Aprilia Tuono Racing 2004
5.325 visninger
|
Oprettet:
Aprilia Tuono Racing
Årgang:
2004
Motor:
Rotax 60 graders V2, 998 cc
Hestekræfter
Omkring 130.
Fælge
OZ smedede fælge i 6" bag og 3,5" for.
Dæk
190/55 og 120/70 Bridgestone Bt016 triple compound.
Topfart
Omkring 250 km/t.
Tuning
Komplet Akrapovic Evo Twin titanium system med link pipe, K&N filter, PC3, FP chip.
Styling
Ekstraudstyr
Den er jo født med meget af det lækre udstyr, bla. komplet Øhlins i begge ender samt styrdæmper, radial bremser og alle kåbedele i carbon. Desuden er der monteret forlygter fra Duc 999, andre spejle, CRG greb, sorte framesliders, Aprilia factory race gearskift, race bundkåbe og lidt andre småting.
Bemærkninger
For mig er cyklen det perfekte mix mellem sport, komfort, østrigsk driftsikkerhed samt italiensk stil og eksklusivitet. Den er vanvittig underholdende at køre på, og med sine fine affejdrings komponenter, føles den bare bedre og bedre jo hårdere den bliver presset. Billedet er inden de seneste modifikationer blev lavet, opdateret billede kommer snart..

Aprilia Tuono Racing
okt 2007
Følger: 1
Har du Tuono’en endnu?
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.771
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.771
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 1
Alt iorden super cykel.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
Det må vi finde ud af en dag, bor i Odense.
Må hellere prøve at gi ham et ring, men for brug for kyndig vejledning i det tyske, da det halter gevaldigt, dog nager den pris mig, ifh. til de andre med over 30000 km, standard, og endda dyrer???, ikke at det er en snyder, men der er noget der ikke stemmer..
Ærgeligt at behandle en så fin cykel med så lidt respekt, og så ligefrem olie på dækket, så beder man da næsten om at det skal gå galt.
Mvh. Mickey
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Du har helt ret i det med kørestillingen, man sidder helt perfekt med kroppen ganske let fremad uden at hænge i armene og med godt overblik. Det brede styr giver rigtig god kontrol over cyklen, og man kan køre hele dagen uden at blive øm i nakke, skuldre, knæ og håndled. Jeg tror dog ikke højden bliver noget problem, medmindre man er under 165 cm. Jeg er ikke selv den højeste, og har absolut ingen problemer med at få begge fødder fladt på jorden. Selv på min F800GS som har en sædehøjde på 880 mm går det fint, selv om jeg så kun kan nå jorden med tæerne.
Mht. motoren, så er den - som alle andre store V-2'ere - ikke meget for at gå under 2500 omd, da den så kan ruske lidt. Men jeg har gearet min ned med en tand på forreste tandhjul, og det er nok den bedste og mest effektive optimerering man kan foretage på en Tuono. Nu er den blevet endnu mere frisk i optrækket og samtidig nem og smidig at køre med i byen og ved lave hastigheder. 2. generations RSV og Tuono går lidt mere blødt og roligt i motoren og har en en smule mere topeffekt, til gengæld har de ikke den brutale og omgående acceleration fra bunden og i mellemområdet som er så vanedannende og fedt ved 1. generation. Og Rotax motoren er ganske rigtig meget robust og driftssikker, og kan tåle næsten uanede mængder tæsk. Jeg har stort set ikke hørt om nogen motor der er stået af af sig selv, heller ikke dem der er blevet brugt til race. Kun hvis den bliver kørt lav på olie eller forkert vedligeholdt, kan de give problemer. Jeg kender en del der har kørt 70-80.000 km uden nogen problemer og kun med en enkelt justering af ventiler. Det er kun førnævnte starterkobling der kan give problemer, men kun hvis batteriet er svagt. I øvrigt har min F800GS også Rotax motor, bare en 800cc parallel twin, og den kan også tåle næsten hvad som helst. Lyden på en Tuono er lidt anderledes end en 90 graders twin, sådan lidt mere ujævn og offbeat som en hårdt pumpet motor der lige skal have lidt omdrejninger for at gå jævnt. Som min kammerat siger "den lyder gal.."
Måske du skulle prøve at ringe til sælger i stedet for. Jeg har selv flere gange oplevet, at sælgere ikke reagerer på mails, men gerne tlf. Jeg tror nu ikke det er en scammer, for så havde han svaret på mail med det samme..
Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men du er velkommen til at komme og kigge på min og prøve en tur på den. Jeg kunne også godt tænke mig at prøve en Shiver.. :o) Og du har ret i at der ikke findes så mange 1. gen. Tuono'er og slet ikke Racing/Factory modeller. Tror faktisk kun der findes en enkelt ud over min egen, måske to. Jeg har set en Racing magen til min egen, bare helt standard, på Langelinie for en måneds tid siden, desværre så den ikke særlig pæn og vedligeholdt ud.. Godt beskidt, kæden hang i girlander, forgaffelolien pissede ned af det ene gaffelben så meget, at fordækket var dækket af olie, og bagdækket var helt slidt ned.. Den fortjente vist en bedre ejer..
Alex.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
Der er lidt langt imellem dem, vil heller ikke ulejlige nogen med mindre det er en cykel jeg er interreseret i.
Hvad angår siddestilling fåes det vel ikke meget bedre, dog kan højden måske gi lidt problemer.
Har en shiver nu, er egentlig glad for den kunne bare godt tænke mig at opgradere med bedre afjedring/lettere hjul osv, men det vil blive alt for dyrt ifht. en tuono factory/racing der har det hele samt er lettere og med noget mere motorkraft.
Mht. hvordan sådan en skal køre er jeg godt klar over de er noget "grumpy" lidt hakkende i lave omdrejninger og ikke den bedste bycykel, dog heller det jeg skal bruge den til, er mere til landevej og sving. Mit intryk er umiddelbart at det er en ret hårdfør motor, Østrigsk rotax, 65 grader har jeg ikke prøvet, men vel meget lig 90 grader..
Har forsøgt at skrive til ham med factoryen han svarer dog ikke, synes også den er "mistænkelig" billig ifht. de andre tuonos
Mickey
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Den ser jo umiddelbart fin ud, og jeg kan se at den også har fået ny front og lygter, samt et par andre ting. Men den må være en overgemt model der først er registeret i 2006, for i '06 var den blevet afløst af 2. generation modellen. Ikke at det betyder noget som sådan, men du kommer formentlig til at betale lidt mere i afgift i forhold til en som er registreret i '03-'05. For motorcyklers vedkommende, er det nemlig udelukkende årgangen der er afgørende for afgiftens størrelse, km-antal er underordnet, modsat biler, hvor km også har en ret stor indflydelse på afgiftens str.
Det er i øvrigt ingen forskel på en Tuono Racing og Tuono Factory, bortset fra, at det racing kit som fulgte med Tuono Racing, ikke blev solgt med til Factory modellen. Formentlig for at holde prisen nede.. Det eneste måde du kan kende en Racing fra en Factory, er den lille sticker der sidder på carbon luftindsugningen forrest på stellet i begge sider.
Men ellers ser den flot og velholdt ud. Det er altid et godt tegn når ejeren gider at holde fælge, kædehjul, bagsvinger og andre lidt svært tilgængelige steder pænt rene. Så går han nok også op i at holde resten af cyklen i orden.. Nu er billeder jo altid taknemmelige og man skal selvfølgelig selv kigge cyklen grundigt efter, men den ser bestemt ikke tosset ud..
Har du i øvrigt været ude at prøve en Tuono, så du ved hvordan sådan en skal køre og hvad du skal forvente..?
Alex.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
Tror den nye Tuono er VILD, de har dog taget noget af topeffekten af ifht rsv4, men det er vel bare blevet til mere moment istedet!!! Har endnu ikke prøvet en v4 endnu, men det er tilsyneladende noget der dur.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=145796246
Tak for hjælpen
Mickey
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Hej Mickey,
Jeg har godt nok luret en del på den nye Tuono og skal bestemt også ud at prøve den så snart det er muligt. Så må jeg se hvor meget mere fornøjelse og sjov den kan levere end min nuværende. Det er jo svært at bruge flere hk på gaden end min allerede har, men køreegenskaber, vægtfordeling, styring og den måde motoren leverer kræfterne på har jo formentlig forbedret sig siden min blev produceret, plus alt det elektronik den har fået.. Men den skal nu være markant bedre for at jeg vil skifte.. :o)
Jeg kan godt kigge på den cykel du har fundet, hvis du sender et link..
Mht selve cyklen, så sørg for at tjekke at starterkoblingen er sund og fungerer som den skal. De har en tendens til at blive slidt, hvis ikke batteriet er helt friskt. Så kan starteren nemlig ikke tørne motoren hurtigt nok, og så kan den godt finde på at slå tilbage, hvilket hurtigt tager livet af starterkoblingen. En 1000cc 2-cylindret højt komprimeret motor skal nemlig have masser af juice for at springe hurtigt i gang.. Så når du starter cyklen, skal den tørne rimeligt hurtigt, lyde sund og uden mislyde, og så skal den starte efter 1-2 sekunder. Hvis den lyder som om tandhjulene er ved at blive flået af og generelt har en grim mekanisk lyd, og startermotoren lejlighedsvis går ud af indbgreb i stedet for at starte, er starterkoblingen helt sikkert færdig. Det koster ca 5000,- at skifte (kan dog gøres lidt billigere med lidt fif) men er ellers noget man bør undgå eller få repareret inden køb.
Bagbremsen virker kun på halvdelen af dem, men det er en generel fejl, og kan løses ved at bruge en bestemt udluftningsteknik - eller skifte bageste mastercylinder. Så det er ikke noget der bør afholde dig fra at købe cyklen.
Når man tjekker olie, skal det være med helt driftsvarm motor og efter 1 min stilstand. Cyklen på sidebenet og olien mellem 1/3 og helst ikke over 2/3. Hvis man fyldet helt op, har den en tendens til at trykke olie op i luftfilterkassen via krumtapudluftningen. Så hvis olien står meget lavt når cyklen er kold, betyder det ikke nødvendigvis at den mangler..
Ellers er det vist bare at tjekke det åbenlyse.. skader, skrammer, evt. banebrug, tjek at instrumenthuset virker som det skal, alle digitale cifre og funktioner. Og jo forresten en ting mere.. Tjek at forgaffelpakningerne er tætte.. Gliderørerne skal være HELT tørre, ellers lækker pakningen, og de er nemlig lidt sarte på Øhlins gaflerne. Man kan med fordel skifte dem til 43mm Suzuki forgaffelpakninger, de holder meget bedre..
Mht selve importen er det forholdsvis enkelt. Blot skal du sørge for at få cyklens originale Fahrzeugbrief (tysk reg.attest) med, det er sådan set det eneste du skal bruge til dansk indregistrering. Når du er kommet hjem, skal cyklen til toldsyn og derefter drager du ind til Skat med alle papirerne under armen. Så skal der udfyldes lidt flere blanketter, og så kan de give dig en pris på afgiften i løbet af en times tid - afhængig af køen..
Derefter er det blot at betale afgiften og så kan du få en nummerplade med hjem..
Alex.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
Skal du ikke snart ha den nye tuono, eller du venter vel til de kommer med en specielmodel (så kan jeg få fingre i din).
Har fundet en på mobile de, dog en factory, gider du kaste et blik på den, ser for mig ud som et godt tilbud, ikke så mange km fornuftig pris (tror jeg) kender ikke afgiften.
Er der noget man skal være særligt opmærksom på, både hvad angår cykel/import??
Mvh. Mickey
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Hej Frederik,
Det eneste sted jeg kender hvor du kan få en ny er her:
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=36
Men hold lige godt fast i stolen når du tjekker prisen...
I øvrigt har de ALT til Tuono og Aprilia i almindelighed hvis du mangler andet..
Ellers jeg et par gange set dem til salg på ebay.co.uk, men der er langt imellem dem..
Mvh. Alex.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 20
Hej Alex,
Jeg kigger lang efter en bundkåbe som din. Jeg var sikker på at den fandtes, men ser den først nu hvor jeg kigger på din. Har du nogen ide om hvor i verden man kan får sådan en? (altså den lange model..)
Jeg kan simpelthen ikke finde den.
Mvh. Frederik
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Det er måske ikke ligefrem en banecykel, måske mere en fremragende sportscykel/streetfighter med masser af race potientale.. I Italien har de i flere år kørt en streetfighter cup, som Tuono'en har vundet de fleste år. Og racing udgaven som min, blev jo også solgt med en racing competition pakke bestående af lukket carbon bundkåbe, lukket carbon frontkåbe, carbon sædeskal, anden udstødning med tilhørende chip, 16t tandhjul, race gearskift, mono beslag til udstødningen og bremsekaliper bolte med huller til sikkerhedstråd.
De fleste af de ting er også monteret på min cykel, bortset fra udstødningen som jeg har skiftet til et komplet Akrapovic Evo Twin titanium system med dobbelte carbon potter og linkpipe. Det giver endnu mere moment, ser mere symmetrisk ud og giver den mest fantaske dybe aggressive buldren.. :o)
Jeg har også et ekstra sæt fælge i samme smedede letvægts OZ design, bare i metallic blå, som jeg har brugt til trackdays. De er i øvrigt i rigtig fin kvalitet, og næsten lige så lette som de magnesium fælge jeg har til min faste baneracer.
Men du har helt ret i, at det er evnerne hos ham der sidder på ryggen af en motorcykel, der er 80% afgørende for hvor hurtigt en maskine kan komme rundt på banen, eller på landevejen for den skyld. Og 15% er dækkene.. Men derfor er det stadig lækkert at køre på en cykel der er bygget til at gøre sig godt på en bane, og som godt kan lide at blive brugt hårdt..
Jeg ved faktisk ikke hvor meget nyprisen lå på, men det ville formentlig have været en 30-40% mere end en standard Tuono herhjemme i DK.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
Nå, har sat mig lidt mere ind i hvad det er for en cykel du har, og kan kun sige reeeespekt, den er sgu helt speciel, så kan jeg bedre forstå den kan være med på bane, det ER jo en banecykel med lygter...
Også fedt den glæde du har ved den efter så "mange" år, synes de fleste (mig selv incl.) begynder at kigge efter ny efter en 2-3 år, nok et udtryk for hvor særlig den er.
Er sgu blevet noget hooket på sådan en, havde først tænkt på 2.gen., men kan slet ikke få tankerne fra Racing udgaven fra 2004 med de hvide fælge som din.
Den må havde kostet en formue fra ny... Hvor længe har du haft din, og hvor mang blev der lavet??
Mht. til 4. pladsen, er det jo selfølgelig heller ikke uvæsentligt hvem der sidder på den, lyder som lidt af en bedrift i mine ører, personligt har jeg kun været på bane en gang, (bliver ikke den sidste) på min gamle Suki, den var tung som en færge (havde lagt en 1100 motor i hjalp ikke ligefrem på svingegenskaberne), det var på ring djursland, synes det var kanon fedt, men var skide bange for at smide cyklen, er nok ikke bedre på sådan en specialitet som din..
Mvh. Mickey
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Den kan sagtens være med lige fra gaden, ikke mindst pga kvaliteten af affjedringskomponenterne, bremser og styringen. Affjedringen er forholdsvis fast sat op, så den fungerer faktisk bedre og bedre, jo hårdere cyklen bliver kørt. Jeg havde også hævet bagenden lidt, for at få den til at styre en smule hurtigere og holde sin line lidt bedre midt i svingene, så Tuono'en var en fornøjelse at køre på, selv om jeg kørte ret konservativt.. Jeg ville jo gerne have min fine gadecykel med hjem i hel stand.. :o)
Jeg kørte på Dunlop 211GP sport/trackday dæk, mens andre kørte på en blanding af slicks og tilsvarende trackday dæk.
Jeg har selv importeret min Tuono, da den første udgave af Tuono Racing aldrig blev solgt i DK, formentlig fordi den ville blive alt for dyr. Og da det helt sikkert skulle være en rigtig original Tuono Racing, måtte jeg jo selv hente en hjem. Så efter at have kigget et godt stykke tid, fandt jeg endelig den helt rigtige cykel i tyskland, som jeg så tog hjem og fik plader på. Og det har jeg absolut ikke fortrudt, jeg ELSKER simpelthen at køre på min Tuono. Den kan snildt følge med selv det ondeste racerjern ude på landevejene, man sidder helt perfekt, og så er den bare skidesjov at køre på.. Plus, man møder ikke lige en magen til når man mødes me de andre mc gutter..
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
Utroligt den kan være med direkte fra gaden.. Kørte i på samme dæk?? Kigger selv lidt efter en Tuono, helst som din med radial mont. kaliber/ølins osv. Har du selv importeret??
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Ja, den findes skam endnu.. :o) Min står i garagen og hygger sig, og så vidt jeg ved, findes der endnu en original Tuono Racing i DK.
Jeg havde i øvrigt min Tuono med på nogle trackdays på Anderstorp sidste år. Der skulle også køres løb, og efter lidt overvejelser, besluttede jeg at deltage, selv om jeg var lidt bekymret ved tanken om skulle ligge og mase med de andre racer drenge på deres dedikerede baneracer med min gade cykel. Jeg startede som nr 7, men fik en ret god start og inden længe lå jeg nr 5. Efter nogle omgang fik jeg mig kørt op på 3. pladsen, og så lå jeg ellers og dystede resten af løbet med en Duc 999R om den sidste podieplads. Han overhalede mig på de lige stræk, og jeg overhalede ham i indbremsningen og svingene. Desværre fik han overhalet mig lige inden opløbssvinget på sidste omgang, og jeg måtte nøjes med 4. pladsen. Men det var nu ret sjovt at dyste mod en hel masse racer jern på en gadecykel med nr.plade, blink og lygter, og Tuono var en fornøjelse at køre på..
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
Findes den stadig???
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 187
Er fælge som regel ikk lidt større en 3,5" og 6"... Synes de ser større ud..? hehe
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 245
den er reg som en 45knallert
nov 2005
Følger: 28 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 80
Fedt banejern.......så er det sagt!!!
Ses derude
S
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 26 Svar: 53
den er for ond..høj her fra
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 28 MC-er: 6 Emner: 9 Svar: 228
og det ser herre sejt ud med de forlygter!!
En høj herfra (i mangel af bedre)
Mvh
Poul
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.553
fedt udseende!!! Og jeg synes rigtig godt om forlygterne!!! Høj herfra (men kun fordi jeg ikke har nogen extra høje tilbage!!)
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.257
men du kan da sagtens lægge lyd herind.. bare optag en film og smid den ind i dit videoalbum
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 19 Svar: 357
Gejl gejl mc !
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 35 MC-er: 16 Emner: 15 Svar: 321
Cykel,og vil give dig ret,godt mix imellem komfort og sport,og så gør det jo heller ikke noget at det ikke flyder med dem her i DK.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.954
Det jo en rigtig herre cykel sådan en tuono ... Der er et par stumper på din jeg tror ville klæde min *S*
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 11
Billederne er taget da jeg lige havde købt cyklen, altså uden Akra systemet og lidt andre ting. Jeg lægger snarest nye billeder ind som den ser ud nu.. Hvis bare man også kunne lægge lyd ind, den lyder simpelthen hamrende godt med dyb dyb bulder fra de dobbelte potter.. :o)
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 56 Svar: 302
En af de fedeste Aprilia'er jeg har set - men de Ducati forlygter, de ødelægger da det hele??? De originale er meget federe efter min mening