Honda CB 125 J 1976
2.909 visninger
|
Oprettet:
Honda CB 125 J
Årgang:
1976
Motor:
• Motortype: Et cylindret, 4-takts, luftkølet.
• Cylinder: Indvendig boring på 56,5 millimeter og en slaglængde på 49,5 millimeter, så det indre rumfang er på 124 cm³. Den er udstyret med 2 ventiler i topstykket, der bliver styret af en kædetrykket overliggende knastaksel.
• Karburator: Keihin på 24 mm.
• Udstødning: En uoriginal en af slagsen, der kan producere en fandens masse lyd.
• Transmission: 5 trins gearkasse med flerpladet kobling i oliebad.
• Kompressionsforhold: 9.4:1.
• Starter: Kickstarter.
• Tænding: 6 volts.
• Den mest geniale motor i hele verden, hvilket nok også er grunden til at den sandsynligvis er den mest producerede. Direkte kopi eller delvise efterligninger er monteret på tusindvis af kinesercykler verden over. Meget enkel konstruktion og ekstremt nem at skrue på. Opfylder mange af de samme principper som de større motorer gør. Selvom mange har produceret 125 cm³ 4-taktere siden, er der utroligt nok ikke mange der nærmer sig samme effekt. Går rigtig godt efter brug siden 1976. Skal virkelig have stryg hvis den skal bestille noget, men den kan holde til det, hvis man sørger for at køre den godt varm først.
• Cylinder: Indvendig boring på 56,5 millimeter og en slaglængde på 49,5 millimeter, så det indre rumfang er på 124 cm³. Den er udstyret med 2 ventiler i topstykket, der bliver styret af en kædetrykket overliggende knastaksel.
• Karburator: Keihin på 24 mm.
• Udstødning: En uoriginal en af slagsen, der kan producere en fandens masse lyd.
• Transmission: 5 trins gearkasse med flerpladet kobling i oliebad.
• Kompressionsforhold: 9.4:1.
• Starter: Kickstarter.
• Tænding: 6 volts.
• Den mest geniale motor i hele verden, hvilket nok også er grunden til at den sandsynligvis er den mest producerede. Direkte kopi eller delvise efterligninger er monteret på tusindvis af kinesercykler verden over. Meget enkel konstruktion og ekstremt nem at skrue på. Opfylder mange af de samme principper som de større motorer gør. Selvom mange har produceret 125 cm³ 4-taktere siden, er der utroligt nok ikke mange der nærmer sig samme effekt. Går rigtig godt efter brug siden 1976. Skal virkelig have stryg hvis den skal bestille noget, men den kan holde til det, hvis man sørger for at køre den godt varm først.
Hestekræfter
• 14 HK ved 10.000 rmp/min.
• 9,8 NM ved 9.000 rmp/min.
• 9,8 NM ved 9.000 rmp/min.
Fælge
• For: Krom egerfælg i 2,75 x 18 tommer.
• Bag: Krom egerfælg i 3,00 x 17 tommer.
• Bag: Krom egerfælg i 3,00 x 17 tommer.
Dæk
• For: Pirelli 90/90 - 18.
• Bag: Continental 100/80 - 17.
• Bag: Continental 100/80 - 17.
Topfart
• Ca. 130 km/h i medvind.
Tuning
• Potten med forholdsvis fri gennemgang.
Styling
• Sæde fra den italienske X-model.
Ekstraudstyr
• Op imod to hele cykler til reservedele. Alt haves minimum to gange.
Bemærkninger
• Bremser:
- For: Mekanisk kabeltrukket 196 mm skivebremse.
- Bag: Mekanisk stangtrukket 110 x 86 mm tromlebremse.
• Affjedring:
- For: Hydraulisk teleskopgaffel.
- Bag: Svinggaffel med hydrauliske justerbare støddæmpere.
• Dimensioner:
- Tør vægt: 90 kg.
- Ready to race vægt: 100 kg.
- Tankkapacitet: 9,5 liter.
- Reserve tank: 1,5 liter.
• Forbrug: 40 km/l ved blandet kørsel. Aldrig nogensinde under 30 km/l, uanset hvor meget du piner den.
• Rigtig fin gammel sag, der efterhånden har rigtig mange kilometer på bagen. Starter hver dag uden problemer og kører rigtig langt på literen, selvom det er en gammel motorkonstruktion. Bruger den til og fra skole, hvilket den fungerer fuldstændig perfekt til.
- For: Mekanisk kabeltrukket 196 mm skivebremse.
- Bag: Mekanisk stangtrukket 110 x 86 mm tromlebremse.
• Affjedring:
- For: Hydraulisk teleskopgaffel.
- Bag: Svinggaffel med hydrauliske justerbare støddæmpere.
• Dimensioner:
- Tør vægt: 90 kg.
- Ready to race vægt: 100 kg.
- Tankkapacitet: 9,5 liter.
- Reserve tank: 1,5 liter.
• Forbrug: 40 km/l ved blandet kørsel. Aldrig nogensinde under 30 km/l, uanset hvor meget du piner den.
• Rigtig fin gammel sag, der efterhånden har rigtig mange kilometer på bagen. Starter hver dag uden problemer og kører rigtig langt på literen, selvom det er en gammel motorkonstruktion. Bruger den til og fra skole, hvilket den fungerer fuldstændig perfekt til.

Honda CB 125 J
jun 2018
Følger: 23 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 6
Den er da super fin og velholdt, især i forhold til min
sep 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
.
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 4
Ja, den har holdt foran handelskolem et par gange
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
Jeg tager chancen ;-).
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
Hvis jeg tænker over den i laaaaaaaang tid
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
Tak for de pæne ord .
Så er det jo bare såden en du skal ha` :-D.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.886
Jeg ved ikke hvad det betyder men jeg tager det som noget positivt :-). Takker .
okt 2007
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 81
Jeg takker mange gange for velkomsten og de pæne ord.
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 6
Impornerende at se at de kunne vride 14 hk og 130 på toppen, ud af den i 1976, høj herfra.Iøvrigt oplyser Honda at dette er forfaderen til min lille 09 model.
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 1.489
Og efterhånden lidt af en sjældenhed i dag.
Der er masser af køreglæde og underholdning i de små 125'ere ...
God tekst ...