NSU Special Max [Tidl. motorcykel] 1955
4.642 visninger
|
Oprettet:
NSU Special Max
Årgang:
1955
Motor:
4-takts, 1 cylinder
Slaglængde: 66mm
Boring: 69mm
Volumen: 247cc
Kompressionsforhold: 1:7,4
Topventiler i letmetalstopstykke, styret med overliggende knastaksel drevet af ekcenter på koblingsstand.
Tospjældskarburator
Flerpladekobling med gummistøddæmpere
4-trins gearkasse
Transmissionsforhold: 2,583:1
14 tands fortandhjul m. sidevogn
16 tands fortandhjul v. solokørsel
Kraftoverførsel: Kæde i lukket kædekasse
14 l tank (1.5l reserve)
Normalforbrug (solo): 3,2L/100km
Tromlebremser for og bag i aluminium
Egenvægt: 165 kg, totalvægt: 315kg
Svinghjulsdynamo
6v tørbatteri
Starter på første eller andet kick hvis man følger instruktionsbogens anvisninger.
Renoveret for 2300km siden af sælger.
Slaglængde: 66mm
Boring: 69mm
Volumen: 247cc
Kompressionsforhold: 1:7,4
Topventiler i letmetalstopstykke, styret med overliggende knastaksel drevet af ekcenter på koblingsstand.
Tospjældskarburator
Flerpladekobling med gummistøddæmpere
4-trins gearkasse
Transmissionsforhold: 2,583:1
14 tands fortandhjul m. sidevogn
16 tands fortandhjul v. solokørsel
Kraftoverførsel: Kæde i lukket kædekasse
14 l tank (1.5l reserve)
Normalforbrug (solo): 3,2L/100km
Tromlebremser for og bag i aluminium
Egenvægt: 165 kg, totalvægt: 315kg
Svinghjulsdynamo
6v tørbatteri
Starter på første eller andet kick hvis man følger instruktionsbogens anvisninger.
Renoveret for 2300km siden af sælger.
Hestekræfter
Ydelse: 17 HK v. 6500 rpm
Fælge
3.25x19 for og bag, indbyrdes omskiftelige
Dæk
Michelin i klassisk udførsel
Topfart
Who cares, men 116km/t oprejst og 126km/t liggende, ifølge instruktionsbogen. Dog ikke med sidevognsgearingen
Tuning
Nøh. Det skulle da være hvis man kunne finde den sjældne Schweiziske 300cc Max motor (ml 400 og 700 euro), eller en geländemax eller supermax motor.
Styling
Weltmeister tankdæksel, NSU mærke på forskærmen (begge skal males), gulvtæppe i sidevognen.
Kommende: lidt lommer og opbevaringsrum i sidevognen. Evt. lys.
Måske et lille solcelleanlæg til langturen.
Kommende: lidt lommer og opbevaringsrum i sidevognen. Evt. lys.
Måske et lille solcelleanlæg til langturen.
Ekstraudstyr
Luftpumpe under tanken.
Værktøjskasse.
Nuserhjelm og kørebriller.
Dødemandknap/tyverisikring på værktøjskassen.
Steib LS 200 personkasse (oprindeligt mørkerød)
En kuffert til sidevognen kommer til snart.
Værktøjskasse.
Nuserhjelm og kørebriller.
Dødemandknap/tyverisikring på værktøjskassen.
Steib LS 200 personkasse (oprindeligt mørkerød)
En kuffert til sidevognen kommer til snart.
Bemærkninger
MC nr. 10, efter 5 år med kortet.
Sidevognsdata:
Dansk produceret Star varesidevogn med bladfjedre, u. bremse.
Nu også en fin Steib personsidevogn, der skal istandsættes (slibes, males og laves sæde + armlæn).
NSU'en blev købt d. 30-3-2012, og kørt hjem fra Løjt Kirkeby til nær Grindsted (100km) i det milde blæsevejr (mellem 12 og 20m/s). Pga. vejret blev turen med gennemsnitshastighed på 33km/t, men jeg har aldrig hygget mig så meget :)
Den kører rigtig fint og jævnt ved 50-60 km/t i 4. gear, og sidevognen mærker man næsten ikke. Desuden virker sædet først meeeget blødt, men efter 100km har man stadig ikke ondt bagi.
Den går ca. 14 km/l med sidevogn i rå modvind (17-22 ellers), hvilket er godkendt.
Jeg håber på at køre nogle gode langture på den, og ellers bruge den som praktisk gris på kollegiet.
Der er snart ikke noget mere afslappende end at pludre afsted med 50 km/t og bare nyde naturen :)
Og JA den skal bruges, og ikke bare stå og se fin ud. Vinterkørsel har jeg altid udøvet, så et støttehjul er rart fremover.
Forhåbentlig følger et medlemsskab i DSK og vintertræf :)
Nu er der dækket 340km på maskinen, og Steib sidevognskassen er snart klar.
Sidevognsdata:
Dansk produceret Star varesidevogn med bladfjedre, u. bremse.
Nu også en fin Steib personsidevogn, der skal istandsættes (slibes, males og laves sæde + armlæn).
NSU'en blev købt d. 30-3-2012, og kørt hjem fra Løjt Kirkeby til nær Grindsted (100km) i det milde blæsevejr (mellem 12 og 20m/s). Pga. vejret blev turen med gennemsnitshastighed på 33km/t, men jeg har aldrig hygget mig så meget :)
Den kører rigtig fint og jævnt ved 50-60 km/t i 4. gear, og sidevognen mærker man næsten ikke. Desuden virker sædet først meeeget blødt, men efter 100km har man stadig ikke ondt bagi.
Den går ca. 14 km/l med sidevogn i rå modvind (17-22 ellers), hvilket er godkendt.
Jeg håber på at køre nogle gode langture på den, og ellers bruge den som praktisk gris på kollegiet.
Der er snart ikke noget mere afslappende end at pludre afsted med 50 km/t og bare nyde naturen :)
Og JA den skal bruges, og ikke bare stå og se fin ud. Vinterkørsel har jeg altid udøvet, så et støttehjul er rart fremover.
Forhåbentlig følger et medlemsskab i DSK og vintertræf :)
Nu er der dækket 340km på maskinen, og Steib sidevognskassen er snart klar.
NSU Special Max
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.842
Den er sgu fin:D
Hvorfan får man råd til alle de maskiner når man bor på et kollegium, og formodet indkomst bestående af S.U:D
Den får lige en høj. Ser hyggelig ud!
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 27 Svar: 121
Tillykke med den
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.439
Den Geländemax er da bare superfed ...
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 766 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
Jeps det har jeg læst, og efter hjemturen igår, kan det kun blive nemmere.... Det er ikke tit jeg er tvunget til at køre i så slem en blæst.
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 300
Jeg har selv haft sidevogens maskiner , det er godtnok special at kører med , har du set på dansk sidevogens club hjemmeside de har en del vedr hvordan man kører nemmest med sidevogen , og de hjælper
feb 2006
Følger: 36 Følgere: 10 MC-er: 16 Emner: 9 Svar: 272
Den er godt nok flot, man bliver helt misundelig. Flot er den i hvert fald.