{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Honda CB 72 Hawk 1963

589 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

JesO
Mand | 59 år | Oprettet: 27. dec 2013


Honda CB 72 Hawk

Årgang:
1963
Motor:
Luftkølet 247 ccm TWIN m/ 180 graders krumtap med 2 ventilede topstykker og overliggende kædetrukket knastaksel. kompression på 9,5 : 1.
2 stk. mikuni PW22 karburatorer.
Boring x slaglængde: 54 x 54 mm
4-trins gearkasse
Hestekræfter
HK: 24 v/ 9000 o/min
Moment: 21 nm v/ 7500 o/min
Fælge
For: Forcromet egerfælg 1,60x18
Bag: Forcromet egerfælg 1,85x18
Dæk
For: 2,75x18 Barum
Bag: 3.00x18 Pirelli

Begge dæk udskiftet med 2 nye Pirelli City Demon i samme (originale) størrelse.
06/3-19: Her lidt friske billeder. Nu med sidespejle, nye dæk og fælge/eger, samt nysynet.
Topfart
Opgivet til 155 km/t
Tuning
Ingen - Motoren født i den gamle CB72 Benly som 360 graders parallel-twin, men for at undgå parallel Twin-ens vibrationer bliver motoren konverteret til 180 graders twin i CB72 Hawk og kan derfor rotere hurtigere pga. bedre intern balance i krumtappen og får 4 hk mere i ydelse.
06/3-19: Der er monteret et model specifikt elektronisk tændingsanlæg fra Tytronic, ligesom jeg har modtaget komplet karburator renoveringskit.
Styling
Ingen - Helt original
Ekstraudstyr
Intet - Men mangler sidespejlene, som er bestilt hos David Silver Spares.
Bemærkninger
Sådan ! ---- Hvor heldig kan man være, at der kommer sådan en sjælden og sjov lille "kult" Honda til salg. Men dette skete i week-enden, hvor motorcyklen var blevet sat til salg fra et dødsbo. Så nu skal jeg bare lige have den fikset helt op og indregistreret på sort nummerplade, så jeg er klar til sommerens veteranløb..

HISTORIE:
Motorcyklen blev introduceret i 1959 som CB72 (CB77) Benly, hvor motoren lå i et gammeldags NSU Rennmax inspireret pladestel.
I 1962 kom så CB72 Hawk (250cc) og CB77 Super Hawk (305cc) hvor motorerne nu begge var bygget ind i et dobbelt åbent stålrørsstel, hvor motoren er medbærende. Stellene er fuldstændigt identiske.

Disse 2 modeller solgte rigtigt godt på hele det europæiske marked og blev MEGET populære, dels pga. en god pris (læs lav !) og dels pga. rigtigt gode præstationer samt rigtigt stor pålidelighed. Motorcyklen var meget vel konstrueret og havde mange fine finesser, som bla. Elektrisk SELVSTARTER, et 12volt (meget usædvanligt på den tid) EL- og tændingssystem som virkede og er med overliggende kædetrukket knastaksel, samt 180 graders krumtap, som bevirker at motoren er i bedre balance og kan rotere meget hurtigere end de engelske vibrerende parallel-twins med stødstangsmotor. Og så er motoren olietæt……..
Honda satte motorcyklen ind på Isle of Man TT i en racing tunet udgave (30 HK), hvor den vandt foran bla. de britiske 500cc racing maskiner, da Honda-en kunne følge med disse, men viste sig at være mere holdbar, når motorcyklerne blev "Presset" under racet.

Det at man ikke behøvede at ligge og skrue hver week-end, men i stedet kunne koncentrere sig om at køre – Og blive ved med at køre… og også relativt nemt kunne køre fra de fleste britiske 500cc standard motorcykler gjorde, at det bla. var denne Honda model der var med til at ligge grundstenen til britisk motorcykel industri´s fald og uddøen!!!

Nådesstødet kom m/ Honda CB450 Black Bomber i 1966 og det endelige dybe nådesstød m/ Honda CB750 Four i 1969.....

Det var ikke direkte alle de japanske motorcyklers indtog, der "dræbte" englænderne. Det var som en motorjournalist udtrykte det: Et "kollektivt selvmord", som opstod af passitiviteten fra de engelske producenters side, idet de ikke tog japanerne alvorligt, men blot arbejdede videre uden nævneværdig udvikling af årtiers gammel teknologi..!!! Den typiske engelske motor var jo baseret på paralleltwin motorkonstruktionen, der stammede fra slutningen af trediverne. Og briterne holdt stædigt fast i, at: "Det er det kunderne vil have" ....!!! MEN det var det altså så ikke alligevel...…!!!!! ?
Så i 1973 var det stort set HELT slut med engelsk motorcykelindustri, bortset fra et par "krampetrækninger" yderligere fra Triumph.

25/2-19: Så er den lille Honda synet og genoprettet i Motorregisteret.
Sort veteran/emaljeplade er bestilt. Det flasker sig så fint, at den får sit "gamle" registreringsnummer igen, da det falder indenfor de nummerserier, som Motorstyrelsen har reserveret til veteranplader. Og nummeret er stadig ledigt....
06/3-19: Som nævnt ovenfor er motorcyklen nu også synet, så den er indregistrerings klar. Veteran nummerplade er bestilt og den afventer jeg så nu... ca. 6 ugers leveringstid. Måske hurtigere...!


Kommentér på:
Honda CB 72 Hawk