{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

NSU Special Max [Tidl. motorcykel] 1955

4.642 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Niels S
Mand | 35 år | Oprettet: 13. maj 2006


NSU Special Max

Årgang:
1955
Motor:
4-takts, 1 cylinder
Slaglængde: 66mm
Boring: 69mm
Volumen: 247cc
Kompressionsforhold: 1:7,4
Topventiler i letmetalstopstykke, styret med overliggende knastaksel drevet af ekcenter på koblingsstand.
Tospjældskarburator
Flerpladekobling med gummistøddæmpere
4-trins gearkasse
Transmissionsforhold: 2,583:1
14 tands fortandhjul m. sidevogn
16 tands fortandhjul v. solokørsel
Kraftoverførsel: Kæde i lukket kædekasse
14 l tank (1.5l reserve)
Normalforbrug (solo): 3,2L/100km
Tromlebremser for og bag i aluminium
Egenvægt: 165 kg, totalvægt: 315kg
Svinghjulsdynamo
6v tørbatteri

Starter på første eller andet kick hvis man følger instruktionsbogens anvisninger.
Renoveret for 2300km siden af sælger.
Hestekræfter
Ydelse: 17 HK v. 6500 rpm

Fælge
3.25x19 for og bag, indbyrdes omskiftelige
Dæk
Michelin i klassisk udførsel
Topfart
Who cares, men 116km/t oprejst og 126km/t liggende, ifølge instruktionsbogen. Dog ikke med sidevognsgearingen
Tuning
Nøh. Det skulle da være hvis man kunne finde den sjældne Schweiziske 300cc Max motor (ml 400 og 700 euro), eller en geländemax eller supermax motor.
Styling
Weltmeister tankdæksel, NSU mærke på forskærmen (begge skal males), gulvtæppe i sidevognen.
Kommende: lidt lommer og opbevaringsrum i sidevognen. Evt. lys.
Måske et lille solcelleanlæg til langturen.
Ekstraudstyr
Luftpumpe under tanken.
Værktøjskasse.
Nuserhjelm og kørebriller.
Dødemandknap/tyverisikring på værktøjskassen.
Steib LS 200 personkasse (oprindeligt mørkerød)
En kuffert til sidevognen kommer til snart.
Bemærkninger
MC nr. 10, efter 5 år med kortet.
Sidevognsdata:
Dansk produceret Star varesidevogn med bladfjedre, u. bremse.
Nu også en fin Steib personsidevogn, der skal istandsættes (slibes, males og laves sæde + armlæn).

NSU'en blev købt d. 30-3-2012, og kørt hjem fra Løjt Kirkeby til nær Grindsted (100km) i det milde blæsevejr (mellem 12 og 20m/s). Pga. vejret blev turen med gennemsnitshastighed på 33km/t, men jeg har aldrig hygget mig så meget :)
Den kører rigtig fint og jævnt ved 50-60 km/t i 4. gear, og sidevognen mærker man næsten ikke. Desuden virker sædet først meeeget blødt, men efter 100km har man stadig ikke ondt bagi.
Den går ca. 14 km/l med sidevogn i rå modvind (17-22 ellers), hvilket er godkendt.
Jeg håber på at køre nogle gode langture på den, og ellers bruge den som praktisk gris på kollegiet.
Der er snart ikke noget mere afslappende end at pludre afsted med 50 km/t og bare nyde naturen :)

Og JA den skal bruges, og ikke bare stå og se fin ud. Vinterkørsel har jeg altid udøvet, så et støttehjul er rart fremover.
Forhåbentlig følger et medlemsskab i DSK og vintertræf :)

Nu er der dækket 340km på maskinen, og Steib sidevognskassen er snart klar.
Kommentér på:
NSU Special Max
Annonce