{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Honda CB72 Hawk 1963

489 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

JesO
Mand | 58 år | Oprettet: 27. dec 2013


Honda CB72 Hawk

Årgang:
1963
Motor:
Luftkølet 247 ccm TWIN m/ 180 graders krumtap med 2 ventilede topstykker og overliggende kædetrukket knastaksel. kompression på 9,5 : 1.
2 stk. mikuni PW22 karburatorer.
Boring x slaglængde: 54 x 54 mm
4-trins gearkasse
Hestekræfter
HK: 24 v/ 9000 o/min
Moment: 21 nm v/ 7500 o/min
Fælge
For: Forcromet egerfælg 1,60x18
Bag: Forcromet egerfælg 1,85x18
Dæk
For: 2,75x18 Barum
Bag: 3.00x18 Pirelli

Begge dæk nogen RIGTIGT gamle stive "hunde", som bliver udskiftet med 2 nye Pirelli City Demon i samme (originale) størrelse.
Topfart
Opgivet til 155 km/t
Tuning
Ingen - Motoren født i den gamle CB72 Benly som 360 graders parallel-twin, men for at undgå parallel Twin-ens vibrationer bliver motoren konverteret til 180 graders twin i CB72 Hawk og kan derfor rotere hurtigere pga. bedre intern balance i krumtappen og får 4 hk mere i ydelse.
Styling
Ingen - Helt original
Ekstraudstyr
Intet - Men mangler sidespejlene, som er bestilt hos David Silver Spares i originalt udseende replica.
Bemærkninger
Sådan ! ---- Hvor heldig kan man være, at der kommer sådan en sjælden gammel Honda til salg. Men dette skete i week-enden, hvor motorcyklen var blevet sat til salg fra et dødsbo. Så nu skal jeg bare lige have den fikset helt op og indregistreret på sort nummerplade, så jeg er klar til sommerens veteranløb..

HISTORIE:
Motorcyklen blev introduceret i 1959 som CB72 (CB77) Benly, hvor motoren lå i et gammeldags NSU Rennmax inspireret pladestel.
I 1962 kom så CB72 Hawk (250cc) og CB77 Super Hawk (305cc) hvor motorerne nu begge var bygget ind i et dobbelt åbent stålrørsstel, hvor motoren var medbærende. Stellene var fuldstændigt identiske.

Disse 2 modeller solgte rigtigt godt på hele det europæiske marked og blev MEGET populære, dels pga. en god pris (læs lav !) og dels pga. rigtigt gode præstationer samt rigtigt stor pålidelighed. Motorcyklen var meget vel konstrueret og havde mange fine finesser, som bla. Elektrisk SELVSTARTER, et EL- og tændingssystem som virkede og overliggende kædetrukket knastaksel - 180 graders krumtap, som bevirkede at motoren var i bedre balance og kunne rotere meget hurtigere end de engelske vibrerende parallel-twins. Og så var motoren olietæt……..

Det at man ikke behøvede at ligge og skrue hver week-end, men i stedet kunne koncentrere sig om at køre – Og blive ved med at køre… og også relativt nemt kunne køre fra de fleste britiske 500cc standard motorcykler gjorde, at det bla. var denne Honda model der var med til at ligge grundstenen til britisk motorcykel industri´s fald og uddøen!!!

Nådesstødet kom m/ Honda CB450 Black Bomber i 1966 og det endelige dybe nådesstød m/ Honda CB750 Four i 1969.....

Det var ikke direkte alle de japanske motorcyklers indtog, der "dræbte" englænderne. Det var som en motorjournalist udtrykte det: "kollektivt selvmord", som opstod af passitivitet fra de engelske producenters side, idet de ikke tog japanerne alvorligt, men blot arbejdede videre uden udvikling af årtiers gammel teknologi..!!! Den typiske engelske motor var jo baseret på paralleltwin motorkonstruktionen, der stammede fra slutningen af trediverne.


Kommentér på:
Honda CB72 Hawk