{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

BMW F800ST *SOLGT* [Tidl. motorcykel] 2008

12.247 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

JH
JH
Mand | 56 år | Oprettet: 6. dec 2006


BMW F800ST *SOLGT*

Årgang:
2008
Motor:
Type :
Vandkølet 2-cylindret firetaktsmotor, fire ventiler pr. cylinder, dobbelte overliggende knastaksler, tørsumpsmøring
Slagvolumen: 82 mm x 75.6 mm
Blandingsregulering/motorstyring:
Elektronisk indsprøjtning / digital motorstyring (BMS-K)
Emissionskontrol:
3-vejskatalysator med lukket kredsløb, emissionsstandard
EU3
Bæltetræk
Hestekræfter
62,5 kW (85 hk) ved 8.000 omdr./min...
Fælge
Fælg, for 3.50 x 17"
Fælg, bag 5.50 x 17"
Dæk
Metzler Z6 både for og bag ;-)
Topfart
220 km/t eller deromkring.
Tuning
Nix
Styling
- Hvide blinklys
- Hugger
- Tonet kåbeglas
Ekstraudstyr
- Givi PLX stativ (Sandblæst og pulverlakeret 2012)
- Kappa 48 topbox
- Givi V35 Monokey sidetasker
- Varme i håndtag
- Bordcomputer
- Dæktrykskontrol
- H-ben
- Alarm / startspærrer
- ABS
- GPS - Garmin Zumo 550
- Mirror extensions
- Akrapovic potte (monteres februar 2013) - Billeder og video uploades i løbet af foråret
Bemærkninger
Cyklen er indregistreret i 2008.

2010 er min 3. sæson med denne cykel og på trods af, at jeg blev lidt svag i knæene, da jeg så 2010 udgaven af Honda CBF1000AA, så har jeg ingen intentioner om at skille mig af med "Frøkenen" de næste 3-5 år. Den kører simpelthen fantastisk.

Jeg har ofte fået stillet spørgsmål vedrørende bæltet. Det er usædvanligt for BMW, men cyklen er ganske enkelt for lille til kardan. Med 187 kg tørvægt, ville kardan udgør en for stor procentdel af cyklens vægt. BMW garanterer 40.000 km på bæltet og det er for brugerens vedkommende fuldstændigt vedligeholdelses-frit, sålænge service intervallerne overholdes. Og det gør de selvfølgelig.

En anden stor fordel ved bæltet er, at man slipper for alt oliesvineriet, som man næsten umuligt undgår ved kædetræk. Og støj er der heller ikke meget af. Bæltet synger lidt, ved meget lave hastigheder (første gang jeg hørte det, sad min kone bagpå. Jeg troede det var hende der sad og nynnede).

Cyklen er udstyret til touring. Den skal køre langt. Så derfor er der sat lidt andet udstyr på, end det som BMW ellers har i deres katalog. BMW's sidetasker til F800ST'en er på kun 25 liter. Det var ikke nok. Jeg skulle bruge minimum 35 liter pr taske, foruden topboks, så der blev monteret Givi PLX, som er fabrikeret til denne model.

Passageren (min kone) sidder rigtigt godt bagpå, uden gener i baller eller ben. Fodhvilerne sidder tilstrækkeligt langt nede. Et godt og bredt bagæde sikrer hendes komfort. Vi var i Sydfrankrig på den i 2009 og modsat min kone, bøvlede jeg en del med ondt i r****. Jeg har dog endnu ikke undersøgt mulighederne for et alternativt sæde.

Cyklen har det ikke godt med bykørsel. Det er svært at afgøre om man skal køre i 2. eller 3. gear ved 50 km/t. I 3. gear, lyder gearkassen som en stenknuser og cyklen har tendens til at hugge lidt. I 2. gear (som jeg foretrækker) kører den i lidt høje omdrejninger, men det er til at leve med. Rundkørsler tages altid i 2. gear og med kattepoter på koblingen for at undgå slog.

Dette er den største svaghed/gene ved motoren og gearkassen. Cyklen har det absolut bedst på lande- og motorveje.

Tanken under sædet er en vinder, men jeg har ingeniørerne mistænkt for at lave dette tiltag som en "hovsa"-løsning, da cyklens tyngdepunkt er ret højt. De har simpelthen valgt denne placering for at få tyngdepunktet lidt ned. Det høje tyngdepunkt er naturligvis blot en vanesag at køre med. Men tankens placering er guld værd, når man skal ind og tanke. MEGET nemt.

Cyklen er ikke en luksus touring cykel. Man kan ikke sidde og ryge smøger, med åben klaphjelm og med 110 km/t. Kåbe og kåbeglas tager rimeligt godt fra, men man er ikke i tvivl om at man er ude i den friske luft når hastigheden når op over de 70-80 km/t. Der findes forhøjede kåbeglas på markedet til ca 1300 kr (Tyskland), men generne har dog ikke været så store, at jeg har fundet dette nødvendigt. Desuden ryger jeg heller ikke ;-)

Der findes billigere alternativer til F800ST. Suzuki Bandit er et godt bud, ligeledes V-Strom, som jeg også var ude og kigge på. Honda CBF1000 er nok den der kommer nærmest. En dyrere mulighed, er naturligvis Honda VFR. Men ingen af dem har bæltetræk og jeg syntes at F800ST har ét eller andet ekstra uderfinérbart over sig...

....og så syntes jeg den ser liiiidt bedre ud... Men det VAR bæltetrækket og køreegenskaberne jeg faldt for.
Kommentér på:
BMW F800ST *SOLGT*
Annonce