Elleham 330 cc. år 1908 1908
6.324 visninger
|
Oprettet:
Elleham 330 cc. år 1908
Årgang:
1908
Motor:
1 cylinder 330 cc 4 takt med automatisk indsugningsventil.
Hestekræfter
Knap 3
Fælge
Vulst
Dæk
Topfart
ca. 60 km/t
Tuning
Nej
Styling
Original 1908
Ekstraudstyr
nej.
Bemærkninger
Elleham 1908 2¾ Hk 330 cc a.i.v. encylindret motor # 0051
Jacob Ellehammer blev født i Bakkebølle på Sydsjælland i 1871.
Han startede som urmager lærling, men skulle blive en af de mest indflydelsesrige danske opfindere.
Gennem sit arbejdsliv tog han 411 patenter, hvilket foranledigede hans udenlandske tilnavn "Edison of Denmark".
Han blev verdensberømt, da han som den første europæer fløj et motordrevet fly på øen Lindholm i 1906.
Hans primære arbejde var inden for luftfart, men i begyndelsen af 1900'erne lavede han også stort udviklingsarbejde inden for motorcykler og biler.
Han havde lejet et stort værksted i Istedgade i København, og her udviklede han videre på sine ideer om motoriseret kørsel.
Ellehammer lavede her sin første prototype motorcykel i 1903.
Den blev drevet af en tre-cylindret radialmotor af hans eget design. Man ved ikke ret meget om denne model, som heller ikke eksisterer mere.
Ydermere et forsøg førte til en uortodoks åbent - stel motorcykel, der som prøvemodel blev drevet af en Schweizisk Zedel-motor.
I dag ville vi nok kalde prøvemodellen for en scooter, men det ord var ikke opfundet endnu i 1904. Så derfor motorcykel.
Den første rigtige produktions motorcykel kom på markedet i 1904. Den blev drevet af en 1-cylindret 330 cc Peugeot motor, og var ligeledes med åbent scooter-rørstel og blev solgt under mærket "Elleham".
1908 blev det første år, hvor også motoren nu var af eget fabrikat, og blev dermed den første 100 % danske motorcykel i produktion.
Benzintankens position nederst under fødderne var et problem med den åbne rørramme.
Ellehammers løsning var at gøre benzintanken til en del af motorcykelchassiset, under fodbrættet, og benzin skal pumpes manuelt fra tanken til et lille cylindrisk reservoir lige over motoren.
Trin for trin blev Elleham-designet yderligere raffineret: batteriet og spoletændingen ændredes til magnettænding.
Mindst et foto viser en Elleham med vandtæt Bosch magnet, der ikke var tilgængelig før 1912.
Senere modeller blev udstyret med affjedrede forgaffeler, og maskinen kunne også fås med en sidevogn.
Det Danske Postvæsen brugte Ellehams med kasse-sidevogne.
Maskinen nød stor popularitet, og det menes at mere end tusinde blev solgt.
Produktionen sluttede i 1916.
Denne sjældne og ekstraordinære danske motorcykel med stel nr 0051 er restaureret til fuldstændig original stand, og motoren skal lige køres til igen før den kan fyres af til topfarten på ca. 60 km/t…
Jacob Ellehammer blev født i Bakkebølle på Sydsjælland i 1871.
Han startede som urmager lærling, men skulle blive en af de mest indflydelsesrige danske opfindere.
Gennem sit arbejdsliv tog han 411 patenter, hvilket foranledigede hans udenlandske tilnavn "Edison of Denmark".
Han blev verdensberømt, da han som den første europæer fløj et motordrevet fly på øen Lindholm i 1906.
Hans primære arbejde var inden for luftfart, men i begyndelsen af 1900'erne lavede han også stort udviklingsarbejde inden for motorcykler og biler.
Han havde lejet et stort værksted i Istedgade i København, og her udviklede han videre på sine ideer om motoriseret kørsel.
Ellehammer lavede her sin første prototype motorcykel i 1903.
Den blev drevet af en tre-cylindret radialmotor af hans eget design. Man ved ikke ret meget om denne model, som heller ikke eksisterer mere.
Ydermere et forsøg førte til en uortodoks åbent - stel motorcykel, der som prøvemodel blev drevet af en Schweizisk Zedel-motor.
I dag ville vi nok kalde prøvemodellen for en scooter, men det ord var ikke opfundet endnu i 1904. Så derfor motorcykel.
Den første rigtige produktions motorcykel kom på markedet i 1904. Den blev drevet af en 1-cylindret 330 cc Peugeot motor, og var ligeledes med åbent scooter-rørstel og blev solgt under mærket "Elleham".
1908 blev det første år, hvor også motoren nu var af eget fabrikat, og blev dermed den første 100 % danske motorcykel i produktion.
Benzintankens position nederst under fødderne var et problem med den åbne rørramme.
Ellehammers løsning var at gøre benzintanken til en del af motorcykelchassiset, under fodbrættet, og benzin skal pumpes manuelt fra tanken til et lille cylindrisk reservoir lige over motoren.
Trin for trin blev Elleham-designet yderligere raffineret: batteriet og spoletændingen ændredes til magnettænding.
Mindst et foto viser en Elleham med vandtæt Bosch magnet, der ikke var tilgængelig før 1912.
Senere modeller blev udstyret med affjedrede forgaffeler, og maskinen kunne også fås med en sidevogn.
Det Danske Postvæsen brugte Ellehams med kasse-sidevogne.
Maskinen nød stor popularitet, og det menes at mere end tusinde blev solgt.
Produktionen sluttede i 1916.
Denne sjældne og ekstraordinære danske motorcykel med stel nr 0051 er restaureret til fuldstændig original stand, og motoren skal lige køres til igen før den kan fyres af til topfarten på ca. 60 km/t…
Elleham 330 cc. år 1908
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
jul 2008
Følger: 31 Følgere: 496 MC-er: 11 Emner: 28 Svar: 629
jun 2016
Følger: 26 Følgere: 69 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 331
okt 2017
Følger: 1 MC-er: 2
okt 2017
Følger: 2
Er dette din Elleham? Jeg har selv et Elleham projekt til at ligge i en kasse.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 184
Den havde overflade fordampnings kaburator, og jeg forstod, at Ellehammer anbefalede at man antændte noget papir dybbet i benzin under karburatoren, hvis den ikke ville i gang.
Ved du, om det er en gang gas jeg fik at vide den gang, og er der samme karburator konstruktion på den gamle?
Og jeg slipper ikke - en af mine sidste 'Ekstra høj'
aug 2016
Følger: 15 Følgere: 45 Emner: 29 Svar: 818
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
jan 2017
Følger: 15 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 2 Svar: 58
den har bremse på ydre fælg på billede 6.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Egentlig konstruerede han ikke en motorcykel, men den første scooter. Så vidt jeg ved har den ingen bremser?
sep 2015
Følger: 50 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 7
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.776
Flot flot..
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 46 Svar: 451
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.417
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 61 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 2.277
jun 2010
Følger: 16 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 366
sep 2017
Følger: 15 Følgere: 1 MC-er: 1
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.319
jan 2008
Følgere: 12 MC-er: 3 Svar: 42
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 661
Det er meget sjovt og lærerigt at læse om dine cykler, med de problemer og løsninger de har haft dengang.
Absolut velkommen.