{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Yamaha YZF R6 2005

5.074 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

CB
Mand | 53 år | Oprettet: 2. apr 2004


Yamaha YZF R6

Årgang:
2005
Motor:
R4, 600ccm med fule injection
Komp.: 12,4:1
Boring x Slaglængde: 65,5 x 44,5mm
Hestekræfter
Opgivet:
120HK (126HK med ram air) @ 13000rpm
66,4Nm (68,5Nm med ram air) @ 12000rpm
Fælge
Begge standard alu.-fælge med dim.:
For: 3½x17"
Bag: 5½x17"
Dæk
Michelin Pilot Power (et rigtigt godt dæk hvis nogle skulle være i tvivl) med dim.:
For 120/70 ZR17
Bag 180/55 ZR17
Topfart
??250 - 260km/h??
Tuning
Nope. Planerne er i nævnte rækkefølge:
1) SBS sintermetal bremseklodser
2) (Det sædvanlige) K&N filter, PC og street legal Akarpovic
Styling
Nope.
Ekstraudstyr
Nope.
Bemærkninger
Min MC Historie:
- GSX 750 ESD fra '85, købt i '95, med monosæde og GSX 1100 købe. Gammelt forskruet LORT, nåede at bruge mange penge på den (hvis du køber gammelt, så køb orginalt). Solgt i '97.

- ZX-7R '97 købt i '97. Rigtig fed cykel, og kørte skide godt. Jeg syntes stadig at det er en af de smukkeste cykler der er blevet produceret. God motorstørelse/ydelse. Stjålet efteråret '00.

-Fireblade '92 købt foråret '01. Med '95 kåbe. Købt rigtigt billigt, men havde nok også kørt flere km. end trippen viste. Se det er en cykel jeg stadig savner, hver gang jeg ser 'Blade. Det er den mest perfekte motor der nogensinde er lavet. Byttet til en R6.

-R6 '99 købt '03 - Grå/sort. Min første symaskine. Den styre bare perfekt. Fuldstændig forudsigelig og troværdig. Mangler dog lidt moment, men har næsten nok kræfter. Solgt vinteren '05/'06.

-Denne købt ny '06

Lidt teknisk først:
Tør vægt: 161.9 kg
Sædehøjde: 820mm. Men den er MEGET smal, så jeg, med mine 180cm, kan stå med begge fødder flat på jorden.
Hjulafstand: 1.384mm
Kronrørsvinkel: 24,5 grader
Efterløb: 94mm
Forgaffel: 41mm USD, fuld justerbar med 119mm travel
Hjulophæng bag: Single shock w/piggyback reservoir (jeg ved sku ikke hvad det hedder på dansk), fuld justerbar med 119mm travel. Og den fedeste svingaffel!!
Bremser for: 2 310mm krydsborede flydende ophængt skiver med redialmonteret 4 stemplet kalibre. Redialmonteret hovedecylinder. Rigtig!!! gode bremser, selvom jeg ikke kan mærke forskel fra min gamle '99 R6. Standard monteret bremseklodser er noget skod, der bliver kørt varme med en hård opbremsning fra bare 160km/h.
Bremser bag: Enkelt krydsboret skive med 2 stemplet kalibre.
Aktionsradius: Ca. 240km. før reservetanken tages i brug. Der er ca. 60 km. i den.

I må vente med en "anmeldelse" af cyklen til den er oprettet. Jeg har dog copy/paste'ed (med lidt tilrettelse) en anmeldelse jeg engang skrev til min gamle '99'er. Der er ikke den store forskel, bort set fra en betydeligt!! renere momentkurve. Endvidere er den noget mere stabil i højfarts (130-140km/h) kurver med god nedlægning (dette skyldes helt sikkert USD gaffelen), samt en minimal bedre indstyring i meget snævre sving.

Anyway - herunder min gamle anmeldelse:
Jeg bruger min R6 som transportmiddel til og fra arbejdet, ca. 40 r..s... km hver vej, der kun kan gøres lidt sjove, hvis man køre MC. Den slagende, og hurtigste, vej går ligeud alle 40 km, hvor det mest sindsoprivende er 3 rundkørelser. Og eftersom jeg er en syvsover, er det altid den vej jeg køre til arbejdet. Her kan R6'eren godt være lidt anstrengende at køre på - ihvertfald i forhold til min gamle Fireblade. Ikke fordi kørestillingen er specielt anstrengende (i forhold til 'Bladen måske endda lidt mere oprejst). Næææ man sidder godt på en R6'er. Sædet er 82 cm over jorden, men R6'eren er så smal at jeg, med mine 180 cm, har benene lidt bøjet når de begge er plandet solidt på asfalten.
Fodhvilerne er perfekt placeret, med et dejligt knæk til knæerne, og tilpas langt tilbage, så den let foroverbøjet stilling, falder helt naturligt. Men nu har jeg også altid godt kunne lide en lidt kompakt, foroverbøjet kørestilling.

Det anstrengende ved lange (kedelige) lige-ud-ture er de høje omdrejninger den lille 600 ccm skal have. Ved 110 km/h køre den med 6000 rpm i 6. gear. Og det lave moment (66,4Nm ved 12000 rpm) gør at den helst skal ligge over mindst 4500 rpm for at trække bare lidt. Den går skam jævnt og behageligt uden rytsler eller mislyde selvom man tøffer afsted med 2500 rpm i 6. - der er bare ikke noget træk i motoren. Over 5000 trækker den fint, og over 8000 - ja så trækker den vildt. Jooo - gearkassen bliver skam brugt flittigt. Gearkassen kan iøvrigt godt virke lidt støjende. Men den virker upåklageligt, uden at finde falske frigear.

Overhalinger, på den lange lige landevej til arbejdet, er ikke noget problem, hvis man bare giver den et par pinde ned. Giver man den 2. går den 163 km/h på det digitale speedomenter, før omdrejningsbegrænseren slår fra ved 15500 rpm. Jo jo det er skam rigtigt nok - 15500rpm i en 600 ccm, men slaglængden er også kun 44,5mm. Pusten går dog hurtigt af den efter 13000, hvor den yder sine 123hk, men den forsætter altså til 15500. Iøvrigt tror jeg at den er lige så hurtig som 'Bladen fra 20 til 180-200km/h.

Det bliver først rigitgt sjovt på vejen hjem fra arbejdet, hvor der kan køres en omvej, der er lidt mere snørklet. Det var disse veje der gjore at jeg skiftede til Yamaha'en, og det er da også her, at den virkelig er på hjemmebane. Jo mindre, jo bedre faktisk. Små langsomme (70 - 80km/h) sving er R6'erens faroitter - ihverfald med min kørestilling. Hvorimod den i de lange hurtigere (130 - 150km/h) sving er en lille smule mere nervøs. Det tror jeg dog man kan kompenserer sig ud af, med lidt mere fjederforspænding både foran og bagved, men det har jeg ikke haft tid til at eksperimenterer med endnu. Den kan med lethed køres helt ud på kanten af dækket og med knæet i astfalten, uden at jeg iøvrigt er nogen Rossi. R6'eren gør det bare let (læs: MEGET let) at køre på denne måde. Meget forudsigelig, neutral og lystre alle komandoer, uden brok. Til sammenligning var jeg et års tid om at få nok tiltro til ´Bladen, før hele bagdækket og knæet blev brugt der.

Ellers tror jeg ikke jeg har så meget mere at kunne berette om. Jeg håber ikke at jeg har roet alt for meget rundt i det, og at mine stavefejl ikke har forstyrede meningen.

Hav' et godt efterår derude, og kør nu forsigtigt. Specielt her i efterået.
Kommentér på:
Yamaha YZF R6
Annonce