BMW F800ST *SOLGT* [Tidl. motorcykel] 2008
12.247 visninger
|
Oprettet:
BMW F800ST *SOLGT*
Årgang:
2008
Motor:
Type :
Vandkølet 2-cylindret firetaktsmotor, fire ventiler pr. cylinder, dobbelte overliggende knastaksler, tørsumpsmøring
Slagvolumen: 82 mm x 75.6 mm
Blandingsregulering/motorstyring:
Elektronisk indsprøjtning / digital motorstyring (BMS-K)
Emissionskontrol:
3-vejskatalysator med lukket kredsløb, emissionsstandard
EU3
Bæltetræk
Vandkølet 2-cylindret firetaktsmotor, fire ventiler pr. cylinder, dobbelte overliggende knastaksler, tørsumpsmøring
Slagvolumen: 82 mm x 75.6 mm
Blandingsregulering/motorstyring:
Elektronisk indsprøjtning / digital motorstyring (BMS-K)
Emissionskontrol:
3-vejskatalysator med lukket kredsløb, emissionsstandard
EU3
Bæltetræk
Hestekræfter
62,5 kW (85 hk) ved 8.000 omdr./min...
Fælge
Fælg, for 3.50 x 17"
Fælg, bag 5.50 x 17"
Fælg, bag 5.50 x 17"
Dæk
Metzler Z6 både for og bag ;-)
Topfart
220 km/t eller deromkring.
Tuning
Nix
Styling
- Hvide blinklys
- Hugger
- Tonet kåbeglas
- Hugger
- Tonet kåbeglas
Ekstraudstyr
- Givi PLX stativ (Sandblæst og pulverlakeret 2012)
- Kappa 48 topbox
- Givi V35 Monokey sidetasker
- Varme i håndtag
- Bordcomputer
- Dæktrykskontrol
- H-ben
- Alarm / startspærrer
- ABS
- GPS - Garmin Zumo 550
- Mirror extensions
- Akrapovic potte (monteres februar 2013) - Billeder og video uploades i løbet af foråret
- Kappa 48 topbox
- Givi V35 Monokey sidetasker
- Varme i håndtag
- Bordcomputer
- Dæktrykskontrol
- H-ben
- Alarm / startspærrer
- ABS
- GPS - Garmin Zumo 550
- Mirror extensions
- Akrapovic potte (monteres februar 2013) - Billeder og video uploades i løbet af foråret
Bemærkninger
Cyklen er indregistreret i 2008.
2010 er min 3. sæson med denne cykel og på trods af, at jeg blev lidt svag i knæene, da jeg så 2010 udgaven af Honda CBF1000AA, så har jeg ingen intentioner om at skille mig af med "Frøkenen" de næste 3-5 år. Den kører simpelthen fantastisk.
Jeg har ofte fået stillet spørgsmål vedrørende bæltet. Det er usædvanligt for BMW, men cyklen er ganske enkelt for lille til kardan. Med 187 kg tørvægt, ville kardan udgør en for stor procentdel af cyklens vægt. BMW garanterer 40.000 km på bæltet og det er for brugerens vedkommende fuldstændigt vedligeholdelses-frit, sålænge service intervallerne overholdes. Og det gør de selvfølgelig.
En anden stor fordel ved bæltet er, at man slipper for alt oliesvineriet, som man næsten umuligt undgår ved kædetræk. Og støj er der heller ikke meget af. Bæltet synger lidt, ved meget lave hastigheder (første gang jeg hørte det, sad min kone bagpå. Jeg troede det var hende der sad og nynnede).
Cyklen er udstyret til touring. Den skal køre langt. Så derfor er der sat lidt andet udstyr på, end det som BMW ellers har i deres katalog. BMW's sidetasker til F800ST'en er på kun 25 liter. Det var ikke nok. Jeg skulle bruge minimum 35 liter pr taske, foruden topboks, så der blev monteret Givi PLX, som er fabrikeret til denne model.
Passageren (min kone) sidder rigtigt godt bagpå, uden gener i baller eller ben. Fodhvilerne sidder tilstrækkeligt langt nede. Et godt og bredt bagæde sikrer hendes komfort. Vi var i Sydfrankrig på den i 2009 og modsat min kone, bøvlede jeg en del med ondt i r****. Jeg har dog endnu ikke undersøgt mulighederne for et alternativt sæde.
Cyklen har det ikke godt med bykørsel. Det er svært at afgøre om man skal køre i 2. eller 3. gear ved 50 km/t. I 3. gear, lyder gearkassen som en stenknuser og cyklen har tendens til at hugge lidt. I 2. gear (som jeg foretrækker) kører den i lidt høje omdrejninger, men det er til at leve med. Rundkørsler tages altid i 2. gear og med kattepoter på koblingen for at undgå slog.
Dette er den største svaghed/gene ved motoren og gearkassen. Cyklen har det absolut bedst på lande- og motorveje.
Tanken under sædet er en vinder, men jeg har ingeniørerne mistænkt for at lave dette tiltag som en "hovsa"-løsning, da cyklens tyngdepunkt er ret højt. De har simpelthen valgt denne placering for at få tyngdepunktet lidt ned. Det høje tyngdepunkt er naturligvis blot en vanesag at køre med. Men tankens placering er guld værd, når man skal ind og tanke. MEGET nemt.
Cyklen er ikke en luksus touring cykel. Man kan ikke sidde og ryge smøger, med åben klaphjelm og med 110 km/t. Kåbe og kåbeglas tager rimeligt godt fra, men man er ikke i tvivl om at man er ude i den friske luft når hastigheden når op over de 70-80 km/t. Der findes forhøjede kåbeglas på markedet til ca 1300 kr (Tyskland), men generne har dog ikke været så store, at jeg har fundet dette nødvendigt. Desuden ryger jeg heller ikke ;-)
Der findes billigere alternativer til F800ST. Suzuki Bandit er et godt bud, ligeledes V-Strom, som jeg også var ude og kigge på. Honda CBF1000 er nok den der kommer nærmest. En dyrere mulighed, er naturligvis Honda VFR. Men ingen af dem har bæltetræk og jeg syntes at F800ST har ét eller andet ekstra uderfinérbart over sig...
....og så syntes jeg den ser liiiidt bedre ud... Men det VAR bæltetrækket og køreegenskaberne jeg faldt for.
2010 er min 3. sæson med denne cykel og på trods af, at jeg blev lidt svag i knæene, da jeg så 2010 udgaven af Honda CBF1000AA, så har jeg ingen intentioner om at skille mig af med "Frøkenen" de næste 3-5 år. Den kører simpelthen fantastisk.
Jeg har ofte fået stillet spørgsmål vedrørende bæltet. Det er usædvanligt for BMW, men cyklen er ganske enkelt for lille til kardan. Med 187 kg tørvægt, ville kardan udgør en for stor procentdel af cyklens vægt. BMW garanterer 40.000 km på bæltet og det er for brugerens vedkommende fuldstændigt vedligeholdelses-frit, sålænge service intervallerne overholdes. Og det gør de selvfølgelig.
En anden stor fordel ved bæltet er, at man slipper for alt oliesvineriet, som man næsten umuligt undgår ved kædetræk. Og støj er der heller ikke meget af. Bæltet synger lidt, ved meget lave hastigheder (første gang jeg hørte det, sad min kone bagpå. Jeg troede det var hende der sad og nynnede).
Cyklen er udstyret til touring. Den skal køre langt. Så derfor er der sat lidt andet udstyr på, end det som BMW ellers har i deres katalog. BMW's sidetasker til F800ST'en er på kun 25 liter. Det var ikke nok. Jeg skulle bruge minimum 35 liter pr taske, foruden topboks, så der blev monteret Givi PLX, som er fabrikeret til denne model.
Passageren (min kone) sidder rigtigt godt bagpå, uden gener i baller eller ben. Fodhvilerne sidder tilstrækkeligt langt nede. Et godt og bredt bagæde sikrer hendes komfort. Vi var i Sydfrankrig på den i 2009 og modsat min kone, bøvlede jeg en del med ondt i r****. Jeg har dog endnu ikke undersøgt mulighederne for et alternativt sæde.
Cyklen har det ikke godt med bykørsel. Det er svært at afgøre om man skal køre i 2. eller 3. gear ved 50 km/t. I 3. gear, lyder gearkassen som en stenknuser og cyklen har tendens til at hugge lidt. I 2. gear (som jeg foretrækker) kører den i lidt høje omdrejninger, men det er til at leve med. Rundkørsler tages altid i 2. gear og med kattepoter på koblingen for at undgå slog.
Dette er den største svaghed/gene ved motoren og gearkassen. Cyklen har det absolut bedst på lande- og motorveje.
Tanken under sædet er en vinder, men jeg har ingeniørerne mistænkt for at lave dette tiltag som en "hovsa"-løsning, da cyklens tyngdepunkt er ret højt. De har simpelthen valgt denne placering for at få tyngdepunktet lidt ned. Det høje tyngdepunkt er naturligvis blot en vanesag at køre med. Men tankens placering er guld værd, når man skal ind og tanke. MEGET nemt.
Cyklen er ikke en luksus touring cykel. Man kan ikke sidde og ryge smøger, med åben klaphjelm og med 110 km/t. Kåbe og kåbeglas tager rimeligt godt fra, men man er ikke i tvivl om at man er ude i den friske luft når hastigheden når op over de 70-80 km/t. Der findes forhøjede kåbeglas på markedet til ca 1300 kr (Tyskland), men generne har dog ikke været så store, at jeg har fundet dette nødvendigt. Desuden ryger jeg heller ikke ;-)
Der findes billigere alternativer til F800ST. Suzuki Bandit er et godt bud, ligeledes V-Strom, som jeg også var ude og kigge på. Honda CBF1000 er nok den der kommer nærmest. En dyrere mulighed, er naturligvis Honda VFR. Men ingen af dem har bæltetræk og jeg syntes at F800ST har ét eller andet ekstra uderfinérbart over sig...
....og så syntes jeg den ser liiiidt bedre ud... Men det VAR bæltetrækket og køreegenskaberne jeg faldt for.
BMW F800ST *SOLGT*
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
Jeg vil tro at hvis du fik en box af en slags i, fik den en tur på rullefelt og efterfølgende trimning af ECU eller box, at du så fik has på det problem med huggen, det er jo sikkert for mager blanding i mellemområdet, som de fleste andre mc også døjer med.
Jeg er i tvivl om jeg vil ha en som din eller off-road modellen af samme.
okt 2008
Følger: 42 Følgere: 38 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 590
... og lige over mht profilen. BMW er altid toppen til os touringfolk.
Dog tangerer det blasfemi at tabe den, jeg føler mig nødsaget til at inddrage de sociale myndigheder. En BMW er hellig. Håber også at jeg får råd en dag
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 71
du fik sku også lige en høj
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 71
jeg synes sku din cykel er flot havde selv kigget på sådan en men jeg fik så en s istedet for
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 202
er ikke min favorit, men den får en høj alivel, fordi den er pen...
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 15
høj tilbage igen,flot BMV - nød du turen...
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Svar: 1
Er her lige igen du har også en flot kværn........... Og mange tak skal du have
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Svar: 1
En høj retur til dig........
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 929
Du får lige en høj kastet i nakken vis det ikke gør for undt he he
Den er faktisk flodt din bimmer selvom jeg er mest til kawa men god kamp
mvh jens
okt 2007
Følger: 61 Følgere: 49 MC-er: 8 Emner: 153 Svar: 682
Lække mc du har dig der , , selv om jeg er til yamaha
Høj sendt
nov 2006
Følger: 168 Følgere: 157 MC-er: 2 Emner: 151 Svar: 1.574
Men håber den kan laves har talt med en der retter buler ud i dag og han vil kigge på det...
nov 2006
Følger: 168 Følgere: 157 MC-er: 2 Emner: 151 Svar: 1.574
Ja har sukke efter den alt for længe...
Men den er her nu er ved at få den sænke nok så jeg ikke vælter på den igen... Fik sku en bule i tanken i dag, fik overbalance da jeg skulle af den... snøft
nov 2004
Følger: 55 Følgere: 55 MC-er: 3 Emner: 75 Svar: 470
høj til den
apr 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 57
bimmer, helt klar en høj her fra..
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 153
Du havde allerede fået en høj, herfra.
Kan godt lide din BMW, og at der er gjort lidt udaf den.
Det er der ikke særligt mange der gør.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 575
Og rigtig flot Bimmer du har
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 16
Den model har jeg ikke set så detalieret før.
Flot er den
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 26 Svar: 380
Ja, så dig lige i går nede ved gylletanken, men det nytter jo ikke meget at man sidder og vifter med arme og ben når man er i bil !!!!
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 5 Emner: 179 Svar: 841
Det er fandme en lækker maskine du der har dig !!!!
dec 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 27 Svar: 98
Det har din cykel modbevist.
Tak for stemmen
Høj til dig
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 247
Sikker med i min overvejlse, næste gang jeg skal skifte.
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 1
Du får da lige en høj retur herfra
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.928
og en høj smidt afsted på din fede Bimmer
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 39
Hej Jesper
Tak for din velkomst. En rigtig fin bimmer du har dig - og en lidt anden stil end gamle dages "LEGO-klods-BMWer" - HØJ herfra
vh. Brian
feb 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 6
en bimmer er sgu kvalivare og så ser den f,,,,, godt ud,, høj
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.575
Det giver ikke en elastisk accelration. Man tænker faktisk ikke over det. Det er støjsvagt, næsten vedligeholdsfrit og bæltet skal skiftes efter 40.000 km. Og så er der ingen olie/fedt stænk.
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 15 Svar: 66
hvordan er det at køre med bælte træk?
giver det ikke sådan en lidt elastisk acceleration?
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 174
takker for din stemme.... og så får du da lige en tilbage herfra.
mar 2008
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 4 Emner: 12 Svar: 375
Fed cykel, tak for din stemme og en høj retur
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 13
lige et høj til dig og din Bmw
jeg sel er nu til de lidt ældre yamaha så som
den jeg har nu en xs1,1
apr 2006
Følger: 28 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 15
Jow Jow en flot Bimmer, ik så ringe enda, en høj retur herfra :0)
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.575
Nej, der er ikke lys i taskerne.. finder lige et billede og lægger ind..
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 16
Er der lys i taskerne ?? kan du ikke lægge et billed ind , taget bagfra med taskerne på `?
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 16
Det er en rigtig dejlig Bimmer
nov 2006
Følger: 8 Følgere: 8 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 6
Fik lige en høj retur
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
Fed cykel, din tøs.
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 52
Du får lige en retur..
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 42 MC-er: 4 Emner: 48 Svar: 606
for en super fin cykel
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 45
Til en flot mc
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 6
Hej Jesper
Så fandt jeg en cykel jeg kunne lide, det blev så ikke en CBR 1000 F'er med en Blackbird, men det er vel ikke en dårlig opgradering Jeg håber det går godt ude på søen.
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 6
Hej Jesper! Den er da fed din Bimmer, nu har jeg jo hørt om den hele julen, jeg håber at se den live en dag.... Jeg er stadig på CBR 1000 F jagt, men håber at få en i stalden inden sommeren er ovre, jeg skal lige en måned på Observer for at få finanserne i orden...
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 26 Svar: 380
Den er altså flot den der, glæder mig til at se den live en dag.
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 36
Tak for bedømmelsen og en rigtig flot Bimmer, du har der.
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 162
En rigtig flot BMW
apr 2008
Følger: 1 MC-er: 1
hej, tak for det du, os fin bmw du har der, høj herfra!
mar 2007
Følger: 24 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 105
Til din fine cykel....:-)
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1
for kommentaren. Høj til dig også.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 39
Nice
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.575
for jeres positive kommentarer og bedømmelser. Vi skriver 24. marts og det ser absolut forkert ud udenfor. Der burde være knastørt, høj sol og minimum 15 gr. Men nix. Sne og kulde. Tålmodighed......
mar 2004
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 8 Emner: 67 Svar: 421
.... Med din fine BMW, den har bare fået en kanon kritik , næsten over alt hvor man kan læse om den......
Mvh.Dennis
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 134
Hej Jesper og tillykke med den nye, det ligner kram!
Mon ikke vi render ind i hinanden når sæsonen slår i gang for alvor, glæder mig til at se den i virkeligheden.
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 6
med den nye bimmer.
jan 2007
Følger: 106 Følgere: 105 MC-er: 6 Emner: 172 Svar: 338
med din nye mc... nyt legetøj er nu altid det sjoveste... men det er jo så også forskellen på drenge og mænd... prisen på deres legetøj...!!
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 323
Den ser kanon ud
feb 2004
Følger: 18 Følgere: 15 MC-er: 7 Emner: 70 Svar: 287
Fedt med bælte træk
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.575
Hej Hans M
Der kommer mere på under "bemærkninger", efterhånden som jeg lærer cyklen at kende. Den er sprit ny, så jeg skal liiige holde lidt igen på omdrejningerne. Mit umiddelbare indtryk, er en særdeles veloplagt og rigtigt nemt kørt cykel. Den virker dog en anelse levende i sidevind, Min kæreste, som meget ofte sidder bagpå, er meget begejstret for comforten på bagsædet.
Men som erfaringerne bliver flere, så løber der info ind på "bemærkninger"
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 368
Den er rigtig flot.
feb 2006
Følger: 36 Følgere: 10 MC-er: 16 Emner: 9 Svar: 272
Flot cykel. Høj herfra.