Pirelli City Demon 3.00x18
Bag: Pirelli City Demon 3.50x18
Topfart
165 km/t (fabriksopgivelsen)
Tuning
Ingen
Styling
Ingen - Den sædvanlige historie fra min side, at en veteran skal være så original som muligt før den har værdi for mig.
Og gerne med tidssvarende patina..
Motorcyklen er blot løbende vedligeholdt - På et meget højt og meget flot plan... :-)
Ekstraudstyr
Ingenting
Bemærkninger
Så er det lykkedes mig at "falde" over en af disse ikoniske (og sjældne) Italienske Moto Morini 3½ fra halvfjerdserne.
De var sjældne, da de alle er håndbyggede og produktionstallene var begrænsede. Det medførte at Morini-erne var ret kostbare, så der blev ikke solgt så mange. Prisen var højere end for f. eks en ny Triumph Bonneville eller Norton Commando fra samme periode.

Cyklen er, som I kan se, i fantastisk stand. Det eneste jeg har gjort, er at montere nye dæk (Pirelli) og så kørte jeg den til syn og afleverede bagefter den hvide EU-nummerplade (PUH... det ser grimt ud på en rigtigt veteran ! ) og har
bestilt en sort Emaljeplade, så det autentiske tidstypiske look kan tilføres igen.

Historie:
Konstruktøren er Franko Lambertini (der kom fra Ferrari) som har konstruere dette innovative mesterværk - 3½ 'eren!
Ved udstillingen i Milano i 1971 bliver prototypen præsenteret og i foråret 1972 kommer den første Strada på markedet.

I '74 kommer den første Sport-version, som med sine 39 hk, og stadig kun 144 kg og en topfart på ca 175 km/t , var en for tiden ret hurtig motorcykel.
Den havde ingen problemer med at konkurrere med selv totakterne på den tid, da den vel-konstruerede motorcykel satte standard for sportslige køreegenskaber årtier frem i tiden. Ja, selv i dag er den svær at følge, når bare vejen snor sig nok!
I 1977 får både Strada og Sport aluminiumsfælge og skivebremser foran, i stedet for egerhjul og tromlebremser.
De innovative ting i motoren er bla., at det er verdens første produktionscykel med Elektronisk tænding, støjsvagt tandremsdrev af knastakslen og så er det den første Europæisk producerede produktions-motorcykel m/ 6-trins gearkasse. (Suzuki T-20 fra 1966 er verdens første produktions-motorcykel m/ 6-trins gearkasse)
Endvidere er motoren med HERON topstykker, således at topstykket er helt fladt og selve kompressions kammeret er en udhuling ned i stempeltoppen. Det giver en ret kompakt motor, som pga de flade topstykker kan se helt 2-takts agtig ud. Og så kan motoren ikke overdrejes, for hvis den snurrer så hurtigt, at der forekommer "svømmende" ventiler, så trykker stemplet dem blot i lukket position uden de bliver beskadiget eller knækker/bøjer, fordi de står i 90-graders vinkel mod stemplet.
Det har endvidere vist sig at give en overordentlig økonomisk motor, der kører op mod 25 km/l, hvilket skyldes den swirl-effekt der opstår i topstykkerne, der giver en bedre fyldning med den indsugede benzinblanding = mere effektiv forbrænding. ( bla. Ferrari bruger princippet den dag i dag i deres motorer)
Koblingen er en tør-kobling i typisk Ducati stil.
De fleste Morini-er, der kører i DK, er nok de røde 3½ Sport. De fleste af Morini-erne er importeret af Vagn Stevnshoved i Grenå (det gælder selvfølgelig ikke for evt. parallel importerede), som importerede Morini i en ca. 15 årig periode fra 1973-74 til omkring 1990

Dette eksemplar er købt direkte hos Vagn Stevnshoved i 1975 af sælgeren, som jeg købte motorcyklen af i sidste uge (uge 43, 2023)
Så jeg har fuld historie på motorcyklen.
Jeg tænker, at der kommer flere og bedre billeder til foråret, når det bliver bedre lys og vejr, og når den bestilte Emaljenummerplade er blevet "klistret" på

18/1-24: Nu lidt friske billeder, her hvor jeg har fået monteret Veterannummerpladen. Jeg har også fundet et nyt originalsæde samt nogen nye bagstøddæmpere. Så nu står Morini-en bare "spitzenklasse"


Kommentér på:
Moto Morini 3½ Strada
Annonce