{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

MZ ETS 250 Throphy Sport 1971

2.007 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Edvard Korsbæk
Mand | 68 år | Oprettet: 9. mar 2013


MZ ETS 250 Throphy Sport

Årgang:
1971
Motor:
250 ccm 4 gear, karburatoren er en Supa Fejf på 30 mm, hvor den oprindelige er på 28 mm. Opgraderet med en Power Dynamo og tænding fra MZ-B til 12 V, hvilket bør gøre den til 'monter og glem'. Det var nu lidt mere kompliceret end som så - ETS har som den eneste model overhovedet ingen elektrisk forbindelse mellem stel og motor.
Den har nu fået nye pakdåser, og er til at starte. Jeg har købt en Mikuni WM 26 karburator hjem - Den bliver spændende at montere!
Mikunien gjorde virkeligt en forskel. Sjovt at en 30 mm skal erstattes med en 26 mm! Den går betydeligt mere rent, og trækker igennem fra bunden på en helt anden måde uden at hugge - Heller ikke når man tager gassen af den. Jeg ringede til Allans Performance i Oxford, hvor jeg købte Mikunien: "Let me have a look in my notes - I tried both 26 mm and 30 mm. No difference on the dyno in top effect, but better low end with the 26"
Hestekræfter
19 hk ved 5.500 omdrejninger oprindeligt
Fælge
Alu, 18" foran og 16" bagpå - det gør dæk lidt besværlige...
Dæk
18 x 2,75 foran, og 16 X 3,50 bagpå. Fordækket er meget stift, og hopper en del. Den stod uden luft i + 5 år. Jeg har lige fået de originale messing ventilbeskyttere - dejligt!
Efter at være væltet fik jeg gjort noget ved dækkene. Men selv om man køber nye, har de nu ligget nogle år på lager...
Topfart
Oprindeligt 115 kmt. På et tidspunkt havde den en ISDT motor, og jeg fandt aldrig rigtigt ud af hvor hurtig den var - udover at den drejede spedometeret ud, der gik til 140 kmt. I dag vil jeg tro, at den topper på noget der ligner 110 km/t med højt styr osv.
Det har vist sig, at speedometeret opgivever ved 110 km/t - Jeg kan faktisk følge bilerne med 130 km/t på motorvejen.
Tuning
Stempel fra en Airmaichi (Italiensk Harley Davidson) med ekstra skylleport og cylinder modificeret efter ISDT motoren.

Stemplet var en udboring mindre end cylinderen, så jeg gik tilbage til standardtrim - med et nyt stempel (70 mm), og så holdt den op med at rasle!
Styling
Jeg lader den stå som hvad der sker, når man har tilpasset den med hvad man nu kunne finde billigt over 20 år. Der er stadig en del originale ETS'ere
Skafte Rasmussen Räder er et godt MZ klub emblem - bliver solgt både i DK og i Tyskland. Skafte Rasmussen var den oprindelige indehaver af DKW, hvor Motorradwek Zchopau er den del, der blev tilbage i DDR
Ekstraudstyr
Krauser sidetasker
Speed 7 kåbe
Forgaffel og skivebremse fra en MZ ETZ 250
Bagstøddæmpere fra en BMW R 75/5
Dynamo/tænding fra MZ-B
Horn fra T-Hansen
Styr fra en ældre Honda 750 four.
Styrtet gik lidt hårdt ud over nogle af detaljerne - Og jeg kører altså ikke uden kåbe mere, så jeg faldt over en O'Niell kåbe til en Honda 350. Tidstypisk, og den er faktisk bedre end den gamle Speed 7
Bemærkninger
Jeg fik den af min far som 17 års fødselsdagsgave med ret til selv at betale den, og en kommentar om, at den i modsætning til min Kreidler havde både lys og bremser. Det betyder, at Jeg har haft den i 44 år, og i de første 8 år var det mit eneste transportmiddel. Det betød, at den hele tiden blev tilpasset med hvad jeg nu fandt, og jeg har prøvet at beholde den som en MZ der lige så stille er blevet tilpasset tiden. Pt. er den ganske rusten, og det gør jeg nok ikke så meget ved, men for- og bagskærm skal have en tur.
Den har været i næsten alle europæiske lande undervejs - Jeg kunne ikke komme ind i Sovjetunionen (tro mig, jeg har prøvet!) og i Albanien, og kunne ikke finde Liechtenstein. På et tidspunkt havde jeg en ISDT motor, tank og forgaffel med forbremse fra en af Claus Tarum's 450 racere og en kæreste i Norditalien, jeg besøgte et par gange om måneden.
For noget der ligner 10 år siden var den i Harzen, og motoren eksploderede 100 meter før den danske grænse på vejen hjem. Der havde jeg nær begravet den, men for et par timer siden har jeg været ude at køre igen for første gang efter tre måneder i værkstedet. Stort øjeblik! Lidt besværlig at få rigtigt i gang. Jeg skal have styr på kaburatoren tror jeg.
Kommentér på:
MZ ETS 250 Throphy Sport
Annonce