Yamaha XJR 1300 SP 2006
7.891 visninger
|
Oprettet:
Yamaha XJR 1300 SP
Årgang:
2006
Motor:
Motor type : 4-takt, parallel 4-cylindret, DOHC
Køling : Luftkølet / oliekølet
Slagvolume : 1251cc
Boring x slaglængde : 79 x 63,8 mm
Komparations forhold : 9,7 : 1
Smøresystem : Vådsump
Karburator : Mikuni BS37/4
Koblingstype : Våd flerpladet
Starter system : Elstart
Gear system : Konstant indgreb, 5-trins
Bagtøj : Kædetræk
Tank kapacitet : 21 litter ( 4,5 litter )
Olietank kapacitet : 4,2 litter
Køling : Luftkølet / oliekølet
Slagvolume : 1251cc
Boring x slaglængde : 79 x 63,8 mm
Komparations forhold : 9,7 : 1
Smøresystem : Vådsump
Karburator : Mikuni BS37/4
Koblingstype : Våd flerpladet
Starter system : Elstart
Gear system : Konstant indgreb, 5-trins
Bagtøj : Kædetræk
Tank kapacitet : 21 litter ( 4,5 litter )
Olietank kapacitet : 4,2 litter
Hestekræfter
Standard 106 HK ved 8000 o/min.
Standard 105 NM ved 6500 o/min
På baghjul efter indkøring hos FV Motor 112,52 Hk og 106,04 NM.
Standard 105 NM ved 6500 o/min
På baghjul efter indkøring hos FV Motor 112,52 Hk og 106,04 NM.
Fælge
For 3,5" sort alu.
Bag 5,5" sort alu.
Bag 5,5" sort alu.
Dæk
For 120/70-17 Michelin Pilot Road 3.
Bag 180/55-17 Michelin Pilot Road 3.
Bag 180/55-17 Michelin Pilot Road 3.
Topfart
Opgivet til 224 km/t.
Tuning
Luftfilterkassen modificeret (gratis)
36Y's karburatorgummi monteret (kr. 1800)
Beowulf slipon potter (kr. 3500)
Dyset ind hos FV Motor (kr. 1900)
36Y's karburatorgummi monteret (kr. 1800)
Beowulf slipon potter (kr. 3500)
Dyset ind hos FV Motor (kr. 1900)
Styling
Andre sidespejle (kr. 240)
Ekstraudstyr
Topboks:-)
LSL styrdæmper (kr. 2000)
Givi styrkåbe (kr. 1500)
LSL styrdæmper (kr. 2000)
Givi styrkåbe (kr. 1500)
Bemærkninger
04.06.09 Cyklen købt og afhentet i København. Det er en model 2005 men først indregistreret i 2006. Da jeg hentede den stod tælleren på 3055 km. Ikke meget på 3 år:-) Maskinen stod derfor også som ny med fuld servicebog og det hele.
05.06.09 Til mekaniker. 2 nye dæk monteres og affjedringen strammes op både for og bag.
06.06.09 Cyklen pakkes og så er det på vej imod Sverige og ring Knutstorp, hvor cyklen og jeg har afprøvet grænser i 2 dage. Super fedt, men det er sgu en tung maskine. God måde at lære sin nye maskine at kende på. Det kan anbefales.
13.06.09 Så blev luftfilterkassen modificeret. Det skulle iflg. mange på www.yamahaxjrownersclub.com give en del heste når det også bliver sat sammen med åbne potter og nogle 36Y kaburator gummi. Derfor er der også bestilt nye potter, og gummierne skal også bestilles. Resultatet for sådan en lille omgang skulle være omkring 120 HK på rullen.
19.06.09 Så blev der monteret 2 åbne potter fra Beowulf med 60mm gennemgang....vroommmm. Nu er der sgu kommet lyd på færgen:-)
02.07.09 Så blev de nye kaburatorgummier fra en fj1100 monteret, og det har givet MÆRKBART mere effekt. Det skulle det også gerne, da motorcyklen nu får 20% mere luft. Der er også bestilt tid hos FV. Han skal have justeret kaburatorerne og sandsynligvis skiftet dyser.
05.08.09 Så har cyklen været en tur hos FV og blive dyset ind. Den stod dog MEGET godt fra fabrikken også efter diverse modefikationer. Men resultatet blev 112,52 HK, hvilket jeg er meget tilfreds med, når man kigger på hvor få basseører der er brugt.
15.10.09 Så blev der skiftet olie og filter, hvilket betyder årets sidste tur og i vinterhi med færgen. Sikke en dejlig sæson:-)
08.03.2010 Så blev der bestilt en LSL styrdæmper og et par andre spejle til færgen. Spændende at få det monteret når det kommer, da færgen godt kan blive lidt let i styrtøjet ved +160 kmt.
04.04.2010 Spejle og styrdæmper monteret. Den er nu ikke så løs i styret ved høje hastigheder, men den skal jo også lige justeres ordentlig ind, før jeg kan give en 100% objektiv mening om styrdæmperen.
20.10.2010 Sidste tur for i år er kørt. Færgen er nu hos min gode mekaniker HK-MC.dk, hvor den skal nusses lidt med stort service og udskiftning af alle væsker. Herefter kommer den hjem på matriklen igen, hvor den skal overvintre i min nu opvarmede garage:-) Det har været en super sæson med ca. 5500 kørte km.
17.10.2011 Så er sæsonen ved at være færdig. Jeg har ikke fået kørt så meget denne sæson. Det skyldes flere ting bla. den danske sommer. Men den største tidsrøver har nu nok været at jeg er startet på golf. Det er jo også en fritidsbeskæftigelse der helst skal foregå i godt vejr. Resultatet blev ca. 3500 km incl. en dejlig 4 dages tur til Hartzen. Den tur skal gentages igen næste år. Cyklen skal nu have en ordentlig rengøring, men olien er nok ikke nødvendig at skifte efter kun 3500 km.
17.2.2012 Lidt gejl skulle der købes til færgen denne vinter. Da jeg de sidste par sæsoner har været på mcferie, så har jeg denne vinter købt en Givi styrkåbe. Denne skulle gerne kunne tage noget af vindpresset, som bliver en belastning ved motorvejskørsel. Planen er dog ikke den skal sidde på hele tiden, men kun monteres til disse lejligheder.
30.3.2012 Så kommer færgen til mekaniker for en frisk omgang olie og filter til trods for den kun har kørt 3500 km på det gamle olie. Derudover er der bestilt 2 nye dæk i form af Michelin Pilot Road 3. Så er vi klar til Harzen turen i maj:)
03.04.2012 Så blev der monteret et sæt Michelin Pilot Road 3. De har kun fået ros, så jeg glæder mig til at få kørt nogle kilometer på dem.
24.04.2013 Så blev cyklen hentet fra sin vinterservice. Der blev skiftet olie og filter, kaburatorer blev skilt ad og renset, 4 nye tændrør og så kom der nyt batteri på. Og den kører som en drøm. Både maskine og ejer er nu klar til en herlig sæson. Igen fik jeg kun kørt 3500 km på den gamle olie....den har det sgu godt min lille færge.
15.10.2013 Sidste tur og maskinen er kommet i hi. Det blev til ca. 5000 km denne sæson, og det er jeg ganske tilfreds med. Selvom jeg nu har kørt 5 sæsoner på maskinen, så er jeg stadig super glad for den. Man kan ikke andet end holde af sådan en motor.....Den har den mest fantastiske gang, og jeg kan anbefale den til alle.
1.3.2014 Så blev maskinen startet op efter 5 md. stilstand, og den sprang i gang som en mis. Så færgen skulle lige luftes, så det blev en tur på 1 km:) Der er også blevet bestilt tid til olieskif og nyt filter samt montering af R&G varmehåndtag...man er vel ved at blive gammel:) Det bliver i hvert fald dejligt her i foråret, samt når turen går til Sauerland hver år i maj. Glæder mig til at køre med varme hænder.
Til slut vil jeg sige der er INTET der slår kubik:-) Sikke en motorgang og bundtræk........Og lyden som en velsmurt symaskine...dejligt.
Hvis i vil se billederne i stor størrelse, kan i tilføje &xl=true i adresselinien....
Super hjemmeside med alt hvad du behøver at vide om Yamaha XJR: http://www.yamahaxjrownersclub.com/phpBB3/index.php
Stilfuld allrounder
04-05-2000 | Af: Peter Rahbek
Tre gange har Den Blå Avis testet Yamaha’s tidligere XJR-modeller. Men den seneste udgave ved navn XJR 1300 SP skiller sig ud ved at have Öhlins støddæmpere og flerfarvet lak, så vi kunne ikke stå for
fristelsen…
Her er motorcyklen som alle vil elske. Yamaha XJR 1300 SP har i sjælden høj grad udseendet og sit tekniske koncept med sig - ja, den oser ligefrem af harmoni med sin klassiske linieføring, de lethåndterlige køreegenskaber og de altid tilstrækkelige kræfter fra en 1300-kubiks motor, som bør gå over i historien som en af de mest smidige og slidstærke 2-hjuls drivværker, der nogensinde er skabt.
Yamaha XJR 1300 SP taler til alle 2-hjuls fanatikere. Som nøgen retrobike med sportslig stil vil den accepteres i ethvert miljø. Fra hardcore superbike og semi-racer til cruiser, custom og chopper.
Alle vil kunne håndtere XJR 1300 SP, uanset om man er 20-årig og netop udvokset motorcyklist med "stort" MC-kørekort eller 40-årige revisorer med smag for sport og golf-stil eller 70-årig og indstillet på stilfærdig cruising. For XJR 1300 SP styrer næsten som en god 500-kubikker og kan simpelthen det hele.
Cyklen er dejligt komfortabel, så længe man holder sig under 140 km/t, og den er fristende villig på små, snørklede og bumpede landeveje, hvor bremser og affjedring virkelig kommer på prøve, når man inspireres til at bruge løs af kræfterne.
Vidunderlig sej motor
Motoren debuterede for mange, mange år siden i en 1100-kubiks sportsmaskine med 125 hk. Gennem årene blev den i flere tempi boret op, boosted og modificeret. Senest er den luft/oliekølede række-4 droslet ned til "kun" 106 hk, alt mens den med smedede letvægtsstempler, forstærkede plejlstænger, revideret smøresystem, avanceret tænding med gasspjældssensor og alskens andre detaljeforbedringer er gjort til 2-hjulsbranchens nok mest disciplinerede kraftbombe.
Med over 100 Nm til rådighed ved beskedne 6000 o/m og et usædvanlig jævnt momentforløb er der altid kræfter nok. Altid! Du kan tøffe afsted med 1500 o/m, cruise med 3000 o/m eller sprinte brutalt hurtigt afsted med en næsten vibrationsfri turbinegang over 6000 o/m. Motoren synes utrættelig og holder formentlig til flere hundrede tusinde kilometer ligesom sine forfædre.
Max-effekten serveres ved 8000 o/m, men det røde felt advarer først mod havari ved 9500 o/m, så der er rigeligt register at lege med, selv om gearkassen kun har fem trin. Tre trin ville dybest set være nok; et lavt start- og rangergear, et accelerationsgear og så topgearet, som man nøjes med det meste af tiden.
Alt virker som det skal i den nuværende 5-trins gearkasse, men skiftet fordrer både kræfter og beslutsomhed - specielt i skiftet fra første til andet gear, der med fordel kunne være bedre defineret. Den hydraulisk aktiverede kobling burde nok være lettere at dosere, for med det kolossale moment skal man næsten kun kigge på grebet, før koblingen fedter.
Koldstarten overstås legende nemt, og allerede efter få minutter trækker motoren som en turbine med automatgear. Den fanger blødt på gassen og reagerer hurtigt på de mindste drejninger af rullen.
Stort benzinforbrug
Forbruget følger med hastigheden. Kører du pænt er det ikke urealistisk med 15-16 km/l, men kører du så hurtigt som trækket inspirerer til, kvitterer den relativt tunge og brede cykel med et chokerende højt forbrug. Regn med under 13 km/l på en fristende søndag-morgen-svingom. Med 21 liters tankkapacitet er det muligt at køre 280 km mellem tankstoppene, men vi valgte at følge viserens råd om påfyldning før 250 km. Det er jo ikke sjovt at jogge rundt med 250 kg.
Fordi vindmodstanden hele tiden udgør en væsentlig fartbremse, sker al hastighedsregulering dejlig direkte. Eksempelvis dratter hastigheden hurtigt ned fra ulovlige kilometertal, bare man lukker af for gassen. Og eftersom der kun er beskedent slæk i transmissionen, opleves førerens "føling" med cyklen ganske høj via gasrullen på det ret høje og brede styr.
Man sidder lavt og oprejst, og det giver god kontrol. Selv kortbenede burde ikke beklage sig over afstanden til asfalten.
Endnu bedre er det med bremserne. De 4-stemplede kalibre er jo af samme fine familie som dem på Yamaha’s ekstreme sportsmaskine YZF R1 og de vellykkede 600-kubikkere YZF R6 og FZS 600 (S) Fazer: Her er et veldefineret trykpunkt, altid rigeligt bid (også med passager) og minimale problemer med fading og vandrende trykpunkt. Landevejskørere kan vanskeligt ønske sig noget bedre.
Ideel på småveje
I det hele taget er XJR 1300 SP ideel på snørklede danske småveje, hvor man virkelig kan nyde cyklens naturlige balance ved normale og nær "lovlige" hastigheder. Udnytter man trækket, så er cyklen lynhurtig til at smutte om hjørner med, og fodhvilernes små helte-følere vil snart slides bort.
XJR opleves meget let på styret, men den søger indad - specielt hvis den som testcyklen er udstyret med det ikke så inspirerende Michelin Macadam 90X bagdæk, der har brede, medstyrende skuldre. Personlig ville jeg foretrække dæk med rundere eller gerne spidsere profil i stil med Michelin Pilot Sport, Pirelli Dragon Evo, Metzeler MEZ3 eller Bridgestone BT 020.
SP-varianten skiller sig ud fra den almindelige XJR 1300 ved at have flerfarvet lak og fintfølende kvalitets-støddæmpere fra svenske Öhlins bag. Afstemningen er udpræget komfortabel, og hvis man virkelig går til makronerne eller kører på meget ujævne veje, så duver cyklen en del. Det er, som om stellet åler sig i området omkring svingarmslejerne og kronhovedet. Ikke slemt, men mærkbart.
Forgaflen kan justeres mht. fjederforspænding og det samme gælder de gule fjedre bagpå. Men fjedrenes bæreevne er udlagt til komfortabel kørsel, og eftersom kompressionsdæmpningen bagude ikke er voldsom stor, så advarer cyklen ret tidligt med "squatting" og uro. Alligevel kan man presse den meget hårdere uden at risikere liv og levned. Kun synd at de bagvedkørende eller passageren bemærker, at kursen ikke længere afstikkes med millimeter-præcision!
At SP-varianten koster 10.000 kr. mere end den ordinære XJR 1300 til knapt 130.000 kr. kan ikke undre. Der lægges immervæk 25 procent moms og derefter 180 procent registreringsafgift på luksus og sikkerhed. Jeg synes afgjort, at man skal investere de 10.000 kr. ekstra i forfinet affjedring, men måske er det så bedre at købe standardversionen og siden eftermontere strammere Öhlins forgaffelfjedre og multi-justerbare Öhlins støddæmpere af typen med regulerbar komressions- og returdæmpning. Disse kan erhverves til omtrent samme merpris, men så må man selvfølgelig undvære farveorgiet på tanken og sædekåben…
Kilde: Peter Rahbek
Tidligere og nuværende cykler:
Yamaha XJR 1300 årg. 06 købt 05-2009 og ejes stadig. Jeg har kørt ca. 23000 km på denne indtil videre.
Aprilia RSV 1000 R årg. 04 købt 05-2007 og solgt 06-2009. Den fik jeg kørt 10000 km på.
Yamaha FZ6-s årg. 06 købt fabriksny 03-2006 og solgt 05-2007 og den fik jeg kørt 10000 km på.
05.06.09 Til mekaniker. 2 nye dæk monteres og affjedringen strammes op både for og bag.
06.06.09 Cyklen pakkes og så er det på vej imod Sverige og ring Knutstorp, hvor cyklen og jeg har afprøvet grænser i 2 dage. Super fedt, men det er sgu en tung maskine. God måde at lære sin nye maskine at kende på. Det kan anbefales.
13.06.09 Så blev luftfilterkassen modificeret. Det skulle iflg. mange på www.yamahaxjrownersclub.com give en del heste når det også bliver sat sammen med åbne potter og nogle 36Y kaburator gummi. Derfor er der også bestilt nye potter, og gummierne skal også bestilles. Resultatet for sådan en lille omgang skulle være omkring 120 HK på rullen.
19.06.09 Så blev der monteret 2 åbne potter fra Beowulf med 60mm gennemgang....vroommmm. Nu er der sgu kommet lyd på færgen:-)
02.07.09 Så blev de nye kaburatorgummier fra en fj1100 monteret, og det har givet MÆRKBART mere effekt. Det skulle det også gerne, da motorcyklen nu får 20% mere luft. Der er også bestilt tid hos FV. Han skal have justeret kaburatorerne og sandsynligvis skiftet dyser.
05.08.09 Så har cyklen været en tur hos FV og blive dyset ind. Den stod dog MEGET godt fra fabrikken også efter diverse modefikationer. Men resultatet blev 112,52 HK, hvilket jeg er meget tilfreds med, når man kigger på hvor få basseører der er brugt.
15.10.09 Så blev der skiftet olie og filter, hvilket betyder årets sidste tur og i vinterhi med færgen. Sikke en dejlig sæson:-)
08.03.2010 Så blev der bestilt en LSL styrdæmper og et par andre spejle til færgen. Spændende at få det monteret når det kommer, da færgen godt kan blive lidt let i styrtøjet ved +160 kmt.
04.04.2010 Spejle og styrdæmper monteret. Den er nu ikke så løs i styret ved høje hastigheder, men den skal jo også lige justeres ordentlig ind, før jeg kan give en 100% objektiv mening om styrdæmperen.
20.10.2010 Sidste tur for i år er kørt. Færgen er nu hos min gode mekaniker HK-MC.dk, hvor den skal nusses lidt med stort service og udskiftning af alle væsker. Herefter kommer den hjem på matriklen igen, hvor den skal overvintre i min nu opvarmede garage:-) Det har været en super sæson med ca. 5500 kørte km.
17.10.2011 Så er sæsonen ved at være færdig. Jeg har ikke fået kørt så meget denne sæson. Det skyldes flere ting bla. den danske sommer. Men den største tidsrøver har nu nok været at jeg er startet på golf. Det er jo også en fritidsbeskæftigelse der helst skal foregå i godt vejr. Resultatet blev ca. 3500 km incl. en dejlig 4 dages tur til Hartzen. Den tur skal gentages igen næste år. Cyklen skal nu have en ordentlig rengøring, men olien er nok ikke nødvendig at skifte efter kun 3500 km.
17.2.2012 Lidt gejl skulle der købes til færgen denne vinter. Da jeg de sidste par sæsoner har været på mcferie, så har jeg denne vinter købt en Givi styrkåbe. Denne skulle gerne kunne tage noget af vindpresset, som bliver en belastning ved motorvejskørsel. Planen er dog ikke den skal sidde på hele tiden, men kun monteres til disse lejligheder.
30.3.2012 Så kommer færgen til mekaniker for en frisk omgang olie og filter til trods for den kun har kørt 3500 km på det gamle olie. Derudover er der bestilt 2 nye dæk i form af Michelin Pilot Road 3. Så er vi klar til Harzen turen i maj:)
03.04.2012 Så blev der monteret et sæt Michelin Pilot Road 3. De har kun fået ros, så jeg glæder mig til at få kørt nogle kilometer på dem.
24.04.2013 Så blev cyklen hentet fra sin vinterservice. Der blev skiftet olie og filter, kaburatorer blev skilt ad og renset, 4 nye tændrør og så kom der nyt batteri på. Og den kører som en drøm. Både maskine og ejer er nu klar til en herlig sæson. Igen fik jeg kun kørt 3500 km på den gamle olie....den har det sgu godt min lille færge.
15.10.2013 Sidste tur og maskinen er kommet i hi. Det blev til ca. 5000 km denne sæson, og det er jeg ganske tilfreds med. Selvom jeg nu har kørt 5 sæsoner på maskinen, så er jeg stadig super glad for den. Man kan ikke andet end holde af sådan en motor.....Den har den mest fantastiske gang, og jeg kan anbefale den til alle.
1.3.2014 Så blev maskinen startet op efter 5 md. stilstand, og den sprang i gang som en mis. Så færgen skulle lige luftes, så det blev en tur på 1 km:) Der er også blevet bestilt tid til olieskif og nyt filter samt montering af R&G varmehåndtag...man er vel ved at blive gammel:) Det bliver i hvert fald dejligt her i foråret, samt når turen går til Sauerland hver år i maj. Glæder mig til at køre med varme hænder.
Til slut vil jeg sige der er INTET der slår kubik:-) Sikke en motorgang og bundtræk........Og lyden som en velsmurt symaskine...dejligt.
Hvis i vil se billederne i stor størrelse, kan i tilføje &xl=true i adresselinien....
Super hjemmeside med alt hvad du behøver at vide om Yamaha XJR: http://www.yamahaxjrownersclub.com/phpBB3/index.php
Stilfuld allrounder
04-05-2000 | Af: Peter Rahbek
Tre gange har Den Blå Avis testet Yamaha’s tidligere XJR-modeller. Men den seneste udgave ved navn XJR 1300 SP skiller sig ud ved at have Öhlins støddæmpere og flerfarvet lak, så vi kunne ikke stå for
fristelsen…
Her er motorcyklen som alle vil elske. Yamaha XJR 1300 SP har i sjælden høj grad udseendet og sit tekniske koncept med sig - ja, den oser ligefrem af harmoni med sin klassiske linieføring, de lethåndterlige køreegenskaber og de altid tilstrækkelige kræfter fra en 1300-kubiks motor, som bør gå over i historien som en af de mest smidige og slidstærke 2-hjuls drivværker, der nogensinde er skabt.
Yamaha XJR 1300 SP taler til alle 2-hjuls fanatikere. Som nøgen retrobike med sportslig stil vil den accepteres i ethvert miljø. Fra hardcore superbike og semi-racer til cruiser, custom og chopper.
Alle vil kunne håndtere XJR 1300 SP, uanset om man er 20-årig og netop udvokset motorcyklist med "stort" MC-kørekort eller 40-årige revisorer med smag for sport og golf-stil eller 70-årig og indstillet på stilfærdig cruising. For XJR 1300 SP styrer næsten som en god 500-kubikker og kan simpelthen det hele.
Cyklen er dejligt komfortabel, så længe man holder sig under 140 km/t, og den er fristende villig på små, snørklede og bumpede landeveje, hvor bremser og affjedring virkelig kommer på prøve, når man inspireres til at bruge løs af kræfterne.
Vidunderlig sej motor
Motoren debuterede for mange, mange år siden i en 1100-kubiks sportsmaskine med 125 hk. Gennem årene blev den i flere tempi boret op, boosted og modificeret. Senest er den luft/oliekølede række-4 droslet ned til "kun" 106 hk, alt mens den med smedede letvægtsstempler, forstærkede plejlstænger, revideret smøresystem, avanceret tænding med gasspjældssensor og alskens andre detaljeforbedringer er gjort til 2-hjulsbranchens nok mest disciplinerede kraftbombe.
Med over 100 Nm til rådighed ved beskedne 6000 o/m og et usædvanlig jævnt momentforløb er der altid kræfter nok. Altid! Du kan tøffe afsted med 1500 o/m, cruise med 3000 o/m eller sprinte brutalt hurtigt afsted med en næsten vibrationsfri turbinegang over 6000 o/m. Motoren synes utrættelig og holder formentlig til flere hundrede tusinde kilometer ligesom sine forfædre.
Max-effekten serveres ved 8000 o/m, men det røde felt advarer først mod havari ved 9500 o/m, så der er rigeligt register at lege med, selv om gearkassen kun har fem trin. Tre trin ville dybest set være nok; et lavt start- og rangergear, et accelerationsgear og så topgearet, som man nøjes med det meste af tiden.
Alt virker som det skal i den nuværende 5-trins gearkasse, men skiftet fordrer både kræfter og beslutsomhed - specielt i skiftet fra første til andet gear, der med fordel kunne være bedre defineret. Den hydraulisk aktiverede kobling burde nok være lettere at dosere, for med det kolossale moment skal man næsten kun kigge på grebet, før koblingen fedter.
Koldstarten overstås legende nemt, og allerede efter få minutter trækker motoren som en turbine med automatgear. Den fanger blødt på gassen og reagerer hurtigt på de mindste drejninger af rullen.
Stort benzinforbrug
Forbruget følger med hastigheden. Kører du pænt er det ikke urealistisk med 15-16 km/l, men kører du så hurtigt som trækket inspirerer til, kvitterer den relativt tunge og brede cykel med et chokerende højt forbrug. Regn med under 13 km/l på en fristende søndag-morgen-svingom. Med 21 liters tankkapacitet er det muligt at køre 280 km mellem tankstoppene, men vi valgte at følge viserens råd om påfyldning før 250 km. Det er jo ikke sjovt at jogge rundt med 250 kg.
Fordi vindmodstanden hele tiden udgør en væsentlig fartbremse, sker al hastighedsregulering dejlig direkte. Eksempelvis dratter hastigheden hurtigt ned fra ulovlige kilometertal, bare man lukker af for gassen. Og eftersom der kun er beskedent slæk i transmissionen, opleves førerens "føling" med cyklen ganske høj via gasrullen på det ret høje og brede styr.
Man sidder lavt og oprejst, og det giver god kontrol. Selv kortbenede burde ikke beklage sig over afstanden til asfalten.
Endnu bedre er det med bremserne. De 4-stemplede kalibre er jo af samme fine familie som dem på Yamaha’s ekstreme sportsmaskine YZF R1 og de vellykkede 600-kubikkere YZF R6 og FZS 600 (S) Fazer: Her er et veldefineret trykpunkt, altid rigeligt bid (også med passager) og minimale problemer med fading og vandrende trykpunkt. Landevejskørere kan vanskeligt ønske sig noget bedre.
Ideel på småveje
I det hele taget er XJR 1300 SP ideel på snørklede danske småveje, hvor man virkelig kan nyde cyklens naturlige balance ved normale og nær "lovlige" hastigheder. Udnytter man trækket, så er cyklen lynhurtig til at smutte om hjørner med, og fodhvilernes små helte-følere vil snart slides bort.
XJR opleves meget let på styret, men den søger indad - specielt hvis den som testcyklen er udstyret med det ikke så inspirerende Michelin Macadam 90X bagdæk, der har brede, medstyrende skuldre. Personlig ville jeg foretrække dæk med rundere eller gerne spidsere profil i stil med Michelin Pilot Sport, Pirelli Dragon Evo, Metzeler MEZ3 eller Bridgestone BT 020.
SP-varianten skiller sig ud fra den almindelige XJR 1300 ved at have flerfarvet lak og fintfølende kvalitets-støddæmpere fra svenske Öhlins bag. Afstemningen er udpræget komfortabel, og hvis man virkelig går til makronerne eller kører på meget ujævne veje, så duver cyklen en del. Det er, som om stellet åler sig i området omkring svingarmslejerne og kronhovedet. Ikke slemt, men mærkbart.
Forgaflen kan justeres mht. fjederforspænding og det samme gælder de gule fjedre bagpå. Men fjedrenes bæreevne er udlagt til komfortabel kørsel, og eftersom kompressionsdæmpningen bagude ikke er voldsom stor, så advarer cyklen ret tidligt med "squatting" og uro. Alligevel kan man presse den meget hårdere uden at risikere liv og levned. Kun synd at de bagvedkørende eller passageren bemærker, at kursen ikke længere afstikkes med millimeter-præcision!
At SP-varianten koster 10.000 kr. mere end den ordinære XJR 1300 til knapt 130.000 kr. kan ikke undre. Der lægges immervæk 25 procent moms og derefter 180 procent registreringsafgift på luksus og sikkerhed. Jeg synes afgjort, at man skal investere de 10.000 kr. ekstra i forfinet affjedring, men måske er det så bedre at købe standardversionen og siden eftermontere strammere Öhlins forgaffelfjedre og multi-justerbare Öhlins støddæmpere af typen med regulerbar komressions- og returdæmpning. Disse kan erhverves til omtrent samme merpris, men så må man selvfølgelig undvære farveorgiet på tanken og sædekåben…
Kilde: Peter Rahbek
Tidligere og nuværende cykler:
Yamaha XJR 1300 årg. 06 købt 05-2009 og ejes stadig. Jeg har kørt ca. 23000 km på denne indtil videre.
Aprilia RSV 1000 R årg. 04 købt 05-2007 og solgt 06-2009. Den fik jeg kørt 10000 km på.
Yamaha FZ6-s årg. 06 købt fabriksny 03-2006 og solgt 05-2007 og den fik jeg kørt 10000 km på.

Yamaha XJR 1300 SP
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 33 MC-er: 5 Emner: 7 Svar: 24
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 38
jun 2007
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 474
ser godt ud
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 221 MC-er: 1 Svar: 2
Flot og velholdt Yamaha du der har ;.)
Classic , - No plastic
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 31 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 927
Den er sku kommet til at se godt ud sådan noget pynter altid fortsat go sensommer
Høj er sendt
Mvh jens
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 684
super flot mc du har dig der. har kigget på sådan en mange gange den kunne godt gå hen og blive min næste mc
mvh carsten
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 25 MC-er: 5 Emner: 9 Svar: 36
Endnu en fed retrobike,Molslinien skal opruste hvis de skal klare kampen !!
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.007
Tillykke med den, Smed!
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Svar: 1
fin yamaha høj er sendt
dec 2005
Følger: 59 Følgere: 58 MC-er: 1 Emner: 111 Svar: 1.588
satan smed. tillykke med den ny kværn
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.725
Hva satan Smed, er der gået morfar i den for dig
Tillykke med dyret, den er fin!!!!!!!!!!
Den takseres fluks til en høj
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 28 MC-er: 6 Emner: 9 Svar: 228
og et stort tillykke med den!!!
Men var den ikke tung at smide rundt på Knutten?? Nede i hullet og lige over bakken må den da have været lidt tung?
Nu kan konen også komme med så nu må der være fred i huset?
Mvh
Poul
maj 2009
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 7
nej hvor er det da dejligt at se en der køre på alt hvad han har betalt for sådan men ven. og fed cykel. du får sku et varmt velkommen her fra